TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fan, jag har ju bara inte råd...

Byta mot 1:a årsmodell TDM? :D:hihi

För att liva upp tråden lite....Du skulle inte vara intresserad av 900 motorn? Blir nog toppen i en gammaltdm!
Kan tänka mig låta den hänga kvar i ramen med elen, quickshifter, cyl/högcompkolvarna och programmerbara ECUn.
Kommer snart börja plocka av alla aftermarket delar R1 gaffeln, gasare, akra, racetoppen med tornados för försäljning i England.
Mässan i morgon för att klämma och torrbryta DUKE 790 som antagligen kommer beställas :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För att liva upp tråden lite....Du skulle inte vara intresserad av 900 motorn? Blir nog toppen i en gammaltdm!
Kan tänka mig låta den hänga kvar i ramen med elen, quickshifter, cyl/högcompkolvarna och programmerbara ECUn.
Kommer snart börja plocka av alla aftermarket delar R1 gaffeln, gasare, akra, racetoppen med tornados för försäljning i England.
Mässan i morgon för att klämma och torrbryta DUKE 790 som antagligen kommer beställas :)
Det hade nog varit riktigt skoj, men känns onödigt att lägga ut pengar på en hoj jag nästan sålde för nån månad sedan. Gillar inte tändföljden i 1:a gen motorn, den låter för trist... :crash Möjlligen blir det nya krökar/nytt avgas så den andas bättre, men annars är byte till en gen2-hoj högst på modifieringslistan.

Varit jäkligt sugen på 790:n jag med, men blev lite avtänd vid presentationen när de tagit ner speccen på motorn till strax över 100 hk. Lär väl räcka till ändå eftersom hojen är lätt iofs...:D

Sista tävlingssäsongen i år (igen), siktar på en bushoj efter det. 790 med extra allt kan nog fortfarande dunka då. Nån annan körning blir det knappast längre.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nja på 790, kändes som man satt på en moppe typ MT-07. Kostade samma i försäkring som S1000r & MT-10 (svedea)
Måste säga att JAG sitter bäst på MT-09 & s1000r. Men nu lutar det nog mer åt MT-10 då ljudet gör en hel del också...
Blir en vår med provkörningar...
Pratade länge med en aprilia klubb snubbe som visste vem Jåke var iaf... :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja på 790, kändes som man satt på en moppe typ MT-07. Kostade samma i försäkring som S1000r & MT-10 (svedea)
Måste säga att JAG sitter bäst på MT-09 & s1000r. Men nu lutar det nog mer åt MT-10 då ljudet gör en hel del också...
Blir en vår med provkörningar...
Pratade länge med en aprilia klubb snubbe som visste vem Jåke var iaf... :)
Har inte ens varit i närheten av en så det var intressant. Plus på Mt-10, tyvärr sitter man för japanskt på den. Mer Tuono-stuk behövs, annars rätt motor. De flesta i den klubben vet vem den killen är... B-)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Märkesförrädare kom på tal.... :D
Men ser man på, den förtappade återvänder. Till en insomnad tråd!
cedf8aab321507df10fe91dd7f306b5a.jpg
f7a6f608b619d4f4ebd817b268b2e346.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
När jag sålde min TRX så sa jag! Om Yamaha bygger en ny hoj med liknande motor i framtiden så ska jag köpa den.
Sagt och gjort så blev det en XSR700 i våras.
Men har många fina minnen med TRXen.:yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När jag sålde min TRX så sa jag! Om Yamaha bygger en ny hoj med liknande motor i framtiden så ska jag köpa den.
Sagt och gjort så blev det en XSR700 i våras.
Men har många fina minnen med TRXen.:yoparty
Alltså, deras XSR900 Abarth är ju rätt tänkt. Inte helt rätt utfört men hade pengarna funnits för att köpa en och fixa det Yamaha missade så hade jag inte behövt köpa samma TRX igen. :D

Nu är sagda TRX 1/4 R6 så skillnaden mot en ny 700 känns inte värt pengarna.... :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Är det någon som vet mått och vinklar på TRX`s kylsystem.
eller ett bra ställe att köpa färdiga slangar hos.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag lämnar den här, i närmast avsomnade tråden: :lol

Hojen är iaf lite lättare nu än när den lämnade butiken för över 20 år sedan...

 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hallå!

En fråga som jag hoppas når fram till någon som vet.

Har en TRX850 från 98 som läcker lite kylvätska från förgasartrakten. Det är ett mindre läckage i form av att det droppar lite av och till.

Blev lite förvånad över kylvätska från förgasarna, men det verkar var någon sorts vätskebaserad förvärmning eller liknande. Har rivit så pass långt så att jag är framme vid förgasarna och har hittat slangarna som går till och från förgasarna och som i sin tur går vidare till kylarslangarna.

Så jag gissar att jag antingen har någon trasig slang eller en packning nånstans.

Slangen som kopplar ihop båda förgasarna sitter på undersidan så den kommer jag inte åt att kontrollera utan att helt lyfta ur förgasarna.

Frågan är om det går att plugga till och från-slangarna dvs mellan kylarslangarna och förgasarna och köra utan förvärmningen för att få slut på droppandet till tid finnes att plocka ur gasarna ?

Eller behövs förvärmningen för driften?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hallå!

En fråga som jag hoppas når fram till någon som vet.

Har en TRX850 från 98 som läcker lite kylvätska från förgasartrakten. Det är ett mindre läckage i form av att det droppar lite av och till.

Blev lite förvånad över kylvätska från förgasarna, men det verkar var någon sorts vätskebaserad förvärmning eller liknande. Har rivit så pass långt så att jag är framme vid förgasarna och har hittat slangarna som går till och från förgasarna och som i sin tur går vidare till kylarslangarna.

Så jag gissar att jag antingen har någon trasig slang eller en packning nånstans.

Slangen som kopplar ihop båda förgasarna sitter på undersidan så den kommer jag inte åt att kontrollera utan att helt lyfta ur förgasarna.

Frågan är om det går att plugga till och från-slangarna dvs mellan kylarslangarna och förgasarna och köra utan förvärmningen för att få slut på droppandet till tid finnes att plocka ur gasarna ?

Eller behövs förvärmningen för driften?
Det går bra att plugga, du behöver inte ha den genomledningen.

Rimligen är det bara slangarna som gett upp pga ålder.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Funderade på att starta en till byggtråd. Men är ju klar med första delen och dessutom usel på att uppdatera, så nöjer mig med att försöka hålla liv i den här tråden... :crash


Framgaffel: R6 -02
Sving: ThunderAce
Hjul: R6 -04
Kåpor: Original
Diverse bantning: Vanlig raceprepp typ stöd, lykta, fläkt och andra tunga saker....
Trim: Inte mycket. Akra helsystem, ombestyckade förgasare med kit från 6Sigma.
Styrkronor: Original uppborrade för att passa grövre R6-gaffel, nya clipon från Kina
Bromsar fram: R1 -00
Broms bak. Oklart... R6?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
TRX850. Inte det snabbaste hojvalet på Brno. 18 sek efter en normal svensk SBK-förare från mitten av fältet, inte fullt 40 sek efter Marquez snabbaste varv. Men en hel del snabbare än diverse engelsmän och tyskar på 1000-kubikare de inte klarar av att hantera effekten i trots diverse elektroniska hjälpmedel.

Fick inte riktigt till nån kanonbra varvtid, hojen gick enormt fett i värmen och hade tungt att ta sig från mellanregistret som normalt är den starka biten. Chassimässigt funkade den däremot kalasfint, förutom den gamla bakdämparen som hade behövt en renovering för 10 år sedan...

:banana

65280457_10218489204963512_3777284515467100160_n.jpg

 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
18 sek efter en normal svensk SBK-förare från mitten av fältet, inte fullt 40 sek efter Marquez snabbaste varv.

Den svenske superbajkern är alltså närmare TRX'en än Marquez...? I så fall är jag betydligt mer imponerad av TRX'en än honom...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Den svenske superbajkern är alltså närmare TRX'en än Marquez...? I så fall är jag betydligt mer imponerad av TRX'en än honom...
Inte riktigt, han klarar sig med ett par sekunder på "rätt" sida halvlek. (1,54/2,12/2,30)

Jag får bestycka om, göra 7000-milaservice och försöka igen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top