Krav på försäkring vid tävling

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ny EU-lag kan göra motorsport olagligt – kan innebära slutet för motorsport i Europa
Av Patrik Lundin
Publicerad 2018-11-07 17:30. Uppdaterad 2018-11-07 19:23

MOTORSPORT

ANNONS
Utan att det blivit speciellt uppmärksammat är all motorsport inom EU hotad. Den nya EU-lagen berör alla motordrivna fordon, som måste vara försäkrade. Det finns inga undantag för tävlingsfordon eller de som endast körs på privat mark.

Europeiska rådet och Europaparlamentet ska i december rösta om att ändra lagtexten så att det – förhoppningsvis – blir ett tillägg som undantar motorsporten från försäkringskraven.

EU-kravet på försäkring för alla fordon förbjuder inte motorsporten. Men eftersom det är högst osannolikt att något försäkringsbolag skulle vilja försäkra bilar som ska användas till motorsport skulle lagen i praktiken göra motorsporten omöjlig.

Bakgrunden till lagförslaget är en uppmärksammad olycka då en slovensk lantbrukare stod på en stege och blev nedknuffad av en backande traktor. Traktorn, som lantbrukaren enbart använde på sin privata mark, var inte försäkrad och det ledde till en rättstvist.

Fallet kom upp till EU-domstolen och fick namnet "Vnuk-fallet" efter namnet på den slovenske lantbrukaren som skadades. För att inte liknande försäkringstvister ska uppstå igen bestämde EU:s medlemsstater att alla motordrivna fordon måste vara försäkrade.

Eftersom denna lag kommer omfatta alla motorfordon är även mc-branchen oroliga över vad som kommer ske. Intresseorganisationen Sveriges MotorCyklister, SMC, har i en skrivelse till Sveriges EU-parlamentariker meddelat att de gärna ser att Sverige behåller de undantag som idag finns i Trafikskadelagen som rör de som tävlar och tränar på ihägnat område.

Maria Nordqvist, internationell sekreterare på Sveriges MotorCyklister säger till oss på auto motor & sport att den nya lagen inte kommer innebära något förbud för motorsporten. Försäkringsbolagen kommer med all sannolikhet att erbjuda försäkringar för tävlings-mc. Däremot är hon rädd för att det även kan bli dyrare försäkring för de som inte ägnar sig åt motorsport, utan bara kör på landsväg.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Domen finns här: http://curia.europa.eu/juris/docume...V&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=16944604

Beslut: Mot denna bakgrund beslutar domstolen (tredje avdelningen) följande:

Artikel 3.1 i rådets direktiv 72/166/EEG av den 24 april 1972 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om ansvarsförsäkring för motorfordon och kontroll av att försäkringsplikten fullgörs beträffande sådan ansvarighet ska tolkas så, att begreppet ”användning av fordon” i den bestämmelsen omfattar all användning av ett fordon som överensstämmer med dess sedvanliga funktion. Manövrering av en traktor på gården till ett lantbruk i syfte att köra in det släpfordon som traktorn var försedd med i en lada, såsom i det nationella målet, kan därför omfattas av detta begrepp, vilket det ankommer på den hänskjutande domstolen att kontrollera.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så min gräsklippare måste ha en trafikförsäkring framöver.... :3freak

Bra fråga. Enligt EU-direktivet för ansvarsförsäkring av Fordon (72/166/EEC) står följande att läsa (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31972L0166&from=SV):

1 . 'vehicle' means any motor vehicle intended for
travel on land and propelled by mechanical
power, but not running on rails, and any trailer,
whether or not coupled;

Åkgräsklippare, elrullstol etc. passar väl in här. En underbar slamkrypare är dagens elassisterade cyklar. I svenk lag är de undantagna men här skulle de kunna tolkas in.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra fråga. Enligt EU-direktivet för ansvarsförsäkring av Fordon (72/166/EEC) står följande att läsa (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31972L0166&from=SV):

1 . 'vehicle' means any motor vehicle intended for
travel on land and propelled by mechanical
power, but not running on rails, and any trailer,
whether or not coupled;

Åkgräsklippare, elrullstol etc. passar väl in här. En underbar slamkrypare är dagens elassisterade cyklar. I svenk lag är de undantagna men här skulle de kunna tolkas in.
Bara man får bort elsparkcyklarna och alla fatboys från gatorna så går jag med på nästan allt.

Fast det hela låter som om det kan slå ganska hårt mot flertal motoriserade saker som i dagsläget inte är försäkrade. 5-åringars eldrivna polisbil borde ju ha trafiksförsäkrigar också då..
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT! SWEXIT!

:fyllisar:fyllisar::fakta:fakta:D:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett knep kunde vara att ersätta försäkringen av fordonet med en personlig försäkring.
Det är du som förare som är / ska vara försäkrad.
TROR det är så i England.

För svensk del så tillkommer ju problemet att det går ju bra köra bil i Sverige på stan oförsäkrat. Ägaren ansvarig. Till och med när ägaren är död.....
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...vakter-ager-tillsammans-15-000-fordon-574813/
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Ett knep kunde vara att ersätta försäkringen av fordonet med en personlig försäkring.
Det är du som förare som är / ska vara försäkrad.
TROR det är så i England.

För svensk del så tillkommer ju problemet att det går ju bra köra bil i Sverige på stan oförsäkrat. Ägaren ansvarig. Till och med när ägaren är död.....
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...vakter-ager-tillsammans-15-000-fordon-574813/

Personlig försäkring ingår väl redan nu i dagens licenser för att tävla på bana, då borde det vara ett icke-problem.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Personlig försäkring ingår väl redan nu i dagens licenser för att tävla på bana, då borde det vara ett icke-problem.

Vad det handlar om här är ansvarsförsäkring mot tredje part. Jag är osäker på om det ingår hos Svemo, det är väl en enklare olycksfallsförsäkring de har?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Alltid lätt att skrika ut ur EU, men det här är väl ändå ett relevant problem? Sedan hur man löser det är ju frågan.
Var ju en otäck olycka på Sviestad där en hoj gick över vallen i slutet på rakan(därav chikanen där nu), om jag kommit där med min bil bakom vallen kan jag nog tycka att jag inte skulle behöva plocka ut det på min vagnskadeförsäkring....men det kanske bara är jag?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Alltid lätt att skrika ut ur EU, men det här är väl ändå ett relevant problem? Sedan hur man löser det är ju frågan.
Var ju en otäck olycka på Sviestad där en hoj gick över vallen i slutet på rakan(därav chikanen där nu), om jag kommit där med min bil bakom vallen kan jag nog tycka att jag inte skulle behöva plocka ut det på min vagnskadeförsäkring....men det kanske bara är jag?

Klart det är ett relevant problem. Nu tror ju jag inte att du hade behövt bekosta detta själv utan motorparken hade nog steppat upp och tagit det. Annars är det väl bara att börja vifta lite med eventuellt verksamhetsförbud mot användande av nämnd bana tills en utredning om banans säkerhet utförts. Tror inte ägarna till banan skulle vara så intresserade av det. :rolleyes::krama
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Alltid lätt att skrika ut ur EU, men det här är väl ändå ett relevant problem? Sedan hur man löser det är ju frågan.
Var ju en otäck olycka på Sviestad där en hoj gick över vallen i slutet på rakan(därav chikanen där nu), om jag kommit där med min bil bakom vallen kan jag nog tycka att jag inte skulle behöva plocka ut det på min vagnskadeförsäkring....men det kanske bara är jag?

Är väl krav på att godkända tävlingsbanor ska ha en försäkring som täcker tredje part?
Brukar vara därför det bland annat är åldersgräns i depåutfart på icke tävlande m.m. pga försäkringsbolagens villkor för tredjepartsförsäkringen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är väl krav på att godkända tävlingsbanor ska ha en försäkring som täcker tredje part?
Brukar vara därför det bland annat är åldersgräns i depåutfart på icke tävlande m.m. pga försäkringsbolagens villkor för tredjepartsförsäkringen.

Så var det förr, men nu när det är licenskrav på alla förare så ligger betydligt mer av ansvaret på dem. Jag är inte alls så säker på att Sviestad eller annan ban anser sig vare skadeståndsskyldiga om du genom extrem otur allvarligt skadar eller dödar tredje part.

Juridiskt är detta sällan prövat, det fanns en tråd här för ett par år sedan där en förare stämde en annan förare för skador på hans cykel (något hade eventuellt lossnat från ena hojen och gjorde ett hål i kylaren). Jag har för mig det slutade med uppgörelse utanför rätten. I USA är mottot generellt "don't sue" eftersom det skulle döda motorsporten.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Alltid lätt att skrika ut ur EU, men det här är väl ändå ett relevant problem? Sedan hur man löser det är ju frågan.
Var ju en otäck olycka på Sviestad där en hoj gick över vallen i slutet på rakan(därav chikanen där nu), om jag kommit där med min bil bakom vallen kan jag nog tycka att jag inte skulle behöva plocka ut det på min vagnskadeförsäkring....men det kanske bara är jag?

kallas inte det för race incident :hihi:hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top