Letar du efter första hoj?

brasshasse

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2017
Ort
Nacka
Hoj
cb1000ra
Vi körde Honda Hornet 600 på körskolan, köpte privat en CB1000R vilket i praktiken är en kraftigare och lyxigare Hornet, tycker den är toppen som första hoj till övning samt inget du tröttnar på första veckan.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Lång fråga kort:

På jakt efter första hoj och kört XJ6, Z750 och nu sist en ganska ny SV650 på körskolan. SV650n tilltalade mig i både smidighet och utseende. Började kolla in dessa lite mer och nu står det mellan MT-07 och SV650.

Vad säger ni? MT-07 och gamla SV650 verkar otroligt prisade här på Sporthoj, men hittar i princip ingenting om "nya" SV650?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lång fråga kort:

På jakt efter första hoj och kört XJ6, Z750 och nu sist en ganska ny SV650 på körskolan. SV650n tilltalade mig i både smidighet och utseende. Började kolla in dessa lite mer och nu står det mellan MT-07 och SV650.

Vad säger ni? MT-07 och gamla SV650 verkar otroligt prisade här på Sporthoj, men hittar i princip ingenting om "nya" SV650?

Långt svar kort: Den nya Sukan är betydligt ”billigare” i utförandet än den gamla. MT07 anses skoj men du lär tröttna på bägge inom något år... Inte en effektfråga egentligen utan mer att det är billighojar....


Buy quality, cry once.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Långt svar kort: Den nya Sukan är betydligt ”billigare” i utförandet än den gamla. MT07 anses skoj men du lär tröttna på bägge inom något år... Inte en effektfråga egentligen utan mer att det är billighojar....


Buy quality, cry once.

Absolut, det köper jag. Det är ju absolut billiga hojar. Dock är det nog dit budgeten sträcker sig just nu tyvärr. Hellre billigare hoj än ingen alls? Även om det är lite motsträvigt mot din signatur. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gå ned någon årsmodell så köper du en riktigt fin kvalitetshoj med bra komponenter, trevlig motorkaraktär och betydligt mindre värdeminskning...


Buy quality, cry once.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tar tacksamt emot tips på vad det skulle kunna vara! :)

Honda CBR600
Ducati 996/Monster/SS
BMW R1100/1200S/F800R/S
Triumph Daytona/Sprint/Street/Speed triple
Honda VFR800
...


Finns massor beroende på önskad hojtyp och prisläge. Det finns tex en BMW RnineT nu för 84’ Mycket fin hoj för de pengarna.




Buy quality, cry once.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Honda CBR600
Ducati 996/Monster/SS
BMW R1100/1200S/F800R/S
Triumph Daytona/Sprint/Street/Speed triple
Honda VFR800
...


Finns massor beroende på önskad hojtyp och prisläge. Det finns tex en BMW RnineT nu för 84’ Mycket fin hoj för de pengarna.




Buy quality, cry once.
Ska absolut ta en titt! Har läst mycket om Street Triple, att den ska vara riktigt bra, men grejar inte riktigt utseendet på den tyvärr.

Med tanke på att jag är rätt ung lockar det med något som klassar in i "touring-klassen" hos försäkringsbolagen. Finns inte på världskartan att ha råd att äga en sporthoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du ökar chansen att leva tillräckligt länge för att bli bra på att köra också...


Buy quality, cry once.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
BrooklynS har många bra förslag som borde vara realistiska försäkringsmässigt. Jag hade tittat närmare på Honda VFR 800. En grym hoj med lite karaktär, (V4) som inte är bäst på något men bra på mycket. Hade en 99:a en gång i tiden som jag hade mycket kul med.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Vad tror/tycker skaran om en CB600? Känns som att det skulle kunna vara ett billigare och trevligt alternativ.

Billigare att försäkra på mig än MT07/SV650 också.

Måste givetvis försöka komma åt att på något vis provköra också, men det blir ett senare problem :)
 

Holiace

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Vill ha en tidig Yamaha FZR600 ;)
God dag alla glada! Jag håller på att ta MC-kort just nu, har uppkörning om några veckor.

Jag had funderat lite på första hoj, på körskolan åker jag MT-07. ABS är trevligt i nödsituationer så jag tänker att jag bör skaffa en hoj med ABS då det är vad jag är van vid.

Med en budget på runt 35-45k har jag hittat lite olika hojar. Om ni skulle köpa en hoj för lite vardags/helgåkning, helst med ABS för 35-45k vad skulle ni köra på?

På Blocket har jag mest sett ER6:eek:r, vissa 300-kubikare som Z300 och ninjor samt Bandits. Tyvärr brukar ju Bandits komma med ganska saftiga försäkringskostnader. :(
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
God dag alla glada! Jag håller på att ta MC-kort just nu, har uppkörning om några veckor.

Jag had funderat lite på första hoj, på körskolan åker jag MT-07. ABS är trevligt i nödsituationer så jag tänker att jag bör skaffa en hoj med ABS då det är vad jag är van vid.

Med en budget på runt 35-45k har jag hittat lite olika hojar. Om ni skulle köpa en hoj för lite vardags/helgåkning, helst med ABS för 35-45k vad skulle ni köra på?

På Blocket har jag mest sett ER6:eek:r, vissa 300-kubikare som Z300 och ninjor samt Bandits. Tyvärr brukar ju Bandits komma med ganska saftiga försäkringskostnader. :(

Antar att det gäller A2? Både Er6 och MT07an är bra hojar och ligger i din prisklass. Kan du säga något positivt/negativt med körskolans hoj kanske vi kan styra dig mot en modell som passar dina kriterier?

:)
 

Holiace

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Vill ha en tidig Yamaha FZR600 ;)
Antar att det gäller A2? Både Er6 och MT07an är bra hojar och ligger i din prisklass. Kan du säga något positivt/negativt med körskolans hoj kanske vi kan styra dig mot en modell som passar dina kriterier?

:)

Jag har inte sett några mt07or för 40k än. Jag har ingen aning vad jag "vill" ha tyvärr. Något kul att åka med abs? Gärna inte 10k i försäkring per år heller.

MT-07ans motor är väl det enda jag tycker är lite sådär då t.ex en cb650f har en mycket mjukare motor ;)
 

loko3

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2020
Ort
Hägersten
Hoj
Ska köpa
Funderar på en ny Honda CB650R alternativt BMW F750GS. Lite olika hojar. Är BMW så mycket bättre kvalitetsmässigt?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Funderar på en ny Honda CB650R alternativt BMW F750GS. Lite olika hojar. Är BMW så mycket bättre kvalitetsmässigt?

Verkligen inte. När det gäller japanska hojar i allmänhet och Honda i synnerhet så är kvalitén mycket bra. Honda har betydligt färre fel på sina hojar jämfört med BMW. Med det sagt vill jag nämna att BMW håller också mycket hög kvalité. Det är två väldigt olika hojar så jag hade fokuserat på att hitta rätt hoj för det du vill använda den till snarare än att försöka jämföra kvalité. Hur hade du tänkt använda den?(långturer/offroad etc. )
 

matte92

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
snart
Tjena,


Jag söker lite förslag på hojar som är något högre.

Jag är ca 193cm lång och vill kunna sitta bra på hojen.


Hit me up!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tjena,


Jag söker lite förslag på hojar som är något högre.

Jag är ca 193cm lång och vill kunna sitta bra på hojen.


Hit me up!
De flesta "äventyrshojar" är högre, även 650 och liknande.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top