Letar du efter första hoj?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag tror att ZX9R är ett bra val för den som vill ha över 600 cc som första hoj.

Sett att många väljer R1, den är väl också ett bra val men kanske för snabb.
 

*Manne*

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Ort
V-ås
Hoj
SÅLD
Gixxer 750 är en bra hoj att börja med tycker jag....inte för stor och inte för liten :tummenupp
 

Sigourney

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Såld!
Lysande!
Tog lappen idag så detta är högintressant. Min fundering nu är ungefär hur lång säsongen är i Skåne. Är relativt nyinflyttad skåning.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Vilken hoj man ska köpa är väl ganska ointressant, vill minnas att jag däremot frågade mycket om VAD jag ska se upp med. När jag hade hittat en hoj ville jag höra efter om det fanns några vanliga fel på den hojjen, samt vad man alltid ska kolla när man tittar på en hoj. Kan kanske fylla på med länkar till såna trådar i första inlägget?
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Jag ångrar då inte att jag köpte en R1,a.. =)

Det är föraren som kör åt helve*e inte bågen..

Men det känner man väl själv, det är viktigt att inte tro att man är världsmästare direkt för det tar lång tid innan man blir duktig på hoj och få 100% rutin är väl omöjligt..

Jag var väldigt skeptisk i början.. Ville köpa R1 sen blev jag avrådd att visa för den var för farlig och vissa sa att om man köpte R6,a så tröttna man efter en vecka..

Men som sagt, det gäller att klara av att köra lugnt för det går att köra lika försiktigt på en R1,a som en R6,a..

Jag har inte varvat över 8000RPM än :kocko

Men jag känner att man lär sig hojjen fort och även att man vänjer sig nästan lite för fort..

Sen det viktigaste är att analysera och vara misstänksam mot resten trafikanterna så som människor i bilar som gör misstag.. =/

Mvh / Martin
 

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha WR400 motard
Håller med föregående talare. Började själv med min Fireblade och man får öka farten i kurverna efter hand...
 

gsxr-sirwan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
sundbyberg
Hoj
gsxr 600-01 såld-gsxR 750 :(
min första hoj som jag har nu är en gsxr 750 ,,, :)
tycker det är helt okey att köpa sig en värsting , bara man är medveten om att det är en värsting hoj och att man har någorlunda med insikt om hur bra förare man är .
har man inte nån vidare insikt ska man nog hålla sig till en moppe.
 

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
fzr 1000
Min första hoj var en Honda CB900f från 1979. Kanon att köpa billigt för se om man verkligen gillar att åka och inte tröttnar efter 1 månad. Hade 100 häst och 1200 om året i helförsäkring. Efter 2 år sålde jag och tjänade 3000 spänn och bytte upp till Blade. Billig i inköp = går inte under om man lägger ner den.

Lime BMW= sporthoj?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ljungen_79 skrev:
Jag letar första hoj, men alla skriver en massa om 600. Kan man inte gå på dom stora direkt?

Har kompisar som testat både 600 och 1000, och dom säger att man tröttnar på dom små.


Jaså, de säger det? De kanske har lite mer erfarenhet....Låter säkert som fabror Präktig nu men jag har svårt att se att en rookie inte ska kunna ha kul på en modern 600. De är lättkörda, hyfsat billiga och har mer mos än de flesta kan nyttja. Testa en R6:a så fattar du vad jag menar... mitt tips är att du lär dig köra hoj innan du går på en gixxer 1000R eller något annat mulligare. Du gör både dig själv, dina anhöriga och medtrafikanter (undertecknad tex) en fet otjänst om du sätter dig på något som du inte behärskar och jagar ikapp med polarna. Tröttnar du, tja då är det ju bara att byta.
 

Dumjävel

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZZR600
jag började på en gammal Z650 -81 med 64 hk. med dragbar-styre och hyggliga däck gick det att hänga på de stora pojkarna rätt bra (utom på motorvägspisk). det tog rätt många år innan det verkligen var hojen och inte jag som var begränsningen. antingen är ni födda till raceförare här på forumet eller också är ni lite styva i korken när ni tycker att man växer ifrån allt under 100 hk direkt.

dessutom är det ganska roligt att tvåla till de i färgmatchade ställ med nya hojar som inte vågar hänga på för att de inte känner sin hoj så väl :tungan
 

Råttan

för snabb för mitt eget bästa
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
snart en suzuki gsxr 750
är själv ute o letar första hoj just nu.
dom hojar jag har kollat på ligger båda under 30.000kr
en yamaha fzr 600 90a och en suzuki gsxr 750 92a
600an kosta 20.000kr o 750n 27.000kr
vet någon här om dessa två är lämpliga nybörjar hojar :confused:
 

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Gräddhyllan
Hoj
På jakt
Köp det värsta du kan tänka dig!

Gör inte samma misstag som jag!!!
Köpte en GSXR 750 R men ville egentligen ha en R1.

Detta ångrade jag innerligt!
Bättre för mycket POWER än för lite :huvet
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
[är själv ute o letar första hoj just nu.
dom hojar jag har kollat på ligger båda under 30.000kr
en yamaha fzr 600 90a och en suzuki gsxr 750 92a
600an kosta 20.000kr o 750n 27.000kr
vet någon här om dessa två är lämpliga nybörjar hojar]

Ja ägde en Fzr 600 89(Streetfighter), tyckte den va döö skön... men kanske lite för tung till en början. så jag köpte mig en Er 5 och lärde mig handtera hojen samt wheela lite. :tungan
Sen nu har man ju tröttnat och köpte sig en Zxr 750... :yoparty

Så svar på din fråga. Ja jag tycker båda är en bra första hoj. men kanske att 750 är lite dyrare i försäkring. bara att välja hur mycket du vill lägga ut på hojarna eftersom priset varierade också.

Kanske kan åka sen i sommar. :tummenupp inte långt från Nrkpg ju.
 

Råttan

för snabb för mitt eget bästa
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
snart en suzuki gsxr 750
instämmer känner inte så många som åker hoj så de vore
kul o träffa likasinade(rättstavat?)
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
Jo då, tror det är rättstavat. :tummenupp
Får utöka mitt kompisskap inom hojar....
Kommer troligen att åka mycket denna sommar, eftersom man kan hänga på dom stora killarna nu. :banana Men kommer nog också vara på Norsholm mycket.
 

Råttan

för snabb för mitt eget bästa
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
snart en suzuki gsxr 750
norsholm dit brukar man ta bilen ibland
ska sälja bilen så man kan åka båge dit i stället :)
har uppskrivning på mc kortet den 26e så jag hoppas kunna hinna åka lite hoj i sommar.
ångrar mig att jag inte tog det färdigt när ja va sexton
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top