TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hej!
En tråd för alla möjliga diskussioner om TRX. Prenumerera!

Dessutom, en liten sammanställning på återkommande frågor/svar, och en liten länksamling:

Fördelar:
  • Relativt nätt och smidig för att vara en "stor" japansk twin
  • Billig försäkring
  • Annorlunda, men japansk kvalitet
  • Yamahadelar passar
  • Skön motorkaraktär, lättdoserad effekt

Nackdelar:
  • Effektsvagare än TL, SV, VTR etc
  • Framgaffel är mjuk
  • Passagerarplatsen är enbart utsmyckning

Svagheter:
  • Dricker ofta olja, men upp till 1 liter per 100 mil är ingen fara
  • Emulsionsrören glappar upp (DynoJet än värre), vilket ökar soppaförbrukningen
  • Klenare insugsventiler på 95 och 96, ventiljustering bör göras oftare än rekommendationerna
  • "Knepig" att kolla oljenivån på
  • Insugskammarna kan äta sig in i toppen, kammen måste snurra lätt efter det att man dragit åt överfallen. Kolla att olja kommer ur skvallerhålet på toppens vänstra sida då motorn körs på starten utan monterade tändstift.

Inför köp:
Förutom det "vanliga"
Kan ägaren beskriva hur man gör oljenivåkontroll?

Länkar:
Engelskspråkigt forum
http://trx850.motomaniac.net/forum/
Tyskspråkigt forum
http://web21.p15179304.pureserver.info/phpBB2/index.php
Microfichar
http://lamotodecricri.free.fr/file/moto-fiches-TRX/index.html
Smart söksida för TRX prylar på flera E-bay sidor
http://www.funnymachine.com/trx/

MVH,
Hasse
 
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Hej!
Startar en tråd för alla möjliga diskussioner om TRX. Prenumerera!
MVH,
Hasse

hehe jag fortsatte av gammal vana i gamla tråden men här kommer en fortsättning på det istället

Ang. oljetryckslampa så vore det en bra idé och plats för det finns ju uppe vid panelen. Bara å fixa elektroniken bakom. Lyckas du med det s är jag intresserad iaf

/oXydex
 

Bifogat

  • 040815_05.sized.jpg
    040815_05.sized.jpg
    91.6 KB · Visningar: 979
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Men ingen som har nån annan manual än Haynes och Originalhandbok på tyska?

Vet inte om jag får lägga ut länk till manual här på forumet pga vad Swedie har för regler ang det men skicka mig ett mail så kan jag ge länk till både den TDM850 manual jag har som är väldigt bra (motorn är ju densamma) samt en halvkass TRX850 Manual jag har (letar efter en bättre men utan resultat)

/oXydex
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Jupp, hårdare och lägre, tyvärr har jag inte beställt den själv, allt enligt uppgift från förre ägaren. Kan iofs missta mig nu, sadeln som sitter på är lägre, möjligt han menade att den som jag har extra är den han beställde... Vad jag kan se på bilder verkar det som min "extra" liknar originalet. Den som sitter på lutar framåt mer än den jag tror är originalet?
/Hasse

Bygger över trådandet hit istället ;)

Har du nån bild på din sadel så man ser lite mer eller kanske svårt att uppfatta på bild?

/oXydex
 

Bifogat

  • 040126_01.jpg
    040126_01.jpg
    115.1 KB · Visningar: 1,013

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
oXydex skrev:
Men ingen som har nån annan manual än Haynes och Originalhandbok på tyska?

Vet inte om jag får lägga ut länk till manual här på forumet pga vad Swedie har för regler ang det men skicka mig ett mail så kan jag ge länk till både den TDM850 manual jag har som är väldigt bra (motorn är ju densamma) samt en halvkass TRX850 Manual jag har (letar efter en bättre men utan resultat)

/oXydex
Regler ang ext länkar? De har jag inte sett, men hojuta till om jag missat nåt, då tar jag bort den! Lägger upp länk till en taskig pdf, verkar vara delar av den jag har, där hittar man i alla fall alla tekniska spec:
http://autos.groups.yahoo.com/group/trx/files/
Här finns lite nyttigt oxå:
http://www.zagazig.co.uk/TRXuk/service_manual.shtml
/Hasse
PS, Det är verkstadshandboken jag har, inte den vanliga "Driver's manual" alltså, men det spelar kanske ingen större roll om tyskan är knakig...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
oXydex skrev:
Bygger över trådandet hit istället ;)

Har du nån bild på din sadel så man ser lite mer eller kanske svårt att uppfatta på bild?

/oXydex
Har inte tillgång till bilderna från den här datorn, men kan fixa i kväll. När jag ser din bild blir jag tveksam, ser faktiskt ut som min, men jag är inte säker... I så fall kan du få köpa min extra stoppade, jag är hyfsat nöjd med den som sitter på. (Måste iofs testa extra sadeln nu ;))
/Hasse
Ändrat: Kikade på Kedo, sadeln som de har i katalogen står att den skall vara "4 cm tiefer", kan ju tolkas som att den är antingen 4 cm lägre, eller att den är 4 cm tjockare, tippar dock att den är lägre eftersom det står att man får bättre kontakt med maskinen? Skit samma, jag testar den andra sadeln snart, och om den "mjukare" inte är bättre så kan du få den för ett bra pris!
 
Last edited:

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Tja nu lägger jag mig i en diskussion som jag inte vet om jag fattat rätt, ni pratar sadel....Jag bifogar en bild på min, den är original, passar min rumpa utmärkt men jag har iofs extra stoppning naturligt :tungan

Edit: Jag har försökt att göra bilden större :huvet
 

Bifogat

  • Utan-reg.jpg
    Utan-reg.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,275
Last edited:

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Laila skrev:
Tja nu lägger jag mig i en diskussion som jag inte vet om jag fattat rätt, ni pratar sadel....Jag bifogar en bild på min, den är original, passar min rumpa utmärkt men jag har iofs extra stoppning naturligt :tungan

Trevligt att du blandade in i diskussionen men skulle du kunna fixa en större bild tror du? Den du fick med är som ett frimärke ungefär så man ser inte riktigt hur det ska vara ;)

/oXydex
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
oXydex skrev:
Bygger över trådandet hit istället ;)

Har du nån bild på din sadel så man ser lite mer eller kanske svårt att uppfatta på bild?

/oXydex

Är dom där skjutshandtagen orginal?? brukar iof inte sitta där bak men ändå?
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Har inte tillgång till bilderna från den här datorn, men kan fixa i kväll. När jag ser din bild blir jag tveksam, ser faktiskt ut som min, men jag är inte säker... I så fall kan du få köpa min extra stoppade, jag är hyfsat nöjd med den som sitter på. (Måste iofs testa extra sadeln nu ;))
/Hasse
Ändrat: Kikade på Kedo, sadeln som de har i katalogen står att den skall vara "4 cm tiefer", kan ju tolkas som att den är antingen 4 cm lägre, eller att den är 4 cm tjockare, tippar dock att den är lägre eftersom det står att man får bättre kontakt med maskinen? Skit samma, jag testar den andra sadeln snart, och om den "mjukare" inte är bättre så kan du få den för ett bra pris!


Tiefer slog jag upp och översatte det för mig själv som Tjockare och utgick från det ;) men visst kan det vara som du säger. Prova gärna och känner du att du inte får ut så mycket av det så kanske jag kan få prova den oxå innan jag hostar upp lite deg för den. I annat fall så ska jag ge mig på min med lite mer massa.

Har lagt upp lite manualer som jag finner användbara på min gamla hemsida. TDM-manualen är guld då den är i väldigt bra kvalitet men nackdelen är att all info inte är 100%-ig utan får tas med viss känsla. TRX-manualen däremot är ju korrekt men är samma som du länkade till antar jag och den är i riktigt dåligt kvalitet dessvärre. sen så är TDM-manualen 300 sidor tjockare så viss info saknas ju i TRX-manualen =)

Med ligger även en OEM-manual på engelska för oss som har importerad hoj och inte va riktigt vakna på tyskalektionerna

(Tar ingen creds för manualerna då jag "lånat" dem på diverse ställen på nätet)

Hoppas iaf någon får nytt av dem

Manualer

/oXydex
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hoppsan, mitt (nåja) garage på bild...

oXydex: Av Laila's bild att döma verkar det som om din sadel är urtagen duktigt...
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Ola_FZR skrev:
Är dom där skjutshandtagen orginal?? brukar iof inte sitta där bak men ändå?

Inte gjort någon reflektion över det men när jag ser på alla andra hojar jag just kikade på när jag gick igenom lite bilder är att det saknas på alla hojar så mitt antagende är att någon har snickrat lite på hojen och gjort det rätt snyggt då jag inte ens tänkt på det. Tjejen använder dem inte så flitigt utan håller mest tag i mig iaf men när jag surrade fast en stor väska bak så va det skönt att ha dem och slippa gå ner under sadeln där det möjligen hade skrapat i mer pga snörnignen

/oXydex
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Jåke skrev:
Hoppsan, mitt (nåja) garage på bild...

oXydex: Av Laila's bild att döma verkar det som om din sadel är urtagen duktigt...

Tack Laila för bilden. det blev mycket bättre :tummenupp

Mjo du Jåke det ser inte bättre ut än att man har en liten rejsig sits som skapar träsmak. Förklarar ju en hel del då. Ska lyfta på edn ikväll och se om den är nitad som original eller om nån gjort själv. Även jämföra med HansJ skulle ju underlätta om han nu har en som är lite smal den oxå

/oXydex
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
oXydex skrev:
Inte gjort någon reflektion över det men när jag ser på alla andra hojar jag just kikade på när jag gick igenom lite bilder är att det saknas på alla hojar så mitt antagende är att någon har snickrat lite på hojen och gjort det rätt snyggt då jag inte ens tänkt på det. Tjejen använder dem inte så flitigt utan håller mest tag i mig iaf men när jag surrade fast en stor väska bak så va det skönt att ha dem och slippa gå ner under sadeln där det möjligen hade skrapat i mer pga snörnignen

/oXydex

Är motorn i tdm samma som i trx? eller det vet jag nästan att den är, men är det 270 graders förskjutning på kolvarna på dom?
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Ola_FZR skrev:
Är dom där skjutshandtagen orginal?? brukar iof inte sitta där bak men ändå?

TRX har inte handtag original, enligt Bike-test är hojen "mycket spartansk" när det gäller passagerare komfort.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu blir jag om möjligt än mer förvirrad, Lailas sadel påminner mer om den som jag trodde var original (och som jag inte har på min), den ser tjockare ut i framkant, din ser mer ut som min, mer "urfasad" i framkant?
Här är en gammal bild på min som ligger på nätet, kanske svårt att se.
http://photobucket.com/albums/v11/HansJ/?action=view&current=side1_640480.jpg

Ändrat: Kika lite på bilderna här http://www.trx850.net/cgi-bin/Mygallery/index.asp, där ser det ut som de flesta sadlarna är tjockare. Grattis, verkar som du har en Kedo sadel á 150 Euro :tummenupp! Du får äta upp dig lite så känns det nog bättre ;)
 
Last edited:

Flickan

;-)
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Tyvärr såld... En blänkande röd och svart TRX 850 -98
oXydex skrev:
någon har snickrat lite på hojen och gjort det rätt snyggt då jag inte ens tänkt på det.
/oXydex

Kan nog vara orginal.... På Dacke63's TRX sitter lika handtag. Det är importerad från Tyskland om det nu skulle ha någon betydels..
 

Bifogat

  • trx.jpg
    61.2 KB · Visningar: 18,018

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
oXydex skrev:
Jag har då inte hört annat iaf

/oXydex
Tror att innan -96 så hade den 180 graders vev, men att den fick samma vev när TRX:en kom? Sen modiferades ju TDM:en efter det att TRX:en inte byggdes mer.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Flickan skrev:
Kan nog vara orginal.... På Dacke63's TRX sitter lika handtag. Det är importerad från Tyskland om det nu skulle ha någon betydels..

OK tack ser onekligen väldigt likt ut. Då är vi 2 med det mot resten av världen ;)

HansJ: Din sadel ser onekligen ut som min även fast den är lite mer bullig ändå. Du hade en som va planare som du ev. ville sälja billigt då?

/oXydex
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top