Hemsida med turbohojar

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
R1 T skrev:
Hej på er
Jag har en hemsida som heter http://www.turbo-bike.net som en del av er kanske känner till.
Den handlar till 90% om R1 turbo, för att i första hand kunna ge lite hjälp och idéer till de som vill bygga turbo på sin R1:a.

Nu hade jag tänkt lägga upp en ny hemsida http://www.turbo-bike.com där jag tänkte samla ihop så många olika turbohojar som möjligt. Iden är att kunna ge hjälp och idéer till de som vill bygga en turbohoj av annat märke än R1.

Efter som jag bara har erfarenhet av R1 turbo (förutom en gammal Honda CB900 F med sugturbo),så undrar jag om ni är intresserade av skicka lite bilder på era byggen till mig.

Skriv gärna en text till bilderna helst på engelska, då det mest är folk från USA, Australien m.m. Har ni en egen lösning på något, skriv gärna hur ni har gjort och några bilder på det.


Hoppas att ni tycker att det är en bra ide :)
Tack på förhand

Skicka text och bilder till
bilder@turbo-bike.com

Ps. allt arbete är ideellt så jag tjänar inga pengar på det. ds.


R1 T


Coolt bilder som jag tagit på Andersson Turbos hoj finns ju med iaf :tummenupp :tummenupp

//Simon
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Hej

Jag har lagt upp en ny E-mail hints@turbo-bike.com på start sidan.
Där kan ni Maila in lite tips och trix som ni kan.

Tex. Hur man bygger ett grenrör, Hur man bygger ett plenum, hur man mäter avgasmottrycket före turbinen eller var man bäst placerar en lambdasond.
Eller vad som helst bara det har att göra med turbo hojar.

mvh R1 T
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är väldigt fartfixerad. jag kan sitta och stirra på höga toppfartssiffror i tidningar nästan hur länge som helst ibland.

R1 T.. hur hög toppfart är det på en hoj som din egentligen? om man drevar den för hyfsat bra toppfart, hur fort kan man köra då? kan man få upp den i typ 340km/h riktig fart? mer? mindre?

hur är det med däck om man vill köra så fort. måste man ha nån slags specialdäck?

bara tanken på att få flybya nån bil i 340-350km/h riktig fart på motorväg ger mig gåshud :)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jaha.. här blir man mobbad för att man är intresserad av lite annorlunda saker än de flesta.. ha ha..

jag vet att ni blir irriterade när jag pratar fortkörning, men jag har kört riktigt fort med motordrivna fordon i 11-12 år nu på allmän väg och jag har aldrig ens varit i närheten av någon olycka. jag kör nog inte lika omdömeslöst som en del verkar tro.

men nu vill jag få svar på hur hög toppfart man kan få ur R1 T's hoj
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bmwjohan skrev:
jaha.. här blir man mobbad för att man är intresserad av lite annorlunda saker än de flesta.. ha ha..

jag vet att ni blir irriterade när jag pratar fortkörning, men jag har kört riktigt fort med motordrivna fordon i 11-12 år nu på allmän väg och jag har aldrig ens varit i närheten av någon olycka. jag kör nog inte lika omdömeslöst som en del verkar tro.

men nu vill jag få svar på hur hög toppfart man kan få ur R1 T's hoj



Gissningsvis runt 350-360 riktig fart med dryga 300hk ( 360-380 mätarfart)

sen blir det trögt med luftmotståndet Hayabusorna har det lite bättre förspännt där med halare kaross

Jag märker faktiskt skillnad med min 1000R kaross att den är inte lika "hal
i högfart som busorna är

Hayabusorna lär ska ha uppmätta rekord runt 400 km/h
men då är det rejält preppade hojar både motormässigt och chassie mässigt

Exempelvis så lär man tejpa alla karosskarvar sänka den rejält
en del har till och med blyvikter bak för fästet beroende på vilket underlag dom kör rekorden på


Men visst är det maxat me turbohojar Weelisar i 300 riktig fart är inga problem (gaspådrag)



Peter



Ps moralinlägg i detta forum tycker jag e ganska mesigt
det finns fler forum å gnälla i Här kan vi väl ha lite roligt ELLER???? :tomten :banana
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ha ha.. det där var ett bra svar! jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att få yla fram i så hög fart som 350-360km/h. måste kännas helt overkligt :)

om man kör en lite mesigare turbokonvertering då så att man kanske ligger på 220hk eller nått sånt, då måste man väl ändå spräcka 300 gränsen ganska så lätt.

ps. jag tycker också att det ska va förbjudet med moralinlägg i denna forumdel. här ska man bara prata om effekt i överflöd och groteska prestanda :hihi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag håller förvisso med Peter men eftersom Johan brukar utmärka sig så...
Dessutom är det direkt olämpligt att pinna om en bil i 350 märlor, inte bara säkerhetsmässigt, utan även därför att det ytterligare späder på (bekräftar) alla fördomar om "dessa galningar på hoj" osv. Och fördomar etc har vi väl tillräckligt av?

Men för att visa min välvilja så:
220 hk borde väl räcka till 300 märlor om hojen är hyggligt slimmad. En 1000R har ju "bara" 165 eller nåt sånt och gör väl bortåt 300 på mätaren?
Då borde ju 220 pållar räcka till 300 ärliga eller nåt sånt.

Min Kat hade ca 200 på baktofflan och gjorde 250 men då var det utväxlingen som satte gränsen, inte effekten. Den accade fortfarande vettlöst men jag slog av eftersom varningsklockorna (Johan, somliga har såna. :)) började ringa. Ville inte få famnen full av motordelar. Visste ju inte exakt hur motorn var uppbyggd.
Men jag uppskattar att den skulle utan vidare ha orkat ytterligare 50 märlor.
Hade jag bara haft ett till spett så, men som sagt, den blåvarvade på högsta spettet redan vid 250....
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
bmwjohan skrev:
jag är väldigt fartfixerad. jag kan sitta och stirra på höga toppfartssiffror i tidningar nästan hur länge som helst ibland.

R1 T.. hur hög toppfart är det på en hoj som din egentligen? om man drevar den för hyfsat bra toppfart, hur fort kan man köra då? kan man få upp den i typ 340km/h riktig fart? mer? mindre?

hur är det med däck om man vill köra så fort. måste man ha nån slags specialdäck?

bara tanken på att få flybya nån bil i 340-350km/h riktig fart på motorväg ger mig gåshud :)


Själv har jag ingen aning om hur fort den går, men det andersson turbo säger stämmer nog om man ligger runt 300 hk.

Om jag ändrar drevningen till 17- 39 (original 16-43), så skall den teoretisk göra 347 km/h vid 12000 rpm, vilket nog inte är helt otroligt med 300 hk.
Men nu ligger min hoj på ca: 230 - 240 hk ( än så länge :hihi ) så den kanske kan komma upp i 315-320 km/h, men som sagt jag har aldrig provat, gillar mer accelerationen som blir med turbo, men vi är alla olika.

//R1 T :tomten
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R1 T skrev:
Själv har jag ingen aning om hur fort den går, men det andersson turbo säger stämmer nog om man ligger runt 300 hk.

Om jag ändrar drevningen till 17- 39 (original 16-43), så skall den teoretisk göra 347 km/h vid 12000 rpm, vilket nog inte är helt otroligt med 300 hk.
Men nu ligger min hoj på ca: 230 - 240 hk ( än så länge :hihi ) så den kanske kan komma upp i 315-320 km/h, men som sagt jag har aldrig provat, gillar mer accelerationen som blir med turbo, men vi är alla olika.

//R1 T :tomten
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net

jo accelerationen vill man ju verkligen ha, men de flesta hojar är ju jäkligt snabba 0-100 och de flesta är även jäkligt snabba 100-200. jag vill uppleva en hoj som bara blixtrar från 200-300. det lär ju din göra.

ps. 347km/h!! GRRRRRRRR....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
bmwjohan skrev:
jo accelerationen vill man ju verkligen ha, men de flesta hojar är ju jäkligt snabba 0-100 och de flesta är även jäkligt snabba 100-200. jag vill uppleva en hoj som bara blixtrar från 200-300. det lär ju din göra.

ps. 347km/h!! GRRRRRRRR....

Kom att tänka på det här inlägget:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=830107
0-300 på 9,1 sekunder. Då är det drag :yoparty
Ofattbart grymt alltså! haha Helt sjukt!
Jag måste ha turbo :yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bearing skrev:
0-300 på 9,1 sekunder. Då är det drag :yoparty

Funderat på att köra Super Pro Street Bike? Ett av de få tillfällen man kan köra fort helt lagligt (och säkert). Kurt Geschwindt kör 0-305 km/h på 8,10 sekunder, utan stödhjul. Adrenalinkicksfaktor 100!
 

Bifogat

  • kurre.jpg
    kurre.jpg
    98.3 KB · Visningar: 290

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
andersbrink skrev:
Funderat på att köra Super Pro Street Bike? Ett av de få tillfällen man kan köra fort helt lagligt (och säkert). Kurt Geschwindt kör 0-305 km/h på 8,10 sekunder, utan stödhjul. Adrenalinkicksfaktor 100!


man får inte vara höjdrädd när man får res på en såndär :hihi

0-305 på 8,10sec, är det nått rekord? Tänkte närmas på ett inlägg där N01 skrev att han åkte 0-300 på 8sec med sin hajbuse
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PD skrev:
man får inte vara höjdrädd när man får res på en såndär :hihi

0-305 på 8,10sec, är det nått rekord? Tänkte närmas på ett inlägg där N01 skrev att han åkte 0-300 på 8sec med sin hajbuse

Det är så legender skapas. Klart No1 kör snabbare på gatan än vad amatörerna på preparerad bana gör. :hihi
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Uppdateringar

Ni som har era hojar på http://www.turbo-bike.com Om ni har gjort några uppdateringar på hojen, så skicka gärna in lite nya bilder och text.

För er som inte har skickat in några bilder och text på era Turbohojar, så gör det nu. Spelar ingen roll hur hojen ser ut, det är bara kul med lite blandning och egna lösningar.

Är det någon som har lite tips och trix på hur ni har löst era problem, så är ni välkomna att skriva lite om det.

Skriv gärna på engelska, men orkar ni inte det, så kan jag försöka översätta

Skicka bilder och text till bilder@turbo-bike.com

R1 T
http://www.turbo-bike.com
http://www.turbo-bike.net
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Kanske du kunde lägga till vilket land respektive hoj kommer ifrån eller vilket språk dom kan fråga på typ svenska och engelska.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
gsxr1200 skrev:
Kanske du kunde lägga till vilket land respektive hoj kommer ifrån eller vilket språk dom kan fråga på typ svenska och engelska.

Kan vara en bra ide, slipper man skriva på engelska i onödan.
Inte säker på om jag vet var alla kommer ifrån, men jag tar de jag kan.

R1 T
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top