Vilken bensin???

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
tvåtakt skrev:
98okt kyler mer än 95okt. Blyfritt ska det va

Det beror alldeles på vad för slags komponenter som finns i bensinen, dvs vad för slags RVP, (Reid vapor pressure) eller på Svenska - ångtryck, det har. Ett högre ångtryck dunstar snabbare och kyler mer. Det är inte oktantalet som avgör ångtrycket.

Hittade lite kuriousa på nätet. http://www.mhrf.se/bensin.htm
http://www.google.se/search?q=cache...iler/sid%20130_133.pdf+ångtryck++bensin&hl=sv
 
Last edited:

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Så om jag har uppfattat allt rätt är det bara motorns kompression som avgör vilken oktan man skall köra på? Min hojj är dynojettad och jag har fått för mig att jag bör köra på 98oktan p.g.a den förhöjda motor effekten. Men nu kan jag alltså lägga ner det och köra på 95oktan?? :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att den är Dynojettad betyder bara att du har lagt ned pengar i onödan på speciella Dynojetmunstycken. Effekten blir densamma som att justera med olika storlekar på originalmunstyckena - fast det skriver inte Dynojet, dom vill ju tjäna pengar.

Om du har ändrat kompressionen eller den volymetriska effektiviteten (portad etc) i motorn kan det kanske vara befogat med 98 oktan. Men då ska den ha runt 11:1 eller mer i kompression på en luftkyld eller 12:1 eller mer i en vattenkyld.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
andersbrink skrev:
Att den är Dynojettad betyder bara att du har lagt ned pengar i onödan på speciella Dynojetmunstycken. Effekten blir densamma som att justera med olika storlekar på originalmunstyckena - fast det skriver inte Dynojet, dom vill ju tjäna pengar.

Om du har ändrat kompressionen eller den volymetriska effektiviteten (portad etc) i motorn kan det kanske vara befogat med 98 oktan. Men då ska den ha runt 11:1 eller mer i kompression på en luftkyld eller 12:1 eller mer i en vattenkyld.


Ok då ska jag börja pytsa i den billigare 95bensinen. F.ö så var det någon av de föregående ägarna som slängde ut pengar på dynojet :hihi
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
929:an går att köra på 91 okt enligt instruktionsboken. Vissa(alla?) bensinbolag blandar i etanol i soppan. Men jag har för mig att shell o vissa andra bara gör det i den 95 okt soppan. därav möjligtvis en liten skillnad som inte har med oktantal att göra. Vet också att bilen dragit onormalt mycket soppa när man tankat på vissa billighetsmackar, kan ha berott på fiffel med blandningen.
 

Bultaco Mannen

Supermotardist
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kävlinge , Lund
Hoj
Bultaco Astro
andersbrink skrev:
Nu är jag ingen expert i ämnet men jag har fått för mig att det är blyoxiden som bildas vid förbränningen som smörjer. Därför kan man idag blanda i kalium (vet inte säkert) vars oxid smörjer ventilsätesytan och styrningarna. Nån som vet mer exakt vad det hela rör sig om?
Så det innebär att man ska droppa ner lite blytillsatser i tanken på trimmad 2-t då?

Det smörjer alltså även så?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Bultaco Mannen skrev:
Så det innebär att man ska droppa ner lite blytillsatser i tanken på trimmad 2-t då?

Det smörjer alltså även så?

Du har inga ventilsäten i en tvåtaktare,
tvåtaktsmotorer smöjs av olja som tillsätts bensinen.
Bly/kalium gör varken till lr från.
 

Bultaco Mannen

Supermotardist
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kävlinge , Lund
Hoj
Bultaco Astro
gthyni skrev:
Du har inga ventilsäten i en tvåtaktare,
tvåtaktsmotorer smöjs av olja som tillsätts bensinen.
Bly/kalium gör varken till lr från.



Ok, jag förstår!

Jag tänkte mer som en exktra säkerhet.

Jag tackar så mycket för svaret!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Kan ju mest flygmotorer... men suck-squeeze-bang-blow är detsamma oavsett vad som börjar snurra i slutänden. Med den reservationen:

Något av det effektivaste man kan göra för att kyla en motor är att pytsa i mer soppa, d v s fetare blandning. Det drar också ner detonationsrisken kraftigt. I flygmotorer finns det ofta en auto-enrichmentautomagi som ger en fetare blandning vid högre pådrag just för att man skall slippa detonation. Med tanke på att det är 50-talskonstruktioner antar jag att de flesta MC-motorer gör samma sak?

Ha det!
/Fredrik
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tvivlar faktiskt på att hojmotorer fetar på mer än lite grann. För fet blandning sänker ju effekten och det har väl knappast inga hojtillverkare råd med i den hästkraftsjakt som pågår.

Kan dock, som kuriosa, nämna att de första Saab 99 turbo hade fetare blandning på topp för att kyla lite extra på ventiler etc.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Tvivlar faktiskt på att hojmotorer fetar på mer än lite grann. För fet blandning sänker ju effekten och det har väl knappast inga hojtillverkare råd med i den hästkraftsjakt som pågår.

Fast man måste vara en av de riktigt anala jagarna på hästkrafter om man ligger på "perfekt" a/f vid maxvarvet, dvs nånstans runt 12.7:1. På en luft/oljekyld är det att pressa Fru Fortuna, men på en vattenkyld funkar det bättre. Hästkraftsskillnaden mellan 12:1 och 11:1 a/f ligger i princip inom felmarginalerna för Dynobänken. Då ligger jag hellre på 11:1 än 12.7:1.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
För att rädda er alla från att måsta besvara alla frågor som kan orsakas av att gå från en värld där en stor motor börjar någonstans över 1000 kubik... i tum räknat:

Finns det några bra referenser vad gäller moderna MC-motorer? Böcker, nätsidor? Med alla de otäcka detaljerna, flamfrontsutbredningar, tryckfallet i varenda litet rör och så vidare?

Som ett exempel så ger de motorerna mest effekt vid en egentligen något fetare än ideal blandning av diverse orsaker. Kan ju t ex ta lite längre tid att sätta fyr på 2,25 liter blandning i varje cylinder. ;)

Mvh,
/Fredrik, som inte skojade när det gäller valet av titel här
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Anders:
Det jag menade var att tillverkarna knappast fetar mer än vad som behövs förutom lite marginaler så att säga.

ft:
Alla (?) motorer ger väl mest effekt när de går något fetare än vid den optimala (stokiometriska, stavning?) blandningen?

Vad är det för motorer som är över 1000 cui? (16,3 liter)
Lastbilar?
Dragracing är väl endast i extrema undantagsfall mer än 6-700 cui?

Stod faktiskt och tittade på en Scaniaknota för ett tag sen (kan den ha hetat DS-11?) och försökte föreställa mig den i en hoj men gav upp till slut. Inte ens den vildaste fantasi räckte till.
Enda stället där jag skulle kunna ha glädje av en sån kluns vore i en båt. Mahogny rules! :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Robban,
mmmm, det var vad jag trodde men jag blev tveksam när jag läste Anders inlägg ovan, där det låter som om man skjuter in sig på den stoikiometriska (stoichiometric, direktöversatt så det dundrar!) blandningen punkt.

Mer böcker åt folket! (Och varför finns det ingen nördsmiley?! Jag känner mig diskriminerad!)

Annars pratar vi flygmotorer. Finns t ex Rolls-Royce Griffon. 2.239 kubiktum! Lägg till supercharging i två steg med kylare mellan och efter som ger 2,7 atm in i cylindrarna...

Du får börja med tractorpulling? :rock

Ha de!
/Fredrik
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lägsta möjliga oktantal (blyfri)!

Så länge du kör på gatan och inte är ute efter högsta möjliga effekt och har en hoj från 90-talet kan du köra på vad skit som helst (nästan).

Själv tankar jag 91 oktaning i Tyskland och 87-oktaning (blyfri) om det erbjuds enbart pga. lägre kostnad. Och inte har jag märkt någon försämring på min touringmaskin vad avser toppfart eller slitage.

VFR 750 -97 toppar runt 240 km/h på mätaren (250 i medvind, hemläntan och utförslöpa). Oavsett 91 oktanig blyfri eller 95 oktanig.

Körde på samma "skräp" med min gamla VFR -89 som drog 0,1 liter olja per 1000 mil med 22 500 mil på mätaren. Dvs. inga problem!

Mitt råd är:

Kör på lägsta möjliga oktantal blyfritt!

// Niklas
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Mattias skrev:
Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.

vid tester av både 95 och 98 så visade det sig att med 98 kunde du köra längre (mindre förbrukning) och motorn gick bättre vilket på så vis inte gjorde den dyrare än 95 :tummenupp . Detta är från interna tester här på företaget :)
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Avarage skrev:
...min gamla VFR -89...med 22 500 mil på mätaren.

:skrämd Mäktigt! :Bugar

Slutade helt att tanka 98 efter en liknande tråd här för cirka ett år sedan.
Levde som många andra i villfarelsen att högre oktan gav högre effekt.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
ft skrev:
Med tanke på att det är 50-talskonstruktioner antar jag att de flesta MC-motorer gör samma sak?
/Fredrik

Min far som (också) är flygnörd påstår att en stor del av de framsteg som gjordes i tidig flygera(40-50-tal) inte har kommit helt till bil-/mcindustrin än, framstegen ska tydligen ha varit bland de större inom kolvmotori(!), när såg du senast särskild olja med sämre smörjegenskaper för inkörning av motorer på oljehyllan?

Edit: Såg att någon påstod att bly inte hade någon effekt när det gällde tvåtakt, det stämmer väl inte? Läste någon annanstans på forumet om att när blyat bränsle förbjöds i MotoGP sjönk uteffekten med runt 20hp, någon som kan berätta mer?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top