Förgasarproblem?

lanemo

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
yamaha XZ550
Har problem med att MC:n (Yamaha XZ550) inte går rent och är svårstartad. Lär inte vara ett helt ovanligt problem med Mikunin i denna. Svårstartad, oren gång tills fullt varmkörd, svarar dåligt på choke, vill inte gärna varva ut (max 4-5000 rpm) innan den är helt varm, fladdrande tomgång även varm.Två MC-firmor har inte lyckats lösa problemet. Antar att någon därute kan ge tips.
 

Kvartte

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
oskarsham
Hoj
1982 yamaha xz550s
Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Börja med att synka förgasarna om du kan, låt den därefter stå på tomgång en stund och kolla tändstiften så ser du om blandningen är rätt. Oftast lätt att finna felorsaken, prova spraya runt lite startgas och se om den tjuvar. Avgasläckor?


Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Trådbump är ju grejen!
Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trådbump är ju grejen!
Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.

Perfekt bump!!!!

Jag har OCKSÅ en sån hoj, efter att ha försökt rengöra de mystiska förgasarna ( De första fallförgasarna på en mc någonsin ) så startar den i alla fall, men går bara över 3-4 tusen varv, under det tvärdör den. Men funkar alltså om man håller upp varvet.

Och nu när jag ser den här tråden minns jag i starkölsdimman som rådde under senaste mek-sessionen att just slangarna till YICS burken var spruckna, men det ignorerade jag vid tillfället då de där påhitten sällan brukar göra något vettigt....

Så pluggar jag slangarna så kanske den funkar?

Vad var det för symtom på den du skruvade med? Samma? Annat?

MVH
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Låter som om din har precis samma symptom som den jag skruvade på.
Annat skumt på den var:

Tre av insugsventilerna läckte därför att det var typ inget ventilspel alls. Bytte shims från 2,65 till 2,50 mm (29mm diameter), och kompet hoppade upp till 9,5 på båda cylindrar.
Spetsen på ena tomgångsblandningsskruven var av. Lyckligtvis fanns det en extra i ett repairkit som kom med.
Hojen gick perfekt med främre skruven ca 4 varv ut, och den bakre ca 2 varv.
Luftfiltret slöt inte tätt mot luftburken eftersom det var lite för lågt (eller om luftburken svällt med åren). Tejpade lite mjukt grejs ovanpå filtret och det blev bra.
Hojen gick som ett skott sen :)

pudasyamma.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan vad grymt, tack för hjälpen! Visst var det snyggt med trattarna i luftburken förresten!

Jag har Visionmodellen, med kåpan. Inte helt vacker om man så säger.

Förgasarrenoveringskit finns på eBay för några hundringar, ska beställa.

Men då har jag lite att gå på iaf, tack igen!!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Ja precis, de plöjde ner stålar under tre års utveckling, hjälp av bl.a. Porsche och sen blev den ändå ingen sporthoj, och dyr. Så de satte på en kåpa och försökte sälja den som touring hehe

Men 11000 varv och v-tvin är ju jävligt coolt. Min plan är att sänka kåpan en halvmeter och korta originalröven. Har gjort en bild i paint på detta, det kan bli halvcoolt eller bara skrattretande, vi får se!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top