Modifieringar XT660 X/R

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att ha en tråd som visar vad man kan göra för modefieringar på en Yamaha XT 660X/R. Min uppfattning om hojen är att det är en riktigt kul sak (ett bra koncept som det säker kommer bli fler av) som visserligen inte kan jämnföras med det värsta offroad/motard hojarna. Men den verkar robust och vad jag har hört så skall det finnas en del Hkr att hitta om man letar lite :tungan

Meningen med tråden är att alla som gör någonting med sin XT X/R kan fylla i vad och hur mycket bättre resp sämmre modden (både maskinellt och kosmetiskt) i fråga blev.

//Bebbe
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag passar på att med en gång fylla i att just för tillfället så väntar jag på ett komplett Remus avgas system. Båda burkarna bak och de främmre rören (skall tydligen vara där kattarna sitter, återkommer med en bekräftelse på detta när jag har bytt). Meningen är att jag skall köra hojen i bänk och se vad den ger före (original) resp efter bytet (har även tänkt att i ett senare skede skall sprutet mappas om och luftburken skall öppnas upp). Hade även tänkt att jag skulle göra en vägning utav hojen och se hur mycket vikt man tjänar på bytet. Meningen är väll också att jag skall försöka plocka av en del saker på hojen som inte behövs (miljöprylar :rolleyes: ) och se vad för vikt man kan komma ner till med "vettig" lättning.
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Ska följa din moddning för att se vad det ger.
Jag gissar dock att katalysatorn sitter i "början" av ljuddämparen.

Slet bort snorkeln på luftburken härom dagen. Förutom ett skojjigare ljud så tycker jag att den blev märkbart starkare på låg- och mellanvarv.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hård&Kall skrev:
Ska följa din moddning för att se vad det ger.
Jag gissar dock att katalysatorn sitter i "början" av ljuddämparen.

Slet bort snorkeln på luftburken härom dagen. Förutom ett skojjigare ljud så tycker jag att den blev märkbart starkare på låg- och mellanvarv.

Trodde också att det var i början av dämparna som kattarna sitter. Fast enligt tillverkare mm så skall det vara i de främmre rören? Återstår att se :)

Det med snorkeln låter intressant! Vad blir slutresultatet? Blir det större insugningsarea? Man skall tydligen kunna räkna på hur mycket luft motorn skall ha. Skall be en kompis som jobbar som någon typ utav motorkonstruktör på Volvo att hjälpa mig med det :tungan
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Det som talar emot att de ska sitta i främre rören är att diametern är vääldigt liten och att katten då måste vara lång (för att få effekten) och porös (för att inte öka mottrycket väldigt mycket). Jag hade loss mina dämpare för att testa ljudnivån :) Kollade inte in i röret efter en ev kat men de skulle ju kunna sitta mot cyllen oxå.

Hur mycket luft motorn behöver är ju lätt att räkna ut (ca660ccm/varv) men det är insugningssundertryck och flöde som är intressant. Snorkeln ska ju dämpa insugsljudet och det gör den minsann. Den är som ett isberg; största delen är inne i luftburken. Hålet blir större men inte flödesmässigt så bra men det känns som att motorn andas mycket lättare. Nästa steg är att minska mottrycket på avgassidan dvs nya auspuffar och stoppa in mera soppa. Då händer det nog grejjer.

Har inte sett någon före/efter körning på nån ommappad XT än så jag följer din med spänning. Den gamla 660motorn med gasare hade ju potential så en 55hk på bakhjulet borde vara rätt rimligt.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Om jag inte är ute och cyklar, så borde katalysatorn sitta långt fram då den måste ha hög temp för att fungera överhuvudtaget.. typ...

/Zana

Hård&Kall skrev:
Det som talar emot att de ska sitta i främre rören är att diametern är vääldigt liten och att katten då måste vara lång (för att få effekten) och porös (för att inte öka mottrycket väldigt mycket). Jag hade loss mina dämpare för att testa ljudnivån :) Kollade inte in i röret efter en ev kat men de skulle ju kunna sitta mot cyllen oxå.

Hur mycket luft motorn behöver är ju lätt att räkna ut (ca660ccm/varv) men det är insugningssundertryck och flöde som är intressant. Snorkeln ska ju dämpa insugsljudet och det gör den minsann. Den är som ett isberg; största delen är inne i luftburken. Hålet blir större men inte flödesmässigt så bra men det känns som att motorn andas mycket lättare. Nästa steg är att minska mottrycket på avgassidan dvs nya auspuffar och stoppa in mera soppa. Då händer det nog grejjer.

Har inte sett någon före/efter körning på nån ommappad XT än så jag följer din med spänning. Den gamla 660motorn med gasare hade ju potential så en 55hk på bakhjulet borde vara rätt rimligt.
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
Bra tråd!
:tummenupp

Det finns en hel del att göra under vintern faktiskt.
Det vandliga med Fatbar styre, miniblink, regplåt och baklyse fixxet o givetvis mekka på ett nytt helsystem.
Frågan är om man ska lacka om den, nån som vet om det funkar bra igentligen? O lacka direkt på plasten så asså? Ska man täcka över med nån skydds plast eller räcker det med ett par lager klarlack?
Skulle va jä**** kul o höra va ni gör för att pigga upp motorn o få av lite vikt också...


bebbe skrev:
Jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att ha en tråd som visar vad man kan göra för modefieringar på en Yamaha XT 660X/R. Min uppfattning om hojen är att det är en riktigt kul sak (ett bra koncept som det säker kommer bli fler av) som visserligen inte kan jämnföras med det värsta offroad/motard hojarna. Men den verkar robust och vad jag har hört så skall det finnas en del Hkr att hitta om man letar lite :tungan

Meningen med tråden är att alla som gör någonting med sin XT X/R kan fylla i vad och hur mycket bättre resp sämmre modden (både maskinellt och kosmetiskt) i fråga blev.

//Bebbe
 

HanneZ

Guest
Att bänka med nya systemet utan att mappa om är ovettigt.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
HanneZ skrev:
Att bänka med nya systemet utan att mappa om är ovettigt.

Japp, givetvis. Men helt oitressant är det inte! Håller på och förhandlar till mig lite bättre priser på en mc firma så att jag kan få bänkningar efter varje mod (även original). DET kan ju vara jäkligt intressant att se resultatet av :)
Har tyvärr inte fått ner priset tillräckligt ännu men det kanske ger sig när han ser att det finns ett intresse på I-net.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Swensson skrev:
regplåt och baklyse fixxet

Visa gärna vad du har för planer att göra åt bakdelen. Har själv spånat på en lite olika saker. Rensad bakdel kan nog bli jäkligt fräck :yoparty
 

Bifogat

  • XT660_Sebring_Hunter.jpg
    XT660_Sebring_Hunter.jpg
    47.9 KB · Visningar: 4,150
  • Yamaha_XT660X_st1pz.jpg
    Yamaha_XT660X_st1pz.jpg
    38.3 KB · Visningar: 7,317
Last edited:

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
har satt på sebring hunter, blev gott ljud. catten sitter i ljuddämparna på orignal burkarna.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
loman skrev:
har satt på sebring hunter, blev gott ljud. catten sitter i ljuddämparna på orignal burkarna.

Då finns det ingen anledning att byta de främmre rören? Har du någon bild så man kan se hur det serut :banana Och kände du någon skillnad :confused: Är det hunter som sitter på hojen ovan?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hård&Kall skrev:
Jepp, är Hunter på bilden. Vad fick du ge för Sebringarna och var köpte du dem? På http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/xt660.html finns en del matnyttigt.
Hmm undrar om bilden jag skickar med syns nu :confused:

Jag fick prutat med ett avgassystem, tror dock inte att dom visste att det skulle kosta 9300:- :skrämd:tungan Vad fick du betala för dina. (Vad är det för några rör som sitter på bilden du la in :va )

edit: det var tydligen inte du som hade köpt hunter systemet :tungan
(fina fotpinns satser det sitter på hojen på bilden)
 
Last edited:

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
med 20% rabbat blev det 6800kr för alu. varianten. man får rören med på köpet! har inga bilder. men jag kan säja att med rensad bak,mini blink,borttagen stänka och med nr. plåten i hjulhuset så ser det rätt okej ut!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
loman skrev:
med 20% rabbat blev det 6800kr för alu. varianten. man får rören med på köpet! har inga bilder. men jag kan säja att med rensad bak,mini blink,borttagen stänka och med nr. plåten i hjulhuset så ser det rätt okej ut!

Hur gjorde du med lyset bak? Kan du inte försöka skaffa lite bilder och sätta in, hade varit kul att se lite modade hojar :yoparty
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
bebbe skrev:
Hur gjorde du med lyset bak? Kan du inte försöka skaffa lite bilder och sätta in, hade varit kul att se lite modade hojar :yoparty

original lyse, de va det som blev lite coolt faktiskt! ska försöka knäppa lite bilder till helgen.
 

G-Force

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Skövde
Hoj
VFR800 -02
Verkar ju som det finns en del kul att göra med hojen....nu e det ju bara samla in lite pengar i vinter....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top