Är det mera i dragracing i år?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är det mera i år?(Andra tråden)

Är det något mera race i år? Tränas det på Lunda fortfarande
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kalas, då kan jag ta gixxern dit och kika. Trodde ett tag att det var färdigt för året nu när min äntligen rullar, inte för 402 men den går :)

Btw hur har det gått med din bänk?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Sakta å segt men jag jobbar på att jaga delar
man kan nog behöva all hjälp man kan få med detta projekt
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vet en kille som kan lösa alla dina problem, dock så vill han ha betalt för sina tjänster och man kan inte muta honom med hoj hjälp eller liknade då han inte åker cykel.

Är det något elektriskt du behöver? Mät instrument, givare, tacometer(heter den så?). Sånna saker kan jag fixa till bra pris, kanske till och med kan ha några av sakerna ligga.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Qwerty skrev:
Vet en kille som kan lösa alla dina problem, dock så vill han ha betalt för sina tjänster och man kan inte muta honom med hoj hjälp eller liknade då han inte åker cykel.

Är det något elektriskt du behöver? Mät instrument, givare, tacometer(heter den så?). Sånna saker kan jag fixa till bra pris, kanske till och med kan ha några av sakerna ligga.


Det största problemet är att hitta nån lastcell som klarar 0-1000kg med god upplösning jag hadde planer på en hydraulcylinder och en tryckgivare men har inte hittat nåt konkret ännu


Peter
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vet inte riktigt hur du tänkt(förstår nog inte) men själva mätningen görs väl med att man mäter accet på "trumman" under en viss tid och en viss belastning. Med hjälp av detta dunkar man in detta i ett enkelt data program och kan där få ut Hk. Men i den enklaste bänken borde problemet vara att ha rätt motstånd på trumman så att det inte spinner sönder eller skjuter på. mätning på trummans hastighet och förändring i denna görs av en "tacometer"(om den nu heter så), den delar upp varvet i 1260 punkter och det borde räcka för skaplig mätning, problemet är belastningen och data programet.

Så här mycket kan jag om bänkar :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Qwerty skrev:
Vet inte riktigt hur du tänkt(förstår nog inte) men själva mätningen görs väl med att man mäter accet på "trumman" under en viss tid och en viss belastning. Med hjälp av detta dunkar man in detta i ett enkelt data program och kan där få ut Hk. Men i den enklaste bänken borde problemet vara att ha rätt motstånd på trumman så att det inte spinner sönder eller skjuter på. mätning på trummans hastighet och förändring i denna görs av en "tacometer"(om den nu heter så), den delar upp varvet i 1260 punkter och det borde räcka för skaplig mätning, problemet är belastningen och data programet.

Så här mycket kan jag om bänkar :)


accelerationsbänkar ja men det jag bygger mig är en riktig broms

oljehydralisk och där mäter man det riktiga vridmomentet
man låter helt enkelt motorn gå på en viss last mot bromsen sen mäter man det moment som åtgår för att hålla imot turbinen


Räkne exempel säg att vi har 400nm på vevaxeln men motorn är nerväxlad hela vägen till bakhjulet ca: 1-4 så man får då en uppväxling av kraften x 4
dvs. 1600nm = 160kg på en meter men momentarmen kan inte vara så lång i detta fall utan ca en tredjedel av en meter uppväxling av kraften igen x 3

1600 x 3 = 4800nm eller 480kg

Principen på denna bänk är att man byter ut bakhjulet (backar upp hojen)
i bromsen lägger på kedjan runt ett drev på turbinen spänner fast hojen å kör

Så med andra ord lastkännaren måste klara minst 600kg för att bänka nuvarande turbomoppar men det kan ju va kul att ha lite uppåt toleranser det kan ju hända att man försöker köra bilmotorer med mera krut
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Okey jag börjar hajja. Som du ser så kan jag inte så mycket om detta och ska kanske inte besvära dej med mer underliga frågor och ideer. :) Men som sagt behöver du elektriska komponenter eller givare så är det bara att hojta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Qwerty skrev:
Kalas, då kan jag ta gixxern dit och kika.

Kika? Klart du ska åka! Kostar bara 150 pix för att prova på, dvs få köra och få tidkort utan att delta i själva elimineringen. Lixom, hur mycket kostar ett vanligt inträde?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Kika? Klart du ska åka! Kostar bara 150 pix för att prova på, dvs få köra och få tidkort utan att delta i själva elimineringen. Lixom, hur mycket kostar ett vanligt inträde?

Med en koppling som hugger, vaccum 36or med hemgjorda filter, hala däck och en ljudnivå satt man tror att den gör 9sec(nåja ljudet är lagom, mest insugsljud). Fast det är klart det skulle kanske vara kul och få känna på gixxern, se vad han presterar trots alla handikapp. Han går ju bra mellan 5-9k där man kan leva på vridet. Och inträdet lär ju bli ca100:- om man då betalar 150:- så får man dessutom köra ett par repor.

Glömde vad kostar det att lösa ut en tillfällig licens? För det krävs väll? När ska man vara där? Vart hitar jag info. Får man byta motor eller är det sånna skumma regler?
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Inga problem, jag körde streetbike med lockupclutch och allmänt mysko bygge som du vet.
Engångslicens kostar några hundringar, lika bra att köra upp för riktig licens på en gång, samma peng!
Men, det borde väl inte behövas vid prövapå ?
Kolla HÄR

Har jag tid och får tag i bil ska jag köra åtminstone någon av helgerna :hihi
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Okey det är den söndag den 19 som gäller. Hur länge gäller en licens? Hur skaffar man det? Vet att det är uppkörningar och man ska visa att man förstår dom enkla och självklara reglerna som finns. Gäller den endast detta år eller har man den ett antal år eller hur funkar det.

Kan någon hjälpa en novis på rätt bana.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det korrekta sättet:
Bli medlem i en klubb; ex SHRA Stockholm, kör upp, ansök om licens hos SVEMO, klart. Licensen gäller ett år i taget.

Jag hade ingen ansing (om något :rolleyes: ) så jag åkte till Tullinge, bestämde att jag skulle köra upp för riktig licens då priset ändå var detsamma.
Anmälde mig till SHRA, väntar fortfarande på svar så jag kan få licensen från SVEMO... :gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Qwerty skrev:
Okey jag börjar hajja. Som du ser så kan jag inte så mycket om detta och ska kanske inte besvära dej med mer underliga frågor och ideer. :) Men som sagt behöver du elektriska komponenter eller givare så är det bara att hojta.



Inget besvär alls tvärt om roligt med folk som är intreserade av de man håller på med men som jag sagt tidigare titta gärna in en sväng vid tillfälle
det blir mycket lättare å förklara vad som behövs på platts så att säga

Peter
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersson turbo skrev:
Inget besvär alls tvärt om roligt med folk som är intreserade av de man håller på med men som jag sagt tidigare titta gärna in en sväng vid tillfälle
det blir mycket lättare å förklara vad som behövs på platts så att säga

Peter

Jobbar du hemma?(tror nästan det) För ibland passerar jag dej på dagtid och då kunde jag ju ta en sväng förbi. Inte för att jag tror att jag kan tillföra något men det kan ju vara trevligt och ta en fika och snacka lite skit och efter att man sett grejjorna så kanske poletten trillar ner om inte annat så har man i vilket fall haft en trevlig fika.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Qwerty skrev:
Jobbar du hemma?(tror nästan det) För ibland passerar jag dej på dagtid och då kunde jag ju ta en sväng förbi. Inte för att jag tror att jag kan tillföra något men det kan ju vara trevligt och ta en fika och snacka lite skit och efter att man sett grejjorna så kanske poletten trillar ner om inte annat så har man i vilket fall haft en trevlig fika.
Jag jobbar inte hemma dagtid tyvär men väl kvällar å helger
men visst bodde du i rosersberg?? då är du väl säkerligen ute å åker nåt på helgerna så dår är du välkommen in på lite ljug å fika

Peter
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Andersson!!!Jag har en utsugsfläkt med nåra meter spirorör till som är till för avgasutsugning,trefaspryl,ser seriös ut.Nåt som behövs???Bästa tänkbara pris.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ktmjacke skrev:
Andersson!!!Jag har en utsugsfläkt med nåra meter spirorör till som är till för avgasutsugning,trefaspryl,ser seriös ut.Nåt som behövs???Bästa tänkbara pris.

Japp är den bara tillräckligt stor så är det intresant men då pratar vi spiro 300mm som anslutning om det ska räcka till

Kan du fixa nån bild på den det vore najs

Peter
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
andersson turbo skrev:
Japp är den bara tillräckligt stor så är det intresant men då pratar vi spiro 300mm som anslutning om det ska räcka till

Kan du fixa nån bild på den det vore najs

Peter
Ska ta ett foto när jag åker ner till garaget nästa gång,mäter lite samtidigt,men jag skulle tippa på att den är lite mindre än vad du behöver om det måste va så stor anslutning.Gissar att den ligger runt 200mm.Ser för övrigt ut som en jätteturbo,så det vore ju passande :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top