HD vs TRIUMPH, trodde det var självklart?

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Jaha, nu behöver jag be om lite råd igen och hoppas ni kan guida lite.

Har ju ganska nyss (oktober) tagit kortet och vill nu hitta en rolig hoj som jag kan köra runt på i stan men även upp till landet fyra timmar bort. Var ju ganska säker på att jag skulle ha någon typ av HD eftersom jag gillar stuket, ljudet, ja typ allt med HD men nu undrar jag lite. Var inne i en MC-butik och får plötsligt lära mig lite mer om Triumph-cyklarna och blev ändå lite nyfiken. Känns ju fortfarande inte som jag kanske fastnade helt och hållet för den typen av märke då jag tycker de ser lite väl retroaktiga ut, men fina var de ju ändå.

Säljaren var skitbra (konstigt annars kanske) men han sa att Triumph är mycket bättre alla dagar i veckan medan HD bara skakar....jaha, så nu står jag här igen och vet inte om vad som egentligen är bäst. Vill ju ha en hoj som håller, ser cool ut, låter bra och gör mig lite lycklig och fett glad bara jag ser den.

Så ni som kan sånt här, hur tänker ni, vilken är bäst? Eller ska jag kanske bara leta efter något helt annat märke å modell...?

Tack på förhand hälsar
Johanna
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp den hoj som du tycker är snyggast och som går att köra längre än 30 km i 80 km/h utan att bli trött i armar och ben. Desto bekvämare, desto mer kört blir det. Du kommer att byta hoj, fler än en gång.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
54 år sedan jag bytte från H-D till engelskt. Har inte ångrat det.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Trajja lite väl retroinspirerade hojar jämfört med H-D som tillverkat exakt samma bojsänken i snart 100 år?

Trajja alla dar i veckan, 10 gånger mer hoj till hälften av priset.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Triumph! Alla gånger!
Har två. En 1965 och en 1998.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det går ju inte att tala om för ett fruntimmer vad hon kommer att gilla, det brukar ändra sig på nån sekund.

Provkör en Harley Davidsson 1200 Sportster, det är den minsta modellen både viktmässigt och storlek på ekipaget.
Efter den provkörningen har du bildat dig en uppfattning, sen är det bara att blada in till närmaste Triumph-nasare och peka på den som ser roligast ut.
Stirra dig inte blind på siffrorna på tanken, en 675 kan kännas trevligare än en 1200, bara man gillar stuket.
Lycka till.

Ps, allt under 1000 kubik är moped :7peta
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag håller med alla andra i tråden, HD är väldigt väldigt tråkiga hojar, trötta tunga stora fula dyra skakar dåliga bromsar kass chassie och dessutom konkurs färdiga.

Vilken hoj som helst utom några japanska bojsänken från 80-90 talet är bättre.
Triump har lyckats bygga moderna motorcyklar med gammalt stuk som helt ärligt konkurrerar med dom absolut bästa märkena på marknaden.

Kolla på Blocket hur enormt många HD som till våren står till salu och inte blir sålda, det finns ett överflöd av personer som har köpt the amerikan dream och inte blir av med skräpet när dom tröttnat på att skaka fram med en gräsklippare motor skapad på 60 talet.

Om du ändå vill ha detta stuket ta då och kolla på indian motorcyklar, allt är bättre än HD och dessutom är indian bra mycket snyggare.

Lycka till med köpet av mc.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Jag gillar också Triumph bättre. Men det enda som räknas är hur hojarna känns för dig, och vilken du tycker är snyggast. Är ju tyvärr svårt att provköra nu. Vilka modeller är det du tittar på då?
Mvh Daniel
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Triumph skulle jag ha valt framför HD. Litet partisk, har sedan millennieskiftet haft nästan bara engelskt i garaget.

De HD jag kört har inte fått mig att vilja byta.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag lånar som sagts frugans Sportster 1200 till jobbet ibland, 35-70 minuters tripp beroende på köer.
Hade den INTE skakat och levt runt hade den inte varit rolig.
Däremot är det fysiskt ansträngande att ha fötterna framåt och brett tycker jag, man får hålla in benen aktivt och känner sig lite Zeb Macahan när man kommit fram.

Triumph har jag aldrig provat men deras retrostukade 1200 är asläcker, om det nu är den som heter Bonneville.
Hade provkörningen varit ok hade jag nog satsat på den men jag är inte du.

Du har inte provkört Husqvarna 701? :crash
BRRRRAPP

Edit: rationella argument hör inte hemma i ett hojval. Fall för något och kör på bara så länge det finns schyssta bromsar.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns en charm med HD som passar vissa personer. Du kommer dock inte hitta många av dom på denna site då många av dom gillar att hålla sig lite för sig själva.

Triumph gör helt klart bättre hojar till lägre priser så det är ju smartare att köpa en sån. Hojar köper man dock till största delen med hjärtat, inte hjärnan.
Jag har haft närmare 20 olika hojar av alla möjliga sorter och den jag har nu är otvivelaktligen en av de sämsta hojar som någonsin tillverkats. Den är också den enda jag vet att jag aldrig kommer sälja.

Mina bästa råd är att provkör så mycket du kan, köp det du vill ha men var beredd på att byta när du blivit varm i kläderna och lärt dig vad du vill få ut av din hoj. Och gräv inte ner dig i att vissa märken är bättre än andra, det leder bara till ett sämre MC-liv.:tummenupp
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle nog välja Traja före H-D men jag har bara kört en H-D Roadking en gång. Finns ju en bobber om man gillar det stuket men tycket ju att Bonneville och Thruxton är riktigt fina men det är ju jag det.

Köp vad du tror att du gillar och sen får du se, jag gillar cafe retrostuket på hojar men blir nog att köra mer offroad. Jag har turen att kunna h flera hojar men skulle jag bli tvingad att välja nu skulle jag nog skippa cafehojarna(även om det är som dom jag verkligen gillar) för en offroad eller adventure just för att det är mest körning för en sån där jag bor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror ju på, köper du HD köper du in dig i en sekt som har egna träffar, fester och gruppkörningar.
Har du kompisar i den sekten kanske du ska välja HD för att passa in i gruppen.

Trajja har väl ingen sån sekt direkt, även om dom som kör engelskt av alla årgångar tenderar att hålla ihop.
Jag har ingen egen erfarenhet av deras moderna hojjar, men enligt uppgift så är dom riktigt bra nu.

Gamla engelska hojjar läcker ständigt olja (utom när det blir tomt) och går sönder, det är därför man vill ha dom...

Någon sa till mig "Engelmännen uppfann äventyrshojen, varje resa var ett äventyr, skulle elsystemet brinna? Batteriet explodera? motorn haverera?
Alla dom problemen är borta på dom moderna hojarna enligt uppgift, man får själv göra små oljepölar på garageinfarten så att folk ser att man har en Triumph...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Prova. Prova igen. Och prova mer. Köp sedan den du gillar. Och som passar för det du skall ha den till.

Någon föreslog en Honda på 500 cc. Det är ju inte direkt samma som en HD. Men tanken är inte fel att köra ett år eller två på en liten och lätt hoj som man lär sig behärska och sedan (kanske) byta upp sig i storlek. Det kan vara en lättare väg ("lättare" i flera avseenden) att gå än att utmana en biffig HD på 300 kilo som första hoj.

Jag antyder inte att du inte fixar det, för det gör du säkerligen, men det är jobbigare på många sätt med en tung rackare än en mindre och smidigare. Jag har hojar mellan 180 och 225 kilo i garaget. Och de extra 45 kilona märks när man skall baxa ut hojen ur garaget. För att inte tänka på hur det skulle ha känts med 300 kilo...

Förresten har HD en 750 som inte är jättestor/-tung. Och som kostar ganska lite (för att vara en HD). Triumph har ett antal varianter av Bonneville 900 som är nätta och smidiga utan att för den sakens skull vara tråkiga. Tvärtom, så är de kul att köra.

Kvaliteten behöver du inte vara orolig för. Det där gamla om oljeläckage var aktuellt på 1950/60/70-talet. Men det är inte 60-tal längre. Jag har tre trajor på mitt "CV" som jag sammanlagd kört 12 000 mil. Hittills. :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kan inte uttala mig så mycket om HD eftersom det bara är några kilometer jag har varit i sadeln på en... :rodnar
Men kamrater har kört långt och länge så det går om man klarar att ge sin motorcykel kärlek och omvårdnad. :tummenupp

Däremot har jag snart tillbringat 50 000 mil i sadeln på engelska SportHojar.
Från 20-talet till nya Hinckar!
De nya klarar misshandel precis som de japanska men ger man sin SportHoj kärlek och omvårdnad, precis som en HD, så håller de naturligtvis längre.
Att äldre Triumph ska läcka olja kommer sig av att de som försökt, men inte lyckats, få sin Triumph oljetät spridit den myten.
För visst går det men kräver lite jobb. Flintan med en filtpackning bakom koppling börjar läcka när man spänner transkedjan första gången. Och äldre hade också vevhusventilationen direkt ut vilket, naturligtvis, lämnade en oljefläck under men det var inte en läcka.
Och blockmotorn går att få tät om man använder o-ringar som inte torkar.
Underbart att parkera på vita plattor och kunna säga
-Det är en Triumph, den läcker inte olja! :D
Min favorit är när jag hade sträckkört 100 mil ner till södra Finland för att ta södra linjen till Kökar. Två svenska "äventyrare" på nya GS hade tagit Viking till Åbo och klivit upp tidigt för att ta morgonfärjan. Småpratar, som motorcyklister gör, de berättar hur de kört och när de frågade var jag kört ifrån...
-Det måste vara över 100 mil! :va
-Jo, det är det nog, var mitt svar. Skitig SportHoj från 60-talet, eftersom de flesta milen var i regn, men inte ens en svettning från motorn. Med en förare som var lika oberörd som de som kört från Åbo. De pratade inte mer med mig. Gissar att jag förstört deras fördomar. :)

Men när det gäller val av motorcykel så ska du börja med att lära dig köra! :fakta
Välj en lättkörd motorcykel...
Sedan kan du välja märke...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
-Det måste vara över 100 mil! :va
-Jo, det är det nog, var mitt svar. Skitig SportHoj från 60-talet, eftersom de flesta milen var i regn, men inte ens en svettning från motorn. Med en förare som var lika oberörd som de som kört från Åbo. De pratade inte mer med mig. Gissar att jag förstört deras fördomar. :)

Men när det gäller val av motorcykel så ska du börja med att lära dig köra! :fakta
Välj en lättkörd motorcykel...
Sedan kan du välja märke...

Brorsan körde ner till Berlin med övernattning i tält i Danmark, det blir väl ca 100mil om dagen, på en HD, sen åkte han på MC semester från Berlin, med lite kortare dagsetapper och stopp vid sevärdheter.

Det är mjuk skinsoffa på dom
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det beror ju på, köper du HD köper du in dig i en sekt som har egna träffar, fester och gruppkörningar.
Har du kompisar i den sekten kanske du ska välja HD för att passa in i gruppen.

Trajja har väl ingen sån sekt direkt, även om dom som kör engelskt av alla årgångar tenderar att hålla ihop.
Jag har ingen egen erfarenhet av deras moderna hojjar, men enligt uppgift så är dom riktigt bra nu.

Gamla engelska hojjar läcker ständigt olja (utom när det blir tomt) och går sönder, det är därför man vill ha dom...

Någon sa till mig "Engelmännen uppfann äventyrshojen, varje resa var ett äventyr, skulle elsystemet brinna? Batteriet explodera? motorn haverera?
Alla dom problemen är borta på dom moderna hojarna enligt uppgift, man får själv göra små oljepölar på garageinfarten så att folk ser att man har en Triumph...

Det MÅSTE ju inte vara så. Har två HD-åkare i vårt garage och de både är sociala med oss andra och kör dessutom japanare vid sidan av. Båda kör gammalt dock så de har oftast också ett tråg placerat under motorn...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det MÅSTE ju inte vara så. Har två HD-åkare i vårt garage och de både är sociala med oss andra och kör dessutom japanare vid sidan av. Båda kör gammalt dock så de har oftast också ett tråg placerat under motorn...

Nej herregud, det menade jag inte heller.

Givetvis är det frivilligt att delta i aktiviteterna med HD folket, dom verkar ha skitkul på sina träffar förövrigt.

Vad jag försökte få fram var att har man kompisar spm åker på dom träffarna/festerna/körningarna, och det är det man är sugen att delta i, så kan ju en HD vara rätt val.

Jag har hakat på med min Suzuki någon gång och alltid är det någon med komplex som måste kommentera att man åker fel märke och försöka komma med gliringar om det, då brukar jag tala om att jag har betalat mindre för min motorcykel än dom har betalat för sitt taiwantillverkade avgassystem med skrikande örnar på, och ändå kör jag ifrån dom.

En Trajja skulle nog vara mera accepterad i dom kretsarna, men som sagt jag skiter i vilket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top