Barn på Mc

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Satt och funderade i bilen på väg till jobbet imorse, om barn på mc. Stod på parkeringen till dagis och mötte en pappa på mc, ena barnet i bak och den andra på tanken.. Han hade pratat med polisen och dom sa att det var okey. Första tanken var " Riktigt praktiskt det där" men sen började jag fundera...för o emot.
(barnen var väl en 4-6 år)

Väl ute på viksjöleden (70 väg) så mötte jag två till med ett varsit barn på...

Skulle ju vara kul att kunna ta små korta , långsamma turer med mina flickor i sommar ( 5 & 8år), på 2 hojar, och såklart med full säkerhetsutrustning.
OCH SJÄLVKLART SÅ E MINA BARNS SÄKERHET VIKTIGAST!!!

Vad e det som gäller? lagar etc.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Inte en aning om vad som gäller.

Men en normalbyggd femåring kan sitta framför dej och hålla i sig i kåpstaget.
8åring ja då börjar dom bli mogna för att sitta i bak. Lite beroende på hur mogna dom är, dom måste veta själva att det är farligt att somna eller trilla av, då håller dom i sig lagom. Detta är mina erfarenheter om barn och cykel.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
När det gäller lagar så är det dom vanliga som gäller för vuxna.
Jag brukar skjutsa mina ibland ( en i taget, 8-11 år ).

Det går skitbra med det blir mycket lugna turer, det jag är mest nojig för är att dom skall ramla av om jag kör för ryckigt. :skrämd
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Det e hål i huvudet o jag blir lika förbannad varje gång jag ser en vuxen person som satt sitt barn framför :kocko

Vem får ta den värsta smällen om det skulle hända något? Jo barnet! Barn ska sitta där bak om man bryr sig bara lite.
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Fanns en tråd om detta för ett litet tag sedan.
Det skall finnas något som liknar en barnsits som man sätter på cyklar fast moddelen större som man skall kunna spänna fast där bak och och sedan sitter det ett bälte som i en bil till barnet så gör det inget om barnet somnar
 

stinsen

El stinso!
Gick med
22 Jun 2003
Ort
malmö
Hoj
zzr
Vad gäller hjälmval till barn har jag frågat en kompis som är snut!

Rekomendationen är faktiskt cykelhjälm på kidsen tills de blir så stora att deras nacke klarar hålla en mc hjälm.....

Men jag vet inte om jag skulle vilja skjutsa en 6-årig tös på 70-90 väg med cykelhjälm på huvudet som skydd...
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Kommer det till den dagen jag ska åka med dom på, så e det klart att jag köpt utrustning till dom båda. :fakta

Fast det där med cykelhjälm känns ju inte så säkert :va
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hmmm. Jag brukar ibland köra min grabb till dagis och har honom då fram på tanken. Han är nästan 4 år och använder cykelhjälm när han åker. Vi har typ 300 meter till vårt dagis och det ligger i ett villaområde, så det blir inte mycket mer än att puttra fram på 1:an eftersom det är 30 i hela området.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ens köra ut på en större väg med honom frampå, utan det får vänta tills han blir stor nog att sitta bak och hålla i sig ordentligt. Nu kan det förvisso ändå hända olyckor när man kör så långsamt som vi gör till dagis, men jag tycker ändå att det känns tillräckligt safe annars skulle jag inte göra så.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Jag brukar köra med min 9 åring bakpå ibland. Kollade upp vad som gäller och lagen kräver INGEN!!! säkerhetsutrustning om barnet är under 10 år, inte ens hjälm.
Nu är jag ju lite mer rädd om mina knoddar än så så jag tog reda på vad som är bäst i hjälmväg. Det blev en crosshjälm med skyddsglasögon på huvudet, det finns små integralhjälmar men enligt test var crosshjälm bättre. På kroppen har han CE godkänt allvädersställ (MC-Poolen) samt ett ryggskydd som egentligen är gjort för skidåkning.
När han åker med har jag topboxen på så att han inte kan ramla av baktill.
Korta etapper gäller, ungar kan somna bakpå.
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
D-one skrev:
......Skulle ju vara kul att kunna ta små korta , långsamma turer med mina flickor i sommar ( 5 & 8år), på 2 hojar, och såklart med full säkerhetsutrustning.
OCH SJÄLVKLART SÅ E MINA BARNS SÄKERHET VIKTIGAST!!!

Vad e det som gäller? lagar etc.

Att man själv väljer att utsätta sig relativt oskyddat gränslat över en moppe är en sak men man bör nog tänka över en och två gånger innan man sätter sina barn på en mc. Det "pappa" gör är inte farligt och som barn har man stort förtroende för sina föräldrar. Och barn har inte all fakta om risker med mc-åkning vilket alla bör ha med sig när man väljer att hoppa upp bak på en moppe. Och säkerhet och lagar är inte samma sak ! Jag är själv en stor moppefan men kommer aldrig skjutsa mina barn men därimot ge de möjlighet att själva prova att köra minimoto eller motocross. För precis som du så är mina barns säkerhet viktigast!
// pappa med risk för att här vara moralkärring !!
 

My1974

alias Anja
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR600 F -94
Kille på 9 år

Han åker med pappa bakpå pappas offroad eller fireblade och har gjort det sen förra sommaren. Pappa kör på ett helt annat sätt när sonen(J) sitter bakpå. Då går det i laglydig hastighet med stora säkerhetsmarginaler och aldrig bland mycket trafik. När J klämmer runt pappas mage kör pappa till sidan och stannar omedelbart.
Jag vet att det finns ett bälte med handtag att köpa för barn att hålla i, du får ingen kroppskontakt med barnet då iof. För mindre barn vet jag inte hur man går tillväga.
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Bikerbitch skrev:
Vi kör på det säkraste istället. Anlita tant Jannica som barnvakt och ta ditt körkort :tuttar


Men det e ju självklart.Kommer ju inte att låta dom få åka med föränn jag känner mig 300% säker..

Men TANT får gärna vara barnvakt när jag vill ut o gasa...
(har jag sagt att dom e vilda?) :rolleyes:
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Vid brostugan igår så var det en som hade spänt fast ungen bakom sig med spännband runt magen på sig själv och runt midjan på ungen. Såg lite kul ut men jag skulle nog inte köra med ungar på min hoj iaf. Kör bara folk som är gamla nog för att fatta att det är livsfarligt att åka hoj.
Fast å andra sidan, blir man påkörd och ungen blir invalid så har han ju bättre förutsättningar för att anpassa sig efter sina hinder än en gammal gubbe har :rolleyes:
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Santo skrev:
Det e hål i huvudet o jag blir lika förbannad varje gång jag ser en vuxen person som satt sitt barn framför :kocko

Vem får ta den värsta smällen om det skulle hända något? Jo barnet! Barn ska sitta där bak om man bryr sig bara lite.


Nu har ju jag bara kört så i några hundra meter i villa område, men jag förstår din tanke.
Ett barn som inte är mogen att sitta bakom själv ska inte åka hoj heller, så enkelt är det.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag har kört med mina barn sedan 3-4års ålder......men endast korta små turer på ensliga landsvägar. Beroende på hur föraren beter sig så är det inte farligare att skjutsa dem på Hayabusa, gammeloffroad, moped eller trampcykel.....eller skicka dem utför en pulka/slalombacke. Olyckor kan hända, så är det bara men man gör förståss allt för att det inte ska inträffa.

Hjälm och lämpliga kläder ska förståss användas och när de är så små att de inte kan sitta säkert bakpå (väldigt varierande på olika barn) så har man dem framför sig, då har man 100% koll på dem och det är enkelt att kommunicera.

Sen är det så klart upp till föraren att ta ansvar för vad man gör. Är man det minsta osäker på om detta är lämpligt, då bör man låta bli.

Jag personligen tycker också att man inte bör fara fram i 90km/h med småttingarna......vi brukar åka i trimmad moppefart på bilfria vägar.
Kanske ska nämna att mina barn även kör själva, så de har hyffsad förståelse i vad det innebär att åka/köra hoj.

Oavsett vad för hjälm ni använder så bör ni komma ihåg att ha något skydd för ögonen på dem, det är inte roligare för dem än för dig själv att få flugor och annat skräp i ögat under färd.

Kom även ihåg att det är upp till vardera förälder vilket beslut man tar, det ena är inte mer rätt eller fel än det andra. Använd sunt förnuft.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dagligen ser jag utlänningar och svenskar, med rostiga gamla skithögar till bilar, fyllda med ungar.

Att sätta 2-3 ungar i en rostig Nissan Micra och låta en senil farmor köra runt i hetsig stadstrafik verkar vara ok, men så fort en unge får åka en sväng på bensintanken på en ny, frisk motorcykel med en välutbildad, riskmedveten vuxen som chafför så tittar folk snett.

Mina döttrar 2 & 4 har åkt på tanken, sadeln, framför, bakom ,på allt från Fiddys ( även på bakhjulet:) ) till stora touringhojar.

Visseligen bara i villaområdet, i låga farter.

Ser jag en unge bakom farsan på mc på motorvägen tänker jag bara, lyckliga unge!

Det som hindrar mig från längre turer är egentligen att jag är paronoid, jag tror varenda människa ska ringa myndigheterna och klaga.

Behöver jag förresten säga att de älskar varenda sekund?
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Skulle aldrig!! spänna fast barnet i mig själv men en sådan här är bra och barnet sitter klart stabilare.
 

Bifogat

  • 10008400-01_280_DET_FR.jpg
    10008400-01_280_DET_FR.jpg
    10.8 KB · Visningar: 8,135

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Hur många hojar har ett regbevis som säger "2 passagerare tillåtna"? Eller räknas en unge som 0.5 passagerare?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top