Blästra

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
vågen skrev:
Hmm... punktbläster som cirkulerar sanden tillbaks till påsen? Bra eller dåligt? Antar att den inte är för större ytor men räcker den för att blästra fälgkanterna?


Jag tror inte du ska ha en sån, dom är till för att laga stenskott på sin höjd

Såg nu i mc-nytt eller vad det va, ett blästringskit (med box) för 1195..
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
philsson skrev:
Gött.. :banana
Vet du föresten om det är lätt att polera fäljbanorna sen?. inte så viktigt men skulle vara kul om de inte är allt för mycket besvär. :rolleyes:

ska du polera fälgbanorna sen SKALL du glasblästra, det blir allf mkt slipjobb!

undvik industriblästerfirmor,dom använder för grovkorniga grejjer när dom blästrar! det blir fan kratrar i godset :huvet

ps: använd SÖK funktionen.....det finns hur mkt svar på dina frågor som helst där!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Utrustning ??

gamle svarten skrev:
ska du polera fälgbanorna sen SKALL du glasblästra, det blir allf mkt slipjobb!
undvik industriblästerfirmor,dom använder för grovkorniga grejjer när dom blästrar! det blir fan kratrar i godset :huvet
ps: använd SÖK funktionen.....det finns hur mkt svar på dina frågor som helst där!
Nu har jag använt sökfunktionen. Fortfarande undrar jag om det är ngn skillnad mellan vanlig sandblästring och glasblästring?
Har inte fått ngt grepp om detta.
Är det ingen annan skillnad än blästermaterialet? Ingen skillnad på utrustningen man använder eller så?
Har en hel del Al-detaljer (små) som måste putsas till, vill inte springa till blästerfirma en massa ggr med bara småsaker..
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
glas kontra sand

Kahobe skrev:
Nu har jag använt sökfunktionen. Fortfarande undrar jag om det är ngn skillnad mellan vanlig sandblästring och glasblästring?
Har inte fått ngt grepp om detta.
Är det ingen annan skillnad än blästermaterialet? Ingen skillnad på utrustningen man använder eller så?
Har en hel del Al-detaljer (små) som måste putsas till, vill inte springa till blästerfirma en massa ggr med bara småsaker..

Jag har själv blästrat en hel del pryttlar till mitt hojbygge och kan verkligen rekomendera glasblästring p.g.a väldigt lite avverkan på godset som blästras.
Sand är inte alls att rekomendera för aluminium då den metallen är väldigt mjuk,satsa på att kika in hos ngn hyffsat stor verkstad eller dyl där finns alltsom oftast glasblästerskåp.Själv svängde jag in på ett pappersbruk i stan och frågade på deras mekverkstad..bara låna och blästra var svaret..
Underbart enkelt att polera alu efter glaset rengjort ytan..
I övrigt är skillnaden i utrustning endast något mindre munstycken för glaset då det är mycket mycket finare i kornstorlek..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
sweden123 skrev:
Jag har själv blästrat en hel del pryttlar till mitt hojbygge och kan verkligen rekomendera glasblästring p.g.a väldigt lite avverkan på godset som blästras.
Sand är inte alls att rekomendera för aluminium då den metallen är väldigt mjuk,satsa på att kika in hos ngn hyffsat stor verkstad eller dyl där finns alltsom oftast glasblästerskåp.Själv svängde jag in på ett pappersbruk i stan och frågade på deras mekverkstad..bara låna och blästra var svaret..
Underbart enkelt att polera alu efter glaset rengjort ytan..
I övrigt är skillnaden i utrustning endast något mindre munstycken för glaset då det är mycket mycket finare i kornstorlek..
Tackar !!! Ja.. då skall här blästras...
Jag har liksom köpt en...öh.. byggsats, till.. Troligen enda exet i Sverige.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag fick mina fäljar kulblästrade förra veckan.. men det fick inte bort all färgen..
Ytan blev lite "kratrig" men endå helt OK.. men som sagt en del färg kvar.. :gnissla
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Byggsats..

Kahobe skrev:
Tackar !!! Ja.. då skall här blästras...
Jag har liksom köpt en...öh.. byggsats, till.. Troligen enda exet i Sverige.
Ja vad säger man..i min avatar finns bågen körbar..men nu e den som din ett jävla plockepinn utan dess like..*asg* men klart vi gör hojjar av rörhögarna..*s*
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
sweden123 skrev:
Ja vad säger man..i min avatar finns bågen körbar..men nu e den som din ett jävla plockepinn utan dess like..*asg* men klart vi gör hojjar av rörhögarna..*s*
får man vara med i klubben.. :rolleyes: Min hoj ser också ut sådär.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
jag fick mina fäljar kulblästrade förra veckan.. men det fick inte bort all färgen..
Ytan blev lite "kratrig" men endå helt OK.. men som sagt en del färg kvar.. :gnissla


Och du betalade för det? :va


Blästra med Aluminiumsilikat, det funkar till allt
110kr/25kg biltema
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man "trimma" en bläster?

Har precis satt igång mitt blästerskåp och märker att jag lite för dåligt luftflöde, skåpet ska ha 400-600 l/min och kompressorn(Jula) är specad till aningen över 400 l/min. Men den tröttnar jäkligt snabbt. Testade att justera ner trycket, först 4 bar och då hände ingenting så jag fick dra upp till 6 bar innan det började hända nåt och då klarar man kanske 1 minut innan den tappar kraft.

En lösningen är ju förstås att köpa en större kompressor, eller en till och köra med dubbla.

Men funderade på om det kanske hjälper att byta till lite mindre munstycke på pistolen? Eller kanske man måste byta hela handtaget?
 

Bifogat

  • IMG_20190816_194330.jpg
    IMG_20190816_194330.jpg
    2 MB · Visningar: 26
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte en extra kompressor men tycker fortfarande att min bläster avverkar för dåligt.

Jag har förstått att jag borde ha köpt ett skåp men extra trycktank för sanden men jag borde kunna komplettera mitt sköp med en sån tank istället.

Var sjutton hittar man en sån utan att köpa ett helt nytt skåp?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köpte en extra kompressor men tycker fortfarande att min bläster avverkar för dåligt.

Jag har förstått att jag borde ha köpt ett skåp men extra trycktank för sanden men jag borde kunna komplettera mitt sköp med en sån tank istället.

Var sjutton hittar man en sån utan att köpa ett helt nytt skåp?
Är det bara en extra trycktank du är ute efter?

Jag budade hem 2 st helt nya tryckluftstankar för lastbil nyligen för en löjligt låg summa. Funderade på att ha dem extratankar ståendes på en pirra kopplat till vanliga systemet med möjlighet att koppla loss dem när man behöver luft någon annanstans.
Har dock inte hunnit fixa ihop det ännu.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Youtube är din bästa vän...

Jag köpte ett billigt blästerskåp häromåret och byggde om ett antal saker direkt - bl.a. kompressoringång, sandmatning och ventilation - utifrån ett antal tillsynes trovärdiga Youtube-videos. Jag tycker att det fungerar hur bra som helst...

Inga problem alls att snabbt rengöra aluminium med glas eller att blästra bort pulverlack från stål med aluminiumoxid. Tänk bara på att inte köra för högt tryck med glas, då går glaskulorna sönder på nolltid och tar dåligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det bara en extra trycktank du är ute efter?

Jag budade hem 2 st helt nya tryckluftstankar för lastbil nyligen för en löjligt låg summa. Funderade på att ha dem extratankar ståendes på en pirra kopplat till vanliga systemet med möjlighet att koppla loss dem när man behöver luft någon annanstans.
Har dock inte hunnit fixa ihop det ännu.

Nej, jag tror inte att det bara är en tank, den verkar ha lite ventiler, insläpp för sanden upptill.

Kanske/troligen kan man bygga om en tank men jag vet inte riktigt hur det är kopplat och tänkt att fungera men det verkar ska bli bättre fart med sån i alla fall.

Googla bilder på blästerskåp med trycktank så ser du.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Youtube är din bästa vän...

Jag köpte ett billigt blästerskåp häromåret och byggde om ett antal saker direkt - bl.a. kompressoringång, sandmatning och ventilation - utifrån ett antal tillsynes trovärdiga Youtube-videos. Jag tycker att det fungerar hur bra som helst...

Inga problem alls att snabbt rengöra aluminium med glas eller att blästra bort pulverlack från stål med aluminiumoxid. Tänk bara på att inte köra för högt tryck med glas, då går glaskulorna sönder på nolltid och tar dåligt.

Tack! Det blir alltså en youtubekväll. ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Googla särskilt efter "blast cabinet siphon tube" och "blast cabinet metering valve". Modifikationer på dessa områden kan uppgradera ett tusen kronors kinesiskt blästerskåp till samma prestanda som ett femtio tusen kronors industriskåp.

Och sedan - vilket blästermedel kör du...?

Jag kikade runt på en hel del forum när jag byggde / uppgraderade mitt blästerskåp och det framgick nästan aldrig vilket medel en del med problem använde förrän man frågade. Påfallande många körde vanlig sand från grusgropen vilket är lika delar bortkastad tid som en ren hälsofara (googla stendammslunga...).

Det mest normala är att köra glaskulor på oxiderad och skitig aluminium och olika grovlekar aluminiumoxid på stål, beroende på eventuell lack och rost. Undvik att glasblästra rostigt stål eftersom det kan "baka in" rost under en tillsynes blästrad yta, eftersom glaskulorna egentligen inte slipar ytan som aluminiumoxiden gör, utan egentligen kulhamrar ytan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Googla särskilt efter "blast cabinet siphon tube" och "blast cabinet metering valve". Modifikationer på dessa områden kan uppgradera ett tusen kronors kinesiskt blästerskåp till samma prestanda som ett femtio tusen kronors industriskåp.

Och sedan - vilket blästermedel kör du...?

Jag kikade runt på en hel del forum när jag byggde / uppgraderade mitt blästerskåp och det framgick nästan aldrig vilket medel en del med problem använde förrän man frågade. Påfallande många körde vanlig sand från grusgropen vilket är lika delar bortkastad tid som en ren hälsofara (googla stendammslunga...).

Det mest normala är att köra glaskulor på oxiderad och skitig aluminium och olika grovlekar aluminiumoxid på stål, beroende på eventuell lack och rost. Undvik att glasblästra rostigt stål eftersom det kan "baka in" rost under en tillsynes blästrad yta, eftersom glaskulorna egentligen inte slipar ytan som aluminiumoxiden gör, utan egentligen kulhamrar ytan.

Jag kör med blästersand från Biltema. Får se om jag byter ut den mot nåt snällare så småningom.

Behöver inte googla stendammslunga, barnkanalen på svtplay har kört en dokumentärserie om de värsta sjukdomarna så jag och dottern kan allt( :rofl ) om stendammslunga nu.

Men inne i ett skåp borde dammet hur som helst vara ett begränsat problem, och det borde var en piss i havet mot det damm mina lungor fått ta emot på alla crossbanor. Men man borde väl använda munskydd när man ska blåsa bort sanden efteråt.

Jag hade eg ganska tur när jag hittade mitt skåp, det var någon elektronikfirma som hade använt det helt utan sand, bara för att blåsa rent elektronik med tryckluft så det var ju i princip i nyskick till begpris och tillräckligt stort för att jag ska få in en MC-ram. Och dom accepterade att transportera det till en av mina grossister så jag slapp swisha till skåningar i blindo.
Men sen har jag ju insett att jag nog behöver en trycktank för att få fart på prylarna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att Biltemas blästersand är en silikat, vilket inte är gjort för vare sig blästerskåp eller effektiv avverkning på metall...

Ska du bara "rengöra" en mc-ram av aluminium så är det väl egentligen inte glasblästring som gäller, utan sodablästring eller vattenblästring.

Ska du däremot blästra aluminium så rekommenderar jag glas med kornstorlek GL6 från Swedol i Luleå eller Haparanda. Svårt att hitta billigare i våra trakter, om du inte tänker köpa ett ton direkt från en blästringsfirma.

Ska du blästra stål så rekommenderar jag aluminiumoxid med kornstorlek ALOX60 eller ALOX90, beroende på hur hög avverkning du behöver, hur fin yta du vill ha efteråt och om arbetsstycket är rostigt och jävligt eller lite finare. Även det från Swedol.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top