Fjädringsinställningar...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
jorpes skrev:
Jag tycker allt e ball :) Men jag säger ju det, jag känner ingenting, o att jag gärna vill hyra in en kille som känner av 1 tick hit eller dit.
Hmmm... Skruvar du inte på fel skruvar då? Det är inga "klick" på Suzukis dämparinställnings-skruvar. Fast du kanske fuskar med posergrejer.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ZoulFly skrev:
...och sen är det nog så att störst inverkan på fjädringsegenskaperna har nog ändå gashanden. Har man en mjuk och gullig gashand, belastar man ju inte prylarna lika mycket och har kanske svårare att känna nån större skillnad. Så ta åt er, Hr. Prof. Mozzberck och Dir. Jorpes. :D

Jo, visst är den mjuk... gashanden... folk kör ju ifrån mig!!! Du t.ex. på Knutstorp ifjol!!!! :mad:
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
jorpes skrev:
:confused: Men jag e förvisso rimligt slö ute på banan, men skall jag tolka det som att jag har en för fisig gashand? eller? :kiss

Kommer du till Falken på fedda Sörebo? :hej

Absolut inte för fisig, utan snarare bra touch. Falken på fredag blir nog nada. Total resa på 120 mil för ett par 20-minuters-pass känns lite för jobbigt, även för en ivrig en som jag. Däremot drar jag till Gåsen nästa onsdag på Miinins bandag och trimmar tempo.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
magnus_moss skrev:
Jo, visst är den mjuk... gashanden... folk kör ju ifrån mig!!! Du t.ex. på Knutstorp ifjol!!!! :mad:

Hehehe...ja, EN gång har det hänt. Av hur många? Hmmm...det står väl ca 5-1 eller nåt till dig i ifrånkörningar så låt mig nu ha den där lilla saken att glädjas åt. Det kan jag behöva.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag ställde om min Öhlin bak till Svistad i går. Resultat: Första varven sladdade bak. Nej inte kalla däck, det gick otroligt sakta. Skruvade ner komp och det blev bättre, skruvade ner änn mer och det blev riktigt bra. Så ställ inte om grejorna i garaget det kan straffa sig. Sen är det nog skilnad på orginal och annat. Min gammla Yamma dämpare hände inte ett skit på när man skruvade.
 

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
man kan kolla på däcken dom brukar skvallra rätt mycket om instälningen
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Fjädringskurs....

För intresserade så hålls en fjädringskurs nästa månad.
Bilägger informationen nedan.

/ Kenneth







Fjädringskursen kommer att hållas på Midlanda 2004 06 5-6.

Instruktör är Jocke Johansson. Arbetar med Veidec hojarna och Öhlins.

Ni bör se över er fjädring så att den är servad, bytt olja på och rengjord. Smorda länkar o.s.v. annars blir det svårt att få fjädringen att reagera på justeringar. Jocke kan även ombesörja detta. Jocke går att nå på 070-6192233

Det finns plats för 20 st denna gång. En uppföljare är på gång men vi vill göra en utvärdering av denna kurs först.

Lördag den 5 juni kl 08,30 börjar dagen med justering av fjädring på halva gänget. På lördag kväll kommer vi att samlas för att göra ett teoripass där en god middag med kaffe ingår i kursen.

Söndag blir det justering för den andra halvan av gänget.

Vi kommer att ha tillgång till banan under hela helgen. Samtidigt har UMCC bandag för sina medlemmar.

Priset blir 1500,00kr / person för två dagar inkl middag lördag kväll.

Pengarna ska vara inne senast den 7 maj på bankgiro nr 5278-8676.
VIKTIGT! Uppge. Namn, adr och tele nr.
Pengarna betalas inte tillbaka.

Ni kan nå mig på 070-66 66 645

Mvh

Martin Oreskovic
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bgix skrev:
Bra att kolla varvtider då man meckar med fjädringsinställningar, ändringar som KÄNNS som försämringar ger ibland bättre tid.

För man sedan ordentliga protokoll över vad man provar är det lättare att hitta bra inställningar - som sedan kan återanvändas nästa gång under samma förhållanden.

Ett suveränt sätt att hålla ordning och reda är www.tracktimer.com
Torkels fina program som används av flera snajdare på hoj och bil.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Fjädringsinställning - funderingar...
Kanske korkad fråga men måste bara fråga eftersom jag är osäker:Bugar
Vad innebär fjäderförspänning, retur- och kompressions dämpning?
fjäderförspänning = hur hård dämparen "faktiskt" är?
retur = hur snabbt den går tillbaka till ursprungliga läget?
kompressions = hur mycket den trycks ihop vid belastning?

Anledning till min fråga är att jag vill ha mjukare dämpning bak men vet inte vad jag skruva på.
Dessutom behöver jag köpa en nyckel om fjäderförspänningen ska justeras :hihi
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Vad innebär fjäderförspänning, retur- och kompressions dämpning?
fjäderförspänning = hur hård dämparen "faktiskt" är?
retur = hur snabbt den går tillbaka till ursprungliga läget?
kompressions = hur mycket den trycks ihop vid belastning?

Anledning till min fråga är att jag vill ha mjukare dämpning bak men vet inte vad jag skruva på...

Hur kan du veta att du vill ha mindre dämpning, när du inte har förstått skillnaden mellan fjädring och dämpning?
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Hur kan du veta att du vill ha mindre dämpning, när du inte har förstått skillnaden mellan fjädring och dämpning?

Det vet jag inte... är väldigt okunnig vad det gäller detta så kanske uttrycker/säger fel också.
Formulerar om mig: Hojen känns bra när jag har en passagerare på, men tycker den känns för hård när jag kör själv.
Vad bör man justera då?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Kan det vara så att många av oss åker alldeles för långsamt för att känna skillnaderna? Att börja finjustera och greja är något för dom som ligger på gränsen av vad prylarna klarar, eller iaf den övre delen av vad prylarna klarar. För en bus/söndags åkare som mej själv är jag långt ifrån att komprimera mina dämpare så pass att jag ska känna skillnad på sport eller street inställningar på prylarna. Sedan är ju naturligtvis kitade eller high end prylar betydligt mer känsliga för inställningar osv. Men dom är ju även skapade för dom som som redan använder sina prylar MAX och behöver nästa steg i utvecklingen. Med risk för att låta lite nedlåtande, men jag tror att 95-99% av oss är Inte i närheten av att utnyttja våra prylar till max eller ens i dom övre regionerna av vad prylarna klarar och är byggda för. Jag är en av dom iaf :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vet jag inte... är väldigt okunnig vad det gäller detta så kanske uttrycker/säger fel också.
Formulerar om mig: Hojen känns bra när jag har en passagerare på, men tycker den känns för hård när jag kör själv.
Vad bör man justera då?

Vad du bör justera beror helt på vilka krav du har på motorcykelns prestanda.
Men vill du ha mjukare bak så kan du släppa lite på förspänning eller byta till en mjukare fjäder. Detta kommer eventuellt påverka hojens stabilitet, och det kommer närmast garanterat påverka känslan i hojen, hur den känns vid körning rakt fram, vid insvängning i kurva och under kurvtagning samt hur den beter sig vid gaspådrag ut ur kurva.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vill inte vara nedlåtande men fjädring kan vara enkelt eller vansinnigt komplicerat.

Har man inte möjlighet att få hjälp av någon kunnig ska man först av allt ställa sej frågan:
-Hur mycket tid och möda är jag bered att investera i detta för det finns en ingångströskel.
Besitter man inte kunskaper och känsla över en viss nivå så blir resultatet förmodligen ganska slumpmässigt.

I början var det allra svåraste att förstå vad det var jag skulle känna, vet man inte hur en bra inställning känns då vet man knappast vad det är man ska justera.

Har antagligen lagt på tok för mycket tid, energi och pengar på sportisens chassi så ibland är det skönt att hoppa på XT600n från -90 där det inte finns några justerskruvar, olja/nivå och gastryck är enl stdspec sen är det bar å åk :tummenupp

Å andra sidan uppmuntrar jag verkligen alla som vill förstå sin hoj för när man upptäcker att man kan påverka hur däck slits och hur hojen uppför sej i olika situationer, den känslan är jäkligt skön och framför allt justerskruvarna finns där av en orsak :)

Känner man nu att det här ska jag f*n lära mej så finns massor av info på nätet och här på forumet men man måste vilja förstå.

Viktigast av allt är dock att se till att alla komponenter är i gott skick, hopskruvade enl spec samt oljor av god (rätt) kvalité, stämmer inte detta kommer man garanterat skruva sej galen :crash
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Tack för svaren!
Har viljan och nyfikenheten att förstå och kunna lära känna hojen bättre på alla sätt. Därav mina funderingar.
Men som sagt det bästa är nog att försöka få med mig någon som kan vara med och hjälpa till i början :tungan
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack för svaren!
Har viljan och nyfikenheten att förstå och kunna lära känna hojen bättre på alla sätt. Därav mina funderingar.
Men som sagt det bästa är nog att försöka få med mig någon som kan vara med och hjälpa till i början :tungan
Kul, det är rätt inställning.. (hmm) :)
Absolut, det är mycket lättare om man har någon som kan prova och berätta när det känns fel och när det går mot rätt, sen har folk olika preferenser som kräver olika inställningar men det hindrar inte att man får grunderna rätt i alla fall :tummenupp

En liten historia på ämnet:
För en massa år sedan hade jag en bekant som köpte en färdigpreppad superbike och gav sej tusan på att han skulle satsa på det.
Dock var hojen svårkörd och varvtiderna blev väl sådär men han slet på.

Till slut lät han en kille som var rätt duktig förare provköra hojen för att se vad han tyckte kunde förbättras.

Efter ett varv på gälleråsen kom han tillbaka in i depån och sa:
-Kör du den här hojen någe mer kommer du att dö.

Det visade sej att det inte alls vad de hi end komponenter det uppgavs skulle sitta i framgaffeln, de var dessutom defekta.

Inför ena kurvan bottnade gaffeln och i nästa var den tvärstum.
Vill verkligen inte fördumma min bekant men han visste nog inte hur det borde kännas och det hindrade inte att han körde åttor runt mej på Gotlandring några månader tidigare :)

Han slutade köra kort efter det och sålde allt, undrar hur bra han kunde blivit med en bra hoj?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...

Har man inte möjlighet att få hjälp av någon kunnig ska man först...

- Se till att dämpare och gaffel är servade och fräscha så att dom funkar som det en gång i tiden var tänkt.
- Sök fram dämparnas grundinställning i manualen och ställ dämparna i det läget.
- Ta en polare och en tumstock, ställ in hänget. Går det inte så byt fjädrar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top