Snabb fråga! Styrlagerglapp vid besiktning

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Ort
jag tror det iaf?!
Hoj
Ktm 450 exc
Snabb fråga!

Hur e det mad styrlager glapp och besiktning? Har ett litet glapp som ej går att spänna bort och ska snart besikta hojen. Godkänner de glappet eller blir den underkänd?
Eftersom jag e ganska så nybliven hoj ägare så har jag ingen erfakenhet av besikting av mc.
Tycker ni att jag ska byta lager först????
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lugn nu pojkar, inte slåss!

Hur vet du att glapp i styrlagret inte går att justera? Det brukar alltid gå att justera.
Kolla på de övriga tipsen enligt ovan, om du då fortfarande är säker på att det är styrlagren så kollar du en gång till på hur man justerar.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
när du spännt lagrena så kom ihåg att dra åt den stora muttern högst upp ordentligt... den ska dras skapligt hårt!! om du inte gör det kan det kännas som glapp fast det inte är det.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Enkelt att kolla styrlager,
ta hjälp av en polare och vinkla upp hojen på stödet. Ta själv tag i gaffelbenen och när du drar eller trycker så skall det absolut inte finnas något glapp. Du skall kunna vrida gafflen lätt, om det ”hackar” när du vrider så är det definitivt dags att byta lager (och eventuellt lagerskålar). Glappet uppstår vanligtvis i lagerskålarna på styrkronan men även själva gaffelbenen kan klappa, Vid eventuellt glapp så är det vettigt att konstatera var glappet sitter innan man börjar fixa med hojen.

Tänk även på att släppa på skruvarna i den över (eller undre) styrkronan när du tajtar muttern på styrkronan, annars uppstår det spänningar i materialet (om du tajtar för hårt riskerar du att förstöra lager och lagerskålarna).
 

Fenix

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Metod nummer två:

Kör i låg hastighet, utan handske placera vänster tumme på den plana sidan mot dig av styrkronan så att tummen (pekandes nedåt) trycker mot styrkronan samtidigt som den rör vid ramen.

Bromsa ganska bestämt, om du känner att kronan rör sig framåt/klonkar/knäpper så är det dax att plocka fram haknyckeln och dra åt, om det inte går är det "bara" att byta lager.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Gammal tråd men jag återupplivar den :) Jag har inget "glapp" i styrlagren men en så kallad "sweet spot". Dvs. att styret stannar upp i mitten om man styr försiktigt så känner man av att styrlagren gärna stannar i mitten. Tror ni den går igenom besiktningen då? I övrigt känns styrlagret bra och det glappar inte.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Gammal tråd men jag återupplivar den :) Jag har inget "glapp" i styrlagren men en så kallad "sweet spot". Dvs. att styret stannar upp i mitten om man styr försiktigt så känner man av att styrlagren gärna stannar i mitten. Tror ni den går igenom besiktningen då? I övrigt känns styrlagret bra och det glappar inte.
Är det värt det att chansa? Vad besiktningen säger har jag ingen aning om men jag kör iaf inte runt med prylar som jag vet håller på att ge sig.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ha! "sweet spot" för ett styrlager som gjort sitt.
Mycket skall man göra.
Men okay, det är bra beskrivet.

Till dig och alla andra som är hyfsat nya på MC vill jag säga:

Lita inte på besiktningen!
Lita inte på att dom hittar bristerna på din hoj.
Lita inte på att det dom säger är galet verkligen är ett problem.

Kvaliteten på besiktingar är våldsamt skiftande idag, och ibland släpps vad skit som helst igenom.

Så, din säkerhet är DITT ansvar. "Besiktningen" är ett nödvändigt rundningsmärke för att få köra två nya år, men den har mycket litet med äkta säkerhet att göra.

Så, du har ett styrlager som håller på att ge upp?
På KTMen? Jag tror inte att du kommer dö direCkt, men varför vänta med att byta? Det är tråååkit att ro runt en hoj med risigt styrlager. Det blir kryckig körning, ideliga instyrningar i en och samma kurva, ibland rena omtag mitt där det egentligen skall vara som roligast och spår som ser ut som en mutter.

Försämringen kommer stegvis, oftast är man inte medveten om hur mycket ett sketet jack i styrlagret påverkar körningen. Aha-upplevelsen kommer efter bytet.


Men okay - en absolut nödlösning för en uddahoj där det beställda paketet är på villovägar är att lätta på ansättningen, fetta om så gott det går och sedan sätta ihop med så liten ansättning som möjligt för att undgå glapp. Det är ett genuint turkmek från den tiden besiktningstider på våren var något som var lika ovanliga som diamanter liggandes löst på gatan.

Det maskerar problemet någon vecka eller så, men det är ingen lösning på något mer än att dra besiktningskillen vid näsan.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Gammal tråd men jag återupplivar den :) Jag har inget "glapp" i styrlagren men en så kallad "sweet spot". Dvs. att styret stannar upp i mitten om man styr försiktigt så känner man av att styrlagren gärna stannar i mitten. Tror ni den går igenom besiktningen då? I övrigt känns styrlagret bra och det glappar inte.

Kan nämna att jag fick en "sweet spot" på en av mina enduros. Det tog inte många km efter det innan styret började låsa sig så mycket så att hojen blev inte längre självbalanserande. Ingen trevlig upplevelse. Byt lager omgående är mitt tips.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Det är inte till KTMn utan till en gammal hoj som jag köpte i våras, XZ550. Så jag tänkte jag ska fixa till den lite och få den igenom besiktningen och köra runt med ett tag då jag sålt mina tidigare hojjar pga att jag blev av med mitt garage i flytten. Så delvis är jag inte intresserad av att medan jag håller på att flytta riva loss hela framändan på hojen och delvis finns det knappt delar, förutom specialbeställning som kostar lika mkt som hojen själv. Och delvis vet jag inte om jag hinner innan besiktningen. Jag tror jag ska montera loss centralstödet och hoppas dom inte orkar lyfta upp den.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade precis samma problem när jag köpte Ténérén, tänkte det var en "inbyggd feature" :hihi
Fast den var lite obehaglig och typ spårade, tänkte det berodde på crossdäcken jag monterat genast..

På bes märktes inte så mycket men när killen provkört sa han den kändes lite konstig så han lyfte upp hojen igen och kände efter lite extra.

Han frågade om jag kände något och det gjorde jag såklart.
Bra sa han, bäst du kollar upp det, blev bara ett "Bra att veta".
Tackade för att han var så noggrann.

Kollade lagren men inget var fel, hade räknat med halva lagerkulor och pittade lagerytor.
Däremot var det jäkligt hårt ansatt, smorde och satte ihop igen, det kändes som "en ny hoj" efter det :tummenupp
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror jag ska montera loss centralstödet och hoppas dom inte orkar lyfta upp den.

Det där är en riktigt dålig ide. Du lurar inte besiktningen, du lurar dig själv.
Är det den gamle XZan så är det riktigt fet chans att styrlagret aldrig varit isär.
Någonsin.
Istället för fett ligger där torkade kolklumpar ihop med damm och musskit, typ.

Plockar du isär NU, tvättar, fettar om och återmonterar så lär problemen troligen vara borta för så lång tid du kommer att äga hojen. Drar du på det så är det bara byte som gäller.

Mina 5 öre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns inga lagerglapp som inte går att spänna bort. Då har TS gjort fel.

Några år för sent men jag gissar att TS bara försökt dra den översta muttern. Under styrkronan finns ytterligare en mutter och det är den som spänner åt lagret och den övre muttern ovanför styrkronan är bara en låsmutter.


Angående ett "sweet spot" i mitten så skulle jag hellre kalla det för "nasty spot" för det är direkt obehagligt att köra hojar med en sånt och jag skulle inte köra mer än maximalt nödvändigt med det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top