Letar du efter första hoj?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Köpte min första "tunga" hoj i våras, en cb600f 2008, saknar dock endel botten drag och upplever den stundvis tråkig att köra men jag diggar hojjen förövrigt.
Kan det vara värt att gå upp till en cb1000f eller ska man ge sig på en vtwin istället för radfyra?
Om du vill ha en hoj med bra drag på låga varv så är det twin som gäller, eller en trippel :yoparty

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

sthlmo

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Lidingö
Hoj
Ingen än!
Halloj! Dags för mig att uppfylla en gammal dröm och ta MC-kort. Det kommer vara klart inom 6-8 veckor nu och jag börjar förstås fundera på vilken hoj jag ska köpa. Har ju forskat en del online och eftersom jag inte vill köpa något extremt snabbt som första hoj har jag (tror jag) landat i att köpa en Yamaha MT07, Suzuki SV650 eller Kawasaki Z650. Ny.

Så jag har två frågor:
1: Hojarna är ju extremt lika på pappret och kostar precis lika mycket, men finns det några skillnader att tänka på? Eller är det bara att ta den man gillar utseendet på bäst? :)
2: Finns det andra modeller jag borde titta på? Kan sträcka mig till ca 80.000 kr.

Tack för tips!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har bara kört en äldre SV650 och om den tyckte jag sådär.
Jag har kört en XSR700 som har samma motor som MT07 och motorn är väldigt bra!

Ytterligare en sak att kolla upp kan vara försäkringen då det kan skilja mycket även om modellerna är lika! Leta upp reg.nr. på blocket och kolla på t.ex. bilsport-mc. Även om andra kan vara billigare vet du i alla fall vad som är maxbeloppet :)

Halloj! Dags för mig att uppfylla en gammal dröm och ta MC-kort. Det kommer vara klart inom 6-8 veckor nu och jag börjar förstås fundera på vilken hoj jag ska köpa. Har ju forskat en del online och eftersom jag inte vill köpa något extremt snabbt som första hoj har jag (tror jag) landat i att köpa en Yamaha MT07, Suzuki SV650 eller Kawasaki Z650. Ny.

Så jag har två frågor:
1: Hojarna är ju extremt lika på pappret och kostar precis lika mycket, men finns det några skillnader att tänka på? Eller är det bara att ta den man gillar utseendet på bäst?
2: Finns det andra modeller jag borde titta på? Kan sträcka mig till ca 80.000 kr.

Tack för tips!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Halloj! Dags för mig att uppfylla en gammal dröm och ta MC-kort. Det kommer vara klart inom 6-8 veckor nu och jag börjar förstås fundera på vilken hoj jag ska köpa. Har ju forskat en del online och eftersom jag inte vill köpa något extremt snabbt som första hoj har jag (tror jag) landat i att köpa en Yamaha MT07, Suzuki SV650 eller Kawasaki Z650. Ny.

Så jag har två frågor:
1: Hojarna är ju extremt lika på pappret och kostar precis lika mycket, men finns det några skillnader att tänka på? Eller är det bara att ta den man gillar utseendet på bäst? :)
2: Finns det andra modeller jag borde titta på? Kan sträcka mig till ca 80.000 kr.

Tack för tips!

Du skulle ju kunna svänga förbi hos någon handlare och provsitta hojarna så att du vet att de känns bra i körställningen. Jag tycker vissa hojar kan ha lite märklig ergonomi, men det är ju väldigt individuellt vad man tycker känns bra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Halloj! Dags för mig att uppfylla en gammal dröm och ta MC-kort. Det kommer vara klart inom 6-8 veckor nu och jag börjar förstås fundera på vilken hoj jag ska köpa. Har ju forskat en del online och eftersom jag inte vill köpa något extremt snabbt som första hoj har jag (tror jag) landat i att köpa en Yamaha MT07, Suzuki SV650 eller Kawasaki Z650. Ny.

Så jag har två frågor:
1: Hojarna är ju extremt lika på pappret och kostar precis lika mycket, men finns det några skillnader att tänka på? Eller är det bara att ta den man gillar utseendet på bäst? :)
2: Finns det andra modeller jag borde titta på? Kan sträcka mig till ca 80.000 kr.

Tack för tips!
Köpte en ny Z650 i år och är toknöjd.
Om du är väldigt lång så är den kanske inte för dig, känns ganska liten och smidig, jag sitter perfekt med mina 180cm.
600 mil mellan service, MT07 har nog 1000 tror jag.
Åk till handlare och provsitt hojarna, sen tar du den som känns bäst.
De är ju väldigt lika på pappret som du säger.

Du kan använda reg YKZ277 om du vill kolla försäkring på Z650.
(hojen står inte på samma adress som ägaren, den står i låst garage på annan ort om någon skojare skulle få för sig något :gnissla )

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Några trevliga förslag på vad man kan pröva? :D
Effektmässigt är jag nöjd bara att jag saknar vridet på lägre varv då jag sällan ligger och illvarvar hondan
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Några trevliga förslag på vad man kan pröva? :D
Effektmässigt är jag nöjd bara att jag saknar vridet på lägre varv då jag sällan ligger och illvarvar hondan
Triumph Street/speed triple
Yamaha MT09
Ducati monster, hypermotard
Suzuki Sv1000
Försäkringen springer kanske iväg lite, men ska du ha en twin i samma storlek som din Honda så får du leva med ~70hk (vet inte vad du har i din).
Isåfall finns ju MT07, ER6, Z650, SV650 för att nämna några, men du kommer mest troligt tycka dessa känns tråkigare än vad du har nu.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Halloj! Dags för mig att uppfylla en gammal dröm och ta MC-kort. Det kommer vara klart inom 6-8 veckor nu och jag börjar förstås fundera på vilken hoj jag ska köpa. Har ju forskat en del online och eftersom jag inte vill köpa något extremt snabbt som första hoj har jag (tror jag) landat i att köpa en Yamaha MT07, Suzuki SV650 eller Kawasaki Z650. Ny.

Så jag har två frågor:
1: Hojarna är ju extremt lika på pappret och kostar precis lika mycket, men finns det några skillnader att tänka på? Eller är det bara att ta den man gillar utseendet på bäst? :)
2: Finns det andra modeller jag borde titta på? Kan sträcka mig till ca 80.000 kr.

Tack för tips!

Kul! Tog kortet förra året och hade väl liknande tankar som dig, var inne på MT-07 först och testkörde den. Och det är en riktigt kul hoj, men fick testköra storebror MT-09 samtidigt, och det blev att jag valde just den även fast det inte varit tanken från början. Sån sjukt bra hoj och även fast man kanske vill ha en lite mindre hoj som första hoj så var det tanken på att efter år eller två riskera att känna att man ville uppdatera...

Tyvärr faller det kanske inte inom din budget nu, men hade själv tur och kunde snacka loss deras demo-ex för en bra rabatt så kanske funkar för dig med... testkör den iaf och jämför med MT-07'an :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Annars räcker ju de pengarna till BETYDLIGT mer hoj om du vågar kika på ett par-tre år gamla hojar av lite högre klass...:fakta
 

BlackWhite

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Ort
Utlandet
Hoj
Ducati 1199 Panigale S Tricolore
Tjena. Ny här i forumet så tänkte be mer erfarna herrar och damer om råd.

Har haft 2 hojar tidigare. En CBR1000RR 2004 modell (om jag minns rätt) och 1199 Panigale S Tricolore.

Ska nu köpa ny hoj igen. Valet står mellan Kawasaki Z1000 R vs ZX10R (2017 modeller). Jag kör inte på bana längre för det gillade jag aldrig. Men jag är en av dessa tråkmånsar som älskar leka raket på motorvägen.
Jag ska använda hojen både till att köra i stan (bor i utlandet) till typ jobbet eller vart man ska. Men jag vill även kunna ligga på motorvägen.
Så är lite tveksam till vilken av dessa två modeller man ska välja.

Bor i ett land där man kan köra hoj året runt dessutom så det är varmt och försäkrings kostnad är oväsentlig för här kostar helförsäkring typ bara 8000 SEK om året :tungan

Tacksam för råd.
 

bigbomba

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
In search
Hejsan!

Ska ta MC-körkort snart, A. Kommer att användas för körning till/från jobb främst ca13mil om dagen mest motorväg när vädret tillåter.

Önskemål är en MC som är relativt smärtfri vad gäller underhållskostnad, dvs den inte går sönder hela tiden.

Behövs MC med kåpa för körning på motorväg?

Gillar detta utseendet, men öppen för andra förslag:
https://cdn.blocket.com/static/0/original/31/3195371111.jpg

Vad rekommenderas? Prisnivån är 20-40tkr

All hjälp uppskattas!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hejsan!

Ska ta MC-körkort snart, A. Kommer att användas för körning till/från jobb främst ca13mil om dagen mest motorväg när vädret tillåter.

Önskemål är en MC som är relativt smärtfri vad gäller underhållskostnad, dvs den inte går sönder hela tiden.

Behövs MC med kåpa för körning på motorväg?

Gillar detta utseendet, men öppen för andra förslag:
https://cdn.blocket.com/static/0/original/31/3195371111.jpg

Vad rekommenderas? Prisnivån är 20-40tkr

All hjälp uppskattas!

Det är alltid trevligt att slippa fartvinden på motorväg, och kåpa gör stor skillnad.
Det är inte något man måste ha däremot.

De flesta hyfsat moderna motorcyklarna har helt okej hållbarhet och behöver mest bara service. Jag pendlar själv på en cbr600f2, och den är ett gammalt slitet lik och jag har fått fixa en del på den lite löpande så det kan nog vara bra att sikta på något fräschare.
 

RennSport85

Ny medlem
Gick med
14 May 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Letar
Med risk för att upprepa vad som tidigare har skrivits i tråden.

Jag kommer att ta mitt körkort inom kort, vilket betyder att jag behöver börja titta mig om efter en hoj också :)

Jag är på jakt efter en 1000 sporthoj. Det är väl lika bra att säga på en gång att jag har kört otaliga timmar med motocross i min ungdom (även om det inte är precis samma sak). Men viss vana av att köra tvåhjuligt har jag alltså.

Det jag letar efter är en hoj som är vettig för den som ska sitta bak också och något som kanske är välkänt för att vara driftsäkert. Vad bör man leta efter då? Jag tänker mig en cykel runt kanske 70-80k.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Är en XJ900 95-03 ok att öva lågfartsbana med? Försöker hitta en någorlunda billig hoj där man sitter lite upprätt
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har planer på att ta mitt mckort nu i vår och söker lämplig förstahoj. Skall i huvudsak köra till jobbet (stadskörning) och lite småturer. Vill ha driftsäkert och inte stöldbegärligt.

Kan en Honda CB1000R 2016 som rullat ca 600 mil vara något? De begär 86 000:- rätt pris?

http://www.lugnetsmccenter.se/-pm-253.html
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Har planer på att ta mitt mckort nu i vår och söker lämplig förstahoj. Skall i huvudsak köra till jobbet (stadskörning) och lite småturer. Vill ha driftsäkert och inte stöldbegärligt.

Kan en Honda CB1000R 2016 som rullat ca 600 mil vara något? De begär 86 000:- rätt pris?

http://www.lugnetsmccenter.se/-pm-253.html

Om det är en lämplig förstahoj vet jag inget om, det handlar nog till stor del på hur du är som person.
En 1000-kubikare är trots allt mycket motorcykel så det händer väldigt mycket och väldigt snabbt om man är oförsiktig med gasen.
Men det kan också vara så att du har massor med körvana även utan körkort, bankörning t ex kräver ju inte körkort.
Om det mest handlar om att åka till/från Stockholm och lite turer runt stan så skulle du antagligen klara dig bra med en mindre hoj också.
Men priset känns ju inte som det är fel i alla fall. Klart man vill ha en lågmilare, men milen är oftast inte så avgörande, hade en FJ1100 en gång som gått över 11 000 mil och den gick superfint i maskinen. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top