Letar du efter första hoj?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ingen som kan uppdatera med nya länkar i första inlägget? Kanske kommit nya bra saker att kunna veta om första hojar. Trådarna är ju från 2003-2004.
 

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Någon som vet om man kan sänka kawa z750? Eller någon som vet sitthöjden? samt om det är en bra första cykel?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
köp sänksats (hundben) på ebay istället. kostar bara någon/några hundralappar. Min tjej kör en sänkt Z1000, och det verkar funka bra. Dock som andrahoj...
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
Z750 eller Street Triple?

Halloj!

Jag är på gång och ska införskaffa min andra hoj, har tidigare ägt en Kawasaki Er-6.

De hojar jag funderat på är antingen Kawasaki Z750 eller en Triumph Street Triple. Det verkar vara roliga hojar båda två som inte kostar en förmögenhet att försäkra.

Har någon provkört båda dessa hojar och kan redogöra för hur de skiljer sig åt att köra?

Anledningen till att jag sålde Er-6:an var för att den kändes lite för liten och något klen.
 

Kung opus

Karlsta Bikers
Gick med
30 Jan 2011
Ort
i den däringa staden
Hoj
japp! det har jag
jag har aldrig förstådd det där med att man ska analysera vilken hoj man ska ha det är bara att köpa en jävel man gillar och sen byter man vart efter man ändrar smak man behöver inte vara Einstein för att välja båge bara man når fram till styret sen är det bara att gasa

Varför krångla till det...? känns det rätt så känns det rätt...ungefär som fruntimmer:tuttar passar det inte så byt:tummenupp
 

MotoMunter

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Ort
i bromma tor jag.. är från Gbg
Hoj
Rmz 250 09
Hej alla, vill uppleva livsglöden med hastighet på bana och såklart köra på gata. Har tänkt mig en alldeles för dyr bmw s1000rr för detta, den har abs samt antispinn. Min fråga är om den är fel hoj att lära sig köra på bana med? Abs samt antispinn som första gatuhoj kanske inte är att rekommendera om det mer hämmar utvecklingen till en bra förare?

Mvh Munter
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Hej alla, vill uppleva livsglöden med hastighet på bana och såklart köra på gata. Har tänkt mig en alldeles för dyr bmw s1000rr för detta, den har abs samt antispinn. Min fråga är om den är fel hoj att lära sig köra på bana med? Abs samt antispinn som första gatuhoj kanske inte är att rekommendera om det mer hämmar utvecklingen till en bra förare?

Mvh Munter

abs o antispinn låter inte som äkta banhoj direkt..

mycket bättre förr när det inte existera, i trafiken är det bra dock
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hej alla, vill uppleva livsglöden med hastighet på bana och såklart köra på gata. Har tänkt mig en alldeles för dyr bmw s1000rr för detta, den har abs samt antispinn. Min fråga är om den är fel hoj att lära sig köra på bana med? Abs samt antispinn som första gatuhoj kanske inte är att rekommendera om det mer hämmar utvecklingen till en bra förare?

Mvh Munter

Köp en färdig banhoj typ cbr600 r6 eller liknande och en billigare hoj med abs till gatan och du kommer billigare undan.. Skulle det skita sig på banan så har du silvertejp. Det är lättare att lära sig köra på något man inte är för rädd om.
 

MotoMunter

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Ort
i bromma tor jag.. är från Gbg
Hoj
Rmz 250 09
Tack för svaren från er båda. Ska nog göra det som du föreslog Zuper. Tuktar så efter bmwen men om utveckligen ska gå före är ju det inte rätt väg att gå genom att köpa en hoj man inte vågar utmana sig med.
 

UserRichard

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Härnösand
Hoj
Honda CR 250
Nu har jag läst igenom hela tråden, helvete vilket jobb, har googlat/ blocket sökt på samtliga av era rekommendationer. Smaken är ju som baken! :)
Mina personliga favoriter är ZX6:an 97-framåt, GSX 750 99-framåt, CBR 600/ 600F 97-framåt.

Dels är de prisvärda, går att få tag i från 24-30k ungefär. Är 26 år nu och har ekonomi.

Jag letar just nu hoj för övningskörning, vill inte ha ett monster på 1000CC till att börja med. Dels för att jag tidigare ägde en Yamaha RD, 125 som jag drog mig i med. I 50 km, som 17åring. Men då har man gjort det, då behöver man inte göra det igen :)
 

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Götet
Hoj
Ducce
vad tycker ni r6 som en första hoj? :O
övningkörde i en cb1000r o den är rätt skön, men tycker att 1000 är mycket som första hoj:)
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
vad tycker ni r6 som en första hoj? :O
övningkörde i en cb1000r o den är rätt skön, men tycker att 1000 är mycket som första hoj:)

Jag tror det är en bra förstahoj. Alla moderna plastraketer jag kört är mycket lättkörda och absolut inga problem att börja köra på. Det är även de hojar där du får bäst bromsar, fjädring osv vilket medför att det är bäst att börja sin mckarriär med R-hoj.

Kolla bara upp försäkring ordentligt så du har råd med däck osv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej alla, vill uppleva livsglöden med hastighet på bana och såklart köra på gata. Har tänkt mig en alldeles för dyr bmw s1000rr för detta, den har abs samt antispinn. Min fråga är om den är fel hoj att lära sig köra på bana med? Abs samt antispinn som första gatuhoj kanske inte är att rekommendera om det mer hämmar utvecklingen till en bra förare?

Mvh Munter


Om det är din förstahoj (eller andra) och du vill lära dig köra, så skippa ambitionerna.

1. ABS är jättebra, ta det.. Framförallt kan det rädda dig på gata. På bana är allt mer kontrollerat och det jag kan känna är att jag saknar det i regn (de e leskigt med regn)

2. Du utvecklas garanterat snabbare på en effektsvag hoj. Marginalerna krymper för varje hästkraft (du måste ha grymt bra gaskontroll för att köra 180 häst till gränsen).

Det som gör en snabb är tillit för fästet, hojen och sig själv. Kan du som de stora pojkarna ha det på en 180-hästarshoj, då går det fort. Eftersom du med all säkerhet inte har det så kör du nästan säkert snabbare på en hoj med mindre motor.

3. Satsa på en 675a, 600RR eller nåt om du vill bli snabb. När du kör skiten ur en sån, köp effektmonster.

------------------------------------
Jag är ju ingen Rossi, men jag kapade rätt mkt efter bara ett par pass på en ny hoj genom att gå till nästan halva effekten (och lägre vikt). Jag litade helt plötsligt på hojen och vågade köra till gränsen på ett helt annat sätt än med min egen. Detta trots att det var en lånad hoj.
 

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Götet
Hoj
Ducce
Jag tror det är en bra förstahoj. Alla moderna plastraketer jag kört är mycket lättkörda och absolut inga problem att börja köra på. Det är även de hojar där du får bäst bromsar, fjädring osv vilket medför att det är bäst att börja sin mckarriär med R-hoj.

Kolla bara upp försäkring ordentligt så du har råd med däck osv.

tänkte det med svängninsradien, kollar man på en z750 så kan man svänga rätt mycket mer än en r6,a. Kan det vara enklare o ta kurvorna med en z750 som en nybörjare än en r6.a?:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top