Dagbokstråden

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Rapport från onsdagsträningen:

Åkte till åsen igår och sov över, regna nästan hela natten.

Skippa första passet för att det var kallt och blött.

Pass 2: målet var bara att bli lite varm i kläderna och hitta rätt. Avslutade passet med att köra en 12:a.

Pass 3: Låg bakom några 600 för att få upp kurvhastigheten, dock är dom rätt trötta rakt fram så jag låg och touringgasa lite på rakorna. ;) Fick nog efter en stund och började mata på. Det gick bra jag satte mitt årsbästa med 1.10.69!. Så jag var jäkligt nöjd när jag gick in i depån!.

Pass 4: Var rätt nöjd med att ha satt min första 10:a för året så jag gick ut och tog det rätt lungt. Låg bakom SST600 Henrik Andersson större delen av passet och tiderna var på stabila 12:eek:r. Kände dock att det börjat sladda påväg ur depåkurvan och väl inne i depån såg jag att det nya SC2 däcket börjat fulruggas det också. Skruvade lite på dämparn, titta i servicemanualen och insåg att jag skruvat på fel skruvar. :)) Men jag drog åt högfarts och lågfartskompen ett kvarts varv. Returskruven sitter tyvärr bakom mitt ramskydd så jag måste borra upp ett hål för att kunna justera den.

Pass 5: Tog det rätt lungt, gjorde dock en 11:a och några 12:eek:r. Inbillade mig iaf att kawan blivit lite stabilare genom snabbhögern.

Pass 6: Sista passet, tänkte bara att jag skulle ut softa. Men när jag väl fick fritt spår så börja jag mata på mer o mer. Allt kändes bra, fick med bra fart in i svängarna, gick lagom hårt med gasen, sen kom en 10:a till utan större ansträngning.

Ville inte riskera något idag, har beställt motorskyddskåpor som kommer vilken dag som helst. Känns skönt att det börjar släppa nu. Blir till att slänga på det sista nya dunlopdäcket till nästa träning, tror jag kan köra mina första 9:eek:r på träning nästa vecka.

Något som är skumt är att toppfarten på rakan sjunkit fast jag gasar mer och mer, tror jag vet varför. Kör på TC på mest ingripande och antagligen sladdar det för mycket så att den går in o stryper hojjen för mycket. Titta ned snabbt på instrumentet och alla staplar var svarta så den jobbade MAX.

Fart in mot esset: 127km/h (PB)
Fart snabbhögern: 178.8 (kan vara PB)
Bästa idealtid sista passet: 1.10.04

Idag blev det 2st 10:eek:r, en handfull 11:eek:r och ett par dussin 12:eek:r.

Snabbgasen (R6 rullen) funka finfint, dock blir jag stel o jävlig så jag får i frilägen då o då när jag växlar. En gång var på rakan när jag var påväg mot gräsmattan, som jag har kört på ett par ggr innan. ;) Som sagt nästa vecka blire nytt bakdäck och TC på mellanläget då "#%"¤&"%&""&%!"!"! :)
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
SMC steg 6 gelleråsen 3-4 aug 2013

Jag och NeonMannen var iväg och licenstränade lite med SMC.

Kan säga att jag hade målet högt inställt denna helgen, köpt på mig ett set nya däck. Sista pengarna som jag kunde leka bort av julilönen. Så målet var givetvis att sätta ett nytt PB och komma under 1:10 igen. Fart o kraschrädslan har börjat släppt och jag börjar lita på att grejerna funkar som dom ska.

Inför lördagen hade hojjen det nya kantlösa dunlop däcket monterat, bak hade jag också ett dunlop 4886 som rullat en dag, som jag hade vänt på.

Själv hade jag laddat med att titta på videos analyserat mina loggar från i år och gjort en lista av vad jag skulle öva på:

* Få med mer fart in i sväng.

* Börja gasa DIREKT vid apex alla kurvor. (just nu ligger jag och väntar,väntar,väntar på nån slags grundgas gäller trösen, vänstern ur esset, hårnålen)

* Håll i tills asfaltsskarven efter trösen.

* Ge gas andra högerknixen i Esset.

* gasa till efter apex snabbhögern, bromsa vid 100 skylten

* Gasa genom svackan efter ejes, bromsa efter 100 skylten.

* Gasa på längre innan snabbvänstern, få med fart gasa till vid apex, gasa till vid högern.

Så såg planen ut, en fråga som man ställt sig många ggr. Som även jag och SST600 Henrik Andersson diskuterade. Hur jäkla svårt ska det vara att höjja medelhastigheten runt bana med låt säga 2 ynka km/h?. Det är ju ingenting i fart eller hur?.

Första passet: stack man ut och fick några varv i kroppen, något som slog en var att det var mycket folk på banan och rätt blandat med hastigheter. Jag är rätt seg av mig behöver fria varv för att komma igång. Annars är det lätt att jag vaggas in i nånslags bekvämlighetstempo. Känslan av att jag kör snabbt men varvtiderna visar något annat.

Andra passet: Börja man gå ut och bomba på lite hårdare, men som innan var det svårt att hitta sitt eget flyt och öva på det som jag hade planerat. Sedan kom dråpslaget, en SVARTFLAGG pga av att hojjen låtit förmycket. NeonMannen åkte på en han också...... skoj?. Nästa flagga så var det bara att packa ihop och åka hem. :mad:

Lite film:


Då gick luften ur en och det kändes inte så skoj, vi båda hade ju både kört licensträningar och bandagar med dbkiller och det hade inte varit några problem innan. Hör ju till lite att varva ur hojjen på rakan eller hur?. Men nu blev det att växla upp till 6:an illa kvickt och helst rulla förbi mätplatsen. Kändes inte direkt roligt att köra och man var orolig att åka på en flagga till. :( Sedan dök Dököttet upp för att titta, men hon fick mest höra hur vi beklaga oss.


Sista passet fick vi höra att dom hade haft problem med sin mätutrustning och den fasta runt banan visade inte alls samma värden som deras handhållna mätare. Men vid det laget hade NeonMannen ruttnat ihop och sålt sin plats till SST600 Henrik Andersson. Eftersom dagen varit som det varit bestämde jag mig att INTE slänga på det nya 4886 bakdäcket som jag köpt, för det hade gjort nada för att sänka mina varvtider. Så jag skickade hem det med Dököttet.

Dag 2

Tog sovmorgon hade inte bråska att gå upp, fick hjälp av en rookie 1000 förare vid namn Peter som har däckmaskin att slänga på ett SC2 som gått några bandagar (TACK!). Så jag missade första passet. För jag har lärt mig av mina misstag, jag går aldrig ut på halvljumna slicks igen = KRASCH

Andra passet: Gick ut och värmde upp lite inför skojracet som skulle komma pass 3.

Skojracet: Eftersom jag körde ett dagen innan och ställde mig i pole och var jäkligt het vilket resulterade i massor av slangande i starten (kom visserligen in först i böjjen). Så ställde jag min först i andra led som 5:a. Men nu var jag för mesig med att släppa ut kopplingen vilket gjorde att jag föll ned till runt 8:e plats. Men jag höll i länge och lyckades komma in som 4:a i första böjjen. Dock hade Henrik Andersson kommit iväg bra och var först. Ville inte riskera nått onödigt så jag tog det lungt, kawan är ju superstark på rakan så jag plocka en på första flygande och en till på andra varvet. Då var luckan upp till Henrik iaf 4-5 sekunder. Så då blev det till att pressa ordentligt.

Började närma mig mer o mer och på det 5:e varvet ladda jag utav bara fan i depåböjjen.. och gjorde en riktigt sen och hård inbromsning på rakan, närmade mig honom jäkligt snabbt och det kändes precis som att jag skulle ta hans bakhjul, men jag kom upp och låg så nära att jag t.om. kände svetten från hans skinnställ. Tänkte nu pangar jag på ordentligt i trösen. Då tvärdör kawan....... första tanke var motorras... hann tänka en del men det blev skamkärran in i depån och sen riva.

Men jag satte mitt årsbästa med 1:10.16! :)

Efter lite letande så hade jag sån tur att det bara var tjuvströmkopplingen till bazzazen som gått av. **PUST**

Här kommer en film från sista passet. Det är väl igentligen som det ser ut på sista passet som jag hade hoppats på att alla pass hade sett ut. Lagom med folk på banan och jag kunde köra rätt fritt och träna på det jag hade tänkt. Klämde iaf 4 1:10 tider sista passet men dock inte den efterlängtade 9:an.......... :mad::mad::mad::mad::mad:

Sista passet:


Tider:

http://practice.mylaps.com/practice/showLaptimes.jsp?tid=181&transponder=4612742
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top