Barn på Mc

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Kan man cykla med ungarna i en barnstol på en gammal cykel på vasagatan (sthlm) i rusningstrafik så är nog inte vanlig MC mycket värre, dom kan ju iallafall gasa och bromsa.

Inte för att jag någonsin skulle komma på tanken att stoppa en 3 åring på en vanlig cykel , men det görs hela dagarna här i stockholm och det är ingen som tycker det är konstigt (utom jag då)


Jag skjutsar mina barn ibland dock är ju dom 12år samt bara 1 i taget då.
 
Last edited:

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
Enligt lag får man bara ta en passagerare på en mc, under förutsättning att den är gjord för det.
Den som färdas på mc skall ha hjälm. Däremot säger lagen barn under sju år som använder annat lämligt huvudskydd är undantagna och att det är förarens ansvar att se till att den som är under 15år bär hjäm.
Det finns speciella barnstolar till mc, men man får inte spänna fast barnet i den. Man får heller inte spänna fast barnet i föraren, finns risk för allvarliga kross skador.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ämnet är intressant iaf, jag har hunnit bli 2barns far sedan första inlägget :D

Hahahaha,,,,, fan vilket snyggt inlägg.

Men på tal om barn på mc,,,,, mötte en 4hjuling och nån crosshoj där man skjutsade barn som hade hjälm,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
CYKELHJÄLM, puckon x 2 = dubbeldum:va:mad:
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Är väll upp till var förälder att bestämma huruvida man skall skjutsa sina ungar.

Själv tycker jag det ser rent idiotiskt ut när en 4 åring sitter bakom på hoj och förstår inte riktigt vad de har där att göra.
Men det är ju då också min åsikt och mitt val.
Kanske låter jävligt "tråkig", men är man 4 år har man lång tid framför sig att hinna åka hoj när man blivit äldre.

Reflekterar då över föräldrar som skjutsar sina barn på normalt trafikerade vägar.
Inom ett bostadsområde/på tomten osv. går det väll bättre.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Sätt en 8 kilos hjälm på din skalle och tänk dig den impuls som man utsätts för vid en kollision. Innan Du ens slår i skallen så kan det vara över...

Som sagt. Jag skjutsar ingen!

Min hjälm väger 1,5 kg och en barnhjälm kanske väger något mindre, men det borde väl vara testat hur små barn skall använda hjälm.
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Jag har skutsat mina barn utanför där vi bor. Fram och tllbaka på en otrafikerad väg. Jag skulle inte våga ta ut dem i trafiken pga att jag inte litar på övriga trafikanter, skulle ej våga utsätta dem för det. Men har heller inget emot de som gör det, måste vara ett beslut upp till var och en. Som sagt det finns risker med mkt i livet man får väl välja lite vad man vill utsätta sig för och inte.
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Min hjälm väger 1,5 kg och en barnhjälm kanske väger något mindre, men det borde väl vara testat hur små barn skall använda hjälm.

Idag vill de att i bil så skall man ha barnan i bakåtvända stolar tills de är 5 år. Det för att mindre barns huvud är proportionell så stora mot resten av kroppen att nacken inte klarar av en kraftigare smäll.
Det förmodar jag att du redan vet. Men tänk hur det blir om man där till sätter på en tung hjälm på huvudet.

Dock så har min 3:åring crosshjälm. Men det är maxsträckan på någon km till dagmamma med en hastighet som ligger på 20-30 km/h.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Föräldrar som skjutsar sina barn på mc är långt ifrån friska i hjärnan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min hjälm väger 1,5 kg och en barnhjälm kanske väger något mindre, men det borde väl vara testat hur små barn skall använda hjälm.

En 1.5 kilos hjälm på ett litet barn motsvarar 8kg på dig ungefär.

Visst har man testat, det är därför det finns en rekomendation att använda andra hjälmar till små barn, ex vis cykelhjälm.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En 1.5 kilos hjälm på ett litet barn motsvarar 8kg på dig ungefär.

Visst har man testat, det är därför det finns en rekomendation att använda andra hjälmar till små barn, ex vis cykelhjälm.

Ja tycker inte heller att man ska skjutsa små barn och därför sågar jag cykelhjälm, ska man åka på en motorcykel ska man var stor nog att riktig hjälm.
En cykelhjälm i frigolit med plastskal är enligt mig inget skydd, alltså som jag sa: Stor nog för riktiga skydd :fakta

Sen tycker jag fortfarande att dessa puckon jag skrev om tidigare är puckon som tar med ungar i cykelhjälm. :fakta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Föräldrar som skjutsar sina barn på mc är långt ifrån friska i hjärnan.

Ja, jag håller med dig fullständigt varje gång jag besöker ett svartvitt universum.

Här i det andra universum där det existerar både färg och gråskalor brukar jag faktiskt skjutsa hem min snart treåriga son från dagis av den enkla anledningen att jag inte får ihop tiden annars. Dessutom är de 500 meterna på MC, i mina ögon, lika säkra som om jag hade skjutsat hem honom i barnstolen på cykeln.
Risken att bli torpederad av någon trimmad moppe på cykelvägarna eller överrumplas av någon "lekande" hund känns minst lika stor som att jag skall råka ut för något när jag är ute på ca 350 meter 50-sträcka i villakvarter med en utfart från en sidogata.

Eftersom barns nackar är för klena för riktiga MC-hjälmar är barn undantagna från reglerna om godkända hjälmar och man bör välja en lämpligare hjälm. I vårt fall använder jag en jofa-hockeyhjälm som har extravaddering för att passa just ett barns mindre huvud.

Så i min värld med gråskalor och färger tycker jag man bör använda sitt egna sunda förnuft och inte döma andra utan att veta omständigheterna.

Jag skjutsar som sagt min son utan några som helst samvetskval till eller ifrån dagis eftersom det är en kort sträcka, med låg hastighet och utan farliga korsningar och påfarter.

Jag kommer däremot inte låta honom åka med på någon "riktig hojtur" förrän han är stor nog att sitta säkert bakpå och förän han kan ha skyddsutrustning som motsvarar den jag själv använder.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
håller med ovanstående. risken lär ju vara lika stor att bli överkörd av en lastbil i ett villakvarter oavsett om du sitter med barnet på en mc (i låg hastighet), en cykel, låter barnet cykla själv eller går med barnet i handen. Och eftersom risken är obefintlig så hade iaf jag tagit den "risken".

och vad beträffar att barnet ska ha samma utrustning som en själv så kan jag ju tillägga att jag inte drar på mig hela skinnstället för att åka till ica och köpa mjölk, en tur på ca 1 km i 30-50 km/h. Hade heller inte dragit på hela skinnstället om jag tagit cykeln samma sträcka, i samma hastighet.
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Ja, jag håller med dig fullständigt varje gång jag besöker ett svartvitt universum.

Här i det andra universum där det existerar både färg och gråskalor brukar jag faktiskt skjutsa hem min snart treåriga son från dagis av den enkla anledningen att jag inte får ihop tiden annars. Dessutom är de 500 meterna på MC, i mina ögon, lika säkra som om jag hade skjutsat hem honom i barnstolen på cykeln.
Risken att bli torpederad av någon trimmad moppe på cykelvägarna eller överrumplas av någon "lekande" hund känns minst lika stor som att jag skall råka ut för något när jag är ute på ca 350 meter 50-sträcka i villakvarter med en utfart från en sidogata.

Eftersom barns nackar är för klena för riktiga MC-hjälmar är barn undantagna från reglerna om godkända hjälmar och man bör välja en lämpligare hjälm. I vårt fall använder jag en jofa-hockeyhjälm som har extravaddering för att passa just ett barns mindre huvud.

Så i min värld med gråskalor och färger tycker jag man bör använda sitt egna sunda förnuft och inte döma andra utan att veta omständigheterna.

Jag skjutsar som sagt min son utan några som helst samvetskval till eller ifrån dagis eftersom det är en kort sträcka, med låg hastighet och utan farliga korsningar och påfarter.

Jag kommer däremot inte låta honom åka med på någon "riktig hojtur" förrän han är stor nog att sitta säkert bakpå och förän han kan ha skyddsutrustning som motsvarar den jag själv använder.

I det universum jag lever i så vaknar man 5-10 min tidigare och promenerar en kort sträcka på 350 m och lämnar av sitt lilla, sköra och älskade barn på dagis.
Du är så lat, du tar sådan onödig risk för att du vill vara bekväm. Och jag syftade förövrigt främst på föräldrar som tar sina småbarn på långa turer.

Hur gör du under resten av året när det inte är lämpligt att köra hoj för att få ihop tiden?

Varje gång man sätter sig på en hoj, spelar ingen roll om det är 5-10 m, så tar man alltid en risk. När olyckan är framme så säger man shit happens. Men jag skulle aldrig kunna förlåta mig ifall min lilla unge på 3 år skadade sig för att jag tog den risken för att tjäna ett par få minuter. Något som jag aldrig skulle vilja ha på mitt samvete.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top