Polering för Dummies!!!!!!

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
ok... Ja... jag har faktisk taggit den från luften, det var något jag hade hört när jag jobbade på Volvo Aero Corporation... detaljerna på min patenterade uppfinning (Patent nr WO 2006/135307) behövde eloxering för att klara hållf.

Trots allt så är det fortfarande så att en ram/sving inte är samma sak som en finmekanisk komponent. Vilken sorts belastning de ingående komponenterna i patentet som var tvugna att anodiseras utsätts för framgår inte såvitt jag kan se i patentet. Detta är iofs ganska naturligt eftersom det i sig inte är en del av patentet, så dess relevans i frågan är svår att bedöma.
Menar du att komponenterna gick sönder av böj-/drag-/tryckpåkänningar? Eller var det nötning som var grundorsaken?

Av ren nyfikenhet, kommer du ihåg anodiseringens tjocklek på den applikationen?

Jag tycker inte man ska skrämma upp folk i onödan så det är därför jag ifrågasätter ditt inlägg. Men om det visar sig att jag har fel så lovar jag att be om ursäkt!

Har du fått något kostnadsförslag på dina fälgar?

PS. jag förstår inte varför du ursäktar din svenska, det finns så många som skriver helt oförståeligt, men du är verkligen inte en av dem! DS.
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Hej igen...

Jag vet inte vad tjockleken på ytbehandlingen är på vbv systemet, men det viktigaste är att man är medveten om att ytbehandling på hög påfreste komponenter är inte att leka med...

Polerad ram och sving ser riktigt snygg ut... men tråkigt sen om det går sönder efter man har tatt bort det!

Tror inte att mc tillverkare (so jagar varje öre på kostnader) skulle anodisera om det var bara för utseendes skull.

Priset för fälgarna hos en firma på gotland var runt 1000kr styck.
Chrome FX tal inte stenskott så bra, men han hade en pulverlack som ser ut som borstad/polerad alluminiun, som ska vara tålig och se bra ut....

Frågan är nu bara.... är mina fälgar "bara" lackerad original eller eloxerad...
Vågar jag få dom blästrade.....?
Iofs... om jag blästra så kan jag köra en die penetrant sprick test.... innan man pulverlacka dom....

Mike
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hej igen...

Tror inte att mc tillverkare (so jagar varje öre på kostnader) skulle anodisera om det var bara för utseendes skull.

Mike

Jag har just kollat vad det kollar att anodisera en sving. Runt 400 kr. Det är alltså billigare att anodisera än att lacka. Det i kombination med att lacken blir fulare vid minsta märke tror jag är ett skäl till anodisering istället för lack.
Aluminium reagerar direkt i kontakt med syre, och skapar en skyddande hinna. Anodiseringen (om jag förstått det rätt) är ett sätt att skapa ett skydd under kontrollerade former, så att det blir jämt och snyggt. Eloxering är väl samma sak, men kallas ofta så när man färgar samtidigt.

Tjo!
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tänkte polera upp min Aprilia rs 125 -05 . Har plockat ner istortsätt hela cykeln nu. Testade igår med ett 240 papper på ramen bara för att se hur det tog. Funderar på om den verkligen är anodiserad för jag gör grova repor på en gång med lätta drag?? Någon som har koll?
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Klart du gör grova repor med 240papper din moppepojke! 600-1200 våtslip..

Hade du vart påläst så äre för att få bort den anodiserade ytan som är stenhård.:dummer Tar lite lång tid medfinkornigt då...

Sen får man tack för ditt försök till hjälp som kom ungefär 14månader försent:tummenupp
Sen om du menar att det räcker upp till 1200 håller jag inte med om..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top