REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET

Visa resultat för omröstning: Hur hårt ska oljefiltret dras?

Antal röster
157. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Handkraft duger gott.

144 91,72%
  • Nej, använd verktyg och dra åt ordentligt.

13 8,28%
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77
    Hojlös Gustavs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Svart R1

Hur hårt ska oljefiltret dras?

Duger handkraft eller bör man använda verktyg?

Då jag gissar att åsikterna går isär så lägger vi upp en Poll.

:Þ(Ÿ) Optimus Primes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    CRF 450
    hand kraft... men ska även fetta in gummikanten innan man skruvar på det

Äntligen hoj igen Chrilles avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Pippigul SV650
    Jag har aldrig dragit filter med annat än händerna och aldrig haft problem med vare sig jänkare, vanliga bilar eller hojar. Men vi hade den här diskussionen för något år sen och någon tog fram siffrorna på rekommenderat moment och det var HÅRT har jag för mig.
    Nygift , skitig, lönnfet make med en cigg i mungipan

Medlem
    Reg.datum
    mar 2003
    Såld
    Det här står ju i verkstadsmanualen.

Suzuki:
    1) Olja in gummipackningen
    2) Skruva på till kontakt
    3) Dra två varv.

Klarar du det med handkraft? Bra, annars med verktyg.

/Uffe

Tebax MrGooFys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Is no more
    På R1:an ska filtret dras med 20 Nm tror jag och det bör man väl klara med handkraft.

Jag drar mitt med handkraft och lite lite till med hjälp av avdragaren.

...
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    *
    Har inte på nåt annat fordon än helikopter dragit åt oljefilter med verktyg, och skälet till att man använder verktyg på helikoptern är för att det av förklarliga skäl är lite kinkigt med att det ska vara korrekt moment.
    Annars är det bara att dra lite färsk olja på gummipackningen och sen dra åt det med handkraft.

Medlem Eagles avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    KTM 525EXC -05
    I instruktionsboken till min CBR600 står det att man ska dra åt oljefiltret med specialnyckel, åtdragningsmoment 10Nm.
    10Nm klarar man ju med handkraft.

/Eagle

8. 2003-03-30, 21:33

Jagad
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    non
    På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....

FÖRBJUD STARSTRIKER OLJEKYLD GSXRs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Hojuppehåll
    Mer än handkraft är helt onödigt oavsett vad boken säger. Som sagt, 10-20 nm drar man lätt med näven.
    Joakim Skanse 1964-2008.

www.oljekyld.se Digitalfoto

På två hjul sen -89 R2s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
    i räjsing sammanhang så är det handkraft gäller, drar man för hårt kan oringen brista med följder som ni nog kan tänka er (olja på bakdäcket och skrotad hoj)
    och olja in oringen innan montering.

Kapten Gars Chris Ashs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    En gammal en
    Originally posted by Söderlund
    På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....
    Verkar livsfarligt.....kör med handkraft!

På två hjul sen -89 R2s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
    ja två varv låter helt fel,,,

Don´t do drugs.. MMkay ? KetogaNs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    njae du vet, den är på service eller nått..
    Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN

Jagad
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    non
    Att det står två varv både i manualen och på orginalfiltret bör väl betyda något? Eller har man bara dragit till med något när man rekomenderade de?

Medlem
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
    Originally posted by KetogaN
    Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN
    Då borde de ju rimligen gå med suzukis orginal-filter men eftersom att man normalt aldrig drar åt ett oljefilter med verktyg så är det ju inte säkert att pirat-filter håller för det...
    Kollade lite i manualerna till zx7r och zx9r och där skilljer det mellan 10nm och nästan 30nm... men eftersom att det bara är en "skruv" så är det ju svårt att dra det ojämnt så precis rätt moment är ju inte dödviktigt...
    Tror inte att det moment dras så där värst mycket om man lämnar motorcyklen till MCvekstad... mer än där man "måste"

nu med 1000 lastus avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    K5 tusen
    Jag drar då suzukins bara för hand i alla fall. Det räcker

Fundering, -hur vet du exakt när du har kontakt? Å sen ska dra de två varven till... Suzukin har annars ganska tät gäng så det kan nog gå att dra två varv.

/lastu

Don´t do drugs.. MMkay ? KetogaNs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    njae du vet, den är på service eller nått..
    Jag har nog inte dragit hela två varv.. men dock mycket mer än handkraft.

/KetogaN

19. 2003-04-01, 22:58

Äntligen hoj igen Chrilles avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Pippigul SV650
    På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.
    Nygift , skitig, lönnfet make med en cigg i mungipan

Litet skrapar nog Helmut hajen5s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
    Originally posted by Chrille
    På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.
    Oj, vi drog nog litet över ett varv (inte stål mot stål dock).

Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Eftersom man alltid låser filtret så duger det nog med handkraftmetoden. Jag har då aldrig dragit med verktyg.
    Fighting stupidity since 2002

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det ser ju ut som en vanlig elhoj!

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här