"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Åhh nej ännu en tvitaktsmarodör som bryter depåtystnaden kl 6 på morgonen med ritualen "köra in nya kolvarna" :mad:

Grattis :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Åhh nej ännu en tvitaktsmarodör som bryter depåtystnaden kl 6 på morgonen med ritualen "köra in nya kolvarna" :mad:

Grattis :tummenupp

Du har ju också konverterat även om du kanske inte förstått det ännu med din minimoto :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Stort grattis till den nya bäbisen, den kommer att bli en trevlig bekantskap som du får många roliga stunder med. På köpet får du ett helt gäng RR-kompisar som du inte visste om att du saknat hela livet. Välkommen hem! Jag säger som Henrik Nordgren sade till mig:
"Lycka till Tobias och glöm inte att varmköra tidigt på morgonen"

Edit.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Jag glömde Smileys'arna. De måste dit för att uderstryka det komiska i Henriks lyckönskning. På motorbanor behövs inga tuppar, det är racerfolket som sköter deras arbete med att gala tidigt på morgonen. Hur många gånger har man blivit väckt kl 07:00 på morgonen av någon som stått och varvat en racer? För många, är svaret. Varje gång har man förbannat det där racerfolket som stör morgonfriden med sitt varvande och nu ska man bli en av dem. Det finns bara ett släkte som är snäppet värre och det är sidvangåkarna, de har t o m svets med sig på tävlingarna. När min kompis Peter berättade för Kisa (förare, däckbytare och levande legend) att han frågat en sidvangsförare om han kunde hjälpa honom med ett svetsjobb och fått till svar att han inte hade någon svets tappade Kisa hakan och sade: "Hur ska man då kunna skilja dem från racerförarna?"
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Då ska jag också skicka iväg topparna för anpassning till blyfri bensin. Inga kitdelar om jag förstod saken rätt. Har nyligen bromsats till 79 hk (på bakhjulet).

Glöm inte det jag sa om nålarna också, skiljer mellan blyade och oblyade nålar.
Men du får en snatta "grundsetting" av förgasarna av Pär eller Pelle T.
Du kommer få ungefär samma toppeffekt som med blyade soppan, men sämre "bottendrag" med den oblyade.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:
Var tog bilderna vägen...!? :7peta

Jag har faktiskt inga just nu! :(


Teddy skrev:
På motorbanor behövs inga tuppar, det är racerfolket som sköter deras arbete med att gala tidigt på morgonen. Hur många gånger har man blivit väckt kl 07:00 på morgonen av någon som stått och varvat en racer? För många, är svaret. Varje gång har man förbannat det där racerfolket som stör morgonfriden med sitt varvande och nu ska man bli en av dem.

Att utföra halv- och helrenoveringar i depån kommer jag i största möjliga mån att undvika genom välplanerad meckning hemma. Skulle bli skitstressad av att stå med en halvt isärplockad hoj strax före en tävling. Varmkörning räcker väl några minuter innan man ska ut på banan? Det låter möjligen motsägelsefullt, men jag gillar inte att mecka och tänker inte låta detta ta mer tid i anspråk än absolut nödvändigt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag har faktiskt inga just nu! :(




Att utföra halv- och helrenoveringar i depån kommer jag i största möjliga mån att undvika genom välplanerad meckning hemma. Skulle bli skitstressad av att stå med en halvt isärplockad hoj strax före en tävling. Varmkörning räcker väl några minuter innan man ska ut på banan? Det låter möjligen motsägelsefullt, men jag gillar inte att mecka och tänker inte låta detta ta mer tid i anspråk än absolut nödvändigt.

Att lyfta av och på cylindrar ute på banan får du räkna med att göra, det för att kolla så att kolvringar exempelvis inte nyper fast, även kontrollera hur förbränning går till. Det är inte så kul om du kör fredagsträning, kval för att sedan upptäcka att din cykel gått brutalt snålt så du spikat sönder kolvar/cylindrar(inget som märks på gången förrän det brakar sönder helt.)
Better safe than sorry, är en devis som verkligen gäller när det handlar om hårt trimmade racers. Särskilt nu i början när du inte kommer ha 100% koll på hur du ska bestycka cykeln.
Men det som jag beskriver är inga renoveringar, utan vanlig standardservice/kontroll under en racehelg.
Det tar liksom inte mer än 20-30 minuter i anspråk, när du får lite koll på hur man gör.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Att det ska vara så svårt att bygga en tvetakt som bara är att köra med?! Känns lite grann som det råder samma mentalitet som med italienska sportbilar för en 20-30 år sedan. Att dom måste servas och renoveras hela tiden är fullt acceptabelt när man emellanåt får nöjet att köra nått så vackert/snabbt/ljuvligt. Pah, bollocks! :fatta!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Don Quixote skrev:
Att det ska vara så svårt att bygga en tvetakt som bara är att köra med?! Känns lite grann som det råder samma mentalitet som med italienska sportbilar för en 20-30 år sedan. Att dom måste servas och renoveras hela tiden är fullt acceptabelt när man emellanåt får nöjet att köra nått så vackert/snabbt/ljuvligt. Pah, bollocks! :fatta!

Jag tycker också att det verkar lite mysko detta att lyfta av cylindrarna och kolla läget varje gång man har kört en repa. Är det inte möjligt att sätta upp en något fet bestyckning utifrån givna betingelser som lufttemperatur och tryck istället för att alltid ligga på gränsen till haveri?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Du har ju också konverterat även om du kanske inte förstått det ännu med din minimoto :tummenupp
Jotack jag vet, packboxbyten och en motor som skakar loss ur motorfästena, men tvitakt är pjuuur räjsing det håller jag med om :tummenupp

Jag ska prova en 250SP nu i vår...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nyteknik skrev:
Jag tycker också att det verkar lite mysko detta att lyfta av cylindrarna och kolla läget varje gång man har kört en repa. Är det inte möjligt att sätta upp en något fet bestyckning utifrån givna betingelser som lufttemperatur och tryck istället för att alltid ligga på gränsen till haveri?


Kör du skiten (haha) för rikt blir den svårkörd. Peaky, som de säger i utriket. Förbränningen ska vara rätt, inget annat. Att mäta är att veta. Mäta i det här fallet är att lyfta på toppar/cyllar och kolla.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
En 125 är iofs ännu lite känsligare men förre ägaren hade utfört en mindre doktorsavhandling i bestyckning och inställningar som jag fick med. Guld värt! Rekommenderar alla racerförare att bokföra precis allt, har man en jäkla nytta av. Dock lyfter jag alltid åtminstone toppen efter varje pass. Har hänt att man har trott att bestyckningen är ok för att upptäcka att kolvtoppen är askgrå, svårt att märka på annat sätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Don Quixote skrev:
Att det ska vara så svårt att bygga en tvetakt som bara är att köra med?! Känns lite grann som det råder samma mentalitet som med italienska sportbilar för en 20-30 år sedan. Att dom måste servas och renoveras hela tiden är fullt acceptabelt när man emellanåt får nöjet att köra nått så vackert/snabbt/ljuvligt. Pah, bollocks! :fatta!

När du trimmat din 600 till c:a 250hk på bakhulet så kanske du inser att saker och ting är trimmat ganska så hårt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:
Att det ska vara så svårt att bygga en tvetakt som bara är att köra med?! Känns lite grann som det råder samma mentalitet som med italienska sportbilar för en 20-30 år sedan. Att dom måste servas och renoveras hela tiden är fullt acceptabelt när man emellanåt får nöjet att köra nått så vackert/snabbt/ljuvligt. Pah, bollocks! :fatta!

Det går! Mopeder och gräsklippare och sånt ligger väl på samma trimningsgrad som era slöhögar....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag tycker också att det verkar lite mysko detta att lyfta av cylindrarna och kolla läget varje gång man har kört en repa. Är det inte möjligt att sätta upp en något fet bestyckning utifrån givna betingelser som lufttemperatur och tryck istället för att alltid ligga på gränsen till haveri?

Jo, men det förutsätter som sagt att du har en grundinställning att utgå från.
Kör du cykeln för fett kommer den inte gå bra heller, utan blir svårkörd för att det bluddrar, eller du får dippar i ett redan kort effektregister.
Det är bara att inse att din hoj är trimmad lika hårt som en f1-motor, och att tävlingsmotorer är avsedda just för tävling, hög effekt, låg vikt. Det vill säga, man kompromissar på livslängden.

Sen måste du ju inte magra ut cykeln precis till max, men sen när du börjar få tempo i kurvorna som är dugligt, är det inte så kul att bli frånseglad på rakan, då är det lätt hänt att du börjar leta efter de sista ponnysarna i hojen ändå..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Här är lite bilder på hojen in action. Tejpat kåpglas och allt.
 

Bifogat

  • MoHarekFlathaug.jpg
    MoHarekFlathaug.jpg
    55.1 KB · Visningar: 102
  • MoHarekFlathaug2.jpg
    MoHarekFlathaug2.jpg
    61.3 KB · Visningar: 193
  • SWKHarekFlathaug.jpg
    SWKHarekFlathaug.jpg
    66.8 KB · Visningar: 124

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om man ska hålla koll på alla sina inställningar är Torkels TrackTimer grymt bra. Räcker säkert med snikvarianten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top