Honda CRF 450 Motard

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Men om man kör utan kolvringar, då blir det mindre friktion va? Då går väl kolven lättare, (hojen blir mera varvvillig) samt man kyler ju cyllen bättre om den rinner lite soppa förbi Kallt =Hög effekt

Då kan man ju ta bort ena kylaren å spara vikt, så kan man ha en tamaguchi boendes där innanför kylarvingen osv

På samma sätt pillade jag bort oringarna på kedjan med syl, bakdäcket rullar lättare nu än innan. Kanske ska ta bort den helt :va Sedan tog jag bort alla balansvikter från framhjulet å satt det ibak så ......den blev mera lätt ifram så man slipper koppla upp den på ettan osv............ shit va coolt :arsele



Marals76 skrev:
Ahhhhhhhhhhhhhhhhh inte en till :7peta :7peta :7peta
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tom Byron skrev:
Men om man kör utan kolvringar, då blir det mindre friktion va? Då går väl kolven lättare, (hojen blir mera varvvillig) samt man kyler ju cyllen bättre om den rinner lite soppa förbi Kallt =Hög effekt

Hmmm erkänn nu Tom du är allt innerst inne ett riktigt moppefucko :rofl
 

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Ekerö/Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
Tom Byron skrev:
Men om man kör utan kolvringar, då blir det mindre friktion va? Då går väl kolven lättare, (hojen blir mera varvvillig) samt man kyler ju cyllen bättre om den rinner lite soppa förbi Kallt =Hög effekt

Då kan man ju ta bort ena kylaren å spara vikt, så kan man ha en tamaguchi boendes där innanför kylarvingen osv

På samma sätt pillade jag bort oringarna på kedjan med syl, bakdäcket rullar lättare nu än innan. Kanske ska ta bort den helt :va Sedan tog jag bort alla balansvikter från framhjulet å satt det ibak så ......den blev mera lätt ifram så man slipper koppla upp den på ettan osv............ shit va coolt

Låter som din motor kommer dra en del olja..... *flin*
Är det ok att använda spillolja då?! :7peta

Äh, vi behöver väl inte vara elaka när frågor ställs?
Vi kan vi väl svara även på konstiga frågor, med viss ironi såklart.
Det måste givetvis användas så det inte blir dötrista inlägg!
Men det vore trist att se forumet bli enbart en klubb för inbördes,
bara för att man hånar vissa frågor så folk inte vågar längre.

Tycker forumet är jäkligt bra och lärorikt, dessutom är det kul att läsa
alla kommentarer och knasiga inlägg!

Fritt fram för frågor, avancerade såväl som självklara!

Sådär, nu har jag varit en j-a :mattias
och meningen är inte att :ajjabajja eller att :6surkart
Så let's :öl och :) för snart är våren här och då kan
vi äntligen ut och :hjälm + :squid

Tack å :hej
 

zekezeke

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
har ingen
Hondacrf450sm skrev:
Låter som din motor kommer dra en del olja..... *flin*
Är det ok att använda spillolja då?! :7peta

Äh, vi behöver väl inte vara elaka när frågor ställs?
Vi kan vi väl svara även på konstiga frågor, med viss ironi såklart.
Det måste givetvis användas så det inte blir dötrista inlägg!
Men det vore trist att se forumet bli enbart en klubb för inbördes,
bara för att man hånar vissa frågor så folk inte vågar längre.

Tycker forumet är jäkligt bra och lärorikt, dessutom är det kul att läsa
alla kommentarer och knasiga inlägg!

Fritt fram för frågor, avancerade såväl som självklara!

Sådär, nu har jag varit en j-a :mattias
och meningen är inte att :ajjabajja eller att :6surkart
Så let's :öl och :) för snart är våren här och då kan
vi äntligen ut och :hjälm + :squid

Tack å :hej

Jag tycker det borde räcka med att byta kolvringar, eftersom det är de som tätar mot cylinderväggen. Förklara gärna hur kolven slits, fattar väl att toleransen blir sämre.
 

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Ekerö/Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
zekezeke skrev:
Jag tycker det borde räcka med att byta kolvringar, eftersom det är de som tätar mot cylinderväggen. Förklara gärna hur kolven slits, fattar väl att toleransen blir sämre.

Själva kolven ligger också an mot cylindern, och får en blank yta där den slits.
Det är så lite att man måste mäta med mikrometer, men du kan se och
känna det på kolven.
Eftersom en CRF har extremt tunn kolv, till skillnad mot tvåtaktare, så slits
kolven lika fort som ringarna.
De flesta motionärer brukar dock ligga på runt 40 timmar på en kolv, med
variation för körsätt och slitage.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Definiera ordet först. Moppefucko är inte en precis vetenskap för mig, vad betyder det? Typ storhojswannabe ?

Marals76 skrev:
Hmmm erkänn nu Tom du är allt innerst inne ett riktigt moppefucko :rofl
 

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Ekerö/Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
Tom Byron skrev:
Definiera ordet först. Moppefucko är inte en precis vetenskap för mig, vad betyder det? Typ storhojswannabe ?

*asflabb*
du är ju grym på nya ord!
Storhojswannabe.
Och Hollywood-däck!
Vi får ha en egen SM ordlista?! :D

Priset tar nog han i tråden om hur man undkommit polisen som
"kalleankapaddlade" iväg! Outstanding ord!
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
KALLEANKAPADDELN råkkar, resten e ju bara yadayada..........

Faan va jag garvade när jag läste det...... ... :tummenupp

Hondacrf450sm skrev:
*asflabb*
du är ju grym på nya ord!
Storhojswannabe.
Och Hollywood-däck!
Vi får ha en egen SM ordlista?! :D

Priset tar nog han i tråden om hur man undkommit polisen som
"kalleankapaddlade" iväg! Outstanding ord!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lååååångt mejl

Med risk att plocka ner den här tråden på jorden igen med lite seriösa reflektioner angående CRF:n, som ju denna tråd började med...

Jag köpte min CRF tidigt i våras och har kört hela säsongen fram till i November när snön kom, jag har bara bytt olja med jämna (täta) intervaller, jag kollade ventilspelet en gång i höstas men eftersom det inte hade rört sej så har jag inte skruvat något mer i motorn. Totalt sett ca 40 timmar.

Några myter:

Myt 1: Den går inte att köra gata med...bara bana.

Jag har kört mycket gata, stadstrafik och lite landsväg. Går skitbra, inga problem alls, lite hårdare vibrationer än Husan men annars ingen större skillnad.

Myt 2: Massor av service skall den ha...

Tja, jag har som sagt bytt olja ganska ofta, lika ofta som Husan. Men i övrigt så har jag inte gjort ett skit, Husan höll jag på med jämt, den förb. startmotorn som aldrig ville funka om inte ventilerna var exakt rätt justerade, avskalade knogar efter alla ventiljusteringar (Det är JÄVLIGT trångt att skruva i Husatoppen) Lufta koppling och broms behövdes ganska ofta, åtminstone kopplingen plus allt jobb med att hålla Husans usla aluminiumfinish på sving och motor fräsch... men oljan som läckte från ventilkåpan rengjorde iallafall ganska bra;-)

Myt 3: Kolven skall bytas var 15:e timma...

Som sagt, jag har kört 40 timmar utan att byta, hojen går kanon med 53 hästar på slangen...och Triboman härovan mätte sin kolv vid byte, han scannade dessutom kolvytan med något sorts 3D mikroskop (rätta mej här John) och fann inget slitage, kolven var gott och väl inom toleranserna.
Dessutom så om man nu skall byta så gör man det som på en tvåtaktare utan att plocka motorn ur ramen, man kommer åt hela toppen uppifrån, utan avskalade knogar.

Myt 4: Husaberg (som exempel) kör skiten ur en CRF så fort man inte kör på en gocartbana...

Eftersom man har tillgång till 3000 varv till gentemot exempelvis Husan så kan man köra CRF:en riktigt fort, den har en helt fantastisk flexibilitet i motorn som bara storhojarna kan drömma om. När jag körde i våras så körde jag med min kompis Peter som hade en likadan Husa som jag hade, vid upprepade accprov mellan hojarna så skilde det inte mycket, och ofta till CRF:ens fördel.
Dom som såg Mattias fara fram med sin CRF på Midlandabanan, (som måste räknas som en "stor" bana) tvivlade nog inte på att det går att köra fort med den, dessutom hade han originalutväxling på cykeln...den ylade verkligen bland alla Husor och KTMer...

Summa summarum:

Alla hojar har sina för och nackdelar, man kan inte veta om man blir nöjd förrän man testat, men snacka inte en massa skit om ni verkligen inte har testat/ägt/eller på annat sätt varit MYCKET i kontakt med en viss hoj.
En riktig Motard är en racehoj som går alldeles utmärkt att göra gata med,i rimliga mängder...det är ju ingen Guldwinge...;-) och servicen är likvärdig mellan hojarna i denna kategori, och likaledes uppförandet...allt annat är bullshit

Och glöm inte att det är föraren som avgör farten, inte hojen...;-)
 

zekezeke

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
har ingen
Niklasinorr skrev:
Med risk att plocka ner den här tråden på jorden igen med lite seriösa reflektioner angående CRF:n, som ju denna tråd började med...

Jag köpte min CRF tidigt i våras och har kört hela säsongen fram till i November när snön kom, jag har bara bytt olja med jämna (täta) intervaller, jag kollade ventilspelet en gång i höstas men eftersom det inte hade rört sej så har jag inte skruvat något mer i motorn. Totalt sett ca 40 timmar.

Några myter:

Myt 1: Den går inte att köra gata med...bara bana.

Jag har kört mycket gata, stadstrafik och lite landsväg. Går skitbra, inga problem alls, lite hårdare vibrationer än Husan men annars ingen större skillnad.

Myt 2: Massor av service skall den ha...

Tja, jag har som sagt bytt olja ganska ofta, lika ofta som Husan. Men i övrigt så har jag inte gjort ett skit, Husan höll jag på med jämt, den förb. startmotorn som aldrig ville funka om inte ventilerna var exakt rätt justerade, avskalade knogar efter alla ventiljusteringar (Det är JÄVLIGT trångt att skruva i Husatoppen) Lufta koppling och broms behövdes ganska ofta, åtminstone kopplingen plus allt jobb med att hålla Husans usla aluminiumfinish på sving och motor fräsch... men oljan som läckte från ventilkåpan rengjorde iallafall ganska bra;-)

Myt 3: Kolven skall bytas var 15:e timma...

Som sagt, jag har kört 40 timmar utan att byta, hojen går kanon med 53 hästar på slangen...och Triboman härovan mätte sin kolv vid byte, han scannade dessutom kolvytan med något sorts 3D mikroskop (rätta mej här John) och fann inget slitage, kolven var gott och väl inom toleranserna.
Dessutom så om man nu skall byta så gör man det som på en tvåtaktare utan att plocka motorn ur ramen, man kommer åt hela toppen uppifrån, utan avskalade knogar.

Myt 4: Husaberg (som exempel) kör skiten ur en CRF så fort man inte kör på en gocartbana...

Eftersom man har tillgång till 3000 varv till gentemot exempelvis Husan så kan man köra CRF:en riktigt fort, den har en helt fantastisk flexibilitet i motorn som bara storhojarna kan drömma om. När jag körde i våras så körde jag med min kompis Peter som hade en likadan Husa som jag hade, vid upprepade accprov mellan hojarna så skilde det inte mycket, och ofta till CRF:ens fördel.
Dom som såg Mattias fara fram med sin CRF på Midlandabanan, (som måste räknas som en "stor" bana) tvivlade nog inte på att det går att köra fort med den, dessutom hade han originalutväxling på cykeln...den ylade verkligen bland alla Husor och KTMer...

Summa summarum:

Alla hojar har sina för och nackdelar, man kan inte veta om man blir nöjd förrän man testat, men snacka inte en massa skit om ni verkligen inte har testat/ägt/eller på annat sätt varit MYCKET i kontakt med en viss hoj.
En riktig Motard är en racehoj som går alldeles utmärkt att göra gata med,i rimliga mängder...det är ju ingen Guldwinge...;-) och servicen är likvärdig mellan hojarna i denna kategori, och likaledes uppförandet...allt annat är bullshit

Och glöm inte att det är föraren som avgör farten, inte hojen...;-)

Tackar så mkt för svaret!
Jag kommer med nästa dumma fråga nu. Om man nu ska byta kolv för att de slits, förstått att de är tunna och gjorda av mjukare material än cylindern så kolven ska slitas framför cylindern. Men cylinderväggen bör mattas av med tiden och bli blank, dvs man får kass smörjning. Hur ofta måste man horna om cylindern, eller byter man ett foder? För cylinderväggen är väl belagd med nicasil material?
Hur lång tid tar ett kolvbyte om man kan sin hoj ?
Tolkar ditt inlägg som att man lätt kan köra ett par hundra timmar utan att byta kolv, fall man inte tävlingskör hojjen, då du inte sett ngt slitage efter 40 timmars körning.
Säg att man byter var 50 timme, då är det 1595/50 plus alla svordommar som det kommer kosta per timme.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
zekezeke skrev:
Tackar så mkt för svaret!
Jag kommer med nästa dumma fråga nu. Om man nu ska byta kolv för att de slits, förstått att de är tunna och gjorda av mjukare material än cylindern så kolven ska slitas framför cylindern. Men cylinderväggen bör mattas av med tiden och bli blank, dvs man får kass smörjning. Hur ofta måste man horna om cylindern, eller byter man ett foder? För cylinderväggen är väl belagd med nicasil material?
Hur lång tid tar ett kolvbyte om man kan sin hoj ?
Tolkar ditt inlägg som att man lätt kan köra ett par hundra timmar utan att byta kolv, fall man inte tävlingskör hojjen, då du inte sett ngt slitage efter 40 timmars körning.
Säg att man byter var 50 timme, då är det 1595/50 plus alla svordommar som det kommer kosta per timme.

Gissningsvis så kan du köra 100-tals timmar innan cylinderväggarna blir slitna, nicasil är väldigt hårt, kolv och ringar är det som slits, det är konstruerat på det sättet.
Och när man ändå byter kolv i CRF:en så kan man ju slänga i -04:ans kolv, den har lite mer kompa och passar rakt av, vilket ju är trevligt...

Och du Tom, man blir inte äldre än man känner sej...vilket i mitt fall innebär ungefär Moppefuckoålder...;-)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag blev kallad moppefucko igår, kan det ha varit komplimang? som att visa leg på systemet :tummenupp

I år vill jag fightas med dig på Midlanda, så packa ned kameran å filma inte så mycket. Eller lämna 4cylle hojen hemma, den pajar ju bara :tungan
Niklasinorr skrev:
Och du Tom, man blir inte äldre än man känner sej...vilket i mitt fall innebär ungefär Moppeålder...;-)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tom Byron skrev:
Jag blev kallad moppefucko igår, kan det ha varit komplimang? som att visa leg på systemet :tummenupp

I år vill jag fightas med dig på Midlanda, så packa ned kameran å filma inte så mycket. Eller lämna 4cylle hojen hemma, den pajar ju bara :tungan

Man måste alltid ha två hojar med sej, ifall den ena går sönder så kan man raskt svänga in i depån, lämna över cykeln till mekarna och hämta reservhojen, jag trodde att det var normalt, har inte alla två hojar????

Vad det gäller filmandet så tänkte jag köra med hjälmkamera i år, men det är bäst att jag vänder den bakåt så att vi åtminstonde får se lite film med dej Tom... :D :D :D
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Den bjuder jag på :banana

Men det är väl bara om man åker japanskt man behöver två? :yoparty *ger tillbaka*

Jag som åker Husa har ju sågott som mekfri vardag, bara tanka å åka som någon skrev :gnissla

Jag ska nog bita ihop å jaga dig med bussen i sommar :brinnerup

Niklasinorr skrev:
Man måste alltid ha två hojar med sej, ifall den ena går sönder så kan man raskt svänga in i depån, lämna över cykeln till mekarna och hämta reservhojen, jag trodde att det var normalt, har inte alla två hojar????

Vad det gäller filmandet så tänkte jag köra med hjälmkamera i år, men det är bäst att jag vänder den bakåt så att vi åtminstonde får se lite film med dej Tom... :D :D :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Niklasinorr skrev:
Några myter:

Myt 1: Den går inte att köra gata med...bara bana.

Jag har kört mycket gata, stadstrafik och lite landsväg. Går skitbra, inga problem alls, lite hårdare vibrationer än Husan men annars ingen större skillnad.


När jag pratade med Honda så var det inte trafikkörning i sig som de påpekade som problem, utan om man plockar ut den på tex motorvägen så kan man få problem.
Eller, de utryckte sig som så att smörjningen inte vad byggd för konstant varvtal under längre stunder, och jag tolkade det lite fritt som att "kör inte motorväg".
Men i nästan all övrig trafikkörning så varierar man ju farten lite mer, så då ska det ju inte bli problem.

Och, eftersom deras chefs.mek spruttar omkring med en CRF450 så antar jag att han har mkt erfarenhet av den hojen.


Övriga punkter håller jag med om. :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tom Byron skrev:
Den bjuder jag på :banana

Men det är väl bara om man åker japanskt man behöver två? :yoparty *ger tillbaka*

Jag som åker Husa har ju sågott som mekfri vardag, bara tanka å åka som någon skrev :gnissla

Jag ska nog bita ihop å jaga dig med bussen i sommar :brinnerup

Det ser jag fram emot, det skall överhuvudtaget bli skoj att träffa alla igen, hoppas att det blir många gamla kämpar på Midlanda.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
PutteLiten skrev:
När jag pratade med Honda så var det inte trafikkörning i sig som de påpekade som problem, utan om man plockar ut den på tex motorvägen så kan man få problem.
Eller, de utryckte sig som så att smörjningen inte vad byggd för konstant varvtal under längre stunder, och jag tolkade det lite fritt som att "kör inte motorväg".
Men i nästan all övrig trafikkörning så varierar man ju farten lite mer, så då ska det ju inte bli problem.

Och, eftersom deras chefs.mek spruttar omkring med en CRF450 så antar jag att han har mkt erfarenhet av den hojen.


Övriga punkter håller jag med om. :)

Alla rejsmotarder har hög trimmningsgrad vilket i praktiken innebär en väldigt hög flampunkt i förbränningsrummet, konstruktörerna löser detta genom att kyla med soppan. När man då ligger länge på konstantgas på landsväg så håller man trotteln så lågt att det kommer väldigt lite soppa, vilket innebär att kolven kan smälta i kolvtoppen. Man skall precis som med 2taktare på transportsträckor ligga och pumpa med gasen, variera varvtalet och så vidare, CRF:en kan man ju dessutom köras ganska långa sträckor på bakhjulet eftersom den har ett välutvecklat smörjsystem med separat olja till motor och växellåda, den tappar inte smörningen lika lätt som exempelvis en Husa, till slut så slutar CRF:n också att smörja så allt skall ju vara med måtta.
Jag brukar lösa landsvägsetapperna med att ligga och lyfta framhjulet korta sträckor, då får man en automatisk gasning (kyla med soppan) Oljan plaskar omkring när man sätter ner framhjulet, man blir stark i armarna av allt dragande i styret plus att det är uppfriskande både för själen och medtrafikanterna... Kort sagt, det är nyttigt att köra på bakhjulet :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:lol

Den förklaringen måste jag komma ihåg när Kaj (Ökänd MC polis i Halmstad...) stoppar mig... :hihi
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
PutteLiten skrev:
:lol

Den förklaringen måste jag komma ihåg när Kaj (Ökänd MC polis i Halmstad...) stoppar mig... :hihi


Han ville ha mitt körkort :huvet men det tyckte tingsrätten i Varberg inte var någon bra idé :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top