Lämligt aggregat till en zx12;a?

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Lämpligt aggregat till en zx12;a?

Tjenare. Det börjar nalkas mot vinter,, och då blir man lite sugen på lite vinterpyssel,,
Jag undrar om någon kan rekomendera ett lämpligt aggregat till min hybrid 12:a?
Obs! vill ha en snäll hoj inget ketchup...


Kanske någon har en begagnad snurra liggandes? :D

mvh
Mats
 
Last edited:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
heliac skrev:
Jahaja..det blev turbo till slut ändå. :hihi

Nej det är inte säkert... Jag har flera alternativ..men turbo är en av dem.. :D
Allt hänger på pris / effekt förhållandet...
De andra allternativen är inte billiga så jag kollar om det går att bygga ett tubo kit själv för att spara lite slantar,,,Man måste ju ha råd och tävla åxå.. :)

Kan dock säga att tubo ligger sist på önskelistan,, men ibland måste man inse fakta och krypa till korset :lol

mvh
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
mrblue9r skrev:
Nej det är inte säkert... Jag har flera alternativ..men turbo är en av dem.. :D
Allt hänger på pris / effekt förhållandet...
De andra allternativen är inte billiga så jag kollar om det går att bygga ett tubo kit själv för att spara lite slantar,,,Man måste ju ha råd och tävla åxå.. :)

Kan dock säga att tubo ligger sist på önskelistan,, men ibland måste man inse fakta och krypa till korset :lol

mvh


(jag visste det :) )
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
mrblue9r skrev:
Tjenare. Det börjar nalkas mot vinter,, och då blir man lite sugen på lite vinterpyssel,,
Jag undrar om någon kan rekomendera ett lämpligt aggregat till min hybrid 12:a?
Obs! vill ha en snäll hoj inget ketchup...


Kanske någon har en begagnad snurra liggandes? :D

mvh
Mats

Billigast hk per kr = Turbo

Hur mycket effekt är du ute efter? Det underlättar att veta när man skall välja turbo.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Mitt kit har kostat mindre än 15K...då har jag köpt grenröret från Marklund för 4K..gör man det själv så blir det ju riktigt billigt. Jag vet inte vad jag har för effekt men 250+ på slangen ska det vara å multivrid :D
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
R1 T skrev:
Billigast hk per kr = Turbo

Hur mycket effekt är du ute efter? Det underlättar att veta när man skall välja turbo.

R1 T
http://www.turbo-bike.net

Ha ha,, kan man få för mycket..?
Jag ligger på 215 på slangen nu med det jag har..
Skulle vilja komma runt 230-250bhp..om det går utan att den blir Heinz sponsrad :D

mvh

ps. Billigast hk per kr = Lustgas,,,, garanterat.
Jag betalade 2500kr för 25-60 hk
ds
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
mrblue9r skrev:
Ha ha,, kan man få för mycket..?
Jag ligger på 215 på slangen nu med det jag har..
Skulle vilja komma runt 230-250bhp..om det går utan att den blir Heinz sponsrad :D

mvh

ps. Billigast hk per kr = Lustgas,,,, garanterat.
Jag betalade 2500kr för 25-60 hk
ds
Nej kanske inte :hihi

Jag vet inte om jag har alla data rätt på din motor, men jag utgår från att den är original förutom lustgasen förstås.

På en original motor med 1bars laddtryck så behöver du en turbo som kan leverera ca: 450 cfm, vid ett motor varv på 11000 rpm, och då kommer du teoretisk att få ca 340 hk i motorn, skulle nog funka fint med en Mitsubishi TD04 HL-18T eller 19T. 18T tror jag att det sitter på Volvo S/V 70 T5R,
Så det borde finnas på skroten, men det kanske blir för mycket :D

Laddar du 0.7 bar så behöver du 380 cfm vid 11000 rpm, vilket teoretisk skulle ge ca: 285 hk i motorn, då kanske en Mitsubishi TD04 HL-16T skulle passa bättre, det sitter också på någon Volvo modell typ T5.

Det finns säkert andra aggregat som passar KKK, Garrett m.m.

Rätta mig gärna om jag har räknat fel.

mvh R1 T
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
RG500-Johannes skrev:
Cf/m?!

Vad har du räknat med för vol.verkningsgrad?

/J
Ok CF/M = Kubikfot/minut

Jag har räknat med 65% verkningsgrad på 18T
Jag har även räknat med en intercooler som har 70% verkningsgrad
Lufttempratur på 20 grader innan turbon
Lufttemp efter intercooler ca:60 grader
EV på 105
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
R1 T skrev:
Ok CF/M = Kubikfot/minut

Jag har räknat med 65% verkningsgrad på 18T
Jag har även räknat med en intercooler som har 70% verkningsgrad
Lufttempratur på 20 grader innan turbon
Lufttemp efter intercooler ca:60 grader
EV på 105

Låter helt rimligt, LLK skulle du nog kunna klämma ur en något bättre verkningsgrad ur, säg 80% kanske vid de massflödena (om du har en riktigt bra LLK). 65% verkningsgrad på 18T så ligger du rätt långt ut i mappen, dock ska man inte ha alltför stor tilltro till leverantörernas mappar + att mappen förändras i din installation (i synnerhet surgelinjen kan förflyttas).

Du kanske inte ska lyssna alltför mycket på mig, men jag skulle nog vara något mer optimistisk och tweaka modellen till en något lägre inloppstemp. 60 grader är alls inte bra, då stressar du på rätt hårt.

Är det ngn som mätt inloppstemp på hojarna?

EV?

/J

EDIT Vad använder du för prog? /EDIT
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Bearing skrev:
Intressant!
Hur påverkas surgeline av motorn?
Hamnar den mer åt vänster eller höger?

/Björn

Det beror helt på insugsystemet innan kompressorn. På hojar är det inte helt ovaligt med enbart ett filter rakt på kompressorkåpan, exakt hur detta slår på surgelinjen vette tusan. Uppmätt surgegräns som finns i kompressormapparna som tillverkarna ger ut är ju uppmätta med ett gasstand, en flödesrigg som har i princip idealt inlopp och utlopp för kompressorn. I en typisk bilinstallation så är det oftast ett rör från luftfiltret som snirklar sig ned, och det kan inducera virvlar som antingen roterar med kompressorn eller emot och i sin tur påverkar anfallsvinkeln för luften in i själva kompressorhjulet -och därmed din pumpgräns.

Så det är omöjligt att svara vänster eller höger rent generellt, och ska man vara riktigt säker får man nog antingen simulera via CFD eller mäta på gasstand med hela insugssystemet.

/J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mrblue9r skrev:
Kan dock säga att tubo ligger sist på önskelistan,, men ibland måste man inse fakta och krypa till korset :lol

Eller så kan du helt skita i beräkningar och böranden och måsten och åka till skroten och stjäla en liten td04-13g och slänga ihop nåt, iaf om du ska ta ut så pass lite som 240 på slangen ut zx12'an. Men lite "ketchup" lär du trots allt lära dig hantera och du behöver nog inte ens kompsänka den.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
RG500-Johannes skrev:
Låter helt rimligt, LLK skulle du nog kunna klämma ur en något bättre verkningsgrad ur, säg 80% kanske vid de massflödena (om du har en riktigt bra LLK). 65% verkningsgrad på 18T så ligger du rätt långt ut i mappen, dock ska man inte ha alltför stor tilltro till leverantörernas mappar + att mappen förändras i din installation (i synnerhet surgelinjen kan förflyttas).

Du kanske inte ska lyssna alltför mycket på mig, men jag skulle nog vara något mer optimistisk och tweaka modellen till en något lägre inloppstemp. 60 grader är alls inte bra, då stressar du på rätt hårt.

Är det ngn som mätt inloppstemp på hojarna?

EV?

/J

EDIT Vad använder du för prog? /EDIT

Vid 20 grader i luften innan turbo, blir det 50 grader efter intercoolern 70 %.
60 grader blir det om ute tempen är 30 grader.
Jag räknade på lite olika temperaturer. så jag blandade ihop dem :kocko
Men i exemplet så blir det 50 grader efter intercoolern inte 60

EV eller VE jag har sett båda förkortningarna
Engine VE: Engine Volumetric Efficiency

Ett program jag har gjort själv, finns att ladda ner på min hemsida.
Håller just på med en ny version med lite förbättringar hoppas jag.
Tex. hk beräkningen, som är lite väl optimistisk i det gamla.

Har du några idéer och förbättringar så är du välkommen. :)
Det är inget proffsprogram utan meningen är att det skall vara enkelt att använda, och förhoppningsvis skall beräkningarna stämma så bra som möjligt.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersbrink skrev:
Eller så kan du helt skita i beräkningar och böranden och måsten och åka till skroten och stjäla en liten td04-13g och slänga ihop nåt, iaf om du ska ta ut så pass lite som 240 på slangen ut zx12'an. Men lite "ketchup" lär du trots allt lära dig hantera och du behöver nog inte ens kompsänka den.

Inte för att jag har provat så många olika aggregat. Men jag har fått för mig (provat själv och läst på forum) att man får en mer linjär effektkurva med större aggregat, och mer ketchup med små aggregat, åtminstone på motorcyklar. Det blir ju inte direkt dyrare att bygga med ett lite större aggregat, och så har du lite reserv att ta till om du behöver :D
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
andersbrink skrev:
Eller så kan du helt skita i beräkningar och böranden och måsten och åka till skroten och stjäla en liten td04-13g och slänga ihop nåt, iaf om du ska ta ut så pass lite som 240 på slangen ut zx12'an. Men lite "ketchup" lär du trots allt lära dig hantera och du behöver nog inte ens kompsänka den.

Det låter som en bra ide. Jag är inte mycket av en teoretiker,, men mycket av "try and error" person.
Jag har inget emot och prova,, men jag skulle vilja veta lite vad som är vettigt utgångsläge. Man vill ju gärna börja i rätt ände..
Jag har ju min Yamaha polare som skräck exempel,, jag vill inte ha en hoj som hans,, fan man blir ju livrädd.. :D

Min hoj är portad och comp ökad till 13,5 i övrigt orginal.
Dock ska tilläggas att jag har lite problem med motor tempen, för jag kör med zx9;ans kylsystem....

mvh
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top