placering turbo?

Micke me Trajja

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Daytona
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.
Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Micke me Trajja skrev:
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??

Nej, jag skulle vilja påstå att det inte är ok. Du bör ha en oljeretur som mynnar ut ovanför oljenivån på motorn för att undvika oljeöverdrag över tätningarna bakom turbin och kompressorhjul. I oljereturen kommer det en gas/oljeblandning som verkligen måste evakueras från lagerhuset. Så grova returer som möjligt skulle jag vilja påstå.

Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Jag är pissdålig på kammar, vet hur vi kör på jobbet med bilmotorerna, men har inte alls koll på hur sug-hojkammarna ser ut.

/J
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det går men du måste ha en retur pump till oljan.
Kamtiderna ändras lite om man har dubbla packningar det går att köra med men det bästa är om man kan fila ur dreven lite.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Micke me Trajja skrev:
Hur högt över oljeögat bör turbon sitta, är det okej om centrum på turbon ligger i lod med centrum på oljeögat??
Jag har fått lite bilder av en kille från Australien sin konverterat sin daytona och där ser det ut som turbon sitter ganska lågt, ungefär i lod med oljeögat.
Behöver man ändra kammarna oxå vid konvertering, jag tänkte inte ladda så mycket max 0,5bar

Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.
 

Bifogat

  • Turbo%20kompres1.jpg
    Turbo%20kompres1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 593

Micke me Trajja

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Daytona
tack!

R1 T skrev:
Här är en bild på en R1:a med Marklund kit (inte min hoj) det fungerar utan pump fast oljereturen går in i botten på motorn. Men det gäller att hitta rätt läge, min turbo sitter bara några cm lägre och jag måste ha pump.

Jag håller på med grenröret nu, turbon hamnar högt upp ca 6-8cm under utblåsen. Jag laddar upp bild så fort grenröret sitter på plats så kanske ni med kunskap kan kommentera.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top