TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kan någon med originalfälg hjälpa mig och ta ett mått mellan sving och drev? Jag är bortkollrad i och med att det alltid suttit en Yamaha 5.5" fälg, och numer en Marvic fälg med hemmagjorda distanser...

Tack!
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Vårtur

Har äntligen fått ihop TRX-en, tog min första tur för året, en måndagskvällskörning på gocartbanan. otroligt vad seg och "rostig" man kände sig de första passen, som tur var släppte det lite under sista passet. Det här kändes väldigt nyttigt, tror nog att många skulle ha nytta av en sån här genomkörare direkt på våren. Med resa till och från blev det ca 25 mil.
Det låg en hel del snö kvar på sidan om banan men vädret var riktigt bra med trivsam temperatur. :banana
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Äntligen sitter den programmerbara CDI´n i bågen och efter lite ångest innan start drog den igång lättare än på länge!

Nu skall bara denna polisens "fart vecka" gå över, dom fotar ju överallt!!
Sen blir det fullstumt för att se vad den kan göra.... :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tack t Tia för ett mått. Dock behöver jag nog ytterligare ett, som Spooky poängterade (har nog inte kommit igång riktigt än, fort och fel tänker jag...).

Jag har ju YZF-svingen, så jag skulle behöva innermåttet mellan svingarmarna, strax framför drevet, på originalsvingen.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Laddar ner till Kinnekulle i morgon kväll för att sedan åka på Ringen under fredag och lördag med SMC. Förra och enda gången jag åkte med TRXen där hade jag klappruttna framhjulslager. Ska bli spännande att se hur det funkar när grejerna är fräscha och gaffeln moddad. Tycker jag har fått till en bra ballans mellan fram och bak både vad det gäller komp och retur på dämpningen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Må den heliga banguden vara med dig! Jag får passa den här gången. Går fortfarande o väntar på stång t bakdämparen, och funderar på att slänga i originalkammarna. Nya däck ska på innan Gotland. Eftersom jag är så nöjd med Sportec M3:eek:rna, så funderar jag på de nya M5:eek:rna. Någon som hört något om dem?
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Må den heliga banguden vara med dig! Jag får passa den här gången. Går fortfarande o väntar på stång t bakdämparen, och funderar på att slänga i originalkammarna. Nya däck ska på innan Gotland. Eftersom jag är så nöjd med Sportec M3:eek:rna, så funderar jag på de nya M5:eek:rna. Någon som hört något om dem?

Staffan har fått ett M5 panikmonterat i dag. Utlåtande kommer efter helgen. Fränt med lutningsindikering på däcket.:tummenupp:va:D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Gott, jag avvaktar vidare utlåtanden. M3 hade åtminstone 50 % bättre livslängd än M1 för mig. Ligger M5 i ungefär samma härad som M3 så blir det tjöp!

PS, hur går den nya moppen då Jåke? Nöjd?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Gott, jag avvaktar vidare utlåtanden. M3 hade åtminstone 50 % bättre livslängd än M1 för mig. Ligger M5 i ungefär samma härad som M3 så blir det tjöp!

PS, hur går den nya moppen då Jåke? Nöjd?

För att inte tala om att 3:an faktiskt hade bra mycket bättre prestanda. Vill minnas att jag sänkte 2 sekunder på Gele-åsen utan att ens försöka bara på att åka hem och byta från M1 till M3 med TRX:en. Så det kan nog vara värt att testa M5...

PS.
Jorå, begick kurspremiär i helgen tillika nästan första körningen förutom kortare rundor i Uppsala. Svarta streck genom böjarna är en barnlek men framänden är en aning lätt :rolleyes:

Ska jobba vidare lite i sommar så ska vi nog få upp lite fart på oss åxå. http://www.pixbox.se/pic_show_id30901314.html

DS.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ska det gå ännu snabbare? :eek:
Ska ut på uppdrag till veckan, så vi får väl se... ;)

Annars var det testet lääänge sen så jag har hunnit tappa mycket, men nyinförskaffad officiell vurplicens kommer nog att göra susen :rolleyes:

Bli're nån kvällskörning nånstans eller småbanekörning så ska jag försöka tajma in att vara på plats i sommar och lyssna :)
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Nu när kompisen Staffan har kört två kursdagar på Kinnekulle så lät det som att han bryter sin långa svit av Michelin Pilot Power 2tc och i fortsättningen köra Metzeler M5. Han tyckte att M5 hade en fantastiskt fin instyrning. Bra grepp på bra sätt.
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Nu när kompisen Staffan har kört två kursdagar på Kinnekulle så lät det som att han bryter sin långa svit av Michelin Pilot Power 2tc och i fortsättningen köra Metzeler M5. Han tyckte att M5 hade en fantastiskt fin instyrning. Bra grepp på bra sätt.

ja förut så va ju michelin pilot power bäst tyckte man..ska nog testa metzeler m5 oxå sen kör bridgestone blt016 nu...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu när kompisen Staffan har kört två kursdagar på Kinnekulle så lät det som att han bryter sin långa svit av Michelin Pilot Power 2tc och i fortsättningen köra Metzeler M5. Han tyckte att M5 hade en fantastiskt fin instyrning. Bra grepp på bra sätt.

Det låter kalas. Prognos på livslängd (mätt i bandagar)9?

Hur gick det annars? Blött? Kul? Fjädring?
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Det låter kalas. Prognos på livslängd (mätt i bandagar)9?

Hur gick det annars? Blött? Kul? Fjädring?

Livslängd? Ska väll vara samma gummiblandning som m3 men de inre strukturerna skiljer. Ingen egen erfarenhet av metzeler i modern tid.

Kallt som skridskor men bara typ 20 regndroppar på visiret. Utan tvekan mina bästa två kursdagar med SMC så nu är man jEtTe SnABb.:tungan:D. Nä men seriöst så hade jag en otrolig ahaupplevelse under lördagen. Det är otroligt vad mycket som är "hjärnspöken". Första halvan av lördagen(steg4) kände jag att jag bara fyllde en säck med osorterat in-put och info. Istruktören Stefan Bohman såg tydligen något som jag inte visste om mig själv.Det han sa var som ett mantra under hela dagen. "Sikta och skjuta iväg sig själv med slangbella". "Bedöva herrejössesreaktioner". "Mentalt räta ut banan"."Vardagsrumsmattans yta som du behöver nu skall vi vi vika ihop så du bara behöver 40cm". Initialt var jag inte med på tåget men näst sista passet så sa det pang och bitarna föll på plats. Jag körde varven snabbare med en hand än jag gjorde tidigare med två händer på styret.
Chassiet funkade utmärkt. Bra balans fram/bak likaså retur/komp. returen fram har jag tydligen fått till bra. Snabb tillbaks efter kompression men inga eftergung. Ett pass gjorde vi en övning där vi i slutet på startrakan gick till höger ut på den asfalterade trekanten för att ansätta svängen och diagonala över längsgående curbsen för att sedan träffa apex sent på vänstern innan Kvarnenkurvan. En hand på styret.140 blås? Helt odramatiskt. I och för sig så var man ju bedövad mot herrejössesreaktioner. Framhjulet kasade några gånger i Kvarnenkurvan men det löste sig med lite mer gas.
Dagarna får fem dansande bananer av fem möjliga.
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jo just det, tebax till det där med MetzelerM5. Vi i vår grupp kollade däcksvärmen på våra maskiner. Körde 2 mastervar + 2 ytterligare i samlad trupp i samma tempo utan hårt gaspådrag eller kraftig broms. Svängde in i depå och mätte med IR-termometer. M5 var inte varmast men minst skillnad i temp mellan vänster- mitten-höger.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hejsan

Jag behöver hjälp NU! ska på banan på måndag-tisdag (Gelleråsen)
Upptäcker att mina bromsskivor oroväckande nog närmat sig tjockleken av ett asplöv. Någon som bytt till Wave, ISR eller annat som då har ett par framskivor liggandes, och gärna byter dem mot ett antal sedlar o mynt?? Från vilka andra modeller skulle skivor passa tror ni?, tidiga R1 Thundercat, Thunderace, YFZ ?? tänkte i så fall utvidga sökonmrådet på skrot. Kanske blir detta sista sommaren med denna hoj, vill ej lägga ut förmögenhet på den, men vill ju ändå slippa använda någons baklucka som stoppkloss ;-) På banan skall man ju ändå bromsa så lite som möjligt, eller hur var det nu.....

mvh NLX 567
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top