Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Angående 2varvs-metoden.

Gängan på Sukka-filtret har en stigning som i varje fall närmar sig millimetern om inte jag är helt dum i huvudet efter en lång vinter. Sitt med ert nya fina filter i handen och filosofera över det rimliga i att dra ihop den lilla oringen nästan 2mm! Jag kan inte tro på det. Helt omöjligt! I kant hjälp it!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Står det inget moment ang Suzukis oljefilter? På min Yamaha tror jag man skulle dra med 15-20 Nm(inga problem med handkraft) och två varv efter kontakt låter som om man får ta i med den stora momentnyckeln eller en sån här fälgnyckel med teleskophävarm för att öht lyckas. Låter för sjukt för att vara sant......
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Tittar man i Haynes manual så står det nåt i stil med att "orginal verkstadshandbok rekomenderar två varv men det tycker vi inte är realistiskt - använd ditt eget omdöme", fast formulerat på utrikiska.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
K-Micke skrev:
Har du ett icke original Suzuki filter?

.....

Jupp , men jag har använt säkert 8-10 filter på 600'an från olika leverantörer.

Chris, jag ska erkänna att jag aldrig kollat up det själv för jag säger som gubbarna....

Här har jag bytat oljefilteri över tio år på europeiska bilar, amerikanska bilar hojar och till och med båtar från -60, -70, -80, -90 och nu till och med från 2000-talet. Så vad fan ska jag läsa instruktionsböcker för? :fakta
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Suzukis 2 varv är en märklig rekommendation då filterhuset går i gods efter 1¾ varv!
Yamaha specar 17Nm vilket är en lagom handkraft.
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
kul det där sista ur boken....

NOTE: Properly tighten the oil filter,use the specialtool.NEVER TIGHTEN THE OILFILTER BY HAND

verktyg e inte fel...
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Själv har jag aldrig använt verktyg och har heller aldrig haft problem med läckande olja (från oljefiltret alltså ;) )

Glömmer man att smörja o-ringen innan åtdragning däremot riskerar man nog läcka vare sig man använder handkraft eller verktyg.

//H
 

HanneZ

Guest
har bytt oljefilter flertalet gånger i sommar på min gsxr -92 och den läcker inget med hjälp av handkraft. Tydligen så "suger" oljefiltret sig fast. Vet dock att det även står 2 varv i min manual.

Olje filtret är väl inget avancerat dock? om det inte läcker så funkar de väl?

Mvh. Hannes
 

HanneZ

Guest
o ajuste, nästan alla oljefilter har redan tätningsringen inkletat i olja!
 

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)

Jag tycker momentnyckel funkar bra. Kör det typ jämt.
Och innan någon anklagar dig för nekropostning så ska du ha kudos för att du förlänger en tråd istället för att skapa en ny.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smörj gummiringarna med frisk motorolja. Dra för hand så fast du orkar. Klart.


Buy quality, cry once
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Eftersom man alltid låser filtret så duger det nog med handkraftmetoden. Jag har då aldrig dragit med verktyg.

Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??

Slangklämma & najtråd?
Så kör jag iaf
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)

Köper du Oljefilter från Addemoto (Hiflo filter) så står det på oljefiltret hur hårt det ska dras. För HiFlo HF138 som passar till Suzuki 8 - 12 Nm.

Jag drar med 12Nm och det håller tätt.
(I tveksamma fall välj alltid det lägre momentet som jag ser det.)
För är det högre momentet för högt är dyrt bara förnamnet.....när gängor förstörts)
Och säkrar oljefiltret med en rostfri slanglämma runt oljefiltret och rostfri ståltråd genom slangklämman till närbeläget bra "ståltrådsfäste".

20191111
I Suzukis verkstadshandbok till GSX1300R -08 står det 20 Nm. På Suzukis originalfilter står det 2019 fortfarande med TIGHTEN 2 TURNS AFTER CONTACTING GASKET, helt fel.
 

Bifogat

  • HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    101.2 KB · Visningar: 15
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??

Slangklämma och najtråd såvida det inte går att få slangklämman att ta i lämpligt utstick, ja.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att oljefiltret på just Suzuki gsxr behöver dras två varv kan bl,a bero på att de verkar ha ganska fin gängstigning i förhållande till de jag sett (Yamaha)...
Sen kan det även bero på hur mycket gummitätningen kan tryckas sammam (förspännas).

Gsxr 1000
20191108_234828.jpg

Yamaha R1
20191108_234525.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top