Packning på tub!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Jag har under ett par år haft en grym "packning på tub" som har funkat perfekt för att komplettera vid behov. Nu bar det sig inte bättre än att den började stelna i tuben varpå jag slängde den för att köpa en ny.

Men så lätt va de tydligen inte, gick till mekonomen där jag trodde jag köpt den gamla men tydligen inte, och jag kommer inte heller ihåg vad den hette.

Men nu till frågan, har ni tips på en bra "packning på tub" som tål bensin och är mer som en mjukfog i konsistensen, den ska naturligtvis inte stelna och funka som ett lim?

Jag köpte en Corro Protect som heter Gasket Cement Golden, den tål bensin men är alldeles för tunn i konsistensen, mer som ett fett, så den behöver ingen tipsa om.

Mvh
MIcke
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Finns många som funkar bra, jag använder Würth:s


Och i vanlig ordning kan jag inte ladda upp en bild.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Threebond, Permatex beror lite på vad du ska täta.
Båda fungerar, Permatex är kletigare och limmar mer tycker jag.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
08933311_0674fc04.jpg
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tack, det va verkligen en rejäl sak, kanske i häftigaste laget för dom små mängder jag använder:va
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Threebond, Permatex beror lite på vad du ska täta.
Båda fungerar, Permatex är kletigare och limmar mer tycker jag.
Den Permatex jag har hittat tål inte bensin vilket är ett krav, senast idag va det en bensinkran som behövde lite hjälp på traven för att bli tät igen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag använder den gamla klassikern Hylomar. Enligt databladet ska den tåla bensin. Aldrig märkt att den inte skulle göra det.
Men det finns gott om sorter som ska tåla bensin. Googla "packning på tub som tål bensin".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Permatex (orginalet som är gjort av tjära) tål inte bensin så bra nej, men du kan fasiken spackla igen 3mm glipor i oljetråg med den och det är tätt sen.

Men förvara den inte tillsammans med verktygen i verktygslådan, gissa hur jag vet?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag använder den gamla klassikern Hylomar. Enligt databladet ska den tåla bensin. Aldrig märkt att den inte skulle göra det.
Men det finns gott om sorter som ska tåla bensin. Googla "packning på tub som tål bensin".

Jo tack, den googlingen har jag gjort några gånger, tycker dock inte den ger mig de svar jag önskar, de flesta produkter när man väl läser egenskaperna tål inte bensin eller så är dom mer i flytande form.

Och det märkligaste är att jag inte hittar den jag haft, men ska kolla Holymar nogrannare, den nämner inte specefikt att den tål bensin utan ” beständig mot i stort sett alla vätskor”, men har du testat och vet att det funkar är ju det svar nog.:tummenupp
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Nån som testat ”Flänstätning Loctite® 5926”?

Nu har jag beställt ovan nämnda och Holymar, framtiden får utvisa hur väl dom funkar.

Tack hjälpen:tummenupp
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nån som testat ”Flänstätning Loctite® 5926”?

Nu har jag beställt ovan nämnda och Holymar, framtiden får utvisa hur väl dom funkar.

Tack hjälpen:tummenupp

Hej.
Jag har den, fungerar väldigt bra att sätta i rörkopplingar för vatten eller tryckluft, när man inte får det riktigt tätt.
Dock upplever jag den som lite väl lättflytande för att sätta på två packningsytor mot varandra, men det är kanske en övningssak, jag upplever att det är lätt att "överdosera".
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej.
Jag har den, fungerar väldigt bra att sätta i rörkopplingar för vatten eller tryckluft, när man inte får det riktigt tätt.
Dock upplever jag den som lite väl lättflytande för att sätta på två packningsytor mot varandra, men det är kanske en övningssak, jag upplever att det är lätt att "överdosera".

Å fan, det är just lättflytande jag inte vill ha, då är jag kanske tillbaks på ruta ett...:huvet

Den konsistens jag söker skall vara typ tandkräm...
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hade gett upp att hitta packning på tub som klarar bensinbad. Alla jag testat tills för någon månade sedan har endera löst upp sig eller börjat svälla. Kravet jag haft är att de ska klara 2 dagar i bensinbad. Men en udda test av Casco superfix sättlim på 400gr patron förvånade mig enormt, de stod i besk att den tålde kemikalier bra så jag provade bara för kul skull. En sträng som härdat bara 10 timmar klarade bensinbad i två veckor, och då tog jag upp den! Konsistensen är gummiliknade efter härdning,,den va helt opåverkad av badet! De sättlimmet finns i vit svart grå och kostar 120-200kr ber på köpställe men tyvärr har superfix utgått och ersatts av superfix +. Jag har inte testat Casco superfix + men enligt besk så är de bara snabbare och starkare. De limmar hårt så man bör inte limma fast breda tätytor, men blockhalvor och andra smala tätytor går bra att få isär. Jag provade att ersätta oringspackningar i en Kehin FCR 41mm gasare och de funkade otroligt bra. Ingen packning på tub som jag känner till hade klarat det.
Hyllomar är sämst av alla jag testat de löses upp på 5 min.
Permatex som skulle tåla bensin och fotogen va totalt värdelöst också. Och alla silikonbaserade funkar såklart inte!
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Wurth Super RTV har jag tätat kamaxelpositionsmagneter(?) till Mercedes M119 V8-motor. Fungerade alldeles ypperligt och var betydligt bättre och billigare än att köpa nya magneter som kommer att paja igen på grund av pissig konstruktion och börja läcka olja. Wurth = dyrth, men av en anledning. :)
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Vad hände nu?????

På bilden i inlägget från bensintank ligger en packningstub lik den jag söker från början och jag frågar i mitt svar vilken tub det är.

Nu står det ”ot” på dessa tre sista inlägg, om det nu betyder off topic skulle jag säga att det är högst märkligt, jag han dock inte läsa det sista inlägget före det försvann.

Men min frågakvarstår, vad var det för fabrikat på packningstuben på tandkrämsbilden?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top