Letar du efter första hoj?

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Lånar tråden lite.

Har en svår mc abstinens just nu och känner att de är väldigt långt kvar till våren. Har en 690 duke i garaget färdig för våren. Men de jag nu skulle vilja ha hjälp med är en köra i lera maskin, så man kan åka ut i skogen på, även om de är vinter. Budget runt 20 k

På önske listan är
- skott säker motor
- fyrtakt
- reggad
- under 600 kubik

Har någon några förslag?
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Jag tog mitt mc-kort nu under 2014 och äger för tillfället en Super Teneré, jag känner dock ett stort sug efter en sporthoj.

Framförallt vill jag köra på bandagar då det naturligtvis är det säkraste. Vilken hoj rekommenderas till en nybörjare?

Jag är 194 cm lång vilket naturligtvis begränsar urvalet en hel del. Jag har en budget på cirka 30 - 40 000.

Skaffa den hoj du har råd med och vill ha skulle jag säga, mitt hojliv började med min 954:kär för 3 säsonger sen utan tidigare erfarenhet.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Gör en tråd jag med, jag fyller 24 på sensommaren och korttagningen verkar gå bra och lär ha mitt kort i juni så kör upp för a2 istället denna säsong.

Fastnat lite för Yamaha XJ 600 98-> eller en FZS Fazer. (vad tycker ni om dessa modeller?)
Jag har fått lite hjälp av en bekant som säger att XJ:N är en mycket prisvärd och bra första hoj som ligger fint på vägen, och jag ska möjligen åka och kolla på en sådan i helgen eller i veckan grejen är den att maskinen är strypt till 25kw, vilket jag tycker är lite lite väl mesigt, här finner jag 2 alternativ om det nu blir köp på denna:

1. Beställ strypning på 35kw och registrera igen.
2. Avlägsna strypning och kör ändå som ostrypt reggad.

Alternativ 1 är lika kostsamt som om jag skulle köpa en ostrypt sån här modell och sätta i strypning antar jag?

Alternativ 2 vad har jag att förlora på att köra ostrypt? Vid eventuellt olycka som går riktigt illa får jag inga försäkringspengar? Tar dom min lapp? Är jag en idiot som ens överväger Alternativ 2?

Kom gärna med tips :) Hejhej
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Kör lagligt och lär dig skulle jag säga!
Bara för att du har fått kortet så betyder ju inte det att du är ett fullfjädrat pro! Jag tog kortet förra hösten och suktade efter ett hästkraftmonster. Men efter att ha provat och kört lite kom jag, väldigt vuxet jag vet, fram till att köpa en hoj med lite mindre effekt men som bjuder in till lite mer knixig körning.

Misstänker att försäkringsbolaget ger dig två fingrar i vädret om du kör ostrypt och klotar. Bör väl klassas som olovlig körning.

Så köp du den begränsade, ta sommaren till att lära dig hantera den ordentligt. När du sedan fyllt 24 så stryp av och njut av det extra!:7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gör en tråd jag med, jag fyller 24 på sensommaren och korttagningen verkar gå bra och lär ha mitt kort i juni så kör upp för a2 istället denna säsong.

Fastnat lite för Yamaha XJ 600 98-> eller en FZS Fazer. (vad tycker ni om dessa modeller?)
Jag har fått lite hjälp av en bekant som säger att XJ:N är en mycket prisvärd och bra första hoj som ligger fint på vägen, och jag ska möjligen åka och kolla på en sådan i helgen eller i veckan grejen är den att maskinen är strypt till 25kw, vilket jag tycker är lite lite väl mesigt, här finner jag 2 alternativ om det nu blir köp på denna:

1. Beställ strypning på 35kw och registrera igen.
2. Avlägsna strypning och kör ändå som ostrypt reggad.

Alternativ 1 är lika kostsamt som om jag skulle köpa en ostrypt sån här modell och sätta i strypning antar jag?

Alternativ 2 vad har jag att förlora på att köra ostrypt? Vid eventuellt olycka som går riktigt illa får jag inga försäkringspengar? Tar dom min lapp? Är jag en idiot som ens överväger Alternativ 2?

Kom gärna med tips :) Hejhej

Polisen kan ju bli lite gramse, och nu har de ju börjat skruva i ANPR-system i bilarna som automagiskt gör uppslag av regskyltar, och är de inte helt dumma kan de säkert se att ägaren inte har rätt bokstäver på kortet för fordonet som åks runt med framför dem.
25kw räcker till 150-160 km/h, så leta reda på de kurvigaste vägarna i trakten så kommer du inte behöva slå i hojens hastighetstak, och dessutom kan du träna på att köra kurvor så när du får köra mer effektstinna hojar så har du redan rätt mycket gratis. Bara bomba jätteskitfort på raka vägar, vilket är det man gör bättre med hinkvis av effekt, är kul i några minuter första gången, sen tröttnar man på ett tiotal sekunder följande gånger.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tackar för svaret, men polisen kan väl inte se ifall min hoj är ostrypt om dom inte har en dyno med sig i kofferten om jag bara snickrat loss strypningen i garaget hemma?

Bara så tråkigt att känna hur hojen hämmas liksom, rakor och sånt ger jag inte mycket för men att kunna göra härliga omkörningar m.m. :D

Det är ju inget effektmonster från början heller, 60hästar utan strypning vill jag minnas. :)

Men detta kan polisen se menar du? :)
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Vill du riskera kort för ngn månads körning?

Poliser är inte på något vis dumma, de ser på körning och hur hojen beter sig lägger ihop 1 och 1...

Finns en anledning att reglerna finns. Följ dem, bete dig i trafiken. Stryp av när du är 24...


ps. med 25kw så är det inga problem att accelerera förbi de flesta medtrafikanter (på 4 hjul)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar för svaret, men polisen kan väl inte se ifall min hoj är ostrypt om dom inte har en dyno med sig i kofferten om jag bara snickrat loss strypningen i garaget hemma?

Bara så tråkigt att känna hur hojen hämmas liksom, rakor och sånt ger jag inte mycket för men att kunna göra härliga omkörningar m.m. :D

Det är ju inget effektmonster från början heller, 60hästar utan strypning vill jag minnas. :)

Men detta kan polisen se menar du? :)

Var väl mer om du skulle köpa en hoj och köra den reggad som ostrypt.
Annars är nog risken liten att nån polis tar dig, om det inte råkar vara en oerhört kunnig trafikpolis som har en dålig dag.
Men varför inte bara köra hojen utan körkortet och vänta tills du tar A istället? Båda alternativen är lika lagliga.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Ni har så rätt, men oj vad det finns många hojar ute reggade på 25kw men ostrypta..

Hur är fazern att ha och göra med? Försäkring osv. :)?
 

MissAgge

Ny medlem
Gick med
18 May 2015
Ort
Enköping
Hoj
Kawasaki er-6n -08
Köpte en kawa er6n lättkörd och rolig men byter till sport när kortet är landat lätt o bra!:yoparty
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skulle inte en ny hd eller miljoner på kontot sitta fint. Vägen är inte lång gå in på www.kingslots.se för att ta ut massiva insättningsbonusar och för att ta steget närmare till miljonen. :banana

Jo den är skitlång. Sälj ditt åbäke o köp reklam för pengarna. Som någon får göra åt dig, för det du gör är snarare kontrareklam.
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Hej!

Efter godkänd uppkörning idag känns det som att jag äntligen kan ta tag i det här med att köpa en hoj! Jag har hela tiden suktat efter en CBR600, men varit lite kluven med tanke på det här med försäkringskostnad och ABS-broms.

Jag är 26, man och bor i Stockholm. Det säger väl det mesta om försäkringskostnaden...
Jag har endast kört med ABS, aldrig ens testat att köra utan ABS. Detta plus tips från kollegor som säger "Om ABS är möjligt, kör med ABS!" får mig att vilja skaffa en med ABS. Är det dumt att ens överväga tanken på att skaffa en hoj utan ABS i det här läget?

Fördelen med att skaffa en äldre hoj är ju självfallet försäkringskostnaden.

Jag hittade de här objekten på Blocket, och som man ser är det enorm prisskillnad dem emellan med tanke på ålderskillnaden.

  1. Honda CBR600FA 2011
  2. Honda CBR600F 1991

Jag noterade dock att den första legat ute i en månad, så den kanske är lite fel prissatt? Jag är inte helt med i hur värdet förändras på MC och vad som är rimligt för säljare att begära.

Mina tankar kring den nyare hojen är väl att den har ABS, är relativt ny och fräsch, och att den är uttagen 2012. Detta borde innebära att den har kvar Hondas garanti (förutsatt att den inte är moddad) till 2017. Försäkringsmässigt blir det dyrare än den äldre hojen, men det kanske vägs upp av ABS etc.? (Vad nu etc. innebär.. hmm..)

Tankarna kring den äldre är väl egentligen enbart försäkringskostnaden, men jag försöker intala mig själv att inte snöa in för mycket på det... Jag har ändå alltid varit beredd på att det kommer att kosta med försäkring inledningsvis, så varför börja tveka nu.

Vad säger ni mer erfarna förare? Är mina funderingar legitima, eller borde jag se det ur ett annat perspektiv?
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Jag har snöat in mig på Buell 1125CR. Älskar designen, Den är sådär fulsnygg och ser inte ut som andra hojar.

Någon som ägt en tidigare och har någon feedback?
 

Patric_D

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Stenungsund
Hoj
Ingen
Hej. Ny här! Har letat lite men ställer frågan här direkt.
Har tittat på en Gsxr 750 -08.
För och nackdelar ?
Besiktigad, gått ca 1500mil, samtliga servicear gjorda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej. Ny här! Har letat lite men ställer frågan här direkt.
Har tittat på en Gsxr 750 -08.
För och nackdelar ?
Besiktigad, gått ca 1500mil, samtliga servicear gjorda.

Vad är ditt primära användningsområde?
Fördelar? Tja, det är en sporthoj, och som sådan är den oerhört bra på att svänga fort, och det är roligt. Den har väldigt lite filter på vad som händer så du får mycket feedback.
Nackdelar? Inte helt bekväm att fisa runt i städer med. Utväxling som är fel, sittställning som inte är helt optimal. Försäkringarna på sporthojar är fåniga.

Eller tänkte du dig för gixxern gentemot andra sporthojar, och isf vilka?
 

Patric_D

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Stenungsund
Hoj
Ingen
Kommer att bli min första hoj. Tog mitt mc kort i sommras och har inte kört sedan dess.
Men det blir ingen sporttouring, jag vill ha supersport som körskolan kalla det.
Jag ska ha hojen till att köra runt på sommaren (överallt).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer att bli min första hoj. Tog mitt mc kort i sommras och har inte kört sedan dess.
Men det blir ingen sporttouring, jag vill ha supersport som körskolan kalla det.
Jag ska ha hojen till att köra runt på sommaren (överallt).

Så du vill veta hur den är gentemot andra sporthojar?
Några specifika modeller du har i åtanke då?

Rent allmänt så är det en helt okej hoj, den har mer mos i motorn än en 600cc, och mindre än en 1000cc. Och för de årsmodellerna du tittar på så är den också märkbart lättare att skyffla runt i svängarna än en 1000cc.
Det är en typisk japansk sporthoj, så den går fort, svänger bra och om den inte levt ett hårt liv så går de långt med bra service.

Se till att pallra dig till vidareutbildningar med till exempel SMC på bana, så du lär dig köra på riktigt. Det behövs med en sporthoj som förstahoj, de ställer allmänt högre krav på föraren än valfri pendlarhoj av ER6-typ.
 

Patric_D

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Stenungsund
Hoj
Ingen
Dom jag har haft i åtanke är först å främst gsxr och r6 av runt samma årsmodell. Kollat lite på cbr600rr.. lutar mest åt gsxr.
Men det låter som att du tycker gsxr 750 är en bra hoj. Har ju gått enligt service men sen kan man ju förbättra/renovera själv med utöver serviceen.. Tack!
 

Oslo

Ny medlem
Gick med
3 May 2017
Ort
Uddevalla
Hoj
r6 2006
Hej! ska åka och kolla på en yamaha R6 2006 imorgon, som gått 24xx mil för 45k är det rimligt ? eller vad ligger dom runt? :) tacksam för svar :)
 

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Köpte min första "tunga" hoj i våras, en cb600f 2008, saknar dock endel botten drag och upplever den stundvis tråkig att köra men jag diggar hojjen förövrigt.
Kan det vara värt att gå upp till en cb1000f eller ska man ge sig på en vtwin istället för radfyra?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top