Polering för Dummies!!!!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Polering för Dummies

Vi skall här gå igenom hur man polerar upp sin ram på motorcykeln. Det är en lång och ganska tråkig procedur, men om man ger sig fan på det då blir man också mycket nöjd när man sett resultatet. Eller så blir man sjuk i huvet som mig och blir aldrig nöjd :)
Jag har hittils polerat 2st R1 ramar och svingar och jag kan försäkra er att det är ett rent helvete, men om ni tror att ni kan och vill göra det så kommer här lite tips om hur man går tillväga.

1. Dom flesta motorcyklar har ett ytskikt på ram och sving som är eloxerat (anodiserat). Detta kan avlägsnas på 2 sätt.
Antingen sliter man ihjäl armen i 4 timmar för en bit på 20x15cm eller så gör man på det enkla sättet, man lämnar det till en ytbehandlingsfirma som tar av ytskiktet genom ett bad.
Detta kostar ca 500kr och sparar dig säkert många timmars rent helvete:) Snacka gärna med någon anställd som kan göra det åt er som extra jobb, det blir billigast så.
I priset 500kr så ingår ram och sving. När ytskiktet är borta så kan man påbörja slipningen.

2. Slipning av ram och sving innebär ganska många slippapper. Våtslipa helst, men det är inget måste.
Pappersstorlekar man skall använda är : 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000. Därefter så skiljer sig många polerares uppfattning om vad som skall göras eller inte.
Många tycker att det dessutom är tillräckligt med endast dessa papper och en polish efter det, men jag anser att det är för grova repor kvar i aluminiumet efter dessa då jag av egen erfarenhet efter min första polering gjorde så här.

3. Visst blir det ok, men det går att få mycket högre finish på aluminiumet än så. Därför använde jag lite mer speciella grejer på min nya motorcykel.
Dessa saker motsvarar enligt han som försett mig med dom grovkornighet 3000, 4000, 5000, 6500, 9000 på ett ungefär.
Menar på att det är här som skillnaden är mellan att stanna vid 2000 papper och att fortsätta.
3000, 4000 pappret är egentligen en duk man har på maskin, som jag dock använt för hand liksom all annan slipning.

4. Vet inte varför men jag tycker att handslipning gett mig ett bättre resultat än att slipa med maskin. Abralon 3000, 4000 MÅSTE våtslipas.
P800, P1000, P1500 kommer från 3M och heter 3M™ Hookit™ II Film Disc 260L. Dessa papper är dryga som få, man kan slipa och slipa och slipa:) Torka av med en trasa och fortsätta slipa:)

5. Då börjar vi: Viktigast är att få bort dom repor som finns i alu efter att ytskiktet är borttaget, man vill gärna tro att det skall vara slätt och fint men det är det inte:(


6. Försök slipa jäms med aluminiumets fibrer, på R1 är det längsgående. Slipa noggrant med 240pappret tills du får en bra yta på aluminiumet, byt därefter till näst kornighet.
VIKTIGT!!! Tvätta alltid rent ytan innan du byter kornighet, jag använder själv glasputs . Får du inte bort skiten innan du byter till näst kornighet så kommer det att finnas korn kvar från föregående papper och du kommer att slipa i onödan.


7. Upprepa denna procedur tills du nått 2000 pappret. Om du vill sluta här så är det ok och du kommer att ha en ok yta som du sen polerar upp med tex. Green Stuff, Autosol eller annat polishmedel. Vill du dock fortsätta så följer nedanför resten.


8. Ta nu fram din Abralon 3000 och VÅTSLIPA ytan noggrant, tvätta rent och byt till Abralon 4000 och gör samma sak.


9. Nu kommer du ha en riktigt mjuk och skön yta:) känns som en nypudrad babyrumpa ungefär:)
Dags att slipa med 3m P800, P1000, P1500.
Samma procedur som innan men TORRSLIPA nu istället. Tänk på att dessa slippapper slipar riktigt hårt man kan alltså slipa för mycket med dom. Dom slipar fint, men samtidigt så slipar dom mycket.


10. Rengör emellan papprena tills du fått en riktigt fin yta. Om du slipat riktigt bra nu så skall du veta att det inte är så långt kvar från här. Det finns en annan skiva som jag använder som också kommer från 3M och heter 3M™ Hookit II™ Trizact™ Foam Disc 443SA P3000.
Denna disc kommer att glänsa upp ytan en del men det är en bit kvar till det slutliga resultatet. Använd denna med mjukt tryck mot ytan då kommer glansen, trycker du för hårt så kommer den att slipa istället.
När den inte hjälper mer alltså inte får upp glans, ta den i handen och applådera med den mellan händerna så allt alustoft försvinner, sen kör du igen.
Denna disc är också mycket dryg och det borde räcka med 2 stycken till ram och sving.
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar


11. Nu är det dags att plocka fram 2 st pastor, edit: Har bytt pastorna till RAdiance och A300G Dom finns att handla hos http://www.schmidtspolermedel.se/products.htm Det är också dags för att använda maskin nu såsom borrmaskin eller slipmaskin.
Pastorna appliceras på en lumpskiva, kolla nu här om glansen blir bättre om du polerar lodrätt eller vågrätt.
På R1 är det lodrätt polering som gäller för bästa resultat.


12. Använd först den vita, tryck ej för hårt, du kommer märka vad bra tryck är. När du är klar så måste du göra rent ytan eftersom det kommer att finnas rester kvar från pastan.
Själv använder jag polishmedel utan slipmedel i för detta ändamål. Applicera på en mycket mjuk polertrasa och tryck varsamt mot ytan, för hårt tryck medför repor, alltså var varsam med trycket mot ytan. Torka sen med en ren polertrasa bort polermedlet.


13. Byt lumpskiva till nästa pasta(rosa). Gör samma sak som med föregående pasta. Applicera sen polermedel och jobba med den ett bra tag med en mycket mjuk polertrasa.
Torka rent med ny och torr polertrasa och du kommer se nåt du längtat efter länge:)
Nu bör aluminiumet blänka som en spegel.

14. LYCKA TILL och kom ihåg detta tog mig en stund att skriva, men det kommer ta dig många många timmar att göra. Det går inte att fuska sig till en riktigt blank yta.

Nedan följer lite bilder på resultatet:)


Mvh Ravetrancer

r26.jpg


post-13-1200002581.jpg


post-13-1200002499.jpg


post-13-1200002473.jpg


post-13-1200002409.jpg


post-13-1200002247.jpg


post-13-1200002314.jpg


post-13-1100565674.jpg


post-13-1100565731.jpg


post-13-1100565752.jpg
 
Last edited:

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften(punkt 10) så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar :skrämd
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bengan skrev:
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften(punkt 10) så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar :skrämd
bra sagt för jag hade fan ingen mask:( tänkte inte så långt, jag lägger till dina ord där:)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Solid och Havos: den är till salu om nån är intresserad:)

//R
 
Gick med
16 Sep 2003
Ort
Höganäs
Hoj
Kawasaki GPX600R
Ravetrancer skrev:
Solid och Havos: den är till salu om nån är intresserad:)

//R

Jävla nice men fan ska du sälja den för :va
jag hade aldrig köpt den pga allt jobb du har gjort ifall man då köper en sån vill man ju ha beröm för det som man själv har gjort nu har du gjort allt :huvet

Men snygg, synd om du klotar
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kawa_GPX600R skrev:
Jävla nice men fan ska du sälja den för :va
jag hade aldrig köpt den pga allt jobb du har gjort ifall man då köper en sån vill man ju ha beröm för det som man själv har gjort nu har du gjort allt :huvet

Men snygg, synd om du klotar
Tänk på allt arbete du slipper göra, det var ju ett rent helvete. Tänk oxo på hur mycket du sparar jämfört med vad jag lagt ut:)
 
Gick med
16 Sep 2003
Ort
Höganäs
Hoj
Kawasaki GPX600R
Ravetrancer skrev:
Tänk på allt arbete du slipper göra, det var ju ett rent helvete. Tänk oxo på hur mycket du sparar jämfört med vad jag lagt ut:)

jojo sant men ifall man nu ska ställa ut osv så e det roligare ifall man har gjort allt arbete själv, det tycker jag iallafall
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Bra sticky :tummenupp

Kör du inte med glänsvax efter rosa? Typ A300G?, från Schmidts.
Personligen tycker jag att Ultrapol 76 är lite för grovt när man har joxat till 2000våt. Jag använder RADIANCE. Allt är såklart personligt vad man tycker funkar bäst.

Glänsskivor (för borrmaskin eller bänkslip) köper jag av Stockholms Maskinsliperi(Jocke), en sån där dyr rackare med nått jäkla ull från ett lamm i Grekland tror jag.
Har köpt andra Glänsskivor med sämre kvalite´. Då kör jag dem först mot en rasp, sedan åker den i tvättmaskinen. Därefter "klipper" jag den, sedan kör jag den mot en finare fil. Detta för att få den där luddiga ytan på trissan.

Har testat massor för den där sista finnishen efter Gänsvax 300G.
De sista var Mothers´ Billet metal Polish och något svenskt som heter POL.
Det sista överaskade mig totalt, klart bästa resultatet hittils. Rekomenderar ni provar.
Känner mig nästan helt nöjd nu........
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
BalkanBoy skrev:
caos amigos

måste man verkligen plocka av allt!!!menar kan man inte polera runt??

ÄH! man kan ju inte fuska sig till resultat =)

Hur länge håller en sån där polering då?..forever? en sommar? man kan ju gärna lägga ner lite tid på att polera..kanske inte lika jävlit som dig kanske men lite =P om det håller lite och inte ser jävligt ut efter 2 veckor..
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Chirre skrev:
Bra sticky :tummenupp

Kör du inte med glänsvax efter rosa? Typ A300G?, från Schmidts.
Personligen tycker jag att Ultrapol 76 är lite för grovt när man har joxat till 2000våt. Jag använder RADIANCE. Allt är såklart personligt vad man tycker funkar bäst.

Glänsskivor (för borrmaskin eller bänkslip) köper jag av Stockholms Maskinsliperi(Jocke), en sån där dyr rackare med nått jäkla ull från ett lamm i Grekland tror jag.
Har köpt andra Glänsskivor med sämre kvalite´. Då kör jag dem först mot en rasp, sedan åker den i tvättmaskinen. Därefter "klipper" jag den, sedan kör jag den mot en finare fil. Detta för att få den där luddiga ytan på trissan.

Har testat massor för den där sista finnishen efter Gänsvax 300G.
De sista var Mothers´ Billet metal Polish och något svenskt som heter POL.
Det sista överaskade mig totalt, klart bästa resultatet hittils. Rekomenderar ni provar.
Känner mig nästan helt nöjd nu........
Skall kolla hur det blir med dom andra grejerna från schmidts du rekommenderar. Men ang POL, är det den däringa vitblå/svarta förpackningen så blev jag totalt missnöjd med den.

Har du ingen liten bit RADIANCE o skicka som prov innan man köper ett stort block från dom???
Skall även ringa till Jocke då det är svårt att hitta bra glänsskivor här hemma.

//R
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
RPM lover skrev:
Den rosa heter Alox och är ett polervax.
stämmer bra, men jag måste testa lite radiance oxo, när jag talade med schmidts förra året så rekommenderade dom ultrpol76 och alox....kanske har det kommit nya grejer.???

//R
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Nej, tror du menar PEEK va? inge bra det nej.
Ska leta upp numret till Peter på PAN-Produkter som säljer det.

Enligt mig är Radiance bättre. Har kvar men ska beställa mer.
Stavarna var inte så dyra, som det vita o rosa ungefär.

Har nog pungat ut med 7-8000 bara nu i mars på olika medel för testning.
POL på glänsskiva är bäst hittils.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
PAN-Produkter: Peter Andersson 0494-50080, 070-3139262
POL polerpasta.
Resultatet 10 gånger bättre på glänsskiva än för hand.
Köp inte deras glänsskivor bara, helt kass. Köp Jockes istället.
Men hans lappskivor är bra, bättre än Jockes.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top