REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET

Visa resultat för omröstning: Hur hårt ska oljefiltret dras?

Antal röster
157. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Handkraft duger gott.

    144 91,72%
  • Nej, använd verktyg och dra åt ordentligt.

    13 8,28%
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 77 av 77
  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Erfarenheten från oljefilter på bilar är att vilofriktionen ökar vansinigt mycket över tid.
    Dvs, trots att man dragit lagom hårt för hand så krävs verktyg för att lyckas demontera det ett år senare...
    En ide är att när man drar oljefiltret så sitter gängan i filtret i mitten på en svagt böjd plåt. Jag gissar att den här plåten böjer sig / fjädrar när filtret dras. När man sedan använder fordonet trycks den oljade gummipackningen med tiden ihop lite så det blir direkt metallkontakt mellan plåthöljet på oljefiltret och motorn. Den stora radien för kontaktcirkeln ca 35 mm jämfört med tex en M10 ca 7,5 mm för skruvskallen gör att oljefiltret sitter som "limmat".
    Jag har inga problem få loss oljefilter som jag dragit själv.
    Men jag drar ju bara med 12Nm.......enligt texten på HiFlo filtret: 8 - 12Nm, se # 58.
    Men efter MC-firma gjort stor service med oljebyte på Triumph Sprint RS så fick jag slå in två skruvmejslar i det ditsatta oljefiltret och en planka mellan skruvmejslarna för att få loss oljefiltret.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-10 klockan 15:56.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av Anderscbr929 Visa inlägg
    Precis
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...-av-oljefilter
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  3. #63
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Från tävlingsvärlden fick jag lära mig att man inte behöver borra i slangklämman, det räcker att najtråden sitter fast med den. Den kan inte ta vägen någonstans ändå.

    Vill man följa tävlingsvärlden och ha 110% säkerhet måste man skydda oljekylaren också. https://www.crc.no/uploads/hDDaouil/...e_ny_regel.jpg

    Vi som är hyfsade i matte vet att det inte går att få ens 100% men så är jag långsam på bana också!
    De snabba går ut fullt och ökar sedan farten!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  4. #64
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Från tävlingsvärlden fick jag lära mig att man inte behöver borra i slangklämman, det räcker att najtråden sitter fast med den. Den kan inte ta vägen någonstans ändå.

    Vill man följa tävlingsvärlden och ha 110% säkerhet måste man skydda oljekylaren också. https://www.crc.no/uploads/hDDaouil/...e_ny_regel.jpg
    Vi som är hyfsade i matte vet att det inte går att få ens 100% men så är jag långsam på bana också!
    De snabba går ut fullt och ökar sedan farten!
    Tackar för tipset, en påminnelse.
    Lika bra att åtgärda kylarskydd nu när kåpan är av för oljebyte och kopplingsservice.
    Med lite otur kan jag hamna i sådan här skit med hojen.
    https://www.expressen.se/gt/122-bili...er-vagarbetet/

    Uppdatering 20191111. Det sitter en tunt galler framför oljekylaren på GSX1300R. Sitter ca 3 mm framför kylaren. Tveksamt som jag ser det att det klarar några större stenar. Och den vanliga kylaren ovanför saknar skyddsgaller. Är väl inga problem i Racing.
    Där kravet i Racing väl är vatten utan glykol i kylaren ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-11 klockan 10:44.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Att oljefiltret på just Suzuki gsxr behöver dras två varv kan bl,a bero på att de verkar ha ganska fin gängstigning i förhållande till de jag sett (Yamaha)...
    Sen kan det även bero på hur mycket gummitätningen kan tryckas sammam (förspännas).

    Gsxr 1000
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20191108_234828.jpg
Visningar:	39
Storlek:	535,3 KB
Id:	451337

    Yamaha R1
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20191108_234525.jpg
Visningar:	32
Storlek:	109,7 KB
Id:	451338
    Jag har nu fått av filtret på GSX1300R som sattes dit vid stor service för 1 år sedan. Det är ett Suzuki originalfilter.
    Gängan är M20x1 6H där 6H är standardtoleransen för gänga. Gänga på oljefilter kan man hitta här genom att välja BY VEHICLE, sedan Motorcycles och klicka in sin hoj, då kommer förslag på filter fram och sedan trycka på Properties.
    http://www.pureoil.com/en/profession...e-interchange/

    Jag har mätt med skjutmått hur mycket O-ringen stiger upp över plåten utanför, 1mm.

    Så följer man Suzukis instruktion på oljefiltret, dra 2 varv efter kontakt O-ring/motor kommer gängorna förstöras.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  6. #66
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 087
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Så följer man Suzukis instruktion på oljefiltret, dra 2 varv efter kontakt O-ring/motor kommer gängorna förstöras.
    Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  7. #67
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.
    Man måste ju innerligt önska att du har rätt, att det är den flimsiga plåten som böjs men när jag kollar de borrade hålen i den flimsiga plåten ser plåten ut att vara ca 2mm tjock.
    Flimsigt ? Och plåten kan ju inte vara hur tunns som helst för då går det inte att göra gängorna tex M20x1,5 för Triumph Sprint RS filtret, M20x1 för GSX1300R filtret.
    Positivt för att minska kraften på gängorna är att den flimsiga plåten inte är platt utan böjd som ca 1/3 av ett Dy 10mm rör.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  8. #68
    Medlem Portlands avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Nej.
    Hoj
    BMW R1200GS -16
    Inlägg
    370
    Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
    Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
    Tycker det känns nojigt att naja.
    IBA SS1000

  9. #69
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    Diverse gammalt Yamaha
    Inlägg
    4 977
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
    Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
    Tycker det känns nojigt att naja.
    Najar filtret gör man för att reglementet kräver det. Inte för att det ska sitta kvar utan för att man inte ska missa dra fast det.

    På gata? Som du skriver, har inte sett nån hoj än med filter originalnajat...

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet: TRX 850 banhojsbygge i bilder.

  10. #70
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Det vore intressant att se hur många som åker med låsta filter.
    Jag har aldrig sett varken ett låst filter eller ett filter utmed nån väg...
    Tycker det känns nojigt att naja.
    Jag najar inte för noja utan övar för banhojen.

    Tidigare har jag inte brytt mig, inte ens på en SportHoj tillverkad i England på 60-talet. Jag tar alltid en koll runt varje gång jag stannar, då ser man om något inte är som det ska. Ett ljud som är annorlunda kollas också. Det betyder att raka vägar och konstantgas undvikes. Där hör man konstiga ljud som inte hörs på krokiga vägar med på- och avslag.

    Ingenting lossar vanligtvis heller inte utan förvarning. Men det har hänt på Gelleråsen, en Hondaförare fick leta efter oljepluggen och en stuntkille tömde ut sin Kawasakis olja på Marenplan i Sötälje så visst finns möjligheten.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  11. #71
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 087
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Man måste ju innerligt önska att du har rätt
    Det är Suzukis ingenjörer som satt det på pränt i servicemanualen, inte jag. Ingenjörer har alltid rätt, utom när det är ett misstag.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  12. #72
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Erfarenhet är summan av begångna misstag!

    Jag är ganska erfaren...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #73
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Det är Suzukis ingenjörer som satt det på pränt i servicemanualen, inte jag. Ingenjörer har alltid rätt, utom när det är ett misstag.
    Jag är ingenjör men jag grejar inte den här instruktionen mer än till 50% ?
    Vad är det för fel på mig ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	OillevelSuzukiGSX1300R2008.jpg
Visningar:	30
Storlek:	92,0 KB
Id:	451380  
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  14. #74
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 519
    Jag har gått på det där tipset om handkraft en tid men har två gånger tappat oljetryck i bilen efter att oljefiltret släppt så att olja läckt ut.

    Möjligen har jag klena händer men numera använder jag verktyg och förlitar mig på känslan istället.

  15. #75
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 396
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Det som händer är att den flimsiga runda plåten där filtergängan finns sträcks så att det är både o-ring och förspänningen i förbandet som gör att filtret sitter kvar.
    Om nu plåten är så flimsig så borde det stora problemet med oljefilter, nämligen få loss det gamla oljefiltret från motorn under lättas av att motorn är igång. Filtret på GSX1300R har en diameter på ca 68mm. Ytan blir ca 3,4x3,4x3.14=36cm2 Med ett oljetryck på 4kg/cm2 (som man skrev förr) så borde kraften på filtret bli som man hängde en vikt på 4kg/cm2x36cm2=ca 145kg i filtret. Dvs får man inte loss oljefiltret direkt så startar man motorn.
    Gäller givetvis endast om inga fläktar är i närheten....av oljefiltret.
    Då borde den flimsiga plåten böjas lite av vikten på 145kg som drar i oljefiltret och det borde gå lättare klara den 1a vridningen av oljefiltret på kanske 10 grader.
    Och sedan borde det gå lättare vrida även med avstängd motor.
    Ja vill kan man ju fortsätta vrida tills det börjar komma olja och sedan stänga av motorn.
    Ja det gäller ju att hojen inte kan sticka iväg........när man håller på.

    Fick inte loss oljefiltret häromdagen med
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000016986
    Den gled på dammet.
    Torkade av damm från oljefiltret med en tygremsa fuktad med aceton runt filtret.
    Torkade av damm från gummibandet på Universalöppnaren med tygremsa fuktad med aceton.
    Och nu var friktionen så stor så jag fick loss filtret kanske 10 grader och sedan var det ju bara ta nya tag och vrida vidare.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-12 klockan 10:50.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  16. #76
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jag är ingenjör men jag grejar inte den här instruktionen mer än till 50% ?
    Vad är det för fel på mig ?
    Den som skrev det kanske också var 50%?
    Det kan vara 50% japansk engelska?

    Personligen gör jag som jag själv vill på mina motorcyklar.
    Jag skulle aldrig hålla min motorcykel vertikalt samtidigt som jag tappar ur eller fyller på olja! Bara 50% och då den andra halvan.
    Efter 20 000 mil brukar man inte behöva tappa ur olja, det sköter sig självt!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  17. #77
    #3395 Delicatos avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Götet
    Hoj
    999s -03
    Inlägg
    53
    Vinkeldragning är inte fel.

    En gummipackning fungerar bäst vid en kompression mellan 5-30%.
    Över 30% riskeras att packningen går sönder.

    Ex 1.
    Packningshöjd 5,0 mm
    Kompression 10%
    Gängstigning 1,5 mm
    Åtdragningsvinkel 0,33 varv lr 120°
    5*0,10/1,5=0,33

    Ex 2.
    Packningshöjd 4,0 mm
    Kompression 17%
    Gängstigning 1,5 mm
    Åtdragningsvinkel 0,45 varv, 163°
    4*0,17/1,5=0,45

    Ex 3.
    Packningshöjd 7,0 mm
    Kompression 30%
    Gängstigning 1,05 mm
    Åtdragningsvinkel 2,0 varv, 720°
    7*0,30/1,05=2,0
    100% Fullkorn

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

irish
Vill du annonsera ovan? Klicka här