Barn på Mc

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Använd sunt förnuft.

Generellt har svenskarna en riktig säkerhetsmani jämfört med resten av europa. Det kan vara på gott och ont, inget är bra längre när det utvecklas till en mani eller paranoia. Man behöver inte skinnställ för att korsa stan och parkera på jobbet 15 minuter senare ..

Jag har precis spenderat en vecka på franska rivieran, där jag såg totalt två pers i helställ, och kanske två med meshjacka. Resten körde i shorts och linne, eller kostym, eller kockkläder, eller vad de nu råkade ha på sig. Ett par tanter körde till och med utan hjälm, så de inte pajjar "la coiffure" - frisyren. Lägg märke till att det handlar om motorcyklar, och inte EU-mopeder, de flesta fransmän och FRANSYSKOR till och med tar ett motorcykelkort innan bilkörkort (lokal källa).
Det kan tyckas dumdristigt att köra utan säkerhetskläder men de är mer disciplinerade i trafiken än här hemma, även och de sick-sackar mellan bilarna, så görs det på ett ganska säkert sätt - och bilisterna är vana.

Jag har själv funderat på om man kan ta med sin treåring på en mc-tur utanför villaområdet. Efter besöket till Frankrike insåg jag att det går - till exempel på tanken. Sunt förnuft är nyckeln. Jag är trött på alla skrikande moralkäringar som ser allt i svart eller vitt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Så i min värld med gråskalor och färger tycker jag man bör använda sitt egna sunda förnuft och inte döma andra utan att veta omständigheterna.

Jag skjutsar som sagt min son utan några som helst samvetskval till eller ifrån dagis eftersom det är en kort sträcka, med låg hastighet och utan farliga korsningar och påfarter.

Jag kommer däremot inte låta honom åka med på någon "riktig hojtur" förrän han är stor nog att sitta säkert bakpå och förän han kan ha skyddsutrustning som motsvarar den jag själv använder.

AMEN för sunt förnuft !
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
I panikångestens Sverige är det härlig att upptäcka att det fortfarande finns hopp :tummenupp

Tyvärr är jag rädd för att vi är ett utdöende släckte, hoppas verkligen att det är fel.

det finns fortfarande hopp. Vi måste lära våra barn analysförmåga och sunt förnuft. Famför allt måste barnen ut i världen och se att allt inte är som i lilla inskränkta Sverige. Vidga era vyer, folk. Det är OK att dricka vin till lunchen, till exempel. :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Stackars dig! :tungan :krama

Vilket var exakt varför jag skrev "Barn gör sig illa utan att man måste utsätta dem för risker!"

// Niklas

Uppenbarligen är det mycket farligare att låta barn röra sig själva än att någon gång då och då bjuda dom på en MC tur i lugnt tempo tex sittande framför en så att dom ser något och man har dom under uppsikt.

Både jag och mina 2 bröder samt mina två barn har alltid under sin uppväxt lyckats fixa sina skador (och dom är ganska många) helt själva utan vare sig fordon eller trafik inblandat.

Jag vill bara säga att risken att det händer något med barnet under en MC tur är betydligt lägre än att det händer nogån annan typ av olycka. Statestiken visar ju också att dom flesta olyckor sker i och omkring hemmet.

Självklart är alla olyckor tragiska men man måste leva lite också.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Vi som växte upp utan att någonsin sitta i en bilbarnstol, aldrig har cyklat med hjälm, körde moppe utan hjälm, klättrade i berg och träd istället för att sitta vid datorn, for ut och fiskade utan flytväst, byggde flottar och kojor där rostiga spikar stack ut, täljde saker med morakniv och yxa, byggde saker med vinkeslip och pinnsvets har nog en något annorlunda syn på riskbedömning.

Jag tror att lyckliga barn gör sig illa ibland, utan att ta onödiga risker!

:tummenupp
Har läst igenom tråden och noterade att man kanske skall precisera bättre vad man menar med "barn" när man skriver. Vissa inlägg är ju väldigt bra om barnet är typ 2 år men kanske inte 12 år, eller alla kanske bara har 3-åringar ?. Jag har skjutsat mina döttrar sen dom var 4-5 år, dom har även haft både 4-hjuling och crossar, bägge 2 har även ridit 4-benare sen dom var 4 år behöver jag skriva på vad dom har skadat sig mest :D

A och O (det lät vuxet) är ju rätt skyddsutrustning, det svider till lite i plånboken men det är det värt. Nu är dom 9 och 12, och den äldsta åker ofta med på cbr:en. Jag skall villigt erkänna att mitt körsätt drastiskt förändras när man har barn med, blir ju omkörd av, ja just det, Bilar !.

(Jag själv låg alltid och sov på hatthyllan i farsans bil:gnissla)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ser inte nånstan hur det kan vara mer faligt för ett barn i 3-4 års åldern att åka med på farsans/morsans hoj sakta i några hundra meter, än att promenera sträckan till dagis.

Riskanalys:
Åka hoj
---------
risker = övriga trafikanter, förälder lägger hojen, barnet kan inte vara still o faller av.
Konsekvenser= barnet kommer att göra illa sig, kanske bryta nått. Har man riktigt otur, tom dö.
Sannolikhet för att det ska inträffa nått: minimal då föräldern vid detta tillfälle kommer att vara EXTERMT uppmärksam på ALLT.

Promenera till dagis
----------------------
Risker: Moppefuckon, lösa hundar, övrig trafik vid korsande av gator.
Konsekvenser: bli påkörd, biten, skärmd skiten ur av framrusande hund, etc
Sannolikhet: medel, föräldern pratar med barnet, har tankarna på jobbet etc. Moppefuckon har ingen koll o lösa hundar kan vara väldigt snabba.

Så VAR nånstan skulle det vara VÄRRE att köra ungen till dagis med hoj än att promenera?

Sen är det ALLA j* föräldrar som inte "vågar" låta sitt barn gå 2-3km till dagis pga mycket trafik som orksakar mycket trafik.
Dessutom är de dessa föräldrar som INTE håller 30 på 30sträckor utanför dagis o skolor :fakta
Detta har polisen konstatera ett otal gånger då de gör hastighets kontroller vid just skolor o dagis.
Ty det är nästan uteslutande föräldrar till ungarna på dagiset/solorna som åker dit på fortkörning på dessa 30stäckor. :huvet

Nä sluta upp med att överskydda ungarna. Ni är ena curlingföräldrar som gör ungarna en björntjänst.
Snacka om chock ungarna kommer att få då DU har curlat dem till efter unveristetet o de ska ut i arbetslivet o det helt plötsligt ställs KRAV på dem. :död

Med dagens syn på vad som är faligt o inte börjar man fundera på hur lyckades min generation o alla generationer före ens överleva till vuxen ålder. Vi borde ju ha dött hela högen. :gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tyvärr verkar jag ha lite motstånd hemma mot att skjutsa till dagis, och min farsa är ännu värre ..
 

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Härslöv/Landskrona
Hoj
Fiskebåt
Det är bara att skjutsa på,,har en på 3år och en på 8 som åker så ofta det bara går,gäller att använda insidan när man kör så blir det inte farligare än o ha ungarna med sej i bilen,,kommer väl snart ett inlägg om hur ansvarslös man är ;)

Ungefär som dom som sitter o predikar här hur man är funtad som vågar köra utan skinnställ osv,men själva är så duktiga o har all utrustning på sej o lite till men bara det att många av dom kör jy så pass på gränsen och vårdslöst så om dom har hjälm eller inte på sej när det smäller gör varken från eller till //
Ride On
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det enda jag blir irriterad över är när förädrar bryr sig om sin egen säkerhet och sitter i fullkittade skyddskkläder med skiter i barnens säkerhet då de sitter i träningsoverallsbyxor, tröjor, inga handskar mm..såg MASSOR av exempel på dåliga föräldraexempel på det idag när man kollade på brum brum på mälaren runt. Det är ALLTID en kalkylerad risk att gå ibacken, så fort man svingar över benet, så skall den som sitter bakom en då inte ha samma möjligheter till skydd som föraren:va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det enda jag blir irriterad över är när förädrar bryr sig om sin egen säkerhet och sitter i fullkittade skyddskkläder med skiter i barnens säkerhet då de sitter i träningsoverallsbyxor, tröjor, inga handskar mm..såg MASSOR av exempel på dåliga föräldraexempel på det idag när man kollade på brum brum på mälaren runt. Det är ALLTID en kalkylerad risk att gå ibacken, så fort man svingar över benet, så skall den som sitter bakom en då inte ha samma möjligheter till skydd som föraren:va

Det kan ju vara så att när man har skjutsat 5 åringen till dagis i vanliga kläder och cykelhjälm har man själv tänkt öka farten litegrann över 30km/h, därav att föraren har skyddskläder.

Eller ska föraren åka hem och byta om EFTER dagisskjutsen?
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
När jag var typ 8 år och satt å sket samtidigt som jag lekte med en leksaksbil halkade jag av toastolen och slog pannan i badkaret resultatet blev ett stort hål, massor av blod, akuten, en drös stygn, hjärnskakning och stödkrage. Och den bilen gick inte särskillt fort.

Jösses !!! Barns motoriska utveckling går i och för sig lite olika fort. Men det där tar väl ändå priset :Bugar

Hoppas att du kan bajja utan hjälm numera.
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
men detaljer...

e man så orolig så kör inte med barn, det blir inte helt säkert hur man än gör.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Vad gäller hjälmval till barn har jag frågat en kompis som är snut!

Rekomendationen är faktiskt cykelhjälm på kidsen tills de blir så stora att deras nacke klarar hålla en mc hjälm.....

Men jag vet inte om jag skulle vilja skjutsa en 6-årig tös på 70-90 väg med cykelhjälm på huvudet som skydd...


Nä, cykelhjälm skulle jag aldrig dra på mina ungar! Vi skjutsar våra barn som är 5 samt 6 år gamla, men med riktig mc-utrustning!!! Det går alldeles utmärkt!
:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jösses !!! Barns motoriska utveckling går i och för sig lite olika fort. Men det där tar väl ändå priset :Bugar

Hoppas att du kan bajja utan hjälm numera.

Nu skall du inte komma här och va stöddig :gnissla. Det var faktiskt en sån där GorgiToys James Bond Aston Martin med lite features. Nät jag sköt ut pasageraren genom takluckan med katapultstolen så åkte passageraren in under badkaret å där kunde ju inte stackarn ligga. När jag sträckte mig efter den lättade fötterna från golvet (benen var inte så långa då) och jag föll framlänges och slog näsbenet (mellan ögonen) i badkarskanten.

På grund av det tidiga traumat har jag alltid krävt att mina barn har integralhjälm när det skall skitas. Vi har en Bajrando X-mugg fits all i kolfiber hängande på toa och för säkerhets skull har jag kastat ut badkaret.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det kan ju vara så att när man har skjutsat 5 åringen till dagis i vanliga kläder och cykelhjälm har man själv tänkt öka farten litegrann över 30km/h, därav att föraren har skyddskläder.

Eller ska föraren åka hem och byta om EFTER dagisskjutsen?

Jag tänkte mest på folk som körde så mälaren runt..
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Bara för att visa poängen med att det faktiskt är föräldrarna som står för största olycksrisken vid skolor länkar jag in en liten artikel om en undersökning if har gjort.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=296611

Detta beror då på att föräldrarna skjutsar med bil
Tänk på hur det hade sett ut om de skjutsat med MC.
Fördet första skulle det tas lugnare till skolan då man har barnet på hojjen
Fördet andra skulle det bli lugnare från skolan då man är med utsatt på hoj o ser sig mer för.
Fördet tredje skulle det bli mindre trängsel o mindre stress då hojjar tar mindre plats.

Så var nånstans skulle det vara dåligt att köra ungen till skolan med hoj? Fast det bästa vorje ju förstoss om föräldrarna inte körde ungen till skolan alls utan lät ungen gå själv.
Okej att eventuellt köra ungarna till dagis då de är FÖRE skolålder, men efter..... ? Då är man väldigt nära gränsen till att vara curling förälder.
 

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Vad är det för fel på en del, körde om dom på essingeleden:dummer
 

Bifogat

  • DSC00264.jpg
    DSC00264.jpg
    240.2 KB · Visningar: 187
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top