Yamahas elhoj motoroid

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jäklar, nu snackar vi nytänk :)

Såg att den var självbalanserande också, stödhjulen såg ju inte roliga ut men utöver det så.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju coolt när någon tänker utanför boxen, men dom där prylarna som håller fast föraren mitt på hojen känner jag mig lite skeptisk till, det lär ju gå sådär att burka med den :va

Och det är nog kanske lite väl mycket show off/teknikporr/buzz words:
The primary technologies comprising MOTOROiD are an image recognition AI system for recognizing the rider’s face and gestures
Hur ska hojen kunna se mina ansiktsuttryck när jag har en integralhjälm på mig? Och hur vet den vad som betyder vad? Och vilka gester då? Om jag tittar på någon bruds rumpa när jag kör förbi, kommer hojen köra in i henne då? Om jag hejar på en mötande hoj, tolkar hojen det som ett stopptecken och pallnitar? :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Koncepthoj, jag vet. Men jag väntar ändå på den första elhojen som verkligen är gjord för oss som gillar sporthojar och inte för miljöpartister, hipsters, veganer, politiskt korrekta innerstadsfuckon och andra okunniga och ointresserade människor.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Koncepthoj, jag vet. Men jag väntar ändå på den första elhojen som verkligen är gjord för oss som gillar sporthojar och inte för miljöpartister, hipsters, veganer, politiskt kottekta innerstadsfuckon och andra okunniga och ointresserade människor.

Håller med.
Men det kommer säkert.
Nu finns det ju elbilar som man skulle kunna sätta sig i, men det tog ju lång tid.
För dom skulle ju se ut som påskmålade Kinderägg, eller rymdäpplen, bara för att......eeehhhh...?? ingen aning :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...

Jag har därför inte tittat särskilt noga på de flesta elhojar. Men det lilla jag sett gör mig nästan mörkrädd i rollen som yrkesman inom chassie och fjädring.

Det verkar till exempel inte råda någon hejd i användandet av inte särskilt väl fungerande fjädrings- och kedjekraftsgeometrier. Man kan ju tänka sig att etablerade motorcykeltillverkare skulle ha sådana saker under någorlunda kontroll, men deras koncept verkar ju nästan gå i samma fotspår som alla idiotiska koncept presenterade av diverse lycksökare...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...

Jag har därför inte tittat särskilt noga på de flesta elhojar. Men det lilla jag sett gör mig nästan mörkrädd i rollen som yrkesman inom chassie och fjädring.

Det verkar till exempel inte råda någon hejd i användandet av inte särskilt väl fungerande fjädrings- och kedjekraftsgeometrier. Man kan ju tänka sig att etablerade motorcykeltillverkare skulle ha sådana saker under någorlunda kontroll, men deras koncept verkar ju nästan gå i samma fotspår som alla idiotiska koncept presenterade av diverse lycksökare...

Är man i fordonsbranschen så vet man hur det går till.

- Koncept = Design har fått fria händer och saker som "linjer som får dig att tänka på en fjällbäck" går före funktion
- Prototyp = Företagsledningen gillade designen och säger åt R&D att bygga den. Ingenjörer blir flintskalliga (som jag) över att det är helt omöjligt att bygga en fungerande produkt av designen
- Lansering = Verkligheten har kommit ikapp och produkten är bra. Någon journalist skriver att den visserligen är trevlig att köra men undrar varför de inte "vågade" behålla den ursprungliga designen. :huvet:huvet:huvet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här har vi ju navmotor och möjligen också i övrigt hyfsat genomtänkt grundkonstruktion. Utseendet är en sak, det intressanta blir hur den färdiga hojen kommer att se ut - och prestera.

Hittills har elhojarna följt mönstret från elbilar, dvs man börjar med att ersätta den vanliga motorn med en elmotor och batterier. Nästa steg är att göra det effektivare från början och slutligen utgår man från elmotor+batteri och ser vad man kan göra av det och x antal hjul för att det skall bli en fungerande enhet från början.

Vi skall ju komma ihåg att även den vanliga motorcykeln består av en mängd kompromisser pga att den behöver en bensinmotor, avgassystem, tank, en mängd vajrar (även om det börjar minska) osv.

Jag är 100% säker på att vi inom 5 år har eldrivna motorcyklar som är snabbare, roligare, mer agila och bättre på de flesta andra vis än bensindrivna motorcyklar. Det är här utvecklingen och marknaden finns framgent.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänk om dom hade lagt det där krutet på någonting som går att producera och sälja istället...

Det där är ju bara designrunk, inte en enda motorcyklist har varit inblandad i projektet, för då skulle inte saker som arslegreppet finnas med...

Hjulmotorer blev ju aldrig någon succé bland elbilarna på grund av för hög ofjädrad vikt, så då provar vi det på en motorcykel.

Dom där flapsen med batteriet i som ska flaxa ut verkar styras av styrutslaget och fungera ungefär som när en passagerare motlutar i kurvorna...

Det var bra att dom satte stödhjul på den, då står den stadigt i förrådet där den glöms bort...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utom 330 då...?

Man kan ju så smått börja undra hur deras elvariant för stekaren från orten kommer att se ut...?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har dom fejkat läckande gaffeltätningar som en del av den patinerade designen eller blev det klurigt att få det att funka med fyrkantiga innerben vilket krävde att man patinerade resten av hojen också för att slippa begå harakiri???
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.

Japp, jag har en bekant som väntar på sin Volvo "Hybrid" tjänstebil, den är vald helt och hållet efter dom kriterierna.

För 25 år sedan när han skulle ta ut en tjänstebil blev det en Audi Quattro med värsta motorn...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.

Tell me about it...

Bytte bil sist för ett år sedan...Glassiga websidor och tjocka broschyrer med all möjlig och omöjlig information om bilens ”Infotainment-system”...Men att få reda på antal cylindrar och cylindervolym på 190 hk respektive 250 hk varianten var näst intill omöjligt...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag gillar ju eldrivna prylar för att man får ett direkt svar när man efterfrågar effekt. Med vissa motorers mappning av gasen så känns det som att gaspådrag ska kontrolleras av fabriken via modem innan det eventuellt kan resultera i att kraften anländer. Värst är det väl i dieselbilar med automatlåda där man får invänta nästa styrelsemöte innan man får besked om en ökning av gasen. Jag körde nån Yamaha MT-07 eller MT-09 där det var nästan lika illa. Möjligen hade de simulerat kärvande trottlar för att få retro-känsla.

De få elhojar jag kört har åtminstone svarat direkt, men det har bara varit korta turer så jag vet inte hur de är i trafiken.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hur ska man kunna lasta packning och bärs på den för att åka på träff???....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gillar ju eldrivna prylar för att man får ett direkt svar när man efterfrågar effekt. Med vissa motorers mappning av gasen så känns det som att gaspådrag ska kontrolleras av fabriken via modem innan det eventuellt kan resultera i att kraften anländer. Värst är det väl i dieselbilar med automatlåda där man får invänta nästa styrelsemöte innan man får besked om en ökning av gasen. Jag körde nån Yamaha MT-07 eller MT-09 där det var nästan lika illa. Möjligen hade de simulerat kärvande trottlar för att få retro-känsla.

De få elhojar jag kört har åtminstone svarat direkt, men det har bara varit korta turer så jag vet inte hur de är i trafiken.

Det är nog därför det inte går att åka på bakhjulet med bensindrivna motorcyklar, och alla stuntare kör elektriskt...

Det tar helt enkelt för lång tid att beställa mer gaspådrag...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top