Avdragen skruv till bakre stötdämpare, Honda Vt 750

alexomon

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2020
Ort
borås
Hoj
Honda vt 750
Hej

Har precis lyckats dra av ett skruvhuvud till högra bak-stötdämparen på min Honda Vt 750 black widow och undrar nu hur jag ska få ut skruven, helst utan att skada eller förstöra något annat. Har tänkt på att använda en skruvutdragare men är lite skeptiskt till det.

Vad ska jag göra?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För oss som inte har en likadan mc att titta på, hur sitter stötdämparen? Är det ett öra i änden? Går det att dra bort dämparen när skruvskallen är borta?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

alexomon

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2020
Ort
borås
Hoj
Honda vt 750
Här är bilden

Stötdämpare.jpg


Om jag får loss stötdämparen bör det inte vara ett bekymmer att få loss skruven.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det ser ut att gå att dra bort dämparen. Jag skulle spraya 5-56 eller liknande runt hylsan där skruven går in innan jag började ta bort dämparen ifall det är i hylsan det ärgat ihop. Sen skulle jag knacka på skruven och hylsan för att sen ta bort dämparen.
Om skruven sitter fast så vrid inte hårt idag. På med rostlösning några dagar i rad, knacka på skruven. Sen kan man försöka vrida.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Var det verkligen en skruvskalle och inte en mutter.
Vanligast brukar vara att man trär på ögat på dämparen på en pinnbult och sedan en kupolmutter eller liknande.
 

alexomon

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2020
Ort
borås
Hoj
Honda vt 750
Tack! Ser både BOLT,RR.CUSHION och BOLT,SPECIAL FLAN på CMSNL's sida, då vet jag exakt vad jag behöver!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var det verkligen en skruvskalle och inte en mutter.
Vanligast brukar vara att man trär på ögat på dämparen på en pinnbult och sedan en kupolmutter eller liknande.

Ser väl ut misstänkt att det är ett invändigt gängat rör som är svetsat i ramen som dämparen sitter på, är så på Thruxtonen.

Massor med rostolja, knacka på skruven med hjälp av ett dorn, värme är ju också bra i kombination med rostolja men riskerar väl att förstöra lacken. Jag skulle nog värma för att få röret att expandera lite för att få in rostolja lättare och ta en eventuell lackskada på delen med skruven i sig för att få ut att få ut skruven, ska du värma så lägg en blöt trasa på ramen nära stötdämparfästet där det inte ska bli varmt.

Använd inte grispitt det brukar att vara att be om ännu mer problem då den går av, använd modellen av skruvutdragare som man slår in https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658 vissa brukar visst också använda torxbits. Borra hålet i skruven med med en vänsterborr om du kan hitta det för har du tur så kan det räcka för att få skruven att lossna och se till att borra så centrerat du bara kan.

Nu är det ett stötdämparfäste och här får kanske nån annan uttala sig om hållfastheten men jag tycker det borde vara lugnt att som sista utvägen borra ut skruven och gängan och montera en ny insatsgänga https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/gangreparationssats-2000022403 Av denna anledning är det bra att borra så centrerat det bara går i sina försöka att få ut skruven ur gängan.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Håller med bosse-l angående grispittar men frågan är om man behöver borra alls för om man kan få bort stötdämparen så finns ju bra med utrymme för att greppa med en bra tång att vrida med efter olje/värme behandling.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med bosse-l angående grispittar men frågan är om man behöver borra alls för om man kan få bort stötdämparen så finns ju bra med utrymme för att greppa med en bra tång att vrida med efter olje/värme behandling.

Nu är det bara vad jag tror men som jag ser det från bilden så sitter stötdämparen på ett "rör med invändig gänga" som är svetsat i ramen, skruven sitter gängad i röret och låser bara dämparen från att kunna röra sig i sidled, kraften från då stötdämparen trycks ihop kommer inte att hamna på skruven utan direkt på röret som är svetsat i ramen.

Skruven verkar ha gått av vid rörets kant och då har man ju svårt att greppa med nåt utan att borra. Men man kan ju alltid hoppas att jag ser fel.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nu är det bara vad jag tror men som jag ser det från bilden så sitter stötdämparen på ett "rör med invändig gänga" som är svetsat i ramen, skruven sitter gängad i röret och låser bara dämparen från att kunna röra sig i sidled, kraften från då stötdämparen trycks ihop kommer inte att hamna på skruven utan direkt på röret som är svetsat i ramen.

Skruven verkar ha gått av vid rörets kant och då har man ju svårt att greppa med nåt utan att borra. Men man kan ju alltid hoppas att jag ser fel.

Jo du har med största sannolikhet rätt...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om TS kan få någon att svarva till en sådan här hylsa att använda som borrmall så blir centreringen inget problem.
Den större diametern skall passa bra på det utstickande röret när man tagit bort stötdämparen.
Borrhylsa.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om TS kan få någon att svarva till en sådan här hylsa att använda som borrmall så blir centreringen inget problem.
Den större diametern skall passa bra på det utstickande röret när man tagit bort stötdämparen.
View attachment 457445

Gör man en sån där styrhylsa som är riktigt tajt och sen tar det väldigt lugnt med mycket tålamod, skicklighet och en del tur kan man komma så nära att man "bara" kan peta loss resterande gängan från skruven från gängan i röret. Jag har i alla fall lyckats en gång i ett keyboard stativ där gängan skar i aluminiumen. I mitt fall var det nog väldigt mycket tur inblandad då det borrades på frihand utan vare sig tålamod eller nån form av verktyg för centrering.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om det går att dra lite med en fil på skruvänden så att man får en plan yta att entra borren mot så blir det ändå bättre.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kanske bättre med ett rejält körnslag som samtidigt skränger skruvresten.

Nja, visst är det bra att dänga till skruven och visst är det bra med ett körnslag om det sitter exakt rätt men med styrhylsan från #15 så får man borren centrerad utan körnslag.
Man använder ett litet borr som styr exakt i det mindre hålet i hylsan, detta fungerar som ett körnslag fast helt centrerat.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Körnare är tyvärr nästintill alltid koniska på den nedre delen så det är svårt att skapa en bra styrning för en sådan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top