HD vs TRIUMPH, trodde det var självklart?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är ju varken HD eller Triumph bara en modell.

Okej HD är väl samma cykel med olika antal packväskor, V-rod och 750'n

Triumph däremot har ju allt mellan retro, äventyr och Sport

Det är nog större skillnad mellan en retro och en sport än mellan Triumph och HD

EDIT: Thruxton RS såg ju frän ut, men den fanns i så tråkiga färgkombos, jag hade föredragit den enfärgade Antracitgrå, som inte var RS modell.

Sen fanns det ju någon limited edition också, men... Njaa den försökte vara jätteretrosportig, men med diodlyse????
 
Last edited:

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Jag kör Triumph Trident 900 -93 när jag vill gääzzaaa. Sen kör jag en M1800 när jag ska tuffa framåt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om du vill ha en rolig amerikansk mc bör du prova indian ftr 1200
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Harley Davidsson är möjligtvis mc världens Lincoln...

Prålig och fyller egentligen inget segment, slö och plufsig men sköna att åka och älskas av dom som köper dom

Alla övriga undrar vad som är så bra med dom.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
HARLEY alla dagar i veckan, ingen annan mc kan leva upp till en HD
HD är motorcyklarnes rolls Royce... punkt slut..
in på pro bike o provkör:tummenupp

Det fanns det ett motorcykelmärke som inte bara kallades Rolls Royce of motorcycles utan även fick det godkänt av,
trumvirvel, just det, Rolls Royce! :fakta

Brough Superior (/?br?f/ BRUF) motorcycles, sidecars, and motor cars were made by George Brough in his Brough Superior works on Haydn Road in Nottingham, England, from 1919 to 1940. The motorcycles were dubbed the "Rolls-Royce of Motorcycles" by H. D. Teague of The Motor Cycle newspaper.


https://www.google.com/search?rlz=1...tAhXnlosKHea2BLsQzmd6BAgLEAU&biw=1600&bih=762

The appellation came about following one journalist’s review of an SS100. Even by modern standards, Motorcyclist reports the bike is amazingly stable at speed. George Brough was so taken by the turn of phrase, he started using it in his ads. Rolls-Royce, mirroring one of Ferrari’s recent actions, wanted to send over a cease-and-desist to protect its brand image.

But Brough invited a company rep to come and visit the shop. He had his workers dress in all-white suits, complete with white gloves. So, when the Rolls-Royce rep came by, he saw what looked like a pristine operation. The rep was so impressed, Rolls-Royce let Brough Superior continue using ‘the Rolls-Royce of motorcycles’ tag-line.


https://www.motorbiscuit.com/brough-superior-the-rolls-royce-of-motorcycles/

Nu har jag för mig att jag läst någonstans att detta med vita handskar var för att de höll på att packa motorcyklar som skulle på utställning när Rolls Royce oanmälda hälsade på.

Nu är det väl BMW som äger Rolls Royce...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
he he det trikar alltid igång en massa, o det skoj
glöm inte jag kör ju också nipponstaket båda på gata o bana
ska jag ut o busa på småvägar tar jag min kawa gpz1100
men ska man bara Cruise runt eller köra tvärs gennom europa är harleyn överlägsen, jag sitter som hemma framför tvn på min ultra, o blir jag trött på bruset runt omkring mej spelar jag bara lite musik på radion :tummenupp:hihi

Brough Superior var en Mighty fin mc. tyvärr omöjlig at köpa för en vanlig dödlig
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Mindre HD är egentligen rätt kul att köra, för att vara så långt från en sporthoj.
Och gillar man att vara unik som alla andra finns det väl ingen märke med så mycket eftermarknadsprylar?

Men för att svara på rubriken tycker jag överlag att Triumph är snyggare hojar.
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Trajja lite väl retroinspirerade hojar jämfört med H-D som tillverkat exakt samma bojsänken i snart 100 år?

Trajja alla dar i veckan, 10 gånger mer hoj till hälften av priset.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Ja, det där med priset är ju inte helt oviktigt...!
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Det går ju inte att tala om för ett fruntimmer vad hon kommer att gilla, det brukar ändra sig på nån sekund.
Hehehe!

Provkör en Harley Davidsson 1200 Sportster, det är den minsta modellen både viktmässigt och storlek på ekipaget.
Efter den provkörningen har du bildat dig en uppfattning, sen är det bara att blada in till närmaste Triumph-nasare och peka på den som ser roligast ut.
Stirra dig inte blind på siffrorna på tanken, en 675 kan kännas trevligare än en 1200, bara man gillar stuket.
Lycka till.

Ps, allt under 1000 kubik är moped :7peta

Här ska provköras!:tummenupp
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Jag håller med alla andra i tråden, HD är väldigt väldigt tråkiga hojar, trötta tunga stora fula dyra skakar dåliga bromsar kass chassie och dessutom konkurs färdiga.

Vilken hoj som helst utom några japanska bojsänken från 80-90 talet är bättre.
Triump har lyckats bygga moderna motorcyklar med gammalt stuk som helt ärligt konkurrerar med dom absolut bästa märkena på marknaden.

Kolla på Blocket hur enormt många HD som till våren står till salu och inte blir sålda, det finns ett överflöd av personer som har köpt the amerikan dream och inte blir av med skräpet när dom tröttnat på att skaka fram med en gräsklippare motor skapad på 60 talet.

Om du ändå vill ha detta stuket ta då och kolla på indian motorcyklar, allt är bättre än HD och dessutom är indian bra mycket snyggare.

Lycka till med köpet av mc.

Tack! Ska provköra så får vi se hur mycket klokare jag blir :)!
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Jag gillar också Triumph bättre. Men det enda som räknas är hur hojarna känns för dig, och vilken du tycker är snyggast. Är ju tyvärr svårt att provköra nu. Vilka modeller är det du tittar på då?
Mvh Daniel

Tack, ja bra att tänka så. Just nu tittar jag på flera olika HD-modeller, Triump Bonville, Kawasaki Vulcan och även Yamaha Bolt. Alltså tittar verkligen lite hullerombuller men ska provköra så fort det går.
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Jag lånar som sagts frugans Sportster 1200 till jobbet ibland, 35-70 minuters tripp beroende på köer.
Hade den INTE skakat och levt runt hade den inte varit rolig.
Däremot är det fysiskt ansträngande att ha fötterna framåt och brett tycker jag, man får hålla in benen aktivt och känner sig lite Zeb Macahan när man kommit fram.

Triumph har jag aldrig provat men deras retrostukade 1200 är asläcker, om det nu är den som heter Bonneville.
Hade provkörningen varit ok hade jag nog satsat på den men jag är inte du.

Du har inte provkört Husqvarna 701? :crash
BRRRRAPP

Edit: rationella argument hör inte hemma i ett hojval. Fall för något och kör på bara så länge det finns schyssta bromsar.

Precis så vill jag känna! Inget rationellt alls, bara känslan är rätt så!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Du sitter på en okey hoj,,,,,,,,,,,,, HD om du har pengarna,,,,,,,, Japaner om du ska ha kvalitet,,,,,,,, Trajja,, inte om du frågar mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top