Hur långt har era hojar gått?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hojar som rullat mindre än 500 mil per år (ungefär) är misstänkt fifflade om man inte vet varför.
Inget säger heller att en välskött radfyra rammlar i hop efter 5000mil, personligen tror jag det inte är några problem på en japshoj åtminstonde.
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Min har gått ca 2700 mil.
Ingen serivcebok. Behöver inte betyda så mycket, en cykel kan vara lika välskött med som utan bok. Dessutom så brukar märkes-servicecenter inte ligga så värst tätt heller. Gör det jag kan själv och låter mcverkstad i närheten sköta det mer besvärliga.

Tycker att servicebok är lite överreklamerat vare sig det gäller bil som mc.
På mina bilar har ingen frågat om serviceboken är följd, vare sig privat eller bilhandlare. Mc vet jag inte då jag är på min första ännu.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ok, detta tillhör garanterat en annan del av forumet men, vad är det för skillnad på en bil och en Mc motormässigt??

En bil som rullat 15 000 är inget problem ju, men en mc som rullat typ 8000 är så gott som redan inlagd på skroten... En bil kör man med året om, mc kanske bara 6 månader.... :va
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Galne Dansken skrev:
Jaa, man undrar - troligen är det flere av ungdommerne som inte kör så mycket... :tungan

Min Polis-Replica, har jag körd 4.800 mil sen jag tog den i bruk som ny f. 2 säsonger sen.

Hmmm, MÅNGA varv på Rörken för dig antar jag... :tungan

Själv så har jag legat av mig, förra hojen, TRX850 rullade 4.400 mil från april -96 till juni -00, dvs ca 1.100 mil/säsong och VTRn har rullat runt ungefär 900 mil/säsong, i stort sett bara dagsturer runt Tokholm/Mälardalen, och inte till/från jobbet. Hojen innan det, Kawa GPX750R, rullade runt 1.800 mil/säsong, men det inkluderade till/från jobbet och en Europasemester per säsong. Inget egensyfte i att köra många mil, men när försäkringen väl är betald, och solen skiner, så är det svårt låta bli... :) Men hojar (förutom glidare) som enligt mätaren gått 200-300 mil per säsong till är jag skeptisk tro på... men finns givetvis undantag.

/B
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Vägra vurpa skrev:
Ok, detta tillhör garanterat en annan del av forumet men, vad är det för skillnad på en bil och en Mc motormässigt??

En bil som rullat 15 000 är inget problem ju, men en mc som rullat typ 8000 är så gott som redan inlagd på skroten... En bil kör man med året om, mc kanske bara 6 månader.... :va

Högre effektuttag/cylindervolym
Körs hårdare-varvar mer
ALLA hojar körs på bakhjulet vilket resulterar i otillräcklig smörjning :rolleyes:

Är inte så insatt, men gissa kan man juh :banana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Dez skrev:
Högre effektuttag/cylindervolym
Körs hårdare-varvar mer
ALLA hojar körs på bakhjulet vilket resulterar i otillräcklig smörjning :rolleyes:

Är inte så insatt, men gissa kan man juh :banana

Det har alltid ansetts att hojar är långmilare vid en 4000 mil, redan långt före alla promt skulle åka på bakhjulet de första de gjorde.
Inget säger att en sportbil går lungt o fint jämt, ändå höjer ingen på ögonbrynet när den gått 10k mil.
Visst är det sant att ökat varv kan ge större förslitning.
Men isf skulle ju 600or vara skydda som pesten, en 1000cc och uppåt var en mycket bättre hoj.
Jag ä en vanlig åkare, och det är inet stor del av tiden varvräknaren ligger på rött när jag kör, varför är min hoj så slut menar ni?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silwer skrev:
hojar som rullat mindre än 500 mil per år (ungefär) är misstänkt fifflade om man inte vet varför.

Jag köpte min ny 1998 med 0 mil på mätaren. Efter 900 mil ser den förjäklig ut i lacken och jag är inne på min femte motorrenovering. Fifflat? Jajjamensan! Men fort går den! :D

Dom blir så där efter ca 3000 repor nedför dragstripen.
 

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
-97 CBR1000F
GSX 750 EF -84
~3800 mil

Troligtvis Sveriges nyaste -84... Den var ny 1996.. :3freak
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Fick min hoj i slutet på Juli -02 (efter en viltolycka, blev den gamla utdömd)
och har kört ca 2850mil på nästan 7 månader sen dess :squid
 
Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag tog ut min i registret i mitten på April, innan dess hade den inte ens varit påställd i registret (pga garantier osv) och gått 0 mil. Nu har den gått 1500 . . .
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Min 954 -02 uttagen -03 har rullat 590 lugna :rodnar mil
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Min nuvarande Suzuki är en -95 med 2400 mil på mätaren, det tror jag inte ett ögonblick på, ca: 270 mil per år, visst :rolleyes:
Den har med all säkerhet gått längre, men det bryr jag mig inte om så länge som skicket motsvarar årsmodellen och att den verkar OK i övrigt.

Servicebok har jag inte, har aldrig haft på någon hoj äldre än ett par år och jag har aldrig lämnat in någon av mina hojar på service.
Bättre att göra allt själv, jag bryr mig om min hoj och sköter den därefter, en mekaniker kan ha bråttom till kaffekoppen och slarva.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Galne Dansken skrev:
Jaa, man undrar - troligen är det flere av ungdommerne som inte kör så mycket... :tungan

Min Polis-Replica, har jag körd 4.800 mil sen jag tog den i bruk som ny f. 2 säsonger sen.
Men har inte du haft ett elr två motorras också???
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Nuvarande har rullat 2050mil varav de flesta är pendlarmil mellan uppsala och stockholm, uttagen oktober 2000. Servad på verkstad och stämplad bok. Lämnar in den för att garantin ska gälla, hade annars gjort det själv.

Vad det gäller att rulla få mil så hade min 125a från 1987 gått 1200mil när jag sålde den 1992. Köpte den när den var 2 år gammal och hade då gått 550mil. Farsgubben har en Kawasaki Z1000 från 1983 som gått 5400mil varav han har kört ca 100 mil sedan han köpte den för fyra år sedan :rolleyes: hade dessförinnan stått avställd sedan 1989.
 

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
4700 mil

Min GSXR1100W -93 impoterades från Tyskland -96 och jag köpte den -99. då hade den gått 2200mil enligt mätaren. Den är testad i bänk och den levererar fortfarande på bakhjulet vad den skall enligt orginal. Jag har inte kört den på bakhjulet då jag tycker att det får de yngre hålla på med, jag föredrar att köra fort på bana istället.
däremot så tycker jag i efterhand att jag gav för mycket för den då jag hystade upp 54 000kr, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Det har inte varit några större problem med den utan det är bara slitdelar som jag har bytt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Uffe Gotland skrev:
Min GSXR1100W -93 impoterades från Tyskland -96 och jag köpte den -99. då hade den gått 2200mil enligt mätaren. Den är testad i bänk och den levererar fortfarande på bakhjulet vad den skall enligt orginal. Jag har inte kört den på bakhjulet då jag tycker att det får de yngre hålla på med, jag föredrar att köra fort på bana istället.
däremot så tycker jag i efterhand att jag gav för mycket för den då jag hystade upp 54 000kr, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Det har inte varit några större problem med den utan det är bara slitdelar som jag har bytt.

Det verkar som om 1100R motorn är den slitstarkaste men tyvärr en av dom tyngsta som tillverkats, dagens moderna motorer är lätta men inte fullt så hållbara.

Köper man en gammelgixxer så får man en tung men pålitlig vän.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Min Kawa 636a -03 har rullat 100 mil och är just servad.
Gammel Suzukin har rullat nånting på 7000 mil iallafall...kommer inte ihåg exakt :va
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
CBR600F-95 Snart 7000mil..
Har inte varit några problem...

Men vad lite vissa verkar köra enl mätarställningen.. :rolleyes:

Service bok är inget att hänga upp sig på..
Stämplar i boken går att köpa sig till...

/Lännström
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Felix skrev:
Men har inte du haft ett elr två motorras också???

Förre vinter fick jag ny koppling på garanti - oljeläkage var felet..

14 Sept. pajade kopplingen igen - har varit för varm. (Streetrace eller kanske årets +900 varv på Gokart bana (ibland med passagerer) :va )

Bilden visar vart metallet har spruckit - kolla även färgen
 

Bifogat

  • Clutchringdefect.jpg
    Clutchringdefect.jpg
    51.2 KB · Visningar: 74
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top