Besiktningsfråga

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Sitter och funderar lite på hur det går med att få igenom en fullfjädrad fighter genom besiktningen.
Måste man regg- besikta om den, bryr dom sig ens?
Hur pass bryr dom sig om lysen av typen twinlight?


hare :)
 

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Allt måste ju egentligen vara godkänt...
Sen om de bryr sig om en blinkers är annat än e9 bak, eller vad det ska vara, så brukar de väl inte vara så hårda på...
Framlyset kan ju dock bli värre. Måste i flesta fall vara godkänt.
Sen har man hört om vissa som bara "fått något att tänka på" i princip.
Sen ska ju blinkers vara satta med visst långt mellan dem och sen ska de synas från vissa vinklar etc.
Kan inte riktigt heller men...
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
så länge du inte börjar kapa för mycket i ramen och har E-märkta lysen ska det mesta vara lugnt. :tummenupp
 

Brunzell

www.gavlestunts.com
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z1000 -03
Min gick igenom med blankt papper för några veckor sen. I och för sig så är den ju inte jätte modifierad....
Men miniblinkers och allt sånt gick igenom iallafall.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Hade tänkte mig en ganska högt gående ram, och en annan lykta (får skaffa en godkänd som "besiktnings" lykta) egen bakkåpa och en hel del annat, hoppas ingen klagar, men jag får se om jag besiktigar den. Då det är två år till nästa, men man kanske ska vara laglig eller?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
En heltypsgodkänd hoj får väl igentligen inte modifieras något va?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
shoik skrev:
nix, inte ett jota, men med undantag från mc- kompaniets "godkända" strypningar.

Men då har du ju svaret där... att den måste vara orginal för att kunna besiktigas, teoretiskt sett iaf.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
HaiWaN skrev:
938068 men när började man med heltypsgodkända motorcyklar, vart kan man se om ens hojj är det osv...
är ganska osäker på att den skulle vara heltypsgodkännd


Läste det i min körkortsbok förra veckan och det är något nummer i regbeviset som talar om om den är helfordonsgodkänd. Kan kolla upp det mer exakt.
 

halland31131

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Halland, Västkusten
Hoj
Ktm SXF 250 -07
En fråga till då ang besiktning. Om hojen redan är bes. som fighter, och man bygger om den igen.. bakskärm m kortare bakram (10cm) mm hur griniga är dem då???
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
HaiWaN skrev:
938068 men när började man med heltypsgodkända motorcyklar, vart kan man se om ens hojj är det osv...
är ganska osäker på att den skulle vara heltypsgodkännd

Hösten 99.
 

Red_Line

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000R -00
titta lite i era regbevis....där står det nog nått som liknar T14a = helfordonsgodkänd....större ändringar kräver regbes, typ som ändrat axelavstånd....längden på gaffel....helfordonsgodkända får inte ändras något
 
Last edited:

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Brum...
Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)
 

tre1121

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Överum
Hoj
Triumph Sprint RS -02
Hmm, hastighetsmätare då? Om man tar bort orginal och sätter dit en mindre, måste den också vara E-godkänd? Funkar inte med cykeldator va!? Blinkangivelse i displayen, sånt är väl inget måste ha va!?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dr.EVIL skrev:
2375947 Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)
Var det inte senare än -99 dom blev helfordonsgodkända ?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Dr.EVIL skrev:
2375947 Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)

Senast på besiktningen frågade jag om det var ok att plockade bort passagerarsadeln. Svaret var att om den är äldre än 2004 blir det nog inget problem.

Varför pratar alla om E-godkända saker? Jag har besiktat 2 gånger med vita sidblinkers från Peugeot 206, där jag satt i gula 23W glödlampor i stället för de 5W som skall vara där, inga problem. Besiktningsgubbarna är för det mesta ganska hygglo trots deras dåliga rykte.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Red_Line skrev:
2354085 titta lite i era regbevis....där står det nog nått som liknar T14a = helfordonsgodkänd....större ändringar kräver regbes, typ som ändrat axelavstånd....längden på gaffel....helfordonsgodkända får inte ändras något
Varken i min nuvarande hojs papper eller på min gamla som var en -04 står
det något om T14 eller helfordonsgodkänd:confused: Vart ungefär exakt står det??:va
Poke
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
blinkers är nog inget dom direkt kollar på förutom att dom fungerar och har hyffsat avstånd till framlyktan men framlyktan är nog svår att komma igenom med om det är en twinlight eller liknande om den inte är godkänd.
dom mäter ju med sånt där glas dom rullar fram.
/Blommen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top