Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Duger handkraft eller bör man använda verktyg?

Då jag gissar att åsikterna går isär så lägger vi upp en Poll.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag har aldrig dragit filter med annat än händerna och aldrig haft problem med vare sig jänkare, vanliga bilar eller hojar. Men vi hade den här diskussionen för något år sen och någon tog fram siffrorna på rekommenderat moment och det var HÅRT har jag för mig.
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
:confused: Det här står ju i verkstadsmanualen.

Suzuki:
1) Olja in gummipackningen
2) Skruva på till kontakt
3) Dra två varv.

Klarar du det med handkraft? Bra, annars med verktyg.

/Uffe
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
På R1:an ska filtret dras med 20 Nm tror jag och det bör man väl klara med handkraft.

Jag drar mitt med handkraft och lite lite till med hjälp av avdragaren.
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Har inte på nåt annat fordon än helikopter dragit åt oljefilter med verktyg, och skälet till att man använder verktyg på helikoptern är för att det av förklarliga skäl är lite kinkigt med att det ska vara korrekt moment.
Annars är det bara att dra lite färsk olja på gummipackningen och sen dra åt det med handkraft.
 

Eagle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
KTM 525EXC -05
I instruktionsboken till min CBR600 står det att man ska dra åt oljefiltret med specialnyckel, åtdragningsmoment 10Nm.
10Nm klarar man ju med handkraft.

/Eagle
 

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Mer än handkraft är helt onödigt oavsett vad boken säger. Som sagt, 10-20 nm drar man lätt med näven.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
i räjsing sammanhang så är det handkraft gäller, drar man för hårt kan oringen brista med följder som ni nog kan tänka er (olja på bakdäcket och skrotad hoj)
och olja in oringen innan montering.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Söderlund skrev:
På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....

Verkar livsfarligt.....kör med handkraft!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja två varv låter helt fel,,,
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN
 

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
Att det står två varv både i manualen och på orginalfiltret bör väl betyda något? Eller har man bara dragit till med något när man rekomenderade de?
 

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö, nästan...
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
KetogaN skrev:
Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN

Då borde de ju rimligen gå med suzukis orginal-filter men eftersom att man normalt aldrig drar åt ett oljefilter med verktyg så är det ju inte säkert att pirat-filter håller för det...
Kollade lite i manualerna till zx7r och zx9r och där skilljer det mellan 10nm och nästan 30nm... men eftersom att det bara är en "skruv" så är det ju svårt att dra det ojämnt så precis rätt moment är ju inte dödviktigt...
Tror inte att det moment dras så där värst mycket om man lämnar motorcyklen till MCvekstad... mer än där man "måste"
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Jag drar då suzukins bara för hand i alla fall. Det räcker

Fundering, -hur vet du exakt när du har kontakt? Å sen ska dra de två varven till... Suzukin har annars ganska tät gäng så det kan nog gå att dra två varv.

/lastu
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag har nog inte dragit hela två varv.. men dock mycket mer än handkraft.

/KetogaN
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chrille skrev:
På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.

Oj, vi drog nog litet över ett varv (inte stål mot stål dock).
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Eftersom man alltid låser filtret så duger det nog med handkraftmetoden. Jag har då aldrig dragit med verktyg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top