TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
ang. gsx750 så är ju det en hoj som är känd för att vara liten. Körskolan jag gick på hade gsx750 för tjejerna och hornet 900 för killar :hihi

Liten? Jag tog körkort på GSX750, inte tyckte jag att den var speciellt liten?:va Ändå tillhör inte jag dom småväxta...
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Vågra man lägga handpenning på en hoj utan ha provkört den?
Handlaren säger att den är felfri och går bra.
Vågar man lita på en försäljare? :va

Vad täcker en mc handlares 3 månaders garanti?
Om försäljaren nu säger att det inte är något fel på den och jag lägger handpenning och sen när jag ser den visar det sig att den är repig, går dåligt eller något annat som han inte har informerat om?
Vad har man för rättigheter då?

Riktigt sugen på en TRX i Göteborg men tycker det är lite väl långt om det visar sig att den inte är något att ha. :(
 

Nipejo

2 hjul=2 cylindrar. 4 hjul=4 cylindrar
Gick med
7 Sep 2004
Ort
i det röda radhuset till höger
Hoj
Vtr -03
Om det är den TRX som står på Johans MC så är den fin. Jag testade den och den kändes frisk utifrån det lilla jag begriper...

Men jag hade nog inte köpt någon som jag inte hade kört, åtminstone ett varv runt huset...
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
kremro; skrev:
Vågra man lägga handpenning på en hoj utan ha provkört den?
Handlaren säger att den är felfri och går bra.
Vågar man lita på en försäljare? :va

Vad täcker en mc handlares 3 månaders garanti?
Om försäljaren nu säger att det inte är något fel på den och jag lägger handpenning och sen när jag ser den visar det sig att den är repig, går dåligt eller något annat som han inte har informerat om?
Vad har man för rättigheter då?

Riktigt sugen på en TRX i Göteborg men tycker det är lite väl långt om det visar sig att den inte är något att ha. :(

Ja det dräller ju inte direkt med trx-ar så man får nog räkna med att lägga några mil på att åka och kika.
Betala inte för något du inte har kikat på. Oavsett vad man har för rättigheter eller ej så blir det minst strul.
Funderar på det där med 3 månaders garanti. Köpa nu och garantin går ut i vår när det är mer aktuellt med körning?:näsblod
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vågra man lägga handpenning på en hoj utan ha provkört den?
Handlaren säger att den är felfri och går bra.
Vågar man lita på en försäljare? :va

Vad täcker en mc handlares 3 månaders garanti?
Om försäljaren nu säger att det inte är något fel på den och jag lägger handpenning och sen när jag ser den visar det sig att den är repig, går dåligt eller något annat som han inte har informerat om?
Vad har man för rättigheter då?

Riktigt sugen på en TRX i Göteborg men tycker det är lite väl långt om det visar sig att den inte är något att ha. :(

Varken beggade hojar eller bilar springer iväg i dagens läge. Har du lyckats pruta per telefon ?
Den ser ju sjukt bra ut på bilden men det är mycket pengar. Du kommer att vilja byta bromsar och bromsslangar, höja den bak, sätta på miniblink etc.
När du gjort detta är det frågan om du kommer att behålla den putsen på hojen att det är värt att lägga de 10K extra mot den gröna som står i Uddevalla.
//P
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Om det är den TRX som står på Johans MC så är den fin. Jag testade den och den kändes frisk utifrån det lilla jag begriper...

Men jag hade nog inte köpt någon som jag inte hade kört, åtminstone ett varv runt huset...

Jo precis den..
Vad kommer det sig att inte du köpte den då? :)

Något fel på den?

Har språkat lite med sambon och lilltjejen och dom kanske är med på en hotellnatt i göteborg. :D
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Varken beggade hojar eller bilar springer iväg i dagens läge. Har du lyckats pruta per telefon ?
Den ser ju sjukt bra ut på bilden men det är mycket pengar. Du kommer att vilja byta bromsar och bromsslangar, höja den bak, sätta på miniblink etc.
När du gjort detta är det frågan om du kommer att behålla den putsen på hojen att det är värt att lägga de 10K extra mot den gröna som står i Uddevalla.
//P

Är det bara jag som är nöjd med originalbromsarna? Alla tycks ju byta dessa mot r1... Där emot så kanske en hårdare gaffel hamnar på önskelistan :)
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Varken beggade hojar eller bilar springer iväg i dagens läge. Har du lyckats pruta per telefon ?
Den ser ju sjukt bra ut på bilden men det är mycket pengar. Du kommer att vilja byta bromsar och bromsslangar, höja den bak, sätta på miniblink etc.
När du gjort detta är det frågan om du kommer att behålla den putsen på hojen att det är värt att lägga de 10K extra mot den gröna som står i Uddevalla.
//P

Näe du har nog rätt.. Men grönt vet ja inte om jag e så sugen på. Skilljer dock en 1000mil på den i gtb och den i uddevalla, sen finns ju en i eslöv med, men dom har båda gått ganska långt.. :confused:
Iofs så är väl inte milen hela världen om cykeln är välskött.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ville bara säga hej och berätta att jag betalade handpenning på en TRX idag! Kallt att provköra men jösses vad den lät gött! Ser framemot en lång sommar med många mil i sadeln...

Då får du hänga med på körningarna från GP till våren så vi är två med rätt ljud!! :tummenupp

Vågra man lägga handpenning på en hoj utan ha provkört den?
Handlaren säger att den är felfri och går bra.
Vågar man lita på en försäljare? :va

Vad täcker en mc handlares 3 månaders garanti?
Om försäljaren nu säger att det inte är något fel på den och jag lägger handpenning och sen när jag ser den visar det sig att den är repig, går dåligt eller något annat som han inte har informerat om?
Vad har man för rättigheter då?

Riktigt sugen på en TRX i Göteborg men tycker det är lite väl långt om det visar sig att den inte är något att ha. :(

Jag åkte upp till Sundsvall och köpte min! :D (GBG:are)
 
Last edited:

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Det är ju några veckor kvar tills säsongen börjar så jag får hålla utkik..

Annars, är 3500-4000mil mycket på en trx? Hur långt har era gått?
:va
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Om det är den TRX som står på Johans MC så är den fin. Jag testade den och den kändes frisk utifrån det lilla jag begriper...

Är det bara jag som tycker att den ser omlackad ut? Jag saknar dekaler på den... Dessutom så har den bara gått 2.980 mil, det verkar lite...

Är det bara jag som är nöjd med originalbromsarna? Alla tycks ju byta dessa mot r1... Där emot så kanske en hårdare gaffel hamnar på önskelistan :)

Jag bytte mina efter en incident med ett rådjur, skillnaden mellan original och R1 är klart märkbar...:)
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det är ju några veckor kvar tills säsongen börjar så jag får hålla utkik..

Annars, är 3500-4000mil mycket på en trx? Hur långt har era gått?
:va

Har för mig att min mätare står på ca. 1.800mil, men jag vetefan om man kan lita på det med tanke på hur ventilspelet var när jag justerade.
3500-4000 mil ska inte vara några problem om den är servad som den ska. Ett tips är att kolla om den startar lätt när den är kall. Min var tydligen varmkörd innan jag provkörde då den startade på en gång, men hade stora problem att hoppa igång redan morgonen efter.

Jag bytte mina efter en incident med ett rådjur, skillnaden mellan original och R1 är klart märkbar...:)
Med det argumentet kanske man kan få morsan att betala nya bromsar till trxen :hihi
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Har för mig att min mätare står på ca. 1.800mil, men jag vetefan om man kan lita på det med tanke på hur ventilspelet var när jag justerade.
3500-4000 mil ska inte vara några problem om den är servad som den ska. Ett tips är att kolla om den startar lätt när den är kall. Min var tydligen varmkörd innan jag provkörde då den startade på en gång, men hade stora problem att hoppa igång redan morgonen efter.

Med det argumentet kanske man kan få morsan att betala nya bromsar till trxen :hihi

Är ju sådär att börja på 4000mil, jag kommer väl köra iaf 1000-1500 om året.
Bäst att hålla milen nere. :)
Men iofs det är ju bara byte det som är trasigt. :D

Vad är det som inte är bra om den är svårstartad?
När ska förövrigt ventilservice göras på en trx? Hur är övriga service intervaller?
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
kremro; skrev:
Är ju sådär att börja på 4000mil, jag kommer väl köra iaf om året.
Bäst att hålla milen nere. :)
Men iofs det är ju bara byte det som är trasigt. :D

Vad är det som inte är bra om den är svårstartad?
När ska förövrigt ventilservice göras på en trx? Hur är övriga service intervaller?

Det här med ventilspel, eller rättare sagt, bristen på ventilspel har avhandlats några gånger i den här tråden. Det är bara att läsa igenom hela tråden.:näsblod :rolleyes:
Nämen alvarligt. En del, notera :en del av -96orna lider av mjukt matreal i ventiler eller säten.Risk för nollspel eller minusspel(ventilen stänger inte tillfredsställande). Enligt serviceboken skall ventilspel checkas vid 4200mil, men med vetskapen om det eventuella problemet så skadar det inte att kolla vid halva den körsträckan.
Det är vad jag har fattat av vad jag har läst mig till.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är ju sådär att börja på 4000mil, jag kommer väl köra iaf 1000-1500 om året.
Bäst att hålla milen nere. :)
Men iofs det är ju bara byte det som är trasigt. :D

Vad är det som inte är bra om den är svårstartad?
När ska förövrigt ventilservice göras på en trx? Hur är övriga service intervaller?

Det kan bero på flera orsaker men i mitt fall så berode det till 100% på nollspel/minusspel på 2 av 6st insugsventiler. Symptomen på det är att den är svårstartad endast när den är kall och att tomgången ändras när den får upp värme.
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Det här med ventilspel, eller rättare sagt, bristen på ventilspel har avhandlats några gånger i den här tråden. Det är bara att läsa igenom hela tråden.:näsblod :rolleyes:
Nämen alvarligt. En del, notera :en del av -96orna lider av mjukt matreal i ventiler eller säten.Risk för nollspel eller minusspel(ventilen stänger inte tillfredsställande). Enligt serviceboken skall ventilspel checkas vid 4200mil, men med vetskapen om det eventuella problemet så skadar det inte att kolla vid halva den körsträckan.
Det är vad jag har fattat av vad jag har läst mig till.

Ok, och detta spel kan göra att den blir svårtstartad?

Det kan bero på flera orsaker men i mitt fall så berode det till 100% på nollspel/minusspel på 2 av 6st insugsventiler. Symptomen på det är att den är svårstartad endast när den är kall och att tomgången ändras när den får upp värme.

Ok. Fick jag svar på det :)

Föresten vart köper man billigast reservdelar och "styling/tuning" grejjer?
:D
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
kremro; skrev:
Ok, och detta spel kan göra att den blir svårtstartad?



Ok. Fick jag svar på det :)

Föresten vart köper man billigast reservdelar och "styling/tuning" grejjer?
:D

Det är bristen på ventilspel som får motorn att funka dåligt.

Här har jag shoppat pryttlar: http://www.kedo.com/
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Suttit och tittat på "trx of the month" på motomaniac.net. Och man blir ju inte mindre sugen på att köpa en hehe :D
Finns en del grymma byggen.. :yoparty
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Är ju sådär att börja på 4000mil, jag kommer väl köra iaf 1000-1500 om året.
Bäst att hålla milen nere. :)
Men iofs det är ju bara byte det som är trasigt. :D

Vad är det som inte är bra om den är svårstartad?
När ska förövrigt ventilservice göras på en trx? Hur är övriga service intervaller?

Det blir nog svårt att hitta en lågmilare, med tanke på att de tillverkades för 10 år sen. Det finns nog några få, men de flesta lär nog ha gått ett par hundra mil om året i snitt.

Min har snart gått 6000, men jag har renoverat en del, inte för att det behövdes, mer ett konstigt tillstånd som inträffade efter köpet av TRX:en. Mupp, jo, kanske :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top