TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Vilken dag är det vi pratar om här ??

Tar gärna en :fyllisar och ljuger lite.

//Peter

Jag är där på fredag. Jåke å Laila kommer ju vara där hela helgen.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
brrrr va de é kallt ute...
Nåja snart får kung Bore o hans vänner vika hädan, ja nästan snart i alla fall....
Hursomhellst har jag sökt på forumet en del om vad vi förare tycker om våra trx:ers uppträdanden på vägen/banan
Jag undrar nu om någon har provat olika framdäck och kommit fram till att det ena är bättre än det andra, bättre i detta fall är spårsäkerhet, spårkänslighet, tillitsfullt, och hållbarhet (för det det däcket skall användas till) Jag själv kommer ut till min första vår (-06) med en TRX och det var fem långa år sedan jag körde MC sist. Jag behöver altså köra in mig på hojen för att få lite kläm TRX:ens balans samt att jag själv får lite koll på att man är i någorlunda form så man inte tok tappat allt vad MC-körning heter.
Jag kommer även att anmäla mig till broms o sväng kurs så fort detta blir möjligt våren -06, (någon som ännu sett något?) Jag ämnar inte sätta banrekord utan bara lära mig finna känslan och tekniken igen.
Men nu behöver jag altså ett nytt framdäck, jag ämnar att köra två max tre kurser under 06, resten blir på allmän väg, jag kommer nog att avverka 6 till 800 mil detta år, mest fram o tillbaka till jobbet (handikapp innom familjen sätter stopp för flera mil än så) Jag har inget emot om däcket håller hela denna period men det behöver heller inte hålla tre sommrar till.
Har ni några rekomendationer att göra?

mvh NLX567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
Blablablabla
Har ni några rekomendationer att göra?

mvh NLX567

Köp Begnagnade Metzler rennsport ~500:- plus montering. BÖR ge dig runt 800-1000mil.

Jag har inte märkt nån direkt skillnad mellan 110 och 120bredd, inte heller mellan 60 & 70profil.

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
nlx567 skrev:
Har ni några rekomendationer att göra?

mvh NLX567
Jag kör med metzler rensport (medium) nu och är helnöjd. Gick upp till 70-profil på framdäcket och tycker den blev stabilare och gav mer fäste, så nu kan jag släppa händerna från styret medans hojjen motorbromsar ner till ca 20-30 km/h. Det gick inte tidigare pga vibrationer.

Hållbarheten är inga problem. Kört ca: 5 hela bandagar och 5-700 gatmil i år med detta däck. Och då var det begagnat från början :tummenupp

Du köper ett för mellan 5-800 sek av ngn rr-nisse

Froven skrev:
Köp Begnagnade Metzler rennsport ~500:- plus montering. BÖR ge dig runt 800-1000mil.

Jag har inte märkt nån direkt skillnad mellan 110 och 120bredd, inte heller mellan 60 & 70profil.

//Peter
Kör du med 180 bak nu? Kom inte ihåg om du provat än.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
nlx567 skrev:
Men nu behöver jag altså ett nytt framdäck, jag ämnar att köra två max tre kurser under 06, resten blir på allmän väg, jag kommer nog att avverka 6 till 800 mil detta år, mest fram o tillbaka till jobbet

mvh NLX567
Tjena!

Som sagt, man behöver ju inte välja det mjukaste, klistrigaste däcket som finns bara för att det har bäst grepp under vissa förhållanden. Du säger ju själv att du mest kommer att pendla, så du kommer förmodligen att åka i annat väder än bra. Varför inte fundera på nåt av följande:

Pirelli Diablo Strada: Hade Strada bakdäck på hojen när jag köpte den. Funkade bra och körde på det under 4 (lugna) dagar på Gelleråsen i fjol. Inte haft framdäcket dock.

Pirelli Diablo: Klarar lite hårdare körning än Strada, men i gengäld lite sämre på våt väg. Sitter ett (totalt slut) på min hoj nu...

Metzeler Z6: Kanondäck för vanlig icke-extrem vägåka. Iaf på min TDM som gick på dessa på Anderstorp i fjol. Siktar på en uppsättning till våren då jag vill ha däck som klarar semestern utan problem.

Bridgestone BT014: Laila kör på detta och tycker det är det bästa som finns. Många säger att det varnar dåligt innan det släpper på bana, men det är knappast adekvat för läget...

Dessa bör ge dig minst 1400 mil innan de är slut och räcker alltså två säsonger :tummenupp

Lite sportigare:

Metzeler Sportec M1
: Trevliga. Finns för 900,- i Tyskland och har duktigt grepp när de får upp värmen på bana. Kanske inget att pendla med men bör hålla säsongen ut. Mitt tog slut på sidorna efter knappt 600 mil, dock med hjälp av några hårda bandagar. :hihi

Bridgestone BT012: Provat på Kawa ZXR750. Bra grepp men var slut efter 700 mil.

Har inte kört Michelin eller Dunlop och har inga tips att ge, men det finns nog andra :D

Edit: Skriver tydligen sakta.... :gnissla
 
Last edited:

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Däck

jag slår ett slag för Michelin Power fram 120/70 och road bak 180/55, ger mycket grepp fram och lång livslängd bak. Det finns SMC rabatt på ca 28% på dessa däck hos EUROMASTER. Blir snabbt pengar att spara.

Ha d
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Då jag köpte min cykel så satt det något Metzeler fram och ett AVON däck bak, inte så bra. sen köpte jag Begagnade Dunlop 207GP ett par gånger och dessa var helt super, både på bana och på vägen, krävde lite uppvärmning innan jag litade på rondellkörning, hände några gånger att baken pep iväg och Hiside var nära, då hade jag bara kört 500-1000 meter = kalla.

men nu skall jag pröva med Michelin Race M2 och se hur dom fungerar.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har kört på Sportec, fram håller ett tag till, bak byttes i augusti, troligen 700 - 1000 mil på framdäcket. Mycket nöjd, även med våta vägbanor, och det däcket fick bra värden i tester för drygt ett år sen. Jag har kört 120/70 fram. Ska försöka med Pilot Power, ny uppsättning, till våren, alternativt Dunlop 208GPA (jag köpte ett beggat bakdäck i panik av en RR snubbe, och det har dels hållit bra, och jag har inte haft några problem med greppet oavsett underlag heller)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Kör du med 180 bak nu? Kom inte ihåg om du provat än.

180 Metzler racetech på orginalfälg bak. Funkar kanon, rekomenderas verkligen. Har inte testat några andra 180-däck än, men bakdäcket är försett med ett krondike på högersidan som inte står Panamakanalen långt efter, så ett byte kommer ske innan säsongen börjar (typ iaf....)

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Froven skrev:
...bakdäcket är försett med ett krondike på högersidan som inte står Panamakanalen långt efter...

//Peter
Du får nog börja byta varv lite så räcker det längre... :hihi

Fast frågan är ju vad de andra säger om mötande trafik :D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Du får nog börja byta varv lite så räcker det längre... :hihi

Fast frågan är ju vad de andra säger om mötande trafik :D

De får väl anpassa sig efter rådande omständigheter..............

Alternativet är att vända däcket om det inte hade vart så tokslut som mitt är...

//Peter
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Tack alla för era svar om framdäck.
E´det någon MC-skrot som har mera trx delar än någon annan?
Jag söker en bakkuts, är det samma fästen på alla årsmodeller? jag har en 97:a. skall bygga om den "lite" för att få bättre stöd för träningsväskan till våren o vill inte förstöra orginalet. Som det är nu är kutsen för liten i förhållande till väskan, sadelväskor är inget alternativ, inte toppbox heller, tankväska är inte ens att tänka på.

mvh
NLX567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
nlx567 skrev:
E´det någon MC-skrot som har mera trx delar än någon annan?
Jag söker en bakkuts, är det samma fästen på alla årsmodeller?
mvh
NLX567
Kan inte hjälpa dig med skrotarna annat än att säga: kolla runt. Har alltid tyckt att personalen på Hojbiten är trevlig men vet inte hur mycket TRX de har.

Alternativet är att du kollar på tyska www.ebay.de, där brukar det dyka upp såna här saker med jämna mellanrum. Ganska billigt åxå. En sökning på trx850 eller trx 850 sorterar ut det mesta och hjälp med översättning går att få här... :3freak

Fästena är desamma, inga förändringar gjordes på TRX förutom färg och ventiler.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Alternativet är att du kollar på tyska www.ebay.de, där brukar det dyka upp såna här saker med jämna mellanrum. Ganska billigt åxå. En sökning på trx850 eller trx 850 sorterar ut det mesta och hjälp med översättning går att få här... :3freak

Som Jåke säger, Ebay. Sök dock på worldwide (weltweit), då brukar man få runt 90 träffar. Bakkutsen är inte speciellt dyr, iaf inte orginal.

RN MCdemontering i Gbg hade en slaktad TRX i höstas, och en viss deltagare i denna tråden har fått sin upplagad under vintern där. Prova där, dock till betydligt högre priser (oftast) än "Evilbay".

//Peter
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Instrumentdöd

Hej

Varmkörde pärlan igår, starta snällt, men sen så slocknade instrumenten, dvs tempmätare och varvräknare la av.....känns ju si sådär.....

Någon som har en idé på vad det kan vara, någon säkring kanske?? Har inte felsökt...håller ju på med XR skrället också....

Mvh

Per
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
one4fun skrev:
Hej

Varmkörde pärlan igår, starta snällt, men sen så slocknade instrumenten, dvs tempmätare och varvräknare la av.....känns ju si sådär.....

Någon som har en idé på vad det kan vara, någon säkring kanske?? Har inte felsökt...håller ju på med XR skrället också....

Mvh

Per
Hej

"alla" säkringar ( 4 st) sitter i en liten låda strax vid batteriet ( förutom den till startmotorn som sitter på densamma ).
denna låda är passande märkt " Fuse"
Där skall det finas två 15 A till belysning och övrig kommunikation och två 7,5 A till tändning och fläkten.
Att börja med att kolla dessa låter väl klokt.

Om det inte är ngt fel på dessa eller korrosion i säkringsfästet skulle jag kolla den stora kontakten där all el går upp till instumenten.
Det sitter alltså en stor kontakt mellan instrumenten och kabelstammen som leder vidare" in i hojen"med en massa poler i, denna sitter på min strax under styrhuvudet.
Har det blivit kondens i denna med korrosion eller har den rent av åkt isär?

Fungerar all annan el ?
Sannolikheten att både Tempmätare/givare och varavräknare skulle ha lagt av prick samtidigt är ju rätt låg så jag tror du hittar lösningen i säkringsdosan eller i kontakten till instrumentet.

Hör av dig när du kollat.

/ Jonas
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Funderar på att köpa en TRX då dom är billiga att försäkra och bjuder på "tillräckliga" prestanda för Gatåkning.

Har hört att det inte finns några eg grundfel på dom.
Vad bör man titta på och betala för dom.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
2ono skrev:
Funderar på att köpa en TRX då dom är billiga att försäkra och bjuder på "tillräckliga" prestanda för Gatåkning.

Har hört att det inte finns några eg grundfel på dom.
Vad bör man titta på och betala för dom.
Hej

Det är väl vad jag vet 2 grejor som man kan kolla lite extra, förutom det vamliga som gäller alla hojar.

Pga av förgasarna nästan helt lodrätta placering så slits vissa komponenter i dem ( emulsionsrör mm) vilket inte är så dyrt eller svårt att fixa. Man märker det på att dem vid lättförslitning bara går fett, men om det blir illa slitet så går de ganska illa och ryker mörkt, som om man glömt choken ute. Inte en så stor grej egentligen.

Det andra är det som ofta tas upp, och det är det här med det mjuka ventilsätena.
Vad jag vet så förekommer det endast på 96:eek:rna och långt ifrån alla 96:eek:r är drabbade.Eftersom många TRX är inmporterade från ffa Tyskand så kan det ibland vara oklart med årsmodellen, men 96:eek:r har typidentitet 4UN1, ( 97 = 4UN3, 98 o 99 = 4UN4 ).
På ramröret under passagerarsätet ( om man tar loss detta ) så sitter det en liten klisterlapp där detta framgår.
Hur märker man om ventilsätena är mjuka då? Ja probemet är att detta märker man inte i sig, men konsekvensen av problemet är att ventilinställningen inte håller sig utan ventilspelet krymper snabbt och måste justeras ofta.
Litet ventilspel visar sig som tilltagande svårigheter att starta hojen, och att ju mindre spel ju sämre effekt. Till slut går den inte alls.
Detta är ju ett större problem och byte/ renovering av topp kostsamt, inte heller att ställa ventilerna kan man göra var vecka. Ventilerna justeras med shims och för att byta dessa måste kamaxeln lyftas. Tar tid alt kostar pengar på verkstan.
Alltså, inget knep finns för att enkelt se om hojen har denna brist, men kan undvikas om ma ej köper en 96:a
( BTW så har jag en 96:a utan dessa problem )

Nu på vintern kan man väl få en råttig TRX för dryga 20 papp privat, men priser på det dubbla är inte ovanligt hos handlare.

Passagerarplatsen är dålig och den är lite för högt växlad orginal för att funka riktigt bra i stan.
Orginalljuddämparna är sorgligt effektiva och tunga.

Sen finns det massor med mer eller mindre angelägna mods att göra, men det kan vi ta en annan gång.

Sammanfattningsvis mycket hojåka för pengarna.

/ Jonas
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Lord Melchet skrev:
Hej

Det är väl vad jag vet 2 grejor som man kan kolla lite extra, förutom det vamliga som gäller alla hojar.

Pga av förgasarna nästan helt lodrätta placering så slits vissa komponenter i dem ( emulsionsrör mm) vilket inte är så dyrt eller svårt att fixa. Man märker det på att dem vid lättförslitning bara går fett, men om det blir illa slitet så går de ganska illa och ryker mörkt, som om man glömt choken ute. Inte en så stor grej egentligen.

Det andra är det som ofta tas upp, och det är det här med det mjuka ventilsätena.
Vad jag vet så förekommer det endast på 96:eek:rna och långt ifrån alla 96:eek:r är drabbade.
Sammanfattningsvis mycket hojåka för pengarna.

/ Jonas

Man tackar :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top