Vilken bensin???

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
brinckis skrev:
vid tester av både 95 och 98 så visade det sig att med 98 kunde du köra längre (mindre förbrukning) och motorn gick bättre vilket på så vis inte gjorde den dyrare än 95 :tummenupp . Detta är från interna tester här på företaget :)
En till som upptäckt detta fenomen....
//Tobbe
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Bengan skrev:
Såg att någon påstod att bly inte hade någon effekt när det gällde tvåtakt, det stämmer väl inte?

Eftersom en tvåtaktsmotor inte har några ventiler så borde det ju inte behövas bly eller annan ventilsmörj :rolleyes:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man använder hellre 10W30 mineral än 20W50 under inkörningsperioden - och kör lite lugnare än full gas hela tiden. Det kanske man kan kalla för inkörningsolja?

Med borttaget bly i soppan sänktes oktantalet och man kunde inte använda lika hög kompression som tidigare = sänkt uteffekt.

Bengan skrev:
Min far som (också) är flygnörd påstår att en stor del av de framsteg som gjordes i tidig flygera(40-50-tal) inte har kommit helt till bil-/mcindustrin än, framstegen ska tydligen ha varit bland de större inom kolvmotori(!), när såg du senast särskild olja med sämre smörjegenskaper för inkörning av motorer på oljehyllan?

Edit: Såg att någon påstod att bly inte hade någon effekt när det gällde tvåtakt, det stämmer väl inte? Läste någon annanstans på forumet om att när blyat bränsle förbjöds i MotoGP sjönk uteffekten med runt 20hp, någon som kan berätta mer?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
i min manual står de att min hoj kräver 92 oktan, är det lol? ahhahahahaa... hmm.. måste va nån utlänsk version, fick alldrig den svenska när ja köpte hojen...
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Volvo bilar är typade och optimerade med 98 oktan. Det ger x antal hp skillnad i effekt i varmt klimat (läs efter många mil i ökenklimat).

Jag snackade med en som jobbar på motorprovet i Skövde angående detta.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top