REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Linköping
    Hoj
    yamaha XZ550
    Inlägg
    1

    Förgasarproblem?

    Har problem med att MC:n (Yamaha XZ550) inte går rent och är svårstartad. Lär inte vara ett helt ovanligt problem med Mikunin i denna. Svårstartad, oren gång tills fullt varmkörd, svarar dåligt på choke, vill inte gärna varva ut (max 4-5000 rpm) innan den är helt varm, fladdrande tomgång även varm.Två MC-firmor har inte lyckats lösa problemet. Antar att någon därute kan ge tips.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    oskarsham
    Hoj
    1982 yamaha xz550s
    Inlägg
    3
    Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem

  3. #3
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 134
    Frågan är om personen har hojen kvar 9 år senare

  4. #4
    Medlem Dazas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    -Husqvarna 701 Supermoto 2018
    Inlägg
    98
    Börja med att synka förgasarna om du kan, låt den därefter stå på tomgång en stund och kolla tändstiften så ser du om blandningen är rätt. Oftast lätt att finna felorsaken, prova spraya runt lite startgas och se om den tjuvar. Avgasläckor?


    Citat Ursprungligen postat av Kvartte Visa inlägg
    Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem

  5. #5
    Kopplar inte. PellePes avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vittinge!
    Hoj
    Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
    Inlägg
    95
    Trådbump är ju grejen!
    Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
    Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
    I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
    Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.

  6. #6
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 477
    Citat Ursprungligen postat av PellePe Visa inlägg
    Trådbump är ju grejen!
    Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
    Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
    I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
    Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.
    Perfekt bump!!!!

    Jag har OCKSÅ en sån hoj, efter att ha försökt rengöra de mystiska förgasarna ( De första fallförgasarna på en mc någonsin ) så startar den i alla fall, men går bara över 3-4 tusen varv, under det tvärdör den. Men funkar alltså om man håller upp varvet.

    Och nu när jag ser den här tråden minns jag i starkölsdimman som rådde under senaste mek-sessionen att just slangarna till YICS burken var spruckna, men det ignorerade jag vid tillfället då de där påhitten sällan brukar göra något vettigt....

    Så pluggar jag slangarna så kanske den funkar?

    Vad var det för symtom på den du skruvade med? Samma? Annat?

    MVH

  7. #7
    Kopplar inte. PellePes avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vittinge!
    Hoj
    Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
    Inlägg
    95
    Låter som om din har precis samma symptom som den jag skruvade på.
    Annat skumt på den var:

    Tre av insugsventilerna läckte därför att det var typ inget ventilspel alls. Bytte shims från 2,65 till 2,50 mm (29mm diameter), och kompet hoppade upp till 9,5 på båda cylindrar.
    Spetsen på ena tomgångsblandningsskruven var av. Lyckligtvis fanns det en extra i ett repairkit som kom med.
    Hojen gick perfekt med främre skruven ca 4 varv ut, och den bakre ca 2 varv.
    Luftfiltret slöt inte tätt mot luftburken eftersom det var lite för lågt (eller om luftburken svällt med åren). Tejpade lite mjukt grejs ovanpå filtret och det blev bra.
    Hojen gick som ett skott sen

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	pudasyamma.jpg
Visningar:	32
Storlek:	277,6 KB
Id:	449519

  8. #8
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 477
    Fan vad grymt, tack för hjälpen! Visst var det snyggt med trattarna i luftburken förresten!

    Jag har Visionmodellen, med kåpan. Inte helt vacker om man så säger.

    Förgasarrenoveringskit finns på eBay för några hundringar, ska beställa.

    Men då har jag lite att gå på iaf, tack igen!!
    Senast redigerat av Chronic den 2019-06-12 klockan 20:19.

  9. #9
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 800
    Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Buy quality, cry once.

  10. #10
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 477
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Ja precis, de plöjde ner stålar under tre års utveckling, hjälp av bl.a. Porsche och sen blev den ändå ingen sporthoj, och dyr. Så de satte på en kåpa och försökte sälja den som touring hehe

    Men 11000 varv och v-tvin är ju jävligt coolt. Min plan är att sänka kåpan en halvmeter och korta originalröven. Har gjort en bild i paint på detta, det kan bli halvcoolt eller bara skrattretande, vi får se!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här