Blästra

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Biltema... har sand och något vassare (Aluminiumsilikat). Glas vet jag inte vart man köper men det kan rekomenderas om du inte vill gå allt för hårt fram.
På aluminium är det glas som gäller oftast.
Och just det.. Du kanske behöver en blästerbox för det dammar utav bara f**n!!!

Lycka till!
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Köpta själv biltema blästerpistol för 129:- med olika munstycken, punktbläster. Funkar kanon till mindre arbeten och jag kör med alluminium sillikat(felstavat?) Du klarar dig även med en mindre kompressor till den pistolen :tummenupp Funkar kanon att köra med aluminiumet i en vanlig pistol.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Hmm... punktbläster som cirkulerar sanden tillbaks till påsen? Bra eller dåligt? Antar att den inte är för större ytor men räcker den för att blästra fälgkanterna?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nyqvist skrev:
Köpta själv biltema blästerpistol för 129:- med olika munstycken, punktbläster. Funkar kanon till mindre arbeten och jag kör med alluminium sillikat(felstavat?) Du klarar dig även med en mindre kompressor till den pistolen :tummenupp Funkar kanon att köra med aluminiumet i en vanlig pistol.
Fast det är nog ingen höjdare att blästra en ram med.. har själv provat en sådan.. den täptes igen hela tiden. blev tvungen att resan efter bara nån kvadratcentimeter.. men den var väl inte riktigt som den ska.
vågen skrev:
Hmm... punktbläster som cirkulerar sanden tillbaks till påsen? Bra eller dåligt? Antar att den inte är för större ytor men räcker den för att blästra fälgkanterna?
Ja det går nog bra.. den nöte inte för hårt på skiten, inte när jag provade i alla fall. och så ska du kunna komma åt och det gör du ju på en fälj .. go for it. :tummenupp
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
philsson skrev:
Fast det är nog ingen höjdare att blästra en ram med.. har själv provat en sådan.. den täptes igen hela tiden. blev tvungen att resan efter bara nån kvadratcentimeter.. men den var väl inte riktigt som den ska.
FUKTIG LUFT!

Köp en avfuktare så ska du se att det går bra. :)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
ska du göra mycket så lämna det till en blästrare..

du måste ha en stor kompressor för att kunna hålla ett konstant flöde på luften .. annars får du blästra 20s sen vänta 30s..
ska du bara blästra någon enstaka ställe så visst då kan det funka
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
AleX skrev:
ska du göra mycket så lämna det till en blästrare..

du måste ha en stor kompressor för att kunna hålla ett konstant flöde på luften .. annars får du blästra 20s sen vänta 30s..
ska du bara blästra någon enstaka ställe så visst då kan det funka
Jo jag ska lämna in min ram till firma.. men dom har inte tillgång till glasbläster. tänkte på mina aluminiumfäljar. går det bra att lämna in dom också på sandblästring?. ska lackas mattsvart med pulverlack efteråt.
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Jag lämnade in min fälgar för blästring och pulverlacking föra veckan, ringde dem idag och de sa att de bara vara att komma och hämta imorrn....

500:- för allt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
mange86 skrev:
Jag lämnade in min fälgar för blästring och pulverlacking föra veckan, ringde dem idag och de sa att de bara vara att komma och hämta imorrn....

500:- för allt.
gött.. billigt å bra. :tummenupp
Jag hör av mig om vad det kostade mig. Men sandblästrade du?. :confused:
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
philsson skrev:
gött.. billigt å bra. :tummenupp
Jag hör av mig om vad det kostade mig. Men sandblästrade du?. :confused:

Jag har inte gjort något förutom att plocka av fälgarna.
Men ja, jag tvivlar på att de sandblästrar...
Resultatet blir riktigt bra, plus att det inte kostar så mycket... så mycket vet jag.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
mange86 skrev:
Jag har inte gjort något förutom att plocka av fälgarna.
Men ja, jag tvivlar på att de sandblästrar...
Resultatet blir riktigt bra, plus att det inte kostar så mycket... så mycket vet jag.
Aja.. ok.. hoppas det var sandbläster om de nu blev bra det vill säga. för sand kan jag få billigt om det skulle vara så.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
philsson skrev:
Jo jag ska lämna in min ram till firma.. men dom har inte tillgång till glasbläster. tänkte på mina aluminiumfäljar. går det bra att lämna in dom också på sandblästring?. ska lackas mattsvart med pulverlack efteråt.

Ja det går bra. Blästrade min ram och mina fälgar med vanliga blästern och la pulverlack. Blev fina fisken..
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Och ja, stället där mange86 lämnade in sandblästrar garanterat. Sysslar med att blästra industrirör, industriställningar o.sv och där har man inte tid att tjanta runt med glasblästring. =)

www.krblastringsservice.se Ligger i Enköping.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
<micke> skrev:
Ja det går bra. Blästrade min ram och mina fälgar med vanliga blästern och la pulverlack. Blev fina fisken..
Gött.. :banana
Vet du föresten om det är lätt att polera fäljbanorna sen?. inte så viktigt men skulle vara kul om de inte är allt för mycket besvär. :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top