Vart kan man köpa billig mc olja av kvalite?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Vart kan man köpa billig mc olja av kvalite,typ Castrol(typ R4 superbike,GP,GPS),Shell osv.
4 liter dunkar eller större mängder?,kanske nånstans vi kan ordna mängd rabatt?.
Skickar handlarna oljor o såna gods oxå?.
Säkert fler här som vill/bytar olja vart 500 mil ca.
Mvh R1 racer
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
<rant-mode>

Fråga dig själv, vad är "kvalitet", egentligen?

En olja som våtkopplingar mår bra av, med en relativt hög flampunkt samt en hyffsat stabil viskositet? Eller är det en dyr märkesolja som påstås vara bra?

Jag kör bl.a. på Norsk Hydro 10W40 à 15 spänn litern från 25 liters fat.

Själv påstår jag att med 500 mil korta intervaller spelar det inte större roll vilken olja man använder, om våtkopplingen mår bra av den - så länge man inte kör så att oljan börjar koka. Det händer oftast bara gamla Kawa900/GSX1100 om man pressar dom för hårt en riktigt varm sommardag, dvs om man kör utan oljekylare. En vattenkyld motor kan använda nästan vilken "skitolja" som helst eftersom motorns temperatur är så väldigt låg jämför med gamla antika saker.

Under vanlig drift är det oljefilmen, dvs viskositeten, som smörjer - och inte oljans "unika tillsatser". Är man varlig med motorn när den är kall, klarar man sig även utan de magiska tillsatserna.

Köper man en väldigt billig olja med väldigt låg halt av zink-komponenter (förhindrar direkt metall/metall-kontakt vid för tunn oljefilm) kan man pytsa i en kanna med STP (som innehåller våldsamt stora mängder zink) och ändå komma undan med bara 1/4 av kostnaden för en race-olja - om man är rädd för att oljefilmen kan haverera/brytas igenom under extrem belastning.

Luft/olje-kylda motorer bör köra med 20W50 istället för 10W40.

</rant-mode>

Billig olja får man inte annat än om man sponsras av någon eller åker till Biltema och köper deras (dvs Statoils) väldigt bra oljor för billig peng. :D

<edit>
Man kan fråga sig varför t.ex. Mobils syntetiska MC-oljor i USA kostar $4 (28 kronor) för en liter medans de i Sverige kostar det åtta-dubbla. Nån tjänar pluringar i Sverige/Europa, var så säker. Varför? Grrr...

Castrol's GTX 20W50 kostar $1.15, dvs 8 spänn per liter, i USA. <bonk!>
</edit>
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
andersbrink skrev:
<rant-mode>
Billig olja får man inte annat än om man sponsras av någon eller åker till Biltema och köper deras (dvs Statoils) väldigt bra oljor för billig peng. :D

Vilken av Biltemas oljor då?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tackar! Andersbrink

Tackar för svaret.Det låter som en bra o förnuftig ide o det har du nog så rätt i att kör man bara 500 mil o samtidigt inte kör som en skottspole så.
Du har nog rätt i oxå att många av oss är väl märkes präglade o tror att varor med vissa stora namn som kan marknadsföra sig är bäst men så är inte alltid fallet.
Så säg mig vart skulle man kunna beställa ett helt fat kanske typ Norsk hydro som du kör på 15 kr/litern?.Är det föresten helsyntet?.Skulle gärna vilja ha lite förklaring där oxå vad som rekomenderas hel eller delsyntet till sporthoj...då syftar jag oxå på min R1a.
Man hör ju de flesta snacka om att helsyntet är bland det bättre.
Mvh Peter R1 racer
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Norsk Hydro köper du från en Norsk Hydro depå. Finns överallt. Vem som helst får köpa där. Jag kör med mineral eftersom det är slöseri att köra på helsyntet iom att jag byter efter bara 20 mil (tävlar). Vitsen med helsyntet är ju att viskositeten håller sig acceptabel dubbelt så länge mot mineral, så med helsyntet bör man sträcka ut intervallen till 1000 mil - annars är man bara fånig och slösaktig.

Biltemas icke-syntetiska 10W40 är en "kvalitetsolja". Dvs en vanlig mineralolja som vilken annan olja som helst från de större företagen. Statoils är väl dubbelt så dyr bara för att det står Statoil på den istället för Biltema.

Min gamla Audi 2.6'a drar 1 liter olja på 100 mil så den byter olja automatiskt var 400 mil. Praktiskt! :D
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
andersbrink skrev:
Min gamla Audi 2.6'a drar 1 liter olja på 100 mil så den byter olja automatiskt var 400 mil. Praktiskt! :D

men inte så miljövänligt :fatta! :7peta

*nyväckt miljökämpe med åsikter om det mesta*

:D
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Var nån tråd nånstans!

CorbenDallas skrev:
Vilken av Biltemas oljor då?

Hej! Corben.
Har för mig att där var en tråd nånstans på forumet om biltemas oljor,även nåt snack om att de hade mc olja eller skulle börja saluföra nån mc olja av bättre kvalite som de säger.Vet dock inte om tråden är kvar o vart isåfall.
Hur stort tror du intresset är annars för oljeköp bland hojförarna här? kanske skulle vara aktuellt o ordna nåt ihopa några st o köpa loss ett fat eller nåt.
Jag ska förhöra mej på jobb oxå vad de har för kontakter o möjlighet o kanske köpa via dem,sett att där står blandannat Castrol fat med olja,dock är det för maskinellt bruk.Skadar iallafall inte o höra vart de köper in det ifrån o hur mye det skulle kosta,bör ju kunna gå o välja även där vad man vill ha för sorts olja.
Blir kanske inte så lönsamt o köpa ett helt fat från Norsk hydro själv men är man ett par st eller intresset större så vore det ju inte fel kanske.
Ha det gott!
 

baronen

Friherre
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bakom garaget.
Hoj
Jamen vafandå....NÄ!
R1 racer skrev:
Tackar för svaret.Det låter som en bra o förnuftig ide o det har du nog så rätt i att kör man bara 500 mil o samtidigt inte kör som en skottspole så.
Du har nog rätt i oxå att många av oss är väl märkes präglade o tror att varor med vissa stora namn som kan marknadsföra sig är bäst men så är inte alltid fallet.
Så säg mig vart skulle man kunna beställa ett helt fat kanske typ Norsk hydro som du kör på 15 kr/litern?.Är det föresten helsyntet?.Skulle gärna vilja ha lite förklaring där oxå vad som rekomenderas hel eller delsyntet till sporthoj...då syftar jag oxå på min R1a.Man hör ju de flesta snacka om att helsyntet är bland det bättre.
Mvh Peter R1 racer

Vad som rekomenderas av Yamaha är Shell`s mc-olja, det finns dom som fått problem med kopplingen vid användning av andra oljor, vilka oljor det är har jag däremot ingen aning om.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
baronen skrev:
Vad som rekomenderas av Yamaha är Shell`s mc-olja, det finns dom som fått problem med kopplingen vid användning av andra oljor, vilka oljor det är har jag däremot ingen aning om.

Har shell's olja i hojen just nu o funkar fint men dessförinnan har jag haft Castrol utan några problem.Jag tror lite man får titta på oljebeteckningarna
om vad som står i instruktionsboken,vad som rekomenderas.Har då oljan oavsett märke de kvalifikationerna så bör det ju funka fint oavsett om det är Shell's,Castrol eller andra märken.
Det är nog mycket som Andersbrink oxå skrev,men visst får man ta hänsyn till koppling osv sånt i hojen så det inte pajar ihopa.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
R1 racer

jag kan fixa castrol olja till dig kan kolla priset till helgen
 

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Pau Lanned
Hoj
Ducati
baronen skrev:
Vad som rekomenderas av Yamaha är Shell`s mc-olja, det finns dom som fått problem med kopplingen vid användning av andra oljor, vilka oljor det är har jag däremot ingen aning om.
Shell skulle jag inte ens hälla i crossen, blaskigt skit. Och hutlöst betalt tar dom. Den enda Shell oljan som är värt namnet kan inte vi vanliga dödliga köpa. Jag rekomenderar Belray eller Motul.

Mina 2.....
 

Talpai

Back to basic
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
KTM 625
Här har du den stora möjligheten att köpa direkt från leverantör

Rosengård Malmö!!!!
 

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
R1 racer skrev:
Förklara gärna lite mer,menar du mitt inne i smeten? där kan man säkert handla allt möljligt. :banana

Valvoline har sitt kontor där.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
R1 racer skrev:
Hej! Corben.
Har för mig att där var en tråd nånstans på forumet om biltemas oljor,även nåt snack om att de hade mc olja eller skulle börja saluföra nån mc olja av bättre kvalite som de säger.Vet dock inte om tråden är kvar o vart isåfall.
Hur stort tror du intresset är annars för oljeköp bland hojförarna här? kanske skulle vara aktuellt o ordna nåt ihopa några st o köpa loss ett fat eller nåt.
Jag ska förhöra mej på jobb oxå vad de har för kontakter o möjlighet o kanske köpa via dem,sett att där står blandannat Castrol fat med olja,dock är det för maskinellt bruk.Skadar iallafall inte o höra vart de köper in det ifrån o hur mye det skulle kosta,bör ju kunna gå o välja även där vad man vill ha för sorts olja.
Blir kanske inte så lönsamt o köpa ett helt fat från Norsk hydro själv men är man ett par st eller intresset större så vore det ju inte fel kanske.
Ha det gott!

Här är Biltemas MC olja.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=19813

Den ligger på 34,90/liter. Knappt lönt att sikta på att köpa fat om man kan få den så billigt. Men visst, jag kan tänka mig att köpa några liter om nån fixar fram olja billigt. Lär väl gå åt en o annan liter i sommar. :D
 

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
CorbenDallas skrev:
Här är Biltemas MC olja.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=19813

Den ligger på 34,90/liter. Knappt lönt att sikta på att köpa fat om man kan få den så billigt. Men visst, jag kan tänka mig att köpa några liter om nån fixar fram olja billigt. Lär väl gå åt en o annan liter i sommar. :D

Klassningen de uppger på oljan är bilklassning. Hade varit kul att se vad den har för API-mcklassning eller JASO-klassning.

Jag säger inte att det är en dålig olja, men API SJ är ingen höjdar klassning på en bilolja.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Något skeptisk

Något skeptisk till biltemas olja trots allt,som nån skrev här har den de rätta betäckningarna för olja som duger till våra hojar?.
Jag ska höra Corben Dallas om jag kan få tag i Castrol o till vilket pris,såfall siktar jag nog på 25 liters fat,lite lättare att hantera.
Killen jag snacka med skulle kolla upp priser men han sa oxå att de gått över mer till ELF's oljor.Dock skulle han höra av sig vilket han inte gjort så imorn blir det o ta o påminna honom vad han skulle ta reda på.Verka vara en lite små bobbig typ...men men jobbet beställer endel av sina produkter av honom så.

Någon som vet om ELF har nån bra mc olja?,vad heter de såfall o vad har de för betäckningar?.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top