Polering för Dummies!!!!!!

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Frost skrev:
Eftersom jag själv jobbar på mack så kan jag meddela att vi har Sonax. Kom bara in på Preem så fixar jag det... ;)

valfri preem? jobbar du på alla? :hihi nu har i och för sig ravis lackat om skiten åt mig, men lite sonax går väl alltid åt... :) :p
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Såg jag just denna hoj vid "mickey dee" i partille?
 

Frost

Mera bärs!
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6-02
bagerah skrev:
valfri preem? jobbar du på alla? :hihi nu har i och för sig ravis lackat om skiten åt mig, men lite sonax går väl alltid åt... :) :p

Om du är riktigt, riktigt snäll kan jag avslöja vart du kan få den absolut bästa servicen. Någonsin.
Men jag tror det krävs något tecken på god vilja från din sida.
Något förslag...? :)
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Frost skrev:
Om du är riktigt, riktigt snäll kan jag avslöja vart du kan få den absolut bästa servicen. Någonsin.
Men jag tror det krävs något tecken på god vilja från din sida.
Något förslag...? :)


god vilja är mitt andra namn! :)
roliga piller låter lite farligt va, men ölhävning kan alltid erbjudas. :fyllisar Har tydligen visat sig vara en jävel på att fixa biljetter också. sen kan det ju alltid erbjudas div metallarbeten om du behöver pimpa till hojen? fräs och svarv å sånt...

motförslag?
 

Frost

Mera bärs!
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6-02
bagerah skrev:
god vilja är mitt andra namn! :)
roliga piller låter lite farligt va, men ölhävning kan alltid erbjudas. :fyllisar Har tydligen visat sig vara en jävel på att fixa biljetter också. sen kan det ju alltid erbjudas div metallarbeten om du behöver pimpa till hojen? fräs och svarv å sånt...

motförslag?

Det behövs inget motförslag. Det lät ju super. :tummenupp
Vad sa du att du skulle göra i helgen...? ;)
Du ska ju inte behöva vara toltalt nerdeppad. Det kan jag råda bot på.
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Ett bra tips till er som ska köpa polermedel osv.. Åk till närmsta rekond firma o säg att du vill köpa lite polermedel..
Då kan du få råd samtidigt vad du ska använda..

Det som finns på mackarna är oftast (host, host) SKIT!

Vill man bli av med repor kan man köra en rubbing men kom ihåg att köra en polish efteråt eftersom rubbing ger massa små repor i lacken..

Samt att använda sig av oscillerande maskin, väldigt lätt att bränna lacken annars speciellt när det är plast!

Är det väldigt djupa repor kan man köpa lite våtslip papper på t.ex. mekonomen o slipa bort försiktigt..

Jag har själv tänkt lämna in ram och sving nu i vinter men tycker det känns som ett jäkla stort projekt att plocka isär svingen..

Ni som gjort de, hur svårt är det ?

Vill ha knullputs på ram o sving :kär

Jag kan putsa men dålig på att mecka, nån som vill dela tjänster ? :banana
 

Bifogat

  • 64518_kbl_s.jpg
    64518_kbl_s.jpg
    69.4 KB · Visningar: 1,030
  • Knull Puts.gif
    Knull Puts.gif
    130.9 KB · Visningar: 1,039

HanneZ

Guest
gode, sånna där fälgar vill jag ha, är dom bara "puttsade"?
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Grymt!

grymt impad av jobbet på hojen alltså! hehe! Synd bara att du måste smutsa ner den sen oxå! :arsele Jag hade nog inte velat ha min hoj för upp putsad vågar nästan inte ut å köra när jag har tvättat å vaxat min hoj! :D
Kan tänka hur du känner då! :(

Vill oxå ha sånna dära fälgar! Hur mkt kosta de?

Mvh Mar
 

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki SV1000s
ruggigt fint jobb

Ravetrancer skrev:
Polering för Dummies

Vi skall här gå igenom hur man polerar upp sin ram på motorcykeln. Det är en lång och ganska tråkig procedur, men om man ger sig fan på det då blir man också mycket nöjd när man sett resultatet. Eller så blir man sjuk i huvet som mig och blir aldrig nöjd :)
Jag har hittils polerat 2st R1 ramar och svingar och jag kan försäkra er att det är ett rent helvete, men om ni tror att ni kan och vill göra det så kommer här lite tips om hur man går tillväga.

1. Dom flesta motorcyklar har ett ytskikt på ram och sving som är eloxerat (anodiserat). Detta kan avlägsnas på 2 sätt.
Antingen sliter man ihjäl armen i 4 timmar för en bit på 20x15cm eller så gör man på det enkla sättet, man lämnar det till en ytbehandlingsfirma som tar av ytskiktet genom ett bad.
Detta kostar ca 500kr och sparar dig säkert många timmars rent helvete:) Snacka gärna med någon anställd som kan göra det åt er som extra jobb, det blir billigast så.
I priset 500kr så ingår ram och sving. När ytskiktet är borta så kan man påbörja slipningen.

2. Slipning av ram och sving innebär ganska många slippapper. Våtslipa helst, men det är inget måste.
Pappersstorlekar man skall använda är : 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000. Därefter så skiljer sig många polerares uppfattning om vad som skall göras eller inte.
Många tycker att det dessutom är tillräckligt med endast dessa papper och en polish efter det, men jag anser att det är för grova repor kvar i aluminiumet efter dessa då jag av egen erfarenhet efter min första polering gjorde så här.

3. Visst blir det ok, men det går att få mycket högre finish på aluminiumet än så. Därför använde jag lite mer speciella grejer på min nya motorcykel.
Dessa saker motsvarar enligt han som försett mig med dom grovkornighet 3000, 4000, 5000, 6500, 9000 på ett ungefär.
Menar på att det är här som skillnaden är mellan att stanna vid 2000 papper och att fortsätta.
3000, 4000 pappret är egentligen en duk man har på maskin, som jag dock använt för hand liksom all annan slipning.

4. Vet inte varför men jag tycker att handslipning gett mig ett bättre resultat än att slipa med maskin. Abralon 3000, 4000 MÅSTE våtslipas.
P800, P1000, P1500 kommer från 3M och heter 3M™ Hookit™ II Film Disc 260L. Dessa papper är dryga som få, man kan slipa och slipa och slipa:) Torka av med en trasa och fortsätta slipa:)

5. Då börjar vi: Viktigast är att få bort dom repor som finns i alu efter att ytskiktet är borttaget, man vill gärna tro att det skall vara slätt och fint men det är det inte:(


6. Försök slipa jäms med aluminiumets fibrer, på R1 är det längsgående. Slipa noggrant med 240pappret tills du får en bra yta på aluminiumet, byt därefter till näst kornighet.
VIKTIGT!!! Tvätta alltid rent ytan innan du byter kornighet, jag använder själv glasputs . Får du inte bort skiten innan du byter till näst kornighet så kommer det att finnas korn kvar från föregående papper och du kommer att slipa i onödan.


7. Upprepa denna procedur tills du nått 2000 pappret. Om du vill sluta här så är det ok och du kommer att ha en ok yta som du sen polerar upp med tex. Green Stuff, Autosol eller annat polishmedel. Vill du dock fortsätta så följer nedanför resten.


8. Ta nu fram din Abralon 3000 och VÅTSLIPA ytan noggrant, tvätta rent och byt till Abralon 4000 och gör samma sak.


9. Nu kommer du ha en riktigt mjuk och skön yta:) känns som en nypudrad babyrumpa ungefär:)
Dags att slipa med 3m P800, P1000, P1500.
Samma procedur som innan men TORRSLIPA nu istället. Tänk på att dessa slippapper slipar riktigt hårt man kan alltså slipa för mycket med dom. Dom slipar fint, men samtidigt så slipar dom mycket.


10. Rengör emellan papprena tills du fått en riktigt fin yta. Om du slipat riktigt bra nu så skall du veta att det inte är så långt kvar från här. Det finns en annan skiva som jag använder som också kommer från 3M och heter 3M™ Hookit II™ Trizact™ Foam Disc 443SA P3000.
Denna disc kommer att glänsa upp ytan en del men det är en bit kvar till det slutliga resultatet. Använd denna med mjukt tryck mot ytan då kommer glansen, trycker du för hårt så kommer den att slipa istället.
När den inte hjälper mer alltså inte får upp glans, ta den i handen och applådera med den mellan händerna så allt alustoft försvinner, sen kör du igen.
Denna disc är också mycket dryg och det borde räcka med 2 stycken till ram och sving.
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar


11. Nu är det dags att plocka fram 2 st pastor, en vit som är grövre och en rosa som är finare. Den vita är en solid Ultrapol 76, Rosa återkommer jag med info om. Dom finns att handla hos http://www.schmidtspolermedel.se/products.htm Det är också dags för att använda maskin nu såsom borrmaskin eller slipmaskin.
Pastorna appliceras på en lumpskiva, kolla nu här om glansen blir bättre om du polerar lodrätt eller vågrätt.
På R1 är det lodrätt polering som gäller för bästa resultat.


12. Använd först den vita, tryck ej för hårt, du kommer märka vad bra tryck är. När du är klar så måste du göra rent ytan eftersom det kommer att finnas rester kvar från pastan.
Själv använder jag polishmedel utan slipmedel i för detta ändamål. Applicera på en mycket mjuk polertrasa och tryck varsamt mot ytan, för hårt tryck medför repor, alltså var varsam med trycket mot ytan. Torka sen med en ren polertrasa bort polermedlet.


13. Byt lumpskiva till nästa pasta(rosa). Gör samma sak som med föregående pasta. Applicera sen polermedel och jobba med den ett bra tag med en mycket mjuk polertrasa.
Torka rent med ny och torr polertrasa och du kommer se nåt du längtat efter länge:)
Nu bör aluminiumet blänka som en spegel.

14. LYCKA TILL och kom ihåg detta tog mig en stund att skriva, men det kommer ta dig många många timmar att göra. Det går inte att fuska sig till en riktigt blank yta.

Nedan följer lite bilder på resultatet:)


Mvh Ravetrancer

r26.jpg
Man blir ju avundsjuk på finnishen och du är värd att ta på dig äran efter allt slit. Vill man vara fin får man lida pin.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Alla snackar så mycket om vad man ska ha för prylar för att nå det bästa resultatet,men var i hela h.. inhandlar man polervaxerna mm då????? :va
 
Last edited:

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Hjärup
Hoj
CB 900 Hornet 03
Såg på hemsidan att man kan högglanspolera rostfritt.
Hur bra blir det att högglanspolera grenrören och hur länge håller det?

Nån som provat?

/S
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Fransson skrev:
Hej Oskar jag har för mig motorn kostade 700:- och axeln 900:-, ang tiden så vet jag ej riktigt är dålig på att hålla koll på tid jag lägger på min hobby. Själva poleringen går ganska fort, det som tar tid är slipningen och kafferasterna. :D
hur många Wat var motorn på & hur många varv / minut sa du den gjorde??
Mvh E22
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Är det nån som har testat att eloxera utan färg på "hyperpolerad" ram!? Borde bli något mattare, men hålla finishen betydligt!

Är lite själv inne på det nämligen på min Tiller... :rolleyes:
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Knucklehead skrev:
Är det nån som har testat att eloxera utan färg på "hyperpolerad" ram!? Borde bli något mattare, men hålla finishen betydligt!

Är lite själv inne på det nämligen på min Tiller... :rolleyes:
"problemet" är väll oftast att dom redan är eloxerade...åå att ma inte vill ha dom som det.eller?
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
E22 skrev:
"problemet" är väll oftast att dom redan är eloxerade...åå att ma inte vill ha dom som det.eller?

Visst är dom eloxerade från början MEN be en firma ta bort eloxeringen, tokpolera upp ramhelvetet och lämna in den för eloxering igen, fast utan färgpigment. Jag har många andra delar som är eloxerade till t.ex. mountainbiken som är rätt bra lyster i, men det jag egentligen vill fråga är:

Hur bra (läs blankt) blir det om man tokpolerar ramen till spegelfinish och sen lämnar in det till eloxering!? Viss mattning av ytan tror jag, men hur mycket!?

Grejen är ju den att om det blir tillräckligt blankt om man eloxerar den polerade ramen så är den extremt mycket mer lätt att underhålla!


Mvh Thomas
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
ett par fälgar jag har är originalsuperglanspolerad alu, sen lackad. Skitsnyggt! om man bara har fälgarna på väggen. Lacken har spruckit och ja det ser förjävligt ut, är det nån idé o sandpappra bort lacken eller sabbar man aluminiumet helt då?

Återkommer med bild på fälgarna, ser ungefär ut som spindelnät över fälgarna nu :död

edit: Gick på fanskapet med pax 125an! Vilken maskin, nu är gjrovjobbet gjort, ska bli redig högglanspolering nu!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top