Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Erfarenheten från oljefilter på bilar är att vilofriktionen ökar vansinigt mycket över tid.
Dvs, trots att man dragit lagom hårt för hand så krävs verktyg för att lyckas demontera det ett år senare...

En ide är att när man drar oljefiltret så sitter gängan i filtret i mitten på en svagt böjd plåt. Jag gissar att den här plåten böjer sig / fjädrar när filtret dras. När man sedan använder fordonet trycks den oljade gummipackningen med tiden ihop lite så det blir direkt metallkontakt mellan plåthöljet på oljefiltret och motorn. Den stora radien för kontaktcirkeln ca 35 mm jämfört med tex en M10 ca 7,5 mm för skruvskallen gör att oljefiltret sitter som "limmat".
Jag har inga problem få loss oljefilter som jag dragit själv.
Men jag drar ju bara med 12Nm.......enligt texten på HiFlo filtret: 8 - 12Nm, se # 58.
Men efter MC-firma gjort stor service med oljebyte på Triumph Sprint RS så fick jag slå in två skruvmejslar i det ditsatta oljefiltret och en planka mellan skruvmejslarna för att få loss oljefiltret.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Från tävlingsvärlden fick jag lära mig att man inte behöver borra i slangklämman, det räcker att najtråden sitter fast med den. Den kan inte ta vägen någonstans ändå.

Vill man följa tävlingsvärlden och ha 110% säkerhet måste man skydda oljekylaren också. https://www.crc.no/uploads/hDDaouil/oljekylare_ny_regel.jpg

Vi som är hyfsade i matte vet att det inte går att få ens 100% men så är jag långsam på bana också! :rodnar
De snabba går ut fullt och ökar sedan farten! :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från tävlingsvärlden fick jag lära mig att man inte behöver borra i slangklämman, det räcker att najtråden sitter fast med den. Den kan inte ta vägen någonstans ändå.

Vill man följa tävlingsvärlden och ha 110% säkerhet måste man skydda oljekylaren också. https://www.crc.no/uploads/hDDaouil/oljekylare_ny_regel.jpg
Vi som är hyfsade i matte vet att det inte går att få ens 100% men så är jag långsam på bana också! :rodnar
De snabba går ut fullt och ökar sedan farten! :tungan

Tackar för tipset, en påminnelse.
Lika bra att åtgärda kylarskydd nu när kåpan är av för oljebyte och kopplingsservice.
Med lite otur kan jag hamna i sådan här skit med hojen.
https://www.expressen.se/gt/122-bilister-kraver-trafikverket-pa-skadestand-efter-vagarbetet/

Uppdatering 20191111. Det sitter en tunt galler framför oljekylaren på GSX1300R. Sitter ca 3 mm framför kylaren. Tveksamt som jag ser det att det klarar några större stenar. Och den vanliga kylaren ovanför saknar skyddsgaller. Är väl inga problem i Racing.
Där kravet i Racing väl är vatten utan glykol i kylaren ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att oljefiltret på just Suzuki gsxr behöver dras två varv kan bl,a bero på att de verkar ha ganska fin gängstigning i förhållande till de jag sett (Yamaha)...
Sen kan det även bero på hur mycket gummitätningen kan tryckas sammam (förspännas).

Gsxr 1000
View attachment 451337

Yamaha R1
View attachment 451338

Jag har nu fått av filtret på GSX1300R som sattes dit vid stor service för 1 år sedan. Det är ett Suzuki originalfilter.
Gängan är M20x1 6H där 6H är standardtoleransen för gänga. Gänga på oljefilter kan man hitta här genom att välja BY VEHICLE, sedan Motorcycles och klicka in sin hoj, då kommer förslag på filter fram och sedan trycka på Properties.
http://www.pureoil.com/en/professional/online-catalog/competitive-interchange/

Jag har mätt med skjutmått hur mycket O-ringen stiger upp över plåten utanför, 1mm.

Så följer man Suzukis instruktion på oljefiltret, dra 2 varv efter kontakt O-ring/motor kommer gängorna förstöras.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så följer man Suzukis instruktion på oljefiltret, dra 2 varv efter kontakt O-ring/motor kommer gängorna förstöras.

Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.

Man måste ju innerligt önska att du har rätt, att det är den flimsiga plåten som böjs men när jag kollar de borrade hålen i den flimsiga plåten ser plåten ut att vara ca 2mm tjock.
Flimsigt ? Och plåten kan ju inte vara hur tunns som helst för då går det inte att göra gängorna tex M20x1,5 för Triumph Sprint RS filtret, M20x1 för GSX1300R filtret.
Positivt för att minska kraften på gängorna är att den flimsiga plåten inte är platt utan böjd som ca 1/3 av ett Dy 10mm rör.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
Tycker det känns nojigt att naja.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
Tycker det känns nojigt att naja.
Najar filtret gör man för att reglementet kräver det. Inte för att det ska sitta kvar utan för att man inte ska missa dra fast det.

På gata? Som du skriver, har inte sett nån hoj än med filter originalnajat...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
Tycker det känns nojigt att naja.

Jag najar inte för noja utan övar för banhojen. :tungan

Tidigare har jag inte brytt mig, inte ens på en SportHoj tillverkad i England på 60-talet. Jag tar alltid en koll runt varje gång jag stannar, då ser man om något inte är som det ska. Ett ljud som är annorlunda kollas också. Det betyder att raka vägar och konstantgas undvikes. Där hör man konstiga ljud som inte hörs på krokiga vägar med på- och avslag.

Ingenting lossar vanligtvis heller inte utan förvarning. Men det har hänt på Gelleråsen, en Hondaförare fick leta efter oljepluggen och en stuntkille tömde ut sin Kawasakis olja på Marenplan i Sötälje så visst finns möjligheten. :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är Suzukis ingenjörer som satt det på pränt i servicemanualen, inte jag. Ingenjörer har alltid rätt, utom när det är ett misstag. :hihi

Jag är ingenjör men jag grejar inte den här instruktionen mer än till 50% ?
Vad är det för fel på mig ?
 

Bifogat

  • OillevelSuzukiGSX1300R2008.jpg
    OillevelSuzukiGSX1300R2008.jpg
    92 KB · Visningar: 40

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har gått på det där tipset om handkraft en tid men har två gånger tappat oljetryck i bilen efter att oljefiltret släppt så att olja läckt ut.

Möjligen har jag klena händer men numera använder jag verktyg och förlitar mig på känslan istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.

Om nu plåten är så flimsig så borde det stora problemet med oljefilter, nämligen få loss det gamla oljefiltret från motorn under lättas av att motorn är igång. Filtret på GSX1300R har en diameter på ca 68mm. Ytan blir ca 3,4x3,4x3.14=36cm2 Med ett oljetryck på 4kg/cm2 (som man skrev förr) så borde kraften på filtret bli som man hängde en vikt på 4kg/cm2x36cm2=ca 145kg i filtret. Dvs får man inte loss oljefiltret direkt så startar man motorn.
Gäller givetvis endast om inga fläktar är i närheten....av oljefiltret.
Då borde den flimsiga plåten böjas lite av vikten på 145kg som drar i oljefiltret och det borde gå lättare klara den 1a vridningen av oljefiltret på kanske 10 grader.
Och sedan borde det gå lättare vrida även med avstängd motor.
Ja vill kan man ju fortsätta vrida tills det börjar komma olja och sedan stänga av motorn.
Ja det gäller ju att hojen inte kan sticka iväg........när man håller på.

Fick inte loss oljefiltret häromdagen med
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Den gled på dammet.
Torkade av damm från oljefiltret med en tygremsa fuktad med aceton runt filtret.
Torkade av damm från gummibandet på Universalöppnaren med tygremsa fuktad med aceton.
Och nu var friktionen så stor så jag fick loss filtret kanske 10 grader och sedan var det ju bara ta nya tag och vrida vidare.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är ingenjör men jag grejar inte den här instruktionen mer än till 50% ?
Vad är det för fel på mig ?

Den som skrev det kanske också var 50%? :va
Det kan vara 50% japansk engelska? :va

Personligen gör jag som jag själv vill på mina motorcyklar. :tummenupp
Jag skulle aldrig hålla min motorcykel vertikalt samtidigt som jag tappar ur eller fyller på olja! Bara 50% och då den andra halvan.
Efter 20 000 mil brukar man inte behöva tappa ur olja, det sköter sig självt! :hihi
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Vinkeldragning är inte fel.

En gummipackning fungerar bäst vid en kompression mellan 5-30%.
Över 30% riskeras att packningen går sönder.

Ex 1.
Packningshöjd 5,0 mm
Kompression 10%
Gängstigning 1,5 mm
Åtdragningsvinkel 0,33 varv lr 120°
5*0,10/1,5=0,33

Ex 2.
Packningshöjd 4,0 mm
Kompression 17%
Gängstigning 1,5 mm
Åtdragningsvinkel 0,45 varv, 163°
4*0,17/1,5=0,45

Ex 3.
Packningshöjd 7,0 mm
Kompression 30%
Gängstigning 1,05 mm
Åtdragningsvinkel 2,0 varv, 720°
7*0,30/1,05=2,0
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top