Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 85
  1. #1
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Inlägg
    299

    Question Vilken bensin???

    Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
    Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig???

  2. #2
    CЛABИША/Serbius Serbiuss avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nära Havet i ett hus på 157m2
    Hoj
    Yamaha Fz6s 2004:a
    Inlägg
    538
    98 oktanig!!
    inget annat
    CЛABИША / Serbius

  3. #3
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Inlägg
    299
    Tackar och bockar, alltsa 98 oktan, inte blyfri??? Svart slang och hantag?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    13 666
    Uhm det ska väl vara blyfri? jag har aldrig tankat något annat än blyfritt i något som helst fordon.

  5. #5
    Medlem Geigers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Västerås
    Hoj
    KTM RC8R
    Inlägg
    1 424
    Citat Ursprungligen postat av mamartin
    Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
    Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig???

    BLYFRI!!!!!!!

  6. #6
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 079
    Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
    Fighting stupidity since 2002

  7. #7
    En potatis Deas avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norr om Sthlm
    Hoj
    R1
    Inlägg
    359
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Hoj
    VTR 1000 Firestorm
    Inlägg
    1 312
    nope inte på nån vanlig mack så vitt jag vet....... kör 95oktan

    Citat Ursprungligen postat av Dea
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

  9. #9
    Medlem Geigers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Västerås
    Hoj
    KTM RC8R
    Inlägg
    1 424
    Citat Ursprungligen postat av Dea
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.

  10. #10
    En potatis Deas avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norr om Sthlm
    Hoj
    R1
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Geiger
    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.
    Se där, man lär sig nått varje dag.

  11. #11
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Inlägg
    299
    Jo det finns juh "vanlig", eller ovanlig idag, ej blyfri men inte sa manga pumpar anvander det. Var lite osaker bara, tack for svaren

  12. #12
    Medlem tobbevikings avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    märsta
    Hoj
    09, Yamaha FZ1-N
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
    En del hojar går bättre med mer oktan.
    Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
    Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
    Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
    Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
    //Tobbe

  13. #13
    skiieur... DBs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Hoj
    2009, KTM EXC 450
    Inlägg
    396
    Citat Ursprungligen postat av tobbeviking
    En del hojar går bättre med mer oktan.
    Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
    Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
    Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
    Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
    //Tobbe
    Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98

  14. #14
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av Geiger
    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.
    stämmer ej, de har blytillsatserna kvar.

  15. #15
    HanneZ
    Gäst
    Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?

  16. #16
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av HanneZ
    Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?
    svar ja, om volvon inte var högtrimmad med nån slags jätteturbo eller hög komp på nåt annat sätt, men inet ens då ger den skillnaden 20% effekt skulle jag tro, det är liksom väldigt mycket.
    Men detta ämne dör aldrig, myten kvarstår hur många trådar som än skrivs om 95 vs 98 oktan.
    Det bästa är nog att man kör på det man tror på.

  17. #17
    Medlem Freppas avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    3 837
    Ja det var det.
    Oktantalen anger förbränningsegenskaper. Har du högt komp (typ på en gammelgixxer eller nåt) så bör man köra 98 för att slippa knackningar. I dagens moderna hojar så kör man 95. Men om du är rik och tycker att just din hoj går fortare med 98 så go right ahead. Kör lite oktanboost också så tjänar du minst 5 bhp på topp och 7 i vrid. Oavsett hoj. Jag lovar. Fan vad snabb den blir.
    You Are 74% Evil
    You are very evil. And you're too evil to care.
    Those who love you probably also fear you. A lot.

  18. #18
    HanneZ
    Gäst
    Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
    Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan

  19. #19
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av HanneZ
    Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
    Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan
    bilen kanske är nån slags chippad maskin?
    En orginalbil är inte optimerad för 98 oktan.

    Vanligt på bilar är ju att de ställer ner tändningen om de börjar knacka, då sjunker givetvis effekten i moroten.
    Men en standardbil går på 95 oktan, inget snack om det.

  20. #20
    HanneZ
    Gäst
    Det va en ny orginal V40 T4.

    Jag kör på 98 okt i mina hojar, vet inte riktigt varför, känns bäst, man kanske ska ta o byta?

    / Hannes

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här