här snackar VI motard

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
blom skrev:
såg oxå bilderna på den .. grymt fin.. varför vill du ha dom nya ventilerna? är dom tidigare sopor eller?

660FR vad är det för mod mot en vanlig 660?

hur bra är en 02 husa som är uppdaterad med 03 grejor i motorn.

många frågor blir det :)
Tycker de två årsmodeller jag redan haft rä de klart snyggaste. Stora "H"et på vingen ser ju tyvärr ut som skit. Men det glömmer man fort när man tittar ner på sitt fina radialok.

Tidigare ventiler är inte dåliga alls. Men man kan ju lista ut med baksidan av örat att titan väger mindre och därmed ger högre varv :yoparty

FR = Factory Replica som Erik säger. Betyder vansinnesvässad motor (tror man snackar typ 70-72hk), alla kåpor i kolfiber, fetbromsar, justerbart chassi osv osv osv. De kostar ~160lök...
Här finns en till salu...

Allt annat än min hoj är såklart SKIT och det är den du ska köpa. Helst igår, så jag kan lägga beställning på ny hoj så fort det går... Får jag den före 4e september får man en gratis bandag på Gotland Ring eftersom det sitter Michelin Pilot Power som original på dem...

Många svar blir det....

N utränar vi dessutom på torsdagkvällar på Täby. Välkomna ut och glo :)
 
Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
vilken tid är det på torsdagar? nu är jag starkt på g att fixa en husa (kanske) hoppas jag ialf. åker väl ut till taby i morgon och glor lite :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
blom skrev:
mario.. har någon ringt på din hoj? och när ska du beställa den nya :kär
Annonseringen börjar idag och den nya beställs nog alldeles för snart....
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Var och provkörde lite KTM idag.
En 660SMC och en 625SXC.
Det var ju rätt kul måste jag erkänna bortsett från att jag trodde jag skulle wobbla av vägen.
Provade att dra höger-vänster i styret när jag åkte rakt...
Slutade med att hela hojjen wobblade. :eek:
Ska det va så? :va
Hur är Husan? Är det stadigare eller? Tyckte KTM'erna kändes jäävligt veka och vingliga. Inte förtroendeingivande alls när man svängde.
Kanske är en vanesak. :confused:

Ni motardmaffiosos kan väl komma med lite fakta här.
Är KTM vingliga? Är alla motarder vinglig? Eller är det jag som ska sluta gnälla och se fördelarna med nästan gratis försäkring?

Ja frågorna är många och inte har jag några svar. Men hade jag gott om stålars skulle det handlas hoj redan imorgon. :)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
kära kyckling, en motard har rör ram till 90% så som crossar har (igrund och botten en cross) husan är inte heller stadig när man åker i 130 och rycker i styret åt höger och vänster men svänger man med den som man ska så är den mycket snabb och stadig.
får man fråga var du var och testade dessa ktm hojar? har aldrig testat en 660 men det skulle vara roligt att göra det.
en ktm är dyrare än en husabergare att försäkra. alla husaor levereras med dom hiskliga siffrorna 9kw där av billig försäkring.
jag hörde runt lite vad en 660 skulle kosta för mig förra året och det sprang faktiskt iväg en del (inte som en r1a :D ) men betydligt dyrare än husan.
kul att du börjar kolla på allternativ tycker jag :) för man kan ha fan så roligt på en motard, både vår sommar höst och vinter.
du är välkommen att testa min någon dag när jag har tid och lust :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Märjte du att det faktiskt går att rycka i styret på motarden? Går det att göra på samma sätt på din blysläde? Näe, just det...

Klart fanken den känns lite instabil när du är van att sitta som en ostbåge. Mycket av den instabilitet du upplevde tror jag kommer av ovanan att sitta upprätt på en högre hoj. Hela upplevelsen blir sån då. Men som Blompa säger; testa att köra lite aktivt så kommer du på andra tankar. Jag lovar. KTM är inte vingligare än nåt annat. Om man tittar på konstruktioner så skulle kanske en CRF vara stabilast med tanke på dess aluboxram (scnygg!). Husan har ju i princip en järnvägsräls som "huvudramrör" som nog är rätt svår att böja oxå.

Testa Blompas hoj och se till att använda den som det är tänkt så ska du få se....
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Märjte du att det faktiskt går att rycka i styret på motarden? Går det att göra på samma sätt på din blysläde? Näe, just det...
?! Jag kan rycka i styret på R6'an?? :rolleyes:
Men det är fränt när framhjulet sticker till himmlen på tvåan på bara gas. :yoparty
Det är även j*vligt skoj att åka 70-80 på en grusväg och dra på fetsladdar genom kurvorna med bara gas. :) :)

Nej instabiliteten jag menade var att det flexade i gaffeln.
Kändes som att även om hjulet sitter stumt fast i marken går det att vrida lite på styret.
Visst är det en vanesak men jag undrade mest om just KTM är vingligare än andra, t.ex Husaberg, eller om det är lika på alla. Det verkar det vara så tack.

Har å andra sidan insett att jag inte klarar att skiljas från R6'an just nu. :kär
Så det får bli när jag vinner på lotto eller nåt. :(
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kyckling skrev:
flex i gaffeln...
samma gaffel, typ, på husa å ktm. Tänk på att du har ~300mm fjädringsväg på en endurobaseradmotard (KTM). Klart att det blir skillnad i känslan i gaffeln då. Prova blompas och kör den som den ska köras så får du se hur det ska funka.
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Men Blompa har ju inte originalgaffel.
Var inte Öhlinarna längre?
Jag trodde att Husan skulle vara stadigare för den är lägre(? ser så ut iaf.)
p.g.a kortare gaffelben.
Men jag måste säga att jag numera är ännu mera imponerad av er som kör som tokar med motard.
Visst kommer väl efter ett tag men nu kändes det inte som jag skulle våga
pressa med rejäla nerlägg.
 
Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Kyckling skrev:
Har å andra sidan insett att jag inte klarar att skiljas från R6'an just nu. :kär
Så det får bli när jag vinner på lotto eller nåt. :(
sälj skiten nu.. det är ju formidabligen överskott på r1/r6or i sverige.. du kan köpa en till om du ångrar dig :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kyckling skrev:
Men Blompa har ju inte originalgaffel.
Var inte Öhlinarna längre?
Jag trodde att Husan skulle vara stadigare för den är lägre(? ser så ut iaf.)
p.g.a kortare gaffelben.
Men jag måste säga att jag numera är ännu mera imponerad av er som kör som tokar med motard.
Visst kommer väl efter ett tag men nu kändes det inte som jag skulle våga
pressa med rejäla nerlägg.
Jo Öhlinarna är längre det stämmer... Men jag tror inte 260mm (som jag har) eller 300mm gör så stor skillnad för det du upplever som flex.
Det är inte imponerande alls egentligen eftersom det är så mkt lättare att köra fort med motarden. Jag skulle nog skämmas om jag fick reda på hur fort (långsamt) jag körde med ErrSexan på GÅsen i somras.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
BLOM: Han verkade intresserad av ett byte, vi skulle höras mer ikväll!!!

Visste ej mil pga att den gått med cykeldator hela tiden. Den var lv-reg.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
lägg den ner och lossa oljepluggen, så kollar du silen så den inte är för full med spån. men tänk på att det rinner ut soppa om det är mycket i tanken.
sen är det väl de vanliga.. hjullager osv.
om du tycker att oljan är svart trots att han servade den för 5 tim sen så är det normalt, den blir svart så fort man häller i den i princip.
det var väl typ dom sakerna som mc-budet kollade extra noga när jag köpte min.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
och när du lossar oljepluggen så kan du berätta för killen att den ska dras med 6nm varken mer eller mindre :D (överkurs) men det låter bra :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top