Vilken typ av aluminium till Suzuki ramar?

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjena!

Vilken typ av aluminium bör man använda om man ska svetsa dit material på en Suzuki GSX-R 1100 ram? Nån som vet?

Tack på förhand!
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Wibbe skrev:
Tjena!

Vilken typ av aluminium bör man använda om man ska svetsa dit material på en Suzuki GSX-R 1100 ram? Nån som vet?

Tack på förhand!

Har för mig att den frågan varit uppe tidigare, undrar om inte det var Anderssonturbo som hade svaret på den frågan?
 

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Hedekas
Hoj
zx6rr(green and mean)
Tigtråd

Esab OK Tigrod 18.05 har jag använt funkar utmärkt.
Denna tråd går till det mesta även 18.04 men den blir väldigt matt i
svetsfogen. Är själv licens svetsare.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
OK, hittade inte på den tråden...Men tackar!

Svetsar inte aluminium själv så vi får se vad svetsaren själv säger.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
andersson turbo skrev:
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter

Bra o veta tack :tummenupp La ett cert med almg5 för 2 årsen (halvautomat) satan va den tråden rök o spotta jämfört med almg3
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
andersson turbo skrev:
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter

Tackar! Tror jag skippar resten av tävlandet i år, ekonomin är HÅRT belastad i år! Nu väntar en ombyggnation av ram plus eventuellt nytt grenrör och turbo, och framför ALLT, nått ska göras åt kopplingen!!! hehe

Jag hör av mig!!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om man vill tillverka en ramdel som INTE ska svetsas, går det då fint att använda 6082 (6082 t6 tror jag den heter tom) Gammal tråd, men vill kolla så jag förstått saken rätt.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Ja, 6082-T6 (T6 = varmåldrad) kan du använda. En ofta använd legering när hållfasthet prioriteras framför fin yta.
Kolla även: https://www.hydro.com/sv-SE/produkt...filer/legeringar-for-strangpressade-profiler/
"Legering 6082
Den här legeringen passar inte för dekorativ anodisering men är ett utmärkt val för byggnadskomponenter och konstruktionsdelar med hög hållfasthet. 6082 används bland annat till golv- och släpvagnsprofiler.
"

(Har jobbat med Al-profiler i 22år så lite kan jag..)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är att föredra när det gäller gängor i materialet. Behöver några m10 gängor. Gänga 1,25 eller 1,50 direkt i aluminiumet eller sätta i helicoil stålgänga?
Sätter jag i en sådan får det bli 1,50 gänga. Vet dock att 1,25 hör mera hemma på en mc.

Vad är starkast?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Oj vilken gammal tråd hehe . 6082 är bra material och går utmärkt att både svetsa och eloxera. Vad är det för belastning på detaljen du vill tillverka? 1,25 eller 1,5 gänga har mindre betydelse bara man har bra gängverktyg och kör tighta hål. Montera aldrig helicoil i onödan , i mitt tycke en nödlösning
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är att föredra när det gäller gängor i materialet. Behöver några m10 gängor. Gänga 1,25 eller 1,50 direkt i aluminiumet eller sätta i helicoil stålgänga?
Sätter jag i en sådan får det bli 1,50 gänga. Vet dock att 1,25 hör mera hemma på en mc.

Vad är starkast?

Helicoil eller motsvarande är väl att föredra i min mening om det är en reparation. Som Andersson säger så håller gängan i aluminiumet för det mesta. Beror på vad det är du tänkt göra.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tackar! Det ska väl kunna utsättas för hög belastning om jag säger så. Gängar jag direkt i aluminiumet så får jag långa gängor på 2-3cm och det känns väl bra och förmodligen stadigt.

Kör med insex i 12.9 och 1,25 då.

Inga rostfria, har för mig Youtubern "the workshop" hade sådana på något eftermonterat motorskydd som gick av.

Någon mer här som prenumererar på hans kanal förresten?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helicoil ger ju förvisso en starkare gänga men är inget som jag gärna skulle montera förebyggande. De är ofta ganska trist jobba med helicoilade gängor som sällan sitter fast så som man önskar.

Ofta vill dom följer med ut, oftast knappt märkbart men ibland leder det till att dom låser fast mot hålet i den fastskruvade detaljen och därpå klämmer fast skruven.
Ibland följer de med neråt utan att man märker det och där kan det också bli låsningseffekter eftersom gängtapparna ju är lite koniska i början och därmed inte gängar fullt ända ner i botten på ett hål.

Loctite gör ju situationen bättre men jag vet inte hur länge det håller för rörelserna ifall det handlar om delar som skruvas av och på ofta.

12.9 skruv har ju sämre ytbehandling och blir lätt rostiga och fula så fundera gärna på om det inte räcker med vanlig 8.8.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helicoil ger ju förvisso en starkare gänga men är inget som jag gärna skulle montera förebyggande. De är ofta ganska trist jobba med helicoilade gängor som sällan sitter fast så som man önskar.

Ofta vill dom följer med ut, oftast knappt märkbart men ibland leder det till att dom låser fast mot hålet i den fastskruvade detaljen och därpå klämmer fast skruven.
Ibland följer de med neråt utan att man märker det och där kan det också bli låsningseffekter eftersom gängtapparna ju är lite koniska i början och därmed inte gängar fullt ända ner i botten på ett hål.

Loctite gör ju situationen bättre men jag vet inte hur länge det håller för rörelserna ifall det handlar om delar som skruvas av och på ofta.

12.9 skruv har ju sämre ytbehandling och blir lätt rostiga och fula så fundera gärna på om det inte räcker med vanlig 8.8.

Hur är det med Timesert-insatser? De måste vara mer stabila eller? På blocket till min ena hoj (motor från DR650SE) så är gängorna till blockhalvorna utförda med stålinsatser, och jag gissar att det är tänkt för att det ska hålla bättre i längden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur är det med Timesert-insatser? De måste vara mer stabila eller? På blocket till min ena hoj (motor från DR650SE) så är gängorna till blockhalvorna utförda med stålinsatser, och jag gissar att det är tänkt för att det ska hålla bättre i längden.

Har ingen erfarenhet av dom men dom ser ut att vara det ja.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inga rostfria, har för mig Youtubern "the workshop" hade sådana på något eftermonterat motorskydd som gick av.

Någon mer här som prenumererar på hans kanal förresten?

Hur orkar du höra på den drygskallen? Förutom att han skull behöva lära sig artikulera i stället för hans sluddriga uttal, verkar han mest njuta av att häckla Delboy. (som iofs pratar strunt många gånger)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Håller med two stroke till fullo där , det var lite så jag menade

Insatsgängan blir starkare därför att skruven blir ju liksom ett nr större men det är sällan det som är problemet

Timesert är betydligt bättre , dom expanderas på plats men åter igen en reparationslösning

Man kan ju köra 10,8 ytbehandlad ( 12,9 som ytbehandlas blir tydligen just 10,8 )
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur orkar du höra på den drygskallen? Förutom att han skull behöva lära sig artikulera i stället för hans sluddriga uttal, verkar han mest njuta av att häckla Delboy. (som iofs pratar strunt många gånger)
Fått mycket svar och minst sagt underhållning via hans kanal under 3 år nu. Svordomarna är kung , översatt: -Om du inte kan ta kritik, vafan gör du på Youtube?! :hihi

Eller Krom-kuks-priset 2019 (Chrome cock award)
:rofl :rofl :tummenupp https://m.youtube.com/watch?v=4gktwVbjEcQ
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top