2 Ducati bland de 15 snabbaste...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kolla in kvaltiderna från AMA Superbike deltävlingen på Daytona och jämför med WSBK. På Daytona finns två Ducati bland de 15 snabbaste. Är reglementet i USA väldigt olikt det i WSBK eller har Ducati valt att inte satsa på AMA?

1 Kurtis Roberts Erion Honda Honda RC51 1:49.920
2 Mat Mladin American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.408
3 Ben Bostrom American Honda Honda RC51 1:49.929
4 Eric Bostrom Kawasaki Kawasaki ZX-7RR 1:50.368
5 Anthony Gobert Ducati Austin Ducati 998R 1:50.418
6 Miguel Duhamel American Honda Honda RC51 1:50.699
7 Aaron Yates American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:50.744
8 Ben Spies American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:50.821
9 Jason Pridmore Attack Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:50.832
10 Larry Pegram Dream Team Racing Ducati 1:52.266
11 Shawn Higbee Suzuki GSX-R1000 1:52.398
12 Jordan Szoke Corona Extra Suzuki Suzuki 1:52.457
13 Warick Nowland Zong Shen Suzuki GSX-R1000 1:52.716
14 Michael Barnes 1:53.120
15 Steve Rapp Valvoline Emgo Suzuki Suzuki 1:53.179
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Reglementet skiljer sig ganska mycket, dessutom är tävlingen i fråga ganska speciell

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Förtydligande:

Har bestämt för mig att AMA inte tillåter förändringar av spjällhus/förgasare nuförtiden. FIM-reglementet tillåter byte till större doningar eller rättare sagt homilogiserade spjällhus/förgasarkit som tillverkaren måste tillverka ett visst antal av till ett pris som inte överstiger dubbla kostnaden av orginaldelarna..

Vet inte hur stora själlhus en wsb-998RS har, men standard är det 54 mm så det är vad man får nöja sig med i AMA..

Som jämförelse hade en 996RS sista året dom gick i WSB 60mm spjällhus, gathojen (996bp, SPS, foggy replica etc) hade 50mm..

Hur AMA-reglementet är för stora fyror vet jag inte, men jag har för mig att man gick på samma linje som brittiska superbikereglementet (i princip supersporttrimning av motorn med några skillnader).

Daytona är dock förtfarande väldigt speciellt.. Ducati har inte lyckats där på en jäkla massa år..

AMA styrs också till mångt och mycket av de fyra stora.. samt HD.. man tillät till exempel inte 748'an deltaga i supersport på sin tid.. så ganska speciellt är det..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja är det inte så att dom ligger hyffsat nära de engelska reglerna, 1000cc 4cyl har ingen strypning med får dock bara trimma i toppen.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Gobert har tydligen en bruten hand..

Jag undrar lite över tiderna.. Han satte tydligen en 1.48.9 nånting igår.. Färdigkvalat redan? racet går först på söndag..

Nåväl.. tror i vicket fall inte att Ducati lyckas.. i år heller.. :rodnar

/B
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Nyteknik skrev:
Men två RC51:eek:r ligger ju bland de tre snabbaste. Mysko att Ducati skulle vara så mycket sämre...

exakt, tror att vi skall jämföra twin med rad-4 först.

Sedan ser vi att Honda ligger väldans högt upp med sina twinnar.
Till detta kan vi konstatera att Duccarna inte köra med tillräckligt bra material och/eller förare.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Duccarna i AMA är snabba nog för VM-segrar, Anthony Gobert är en av världens grymmaste förare när allt stämmer. Jag tror vi kan få se Gobert fightas högt upp i AMA i år.

Dessutom har väl aldrig VTRSP2 varit speciellt kass?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nu tar du allt i. Definiera grym med några konkreta exempel. :fakta

VM-säsongerna på Kawasaki, en 19 årig crossförare som kommer in och kör skiten av de etablerade gubbarna i Australien. Med konstant tvåhjulssladd.

VM-inhoppen på Laguna....

Goberts problem har varit skador och att han gjort sig omöjlig överallt pga att han är en skitstövel. Men som talang är han i nivå med Rossi.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
VM-säsongerna på Kawasaki, en 19 årig crossförare som kommer in och kör skiten av de etablerade gubbarna i Australien. Med konstant tvåhjulssladd.

VM-inhoppen på Laguna....

Goberts problem har varit skador och att han gjort sig omöjlig överallt pga att han är en skitstövel. Men som talang är han i nivå med Rossi.

Klart att han har talang. Men att han skulle vara något slags fenomen som inte har fått chansen håller jag inte med om. Han körde GP 500 för Suzuki -97 med följande resultat:

Mugello: 13:e
A1 Ring: 7:a
Paul Ricard: 10:a
Assen: 13:e
Imola: 10:a
Nürburgring: 10:a
Rio: 10:a
Brno: 12:a

Efter Brno gick det åt pipan och han ersattes av Goddard som avslutade säsongen med placeringarna 9 coch 13. Varken snabbare eller långsammare än Gobert. Men vem talar om Goddard som någon som "egentligen" är fruktansvärt snabb? Nä, just det...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Klart att han har talang. Men att han skulle vara något slags fenomen som inte har fått chansen håller jag inte med om. Han körde GP 500 för Suzuki -97 med följande resultat:

Mugello: 13:e
A1 Ring: 7:a
Paul Ricard: 10:a
Assen: 13:e
Imola: 10:a
Nürburgring: 10:a
Rio: 10:a
Brno: 12:a

Efter Brno gick det åt pipan och han ersattes av Goddard som avslutade säsongen med placeringarna 9 coch 13. Varken snabbare eller långsammare än Gobert. Men vem talar om Goddard som någon som "egentligen" är fruktansvärt snabb? Nä, just det...


Statistiken förtäljer inte hisorien bakom den. Anthony Gobert skrotade RGV 500:eek:r på löpande band på försäsongstesterna och skadade sig ordentligt ett par gånger. Vad du dessutom helt undviker att kommentera i din vinklade slutsats är att han konsekvent var snabbare än Darryl Beattie som var den som var närmast att slå Doohan under hans dynasti.

Gobert fick för lite tid på sig på RGV 500:an som dessutom kanske inte ens var konkurrenskraftig.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Statistiken förtäljer inte hisorien bakom den. Anthony Gobert skrotade RGV 500:eek:r på löpande band på försäsongstesterna och skadade sig ordentligt ett par gånger. Vad du dessutom helt undviker att kommentera i din vinklade slutsats är att han konsekvent var snabbare än Darryl Beattie som var den som var närmast att slå Doohan under hans dynasti.

Gobert fick för lite tid på sig på RGV 500:an som dessutom kanske inte ens var konkurrenskraftig.....

Beattie var också skadad vilket inte gör jämförelsen mellan honom och Gobert relevant. Vem är det som vinklar egentligen? ;-)

Fortfarande är det bara spekulationer om hur snabb Gobert "hade kunnat vara". Faktum är att han inte var snabbare än Goddard. Skadad eller ej.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Beattie var också skadad vilket inte gör jämförelsen mellan honom och Gobert relevant. Vem är det som vinklar egentligen? ;-)

Fortfarande är det bara spekulationer om hur snabb Gobert "hade kunnat vara". Faktum är att han inte var snabbare än Goddard. Skadad eller ej.

Bägge var skadade beroende på en lynnig hojjävle som spottade allt och alla ur sadeln. Inte lätt att komma in på en sån...

Men Gobert har vunnit VM-tävlingar på senare tid med.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Han vann väl ett Superbike-heat på Bimota för ca 3 år sedan ? I spöregn iofs.I Australien tror jag det var.Sen har han kört en del i Engelska Superbike också.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Busaberg skrev:
Han vann väl ett Superbike-heat på Bimota för ca 3 år sedan ? I spöregn iofs.I Australien tror jag det var.Sen har han kört en del i Engelska Superbike också.

Han vann för Vance & Hines Ducati på Laguna Seca också, 1999.

Han har kört AMA, inte BSB.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nyteknik skrev:
Jo, han körde visst BSB. På en Virgin R7. -01 eller -00. Inte hela serien utan ett inhopp.
Det var det jag också hade för mig.Samma år som han körde Bimota i WSB,men dom fick ju slut på pengar efter inte alltför många tävlingar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Busaberg skrev:
Det var det jag också hade för mig.Samma år som han körde Bimota i WSB, men dom fick ju slut på pengar efter inte alltför många tävlingar.

Dum som han är övergav Gobert sitt amerikanska Ducatiteam mitt under pågående säsong för att plötsligt köra WSBK för Bimota. Ducati var knappast förstående inför detta infall och när Bimota efter några deltävlingar inte hade råd att fortsätta stod Gobert arbetslös. Ett av få team som vid tillfället hade lust att erbjuda honom en plats var det brittiska Virgin-teamet. Att han fick en andra (eller kanske var det en tredje) chans med Ducati är rätt konstigt. Gary Taylor som var teamchef i Lucky Strike Suzuki -97 har sagt att han aldrig i sitt liv kommer ha med Gobert att göra igen. Bimotas WSBK teamchef var inte heller imponerad när Gobert plötsligt stannade hemma med förkylning under ett av de sista racen. Han är knappast ensam om att vara arrogant och dum. Men det verkar vara ganska ovanligt att sakna den jävlarannamma som gör att de flesta yrkesutövande förare kör även med feber och brutna handleder. Han har i en intervju med Perfomance Bikes bedyrat att han "has changed" och mer än något annat vill köra MotoGP. Keep dreaming...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top